Gå til innhold

sjøørret fiske rundt ålesund?


chriss b

Anbefalte innlegg

hei. endelig ferdig med eksamensmas å kjenner suget etter å kaste litt med fluga etter sjøørreten. nåken som har eit tips eller to å dele? ikkje så godt kjent her oppe når det gjeld sjøørretfiske i sjøen. har fiska nokre gangar rundt valldalen, men kunne gjerne tenkt å prøvd andre plasser nærmare ålesund. nåken som har prøvd på denne tid av året å fått fisk? tar gjerne imot tips på pm om en ikkje vil legge plassane ut på nett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd på åheim en gang. hadde noe etter, men ingen på land, fangstraport fra åheimselva var mest SØ. så det finnest det ein del av. kødepollen har eg ikke fiska i enda, har helder ikke hørt om abborfangst, så eg må si att kjødepollen kom raskt opp på lista ja ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hei Criss b.

 

Når det gjelder sjøørret fiske nær Ålesund så kan du jo prøve rundt Sunde A/S i Spjelkavika, på begge sider av brua ved Gåseidet eller bare langs sjøkanten på Bogneset og Hatlane. Har du bil så ville jeg valgt på Solnør(nær golfbanen) eller kanskje aller helst området rett før du kommer inn til selve Valldalen. Skitt fiske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant å vite om noen får sjø-ørret her i fylket. Der jeg bor er det helsvart - jeg har ikke snakket med noen som har fått noe over minstemålet i det hele tatt.  Det virker som sjø-ørretstammen er helt borte, for det var stort sett dårlig sjøørretfiske i elvene sist sommer også.  Skylda legges på lakselus, landbrusforurensing av gytebekker og stor bestand av kobbe(sel).  Mulig det er bedre litt lenger nord (bl.a. Smøla-området), men det går rykter om tilbakegang der og. 

 

Samtidig hører jeg om godt sjøørettfiske fra Oslofjorden og vestover kysten. Og der er det vel ikke hverken oppdrett eller sel i særlig utstrekning, så man gjør seg jo sine tanker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Tror ikke vi skal undervurdere innvirkningen sel har på fiskebestanden her nei... På alle SØ-turene jeg har hatt i år så har jeg sett sel.

De ligger som regel utenfor elveosene og mesker seg i blankfisk, med det resultat at jeg har gått hjem uten å ha kjent napp! På min forrige tur så prøvde jeg meg på tre forskjellige steder i forskjellige fjordsystemer, men det dukket opp sel på alle plassene... Så fort jeg hadde rigget utstyret og listet meg ned til vannkanten så spratt det opp selhoder som nysgjerrig kikket på meg. Kan jo være jeg lignet litt på en artsfrende i vadeutstyret, for de virket ikke så veldig lettskremt...

 

Men etter det jeg har hørt så er det svært få som driver aktivt med seljakt, det er nesten en utdøende jaktform. Med det resultat at selbestanden eksploderer! Når samtidig fjordsystemene våre her på nordveslandet er stappfulle av oppdrettsanlegg, rømt oppdrettsfisk, lakselus og avrenning fra jordbruket så sier det vel seg selv at sjøørret og laks  har det tøft for tiden... Fryktelig trist, må si jeg er bekymret over utviklingen!

 

Så det spørs om jeg ikke kommer til å konsentrere meg mer om fjellfiske i år gitt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, fjellfiske er topp, og det jeg har prioritert mest gjennom en årrekke, men det blir jo vesentlig fra juni til uti september, og stort sett må man dra iallefall et lite stykke for å finne særlig attraktive steder, det er langt mellom gode fjellelver og -vann i nærområdet her. 

 

Men vår/vinter/høst er det imidlertid sjø-ørret som gjelder, og likhet med deg er jeg bekymret for utviklingen.  Nå fikk jeg faktisk - uten å se sel akkurat den dagen - et par fisker (41 og 49 cm) i fin kondisjon for et par uker siden, men fire turer før og etter var helt blanke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...