Gå til innhold

Hva slags utstyr bruker dere til ørret-fiske?


Åge

Anbefalte innlegg

Synes det var artig å lese hve de forskjellige bruker etter SØ(http://fluefiskesiden.no/forum/index.php?topic=7183.0), så derfor tenkte jeg å starte tilsvarende tråd om innlandsørret.

 

Jeg for min del er ganske fersk i gamet og står overfor min første sesong som fluefisker etter innlandsørret. Planlagt innkjøp av utstyr til fjellfiske/skogsfiske etter ørret i løpet av vinteren/våren, og synes derfor det kan være artig å lese hva dere andre benytter når dere er ute på ørret-jakt.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 221
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Hovedasklig går det i en loop multi 9` 4er med en danielsson nymf og et loop opti stillwater snøre eller garry lafontaine f-4.

Bruker også loop multi 9`5er med danielsson lw og sa xxd snøre, sa wet cell intermediate og sa wet cell synk 4, snowbee xs og ridgeline (bruker ikke alle men har bare kjøpt for mye :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørreten

Bruker mest Sage launch 9 fot #5, og streamstix troutseeker snelle. Kjempefornøyd med begge deler. Bruker et cortland 333 snøre på dette, som jeg tror jeg skal bytte ut. Har lyst på scierra HMT snøre i klasse 5 eller Foxtail longbelly.

 

Ellers har jeg en TFO 8,6 fot 3er som jeg ikke har fått brukt så mye enda, men skal nok bruke den mer til sommeren :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Kul tråd Åge!

 

Bruker en Loop Greyline klasse 5 med Carron Jetstream, Ridgeline tactical og Snowbee xs prestige.

Til denne har jeg en danielsson nymf.

 

Ellers bruker jeg Scierra HMT 3/4 med Vangen phantom snelle. På denne bruker jeg enten tactical trout i klasse 4 eller Foxtail snøre i klasse 4.

 

Dette er jeg strålende fornøyd med, neste stang jeg vil kjøpe er en Evo 2 fra Stremastix i klasse 5.

Må bare ha den, så enkelt og greit er det. Du kjenner sikkert til det Åge siden du hadde "flust" med sluk stenger før du havna på fluefiske kjøret ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Hafstad

Hei!

 

Bruker i hoved sak fire stenger

 

Fjell fiske med store fluer: Sage Z-axis klasse 6 med Sage 2360 snelle. Har bestillt det nye SA sharkskiin snøre til den

Elv/Skog: Thomas&Thomas Horizon 2 klasse 5 med Lamson Velocity 1.5 med SA ultra 4 skal bytte ut til Sharkskiin her også

              G-Loomis Streamdance klasse 5 med Lamson Velocity 1.5 (fin snelle det der ;D) SA snører her også...

 

Skal kjøpe meg en 4er tipper det blir ZXL fra Sage med Ross Reals snelle (eller et eller annet spennende)

 

Jon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders80

Til sommeren vil jeg bruke Orvis t3#4 og orvis battenkill snelle,snøret blir et guideline highwater om jeg ikke finner noe bedre før det.Til fjellet har jeg i tillegg med en fenwick ironfeather2#7 i tilfelle ruskevær.

 

Mvh Anders

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De stengene jeg bruker mest er Sage RPL 490-2  ;), Z-Axis 490-4 og en Th. & Th. Paradigm 386-3.

 

Stort sett sitter det for tiden en Waterworks ULA med et Vision Presentation 2 på de to første og en tilsvarende snelle med et Triangeltaper #3 snøre på den siste.

 

Mvh

Rolf J. F.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker div Sage, Winston, Scott og Loop stenger ! Klasse 4 foretrekkes oftest til ørretfiske, men klasse 3 og 5 brukes også endel !

Har forøverig fått en ny favoritt i St.Croix Legend Elite i #5  :)

Av sneller går det mest i Loop/Danielsson, Galvan Torque og Orvis Battenkill LA !

Bruker veldig mye forskjellige snører, men skulle jeg kun brukt ett, ville det blitt Loop's Opti Stillwater !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AndreBrun

De stengene jeg bruker til tørrfluer nymfer (90% av tiden) er

ei Loop Opti Stream 9' #4 med ei Opti Stream DryFly- snelle, og

Loop Opti Creek 8,2' #2 med ei Opti Creek- snelle.

 

Forsøker å bruke den letteste så ofte som mulig ;D

 

Til streamere bruker jeg en Greyline og en Opti Stream av det grøvere slaget,

ofte med fast intermediate snøre, surra på et par tre EvotecG3 og OptiSpeedrunner.

Synker sånn passe fort, og ørreten tar gjerne rolig på turen ned  :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aahh. Nå snakker vi. ;)

 

Har en del stenger av ulike merker, men har i hovedsak ramlet ned på disse 2:

 

Sage LL 389 - 3, rigget med Waterworks Lamson Velocity 1,5 og SA GPX

Sage SLT 490 -4, rigget med Waterworks Lamson Velocity 1,5 og SA trout, evt. Orvis Battenkill LA

 

Er det skikkelig vindfullt og grapsevær rasker jeg med meg:

 

Sage Launch 590 - 4, rigget med Orvis Battenkill LA/WaterElements og Rio Grand.

 

Dersom jeg skulle endret noe på dette oppsettet måtte det vært 5'er stanga, hvor jeg i prinsippet ville foretrukket en dypere aksjon.

 

Ellers henger som vanlig min Fishpound Double Haul rigget med niste og kaffetermos på rygg. Fluene oppbevares i videocover eller C&F bokser. Foretrekker Vision Viper med gult glass for å spotte fisken.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Til mitt flue....ehh tørfluefiske  ;D ;D bruker jeg:

Scott G2 9`#5, Danielson Dry Fly (klinger like godt hver gang ;D) og Ridgeline Prestentation.

Hender også at jeg setter på Waterworks ULA med ett Ridgeline Tactical Trout.

 

Til sommeren blir det nok Diamondback Classic Trout 8,6`#4 som ligger i håndflata, samt at jeg skal gå noen runder med Sage SP 8,9`#4 (dæven som jeg gleder meg til å rusle langs Renaelva med disse stengene her ;D ;D)

Pluss muligens en ny stang som hører til sjeldenhetene iallefall her i landet, me fær sjå (time will show) ;D ;D

 

Kun tørrflueutstyr med andre ord ;D ;D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker to stenger til ørret. Hvis het er fint stille vær har jeg en 4 delt Hørgård carbon stang #5 i 8 1/2 fot med ei godt brukt Hørgård snelle med klasse #5 WF snøre. Er det derimot litt ruskevær og vind, eller i litt grov elv kommer godstanga frem, en Hørgård Konkuranse D splitcanestang 9 fot ( eller var det 9 1/2 ? ) i klasse #8. Ja ja, jeg vet det er overkill, men det er en rasende god stang å fiske med. På den har jeg en Hardy Marquise snelle # 8/9 og et DT Hardysnøre i klasse #8.

Er forresten på jakt etter ei splitcane stang i klasse #4 eller #5, gjerne med forholdsvis myk aksjon, hvis noen har ei til overs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin tråd.

Til mitt ørretfiske bruker jeg mest snus.. Linser, dessverre en dårlig kombinasjon sammen med snus (snusfingre - linser, de av dere som har prøvd vet for et smertehelvete det kan være, minner litt om CS gass).. Myye grillpølser. Her er det verd å legge litt ekstra penger på - kjøp dyre gode pølser fremfor de billige. Øl, ingen grunn til å legge ekstra penger der - kjøp billig hvis du kan. Kaffe - har en genial sånn espressolight koker som jeg kjøpte på ferie i "syden" et år og som lager meget god kaffe raskt.

Så sliter jeg veldig på vadebuksene - i hekken, fisker vel egentlig mindre og mindre jo mer glad jeg blir i tørrfluefiske. Det blir fort mye venting, kan jo tenkes at den begynner å vake. Forresten så vaker det nesten garantert akkurat idet du snur ryggen til og går videre.. Faen altså.

Tror jeg sliter litt på fiskekompisene mine og..

 

Når jeg er heldig og fisker på tur så har jeg en stang jeg har blitt veldig glad i - selv om jeg forstår de som tviler, en Reddington Nti 490 altså 9 fot kl 4. Den går meget godt med SA GPX 4 som henger på en Guideline Inex 5-7. Venter nå på en Danielsson LW 4-7 og gleder meg veldig til den kommer!

 

Så har jeg en TempleFork Lefty K Sign.Series1 6 fot kl 2 for "kosefiske". Myk og kort. Stangen - ikke meg.. Den går faktisk bra i litt medvind med Guideline Presentation 2 som henger på en Inex 2-5. Har tatt fisk på 1,5 kilo på tørt i ganske sterk strøm og fra trang posisjon på den på NZ, dødsmorro!

 

Har nå også 2 veldig forskjellige stenger kl 3 (Lpxe 8 fot og Vision 3Zone 7,6 fot) som blir et prosjekt for kommende sesong. Gleder meg til å finne ut mer om det. Og endel annet som støver ned

Fisker nesten aldri "over" kl 4. Men backup er LOOP BluelineSalt 9 fot 6 med GPX 6 på Guideline Hydra #3W som også er sjøstangen min.

 

Ønsker dere alle en god sesong! Og for de heldige som fisker nå eller skal fiske snart - skitt fiske (heldiggriser!!).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til brunørretfiske foretrekker jeg svært dype og rolige stenger. Mine stenger til brunørretfiske blir derfor:

 

1. På dager som preges av lite vind, små fluer og få lange kast: HiLevel - 7' - #2 eller HiLevel - 8' - #3 (begge rigget med Lamson LiteSpeed 1.0 og SA Ultra 4 snører)

 

2. Min beste allround ørretstang (brukes på 9 av 10 turer): HiLevel - 8'9'' - #4 (rigget med Lamson LiteSpeed 1.5 og Rio Selective Trout). Dette er min favorittstang, uansett prisklasse :)

 

3. Til tyngre ørretfiske (vind + store, våte fluer): Scott E2 - 9' - #5 eller Orvis Zero Gravity - 9' - #5 (vurderer å selge denne). Begge rigget med Orvis Mach 3 snelle og Rio Selective Trout.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vanligvis er det Sage Z-axis 590-4 eller Sage SLT 590-4, reservestang m i bilen er Sage XP-590 (ved mye vind og tunge fluer), resten blir som regel hjemme.  Når det gjelder sneller så har jeg en preferanse på Danielsson Dry Fly eller Lamson ULA F.  Når det gjelder liner så må jeg nesten ned i "kassa" for å huske alle men som regel står Sage perfomancetaper på Z-Axis og Loop Distancetaper på SLT. XP funker godt med SA GPX eller Ultra 4 eller Ridgeline Tactical Trout, eller.....  Regner med at Sharkskin kommer til å bli førstevalg på Z-axis fra våren av. 

 

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars M

Til det letteste fisket bruker jeg en Albright EXS 904-4. Til denne benytter jeg Airflo Ridge Tactical Trout samt et Snowbee XS Delicat Presentation.

Til litt mere trekkfulle dager tar jeg fram ei Guideline LPXe 9' #6 4- delt kombinert med et Lee Wulff TT snøre.

Til Elve-/sjøfiske samt tyngre streamerfiske bruker jeg ei Albright EXS 907-4 SW. Til denne stanga foretrekker jeg Snowbee XS Clear Intermediate samt Foxtail WF Long Belly (flyt).

Vurdere å teste denne med Snowbee XS Extreme Distance :)

 

Har ei tohånds Albright EXS 13',6" #6 som jeg gleder meg til å teste.

Ellers vurderer jeg ei stang i kl. #5...

Valget står mellom ei Scott G2 9' #5, ei Scott S4 samt ei Orvis ZG Helios 905-4 midflex......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest øystein

Jeg bruker 2 bambusstenger fra Northern Lights (Tommas Simarud) en veldig rolig og myk 4# på 7,5fot og en rask og moderne 5#på 8 fot ,veksler på å bruke dem slik at silkesnørene mine får tørke godt mellom hver gang jeg bruker dem.

 

Bruker silkesnører fra Terenzio Zandri (anbefales)

 

Bruker en 3,5" Hardy Bougle V på 5# og en Ari 2 på 4#

 

Til neste sommer får jeg et par 5fots stenger som jeg skal lade med silkesnører og bruke i småelvene mine ;D har kjøpt en Ari1 til den ene og leter etter en liten gamel Hardy st George med rød agat til den andre 8) gleder meg sykt.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hiver meg på jeg også.

 

Bruker mest Sage SLT 9 fot #4 og Loop Dry Fly med SA Mastery Trout. Nesten like ofte benyttes Slate AXP 8,8 fot # 4 og Slate Viper med Ridgeline Tactical Trout.

 

Har også en Winston Boron IIx 8,6 fot #3, som jeg altfor sjelden benytter, ikke spørr hvorfor (vurdere faktisk å selge den, da jeg ikke kan forsvare å ha en så fantastisk stang stående nesten ubrukt). Her  brukes et SA Ultra 4 snøre.

 

Hvis vi tar med sjøørret også så benyttes en St Croix Pro Graphite 9 fot #7, her husker jeg ikke snøret - et billig SA-snøret tror jeg - og en billig DragonFly snelle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning

90% av fisket mitt bruker jeg en Gloomis Streamdance Hls #4 men sixt sence snøre. På denne stanga har jeg en Orvis Battenkill snelle. Har og en Slate Lightweight #3 som brukes litt, men denne "fikser" jeg ikke helt. Sikkert ikke god nok kaster :)

Jeg er ikke helt fan av å ha en drøss av stenger. Målet var liksom at jeg skulle ha EN stang til fisket som jeg skulle kjenne inn og ut, og skulle slippe i tenke "hmmm Hvilken stang skal jeg ta idag da? ".

 

Har klart å holde meg til dette til en viss grad, men har kjøpt noen brukte stenger i de litt lettere klassene, billig, bare fordi det er kjekt å ha :)...Ser liksom ikke vitsen med å ha 4 gode stenger i #4  :rolleyes:

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...