Gå til innhold

Hva slags utstyr bruker dere til ørret-fiske?


Åge

Anbefalte innlegg

  • Svar 221
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Soleklar favoritt er Sage Rpl+ #3 , med Loop dry Fly og Rio Selective Trout snøre.

Bruker akkurat samme kombinasjon i #5 også når det er mere vind eller store fluer/fisk

 

Denne sommeren blir det nok fisket mye med en Northern Lights bamboo klasse 5 , gleder meg stort til den blir ferdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Favoritten er en Thomas & Thomas Horizon #3. På den sitter en Lamson Velocity med Vision Presentation 2 #4 snøre. "Kaster fletta av mange femmer stenger." Ellers har jeg brukt en 854/4 Scott S3, som jeg aldri fikk helt feeligen på, og som nå forøvrig er knekt (i den fantastiske ferrulen som aldri knekker). Skal jeg denge streamere i stor elv og til en og annen SØ-tur bruker jeg Scott G Power-Ply 9'#6.

 

Sikler på å supplementere med en Horizon II, 904-4. (Noen som har tips om et røverkjøp? ;))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noen cane stenger i #4 og #5 som dekker alt av mitt ørrretfiske.

To av stengene har utpreget parabolsk akskjon, typen Ritz med forholdsvis tung topp.

Bruker også en semi-parabolsk stang, typen Young med litt lettere topp.

Snart kommer forhåpentligvis også en "purist-stang" for tørrflue, kopi av Leonard 50 DF Tournament, 3-delt, #5.

Har to sneller laget av Ingvar Nilsson, en Gim River #5 og en Philbrook/Antique #4.

Til det meste av mitt fiske bruker jeg Airflo Ridge DT snører, men setter også noen ganger på Airflo Distance WF snører dersom jeg fisker med fluer som streamere e.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

deilig å endelig være tilbake på nett!!

 

har noen i #4 og de blir brukt i nevnt rekkefølge:

 

Sage Axis 490-4 med en Sage 2550 og ett Sharkskin snøre på xtra spolen er det ett rio selective trot snøre

Sage RPL+ 490-2 med en Sage 2550 og ett Lee Wulff Triangel Taper snøre

Custom cane #4 6'11" Hardy Fetherweight og ett Sage quiet double taper #3

 

blir nok en Sage XLT i nærmeste fremtid, og Rpl+'n vil vel bli lagt ut for salg, eventuellt pensjonert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynte fluefiske for fullt i fjor sommer. Det jeg bruker er følgende:

 

GL TriCast #4

GL Reelmaster Lite Trout (tror det var det den het)

SA Air-Cell #4

 

I fjor gitt det uten tvil mest i myggimitasjoner, hovedsaklig klekkere.

Håv fikk jeg ikke bruk for da fisken ikke var så stor :rolleyes:

Har ikke fått jaget etter "ørret over to kilo" (ref. tfl3). Synes det er moro å få fisk uansett størrelse så lenge den tar MIN flue :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sekk med bålkjele, liten gassbrenner, trekopp, sjokolade og real. Normalt med uansett lengde på tur.

 

Og sjelden mindre enn 5 stenger med i bilen, og 1-3 med på turen:

 

Hardy Marvel (Graphite), 6' 6'': 2,4 / 55. Med et #2 snøre, enten Monic  2 MDT, eller SA GPX DT 2.

Hardy Marvel (Graphite), 8' 8'': 2,6 / 62. Med et Monic 4 MDT, eller SA GPX DT 2.

Hardy Marvel (Graphite), 7'11'': 3,9 / 61. Med et Rio Grand #4, Teeny GLF #4, Thebault’s Silk WF #4 eller Monic 5 MDT.

Hardy Marvel (Graphite), 7'11'': 3,9 / 61. Jada, 2 like stenger. Enten med som backup, eller rigget opp på annen måte.

Loop GASS 494-4A, 9'4'':         4,5 / 60. Med et Rio Grand #4 eller Teeny GLF #4.

 

Og av og til på røya:

Hardy Perfection (glass), 7'6'', 3-pc: 1,9 / 68 med et Monic 4 MDT

 

Og på solskinnsdager:

Løvstad Bamboo Fly Rod 7'3" , PHY Driggs Taper: 4,9 / 60 med et Sylk WF5.

 

Diverse Hardy MLA / JHL sneller med klikk eller skivebrems, og en Loop Migde.

 

Nok skryt av det gamle rælet. Av og til får jeg tid til å fiske etter å ha rigget utstyr  ;D ;D ;D. Heldigvis er bilen så lang at stenger kan ligge ferdig rigget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning

Sekk med bålkjele, liten gassbrenner, trekopp, sjokolade og real. Normalt med uansett lengde på tur.

 

Og sjelden mindre enn 5 stenger med i bilen, og 1-3 med på turen:

 

Hardy Marvel (Graphite), 6' 6'': 2,4 / 55. Med et #2 snøre, enten Monic  2 MDT, eller SA GPX DT 2.

Hardy Marvel (Graphite), 8' 8'': 2,6 / 62. Med et Monic 4 MDT, eller SA GPX DT 2.

Hardy Marvel (Graphite), 7'11'': 3,9 / 61. Med et Rio Grand #4, Teeny GLF #4, Thebault’s Silk WF #4 eller Monic 5 MDT.

Hardy Marvel (Graphite), 7'11'': 3,9 / 61. Jada, 2 like stenger. Enten med som backup, eller rigget opp på annen måte.

Loop GASS 494-4A, 9'4'':         4,5 / 60. Med et Rio Grand #4 eller Teeny GLF #4.

 

Og av og til på røya:

Hardy Perfection (glass), 7'6'', 3-pc: 1,9 / 68 med et Monic 4 MDT

 

Og på solskinnsdager:

Løvstad Bamboo Fly Rod 7'3" , PHY Driggs Taper: 4,9 / 60 med et Sylk WF5.

 

Diverse Hardy MLA / JHL sneller med klikk eller skivebrems, og en Loop Migde.

 

Nok skryt av det gamle rælet. Av og til får jeg tid til å fiske etter å ha rigget utstyr  ;D ;D ;D. Heldigvis er bilen så lang at stenger kan ligge ferdig rigget.

 

Hehe mulig jeg er ute å kjører her nå, men hvilken klasse er desse stengene i? Hva betyr feks 2,4 / 55. ? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sekk med bålkjele, liten gassbrenner, trekopp, sjokolade og real. Normalt med uansett lengde på tur.

 

Og sjelden mindre enn 5 stenger med i bilen, og 1-3 med på turen:

 

Hardy Marvel (Graphite), 6' 6'': 2,4 / 55. Med et #2 snøre, enten Monic  2 MDT, eller SA GPX DT 2.

Hardy Marvel (Graphite), 8' 8'': 2,6 / 62. Med et Monic 4 MDT, eller SA GPX DT 2.

Hardy Marvel (Graphite), 7'11'': 3,9 / 61. Med et Rio Grand #4, Teeny GLF #4, Thebault’s Silk WF #4 eller Monic 5 MDT.

Hardy Marvel (Graphite), 7'11'': 3,9 / 61. Jada, 2 like stenger. Enten med som backup, eller rigget opp på annen måte.

Loop GASS 494-4A, 9'4'':         4,5 / 60. Med et Rio Grand #4 eller Teeny GLF #4.

 

Og av og til på røya:

Hardy Perfection (glass), 7'6'', 3-pc: 1,9 / 68 med et Monic 4 MDT

 

Og på solskinnsdager:

Løvstad Bamboo Fly Rod 7'3" , PHY Driggs Taper: 4,9 / 60 med et Sylk WF5.

 

Diverse Hardy MLA / JHL sneller med klikk eller skivebrems, og en Loop Migde.

 

Nok skryt av det gamle rælet. Av og til får jeg tid til å fiske etter å ha rigget utstyr  ;D ;D ;D. Heldigvis er bilen så lang at stenger kan ligge ferdig rigget.

 

Hehe mulig jeg er ute å kjører her nå, men hvilken klasse er desse stengene i? Hva betyr feks 2,4 / 55. ? :)

 

ERN = 2,4, dvs omtrent passe for en "normal" kaster med #2 snøre. AA = 55 grader, dvs meget dyp aksjon.

 

Det er vel heller fabrikanter som er ute og kjører når de påstår ulike snøreklasser på stang  ;D???. Jeg oppgir derfor heller ERN / AA (se artikkel om CCS). ERN er stivhet og AA aksjon i grader. ERN er forsøkt tilpasset snøreklasse slik at 2,5 = #2, 3,5 = #3, osv. Jo høyere AA, jo mer toppaksjon:

below 59 slow

59 - 63 moderate

63 - 66 moderate fast

above 66 fast

 

 

Så dersom vi tar de 2 første stengene så oppgis de egentlig til #2 og 3, men når man kaster og måler de opplever jeg at de er omtrent like stive til tross for hav som står på stang.

 

Moralen er å sjekke målinger, bruke snører man synes passer best, og glemme hva det står på stangen  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning

Sekk med bålkjele, liten gassbrenner, trekopp, sjokolade og real. Normalt med uansett lengde på tur.

 

Og sjelden mindre enn 5 stenger med i bilen, og 1-3 med på turen:

 

Hardy Marvel (Graphite), 6' 6'': 2,4 / 55. Med et #2 snøre, enten Monic  2 MDT, eller SA GPX DT 2.

Hardy Marvel (Graphite), 8' 8'': 2,6 / 62. Med et Monic 4 MDT, eller SA GPX DT 2.

Hardy Marvel (Graphite), 7'11'': 3,9 / 61. Med et Rio Grand #4, Teeny GLF #4, Thebault’s Silk WF #4 eller Monic 5 MDT.

Hardy Marvel (Graphite), 7'11'': 3,9 / 61. Jada, 2 like stenger. Enten med som backup, eller rigget opp på annen måte.

Loop GASS 494-4A, 9'4'':         4,5 / 60. Med et Rio Grand #4 eller Teeny GLF #4.

 

Og av og til på røya:

Hardy Perfection (glass), 7'6'', 3-pc: 1,9 / 68 med et Monic 4 MDT

 

Og på solskinnsdager:

Løvstad Bamboo Fly Rod 7'3" , PHY Driggs Taper: 4,9 / 60 med et Sylk WF5.

 

Diverse Hardy MLA / JHL sneller med klikk eller skivebrems, og en Loop Migde.

 

Nok skryt av det gamle rælet. Av og til får jeg tid til å fiske etter å ha rigget utstyr  ;D ;D ;D. Heldigvis er bilen så lang at stenger kan ligge ferdig rigget.

 

Hehe mulig jeg er ute å kjører her nå, men hvilken klasse er desse stengene i? Hva betyr feks 2,4 / 55. ? :)

 

ERN = 2,4, dvs omtrent passe for en "normal" kaster med #2 snøre. AA = 55 grader, dvs meget dyp aksjon.

 

Det er vel heller fabrikanter som er ute og kjører når de påstår ulike snøreklasser på stang  ;D???. Jeg oppgir derfor heller ERN / AA (se artikkel om CCS). ERN er stivhet og AA aksjon i grader. ERN er forsøkt tilpasset snøreklasse slik at 2,5 = #2, 3,5 = #3, osv. Jo høyere AA, jo mer toppaksjon:

below 59 slow

59 - 63 moderate

63 - 66 moderate fast

above 66 fast

 

 

Så dersom vi tar de 2 første stengene så oppgis de egentlig til #2 og 3, men når man kaster og måler de opplever jeg at de er omtrent like stive til tross for hav som står på stang.

 

Moralen er å sjekke målinger, bruke snører man synes passer best, og glemme hva det står på stangen  :D

 

Takker for opplysende svar :) :)

Er det en plass hvor jeg kan finne desse dataene om Gloomis streamdance hls #4  ?  :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for opplysende svar :) :)

Er det en plass hvor jeg kan finne desse dataene om Gloomis streamdance hls #4  ?  :rolleyes:

 

Kanskje her:

s e x y loops.com/eric/database/rodtablesorted.php

 

P.S. Finner ikke ut hvordan man setter inn link, og i tillegg ser det ut som noen fisefine filtre ikke tillater S E X i url-er, men gjør det om til  Sæks. Ho-ho, eller er det kanskje for å hinder linker til "konkurenter"?

 

Tror jeg holder meg til aftm klasser inntil videre jeg ;D

Ja det funker jo ganske bra for snører. Synd det ikke finnes noe klassifiserings system for fluestenger som produsenter vil bruke ;).

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moralen er å sjekke målinger, bruke snører man synes passer best, og glemme hva det står på stangen  :D

 

Er det noen nettsteder, magasiner e.l. hvor man kan studere noen data? Spesielt nysgjerring på Sage XP #5, Redington CPS #7 og Diamondback Diamondglass #3.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moralen er å sjekke målinger, bruke snører man synes passer best, og glemme hva det står på stangen  :D

Er det noen nettsteder, magasiner e.l. hvor man kan studere noen data? Spesielt nysgjerring på Sage XP #5, Redington CPS #7 og Diamondback Diamondglass #3.

 

Se svar to tråder opp. Sjekk også annet Norsk fluefiske nettsted  ;)

Her ligger det også noe data, men tror det er mye gammelt:

http://www.superbob.org/CC.htm

 

Og for å ikke kapre tråden burde vi kanskje ta CCS i annen tråd? Det er heller ikke all som er like begeistret for slike nymotens tall greier  :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning

Moralen er å sjekke målinger, bruke snører man synes passer best, og glemme hva det står på stangen  :D

 

Er det noen nettsteder, magasiner e.l. hvor man kan studere noen data? Spesielt nysgjerring på Sage XP #5, Redington CPS #7 og Diamondback Diamondglass #3.

Sage XP - 5 4 9' 0" 100 3.53 5.90 68 Factory -

 

Dette var den eneste av de du nevnte som var med i linken over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Her i Norge bruker jeg mest min sage LL 3# med en loop dryfly snelle, men denne sesongen kommer nok min nye winston LT 4# til å ta over. Gleder meg som en liten unge til å få brukt den. Foreløpig har det bare blitt kasting på snøen.. sukk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 3 uker senere...

Huff og huff og huff....

 

Nå trenger jeg litt moralsk støtte her.

Sage VT2490 og Lamson Litespeed 1,5 er handlet inn. Ja jeg sitter igjen med en følelse av at jeg har

kjøpt skikkelig kvalitetsutstyr som kommer til å vare, men dæven steike når man sitter etterpå med kalkulatoren og regner over hva man har brukt begynner kaldsvetten å komme snikende :o

 

Trenger å ta meg et par sympati-pils kjenner jeg ;D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...