Gå til innhold

Hva slags utstyr bruker dere til ørret-fiske?


Åge

Anbefalte innlegg

Jeg har to fluestenger...guideline klasse 3 og 5  :)

 

Jeg bytter altså flue og ikke stenger om jeg ikke får en fisk til og ta 8)

 

synes det er no jåleri med så mange stenger....rett og slett joppete :P

 

MEN den dagen jeg kommer i 40-50 årskrisa kommer jeg nok til og kjøpe meg ett par ti nye stenger, en fait ny bil og ei finne meg ei yngre dame... ;)

 

 

Den krisa kunne jeg tenkt meg å hatt hele tiden.

Skal jeg fiske på et relativt lite område synes jeg det er greit å rigge opp litt stenger med forskjellige fluer på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 221
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Jeg har to fluestenger...guideline klasse 3 og 5  :)

 

Jeg bytter altså flue og ikke stenger om jeg ikke får en fisk til og ta 8)

 

synes det er no jåleri med så mange stenger....rett og slett joppete :P

 

MEN den dagen jeg kommer i 40-50 årskrisa kommer jeg nok til og kjøpe meg ett par ti nye stenger, en fait ny bil og ei finne meg ei yngre dame... ;)

 

 

 

Skal jeg fiske på et relativt lite område synes jeg det er greit å rigge opp litt stenger med forskjellige fluer på.

 

latskap ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to fluestenger...guideline klasse 3 og 5  :)

 

Jeg bytter altså flue og ikke stenger om jeg ikke får en fisk til og ta 8)

 

synes det er no jåleri med så mange stenger....rett og slett joppete :P

 

MEN den dagen jeg kommer i 40-50 årskrisa kommer jeg nok til og kjøpe meg ett par ti nye stenger, en fait ny bil og ei finne meg ei yngre dame... ;)

 

 

 

Skal jeg fiske på et relativt lite område synes jeg det er greit å rigge opp litt stenger med forskjellige fluer på.

 

latskap ;D

Kansje, men jeg bruker ikke samme fortomm til alle typer fluer, derfor kan det være greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to fluestenger...guideline klasse 3 og 5  :)

 

Jeg bytter altså flue og ikke stenger om jeg ikke får en fisk til og ta 8)

 

synes det er no jåleri med så mange stenger....rett og slett joppete :P

 

MEN den dagen jeg kommer i 40-50 årskrisa kommer jeg nok til og kjøpe meg ett par ti nye stenger, en fait ny bil og ei finne meg ei yngre dame... ;)

 

 

 

Skal jeg fiske på et relativt lite område synes jeg det er greit å rigge opp litt stenger med forskjellige fluer på.

 

latskap ;D

Kansje, men jeg bruker ikke samme fortomm til alle typer fluer, derfor kan det være greit.

 

jada ikke dumt det :)

 

kommer nok til og ha med meg to stenger nå som jeg har skaffet meg ett synkesnøre... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Min kompis Cameron testade nyligen ett Sweetgrass glasfiberspö för sin blog, en Sæksa. Jag lovar att du kan fiska torrt med den också, min vän...  ;)

 

http://thefiberglassmanifesto.blogspot.com/2009/10/sweetgrass-fiberglass-rods.html

 

 

Helt sikkert, men det er en prinsippsak for meg å aldri bruke stenger tyngre enn #5 :D

 

Terje!

 

Kjører du aldri fortere enn 50 heller du prinsippfaste mann?? Prinsipp er i grunnen et merkelig ord. En skjønner betydningen, men inneholdet blir alltid veldig utydelig.... Du er meg en merkelig skrue Terje

 

Av prinsipp røyker jeg bare på onsdager

 

:) :) :)

bjorni

 

Jepp, merkelig skrue så det holder :D Men man trenger da ikke tyngre stenger enn #5 til tørrfluefiske :rolleyes::D

Bilkjøring er noe helt annet men jeg er en meget rolig og avslappet sjåfør så det går sjelden eller aldri noe særlig over fartsgrensa. Det synes jeg er en grei

regel :D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Loop Multi 9' #3

Loop Multi 9' #4

Loop Opti Stream 9' #5

Loop Opti Stillwater 9'3 #5

 

Loop Opti Dryfly

Loop Evotec G4 Featherweight #5-7

 

Loop Stillwater snører #3, 4 og 5

Loop Stream snøre #4

Carron Jetstream #4

 

Av dette er det Multi'en i #4 og Opti Streamen som oftest blir brukt og da sammen med stillwater snørene.

 

Til neste sommer gleder jeg meg også til å bruke en Steimler True Arc 8'6 #5. Frister også veldig med en Opti Stream 9' #4 og en Yellowline 8'2 #3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oddbjørn? Hvordan er dine to Opti stenger mot hverandre??

 

Opti stillwater er mer toppaksjonert og noe raskere enn Stream. Setter syltrange bukter uten at en mister linekontrollen. Stream er dypere, lettere å få hele stanga til å jobbe ved vannkast og den dypere aksjonen gjør at en har litt bedre tid under vinklinger både i vann og luft. Samtidig liker jeg best å kjøre fisk på litt dypere stenger, så derfor blir Stream benyttet oftest. Fikk egentlig Stillwater stanga ved en feiltakelse, men når jeg prøvde den var den så artig å kaste med at jeg ikke ville sende den tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Begynner med snørene, da jeg har brukt litt tid på å finne det "perfekte for meg" snøre til stengene.

Fjellfiske: SA GPX 6 med 5-delte stenger på 9`, Slate 6 og St.Croix 5.

Nordmarka og tilsvarende: SA Trout 5 og RIO Selectiv Trout 4 og 3. Scott 8 1/2, Cane/Orvis 7` og St.croix 7`9"

Elv, harrfiske etc.: GL snøre som passer til GL Le.Cie 9 1/2, klasse 4 på både snøre og stang.

Snellene er mine "smykker", men flest medium LA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynner med snørene, da jeg har brukt litt tid på å finne det "perfekte for meg" snøre til stengene.

Fjellfiske: SA GPX 6 med 5-delte stenger på 9`, Slate 6 og St.Croix 5.

Nordmarka og tilsvarende: SA Trout 5 og RIO Selectiv Trout 4 og 3. Scott 8 1/2, Cane/Orvis 7` og St.croix 7`9"

Elv, harrfiske etc.: GL snøre som passer til GL Le.Cie 9 1/2, klasse 4 på både snøre og stang.

Snellene er mine "smykker", men flest medium LA.

Unskyld, men er nysgjerrig på hvilke St. Croix-modeller du har :)

Ikke hver dag man ser folk som skriver om St. Croix her inne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynner med snørene, da jeg har brukt litt tid på å finne det "perfekte for meg" snøre til stengene.

Fjellfiske: SA GPX 6 med 5-delte stenger på 9`, Slate 6 og St.Croix 5.

Nordmarka og tilsvarende: SA Trout 5 og RIO Selectiv Trout 4 og 3. Scott 8 1/2, Cane/Orvis 7` og St.croix 7`9"

Elv, harrfiske etc.: GL snøre som passer til GL Le.Cie 9 1/2, klasse 4 på både snøre og stang.

Snellene er mine "smykker", men flest medium LA.

Unskyld, men er nysgjerrig på hvilke St. Croix-modeller du har :)

Ikke hver dag man ser folk som skriver om St. Croix her inne :)

Rolf, en kompis av meg som har vært med til rena et par ganger, kjøpte ei St Croix av Puristen. Husker ikke hvilken modell det er, men det er en nydelig stang. Det er det ingen tvil om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Loop Yellowline #5 med en Gammel Loop DryFly snelle.

Lina som brukes for det mest er enten Loop Multi eller Loop Distance.

Er veldig fornøyd med stanga, og etter å ha prøvd utallige raske stenger fant jeg ut at det var aksjonen som var feil, derfor Loop Yellow Line; enter elsker du den eller så hater du den!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Begynner med snørene, da jeg har brukt litt tid på å finne det "perfekte for meg" snøre til stengene.

Fjellfiske: SA GPX 6 med 5-delte stenger på 9`, Slate 6 og St.Croix 5.

Nordmarka og tilsvarende: SA Trout 5 og RIO Selectiv Trout 4 og 3. Scott 8 1/2, Cane/Orvis 7` og St.croix 7`9"

Elv, harrfiske etc.: GL snøre som passer til GL Le.Cie 9 1/2, klasse 4 på både snøre og stang.

Snellene er mine "smykker", men flest medium LA.

Unskyld, men er nysgjerrig på hvilke St. Croix-modeller du har :)

Ikke hver dag man ser folk som skriver om St. Croix her inne :)

Rolf, en kompis av meg som har vært med til rena et par ganger, kjøpte ei St Croix av Puristen. Husker ikke hvilken modell det er, men det er en nydelig stang. Det er det ingen tvil om.

St.Croix Legend Ultra 8,6´#4 :)

Kjempeflott stang med nydelig feeling :)

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker mest en Gatti IM6 9 fot #4 med Guidline Highwater #4. Snelle EDGE 3-5 og

Vision GTFour Catapult 9' #5 med Vision extreme dis #5 og #6 hvis det blåser mye. Snelle Vision GT

Stanga takler greit snøre i #6 greit om det blåser slipper å ta med en stang til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Guideline Troutseries 4# med wf-flyt og en Vision Koma snelle.

Hvis jeg skal fiske sjøaure eller laks kommer jeg til å bruke min nyinnkjøpte

Orvis Frequent Flyer 8# med en SXL Watergrip snelle.

Jeg bruker en Backwinder snørehov som jeg har festet rundt livet hvis jeg står i kratt eller lyng, hvis ikke henger den over skuldra  :)

Jeg har en stor rumpetaske fra Sage som rommer flueboksene, fortommene, spolene, ristepulver, saks, flytegèl, målebånd, digitalvekt og linedressing.

I sekken har jeg kaffe, matpakke, klær og dansk kullsyreholdig kornbrygg  8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet om St. Croix stengene mine: det er legend ultra. 3èr stanga er fin og myk som en...

5èr stanga er som en kjepp, men med 6èr snøre går snøret ut også med Hardangervidda bris.

Som Scott stanga så er de grønne med flott snellefeste, men det gjør ingenting. Jeg liker stash.

Ser at en annen har prøvd kjappe stenger uten å like det. Har kjøpt 3 Sage stenger, men har kun 1 nå som jeg bruker til Gjeddefiske. En eldre, tror den heter RPL+, 8èr, fantastisk finish og sjokoladebrun. 1/2 år hadde jeg TCR 9`4 som jeg ikke ble venn med. Sjekket hva GL snøret jeg kjøpte til flytering/"glomma" stanga heter, HighWater hvis noen lurer på det. Av de 5 snører jeg har testet på Le.Chi så var dette best for meg. Meg/jeg er en 1957 modell.

Kun loop/Danielsson orginal jeg har som storspole sneller. Ellers liker jeg godt medium, gøy med litt forskjellig. Ross, Old Florida, Marrayet(gammel vanlig til Cane stanga), Lamson Velosity. Liker best min elste sorte Velosity.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...