Gå til innhold

CCS - supernerdenes egen tråd for tolkning av tall!


.JB

Anbefalte innlegg

Gjest Johnny S

Hei Alf

Vi er nok ikke uenig angående CCS som innleggene gir inntrykk av, selv om jeg er litt

skeptisk til denne tredjedelen.(skal ikke nevne den mere) ;D

Men jeg har fått noen verdier som gjør at jeg tar målingene med en klype salt.

Får bare håpe at CCS blir mer nøyaktig med tiden. :)

Alf, nå må du komme deg opp i hallen og kaste litt ilag med oss kranglefanter. ;)

 

Hei Johnny!

Du glemte å sammenligne de, så hva er ERN / AA  :D :D ;D ?

På de to 5# stengene er verdien: 5,1/62 og 6,7/74….

 

Johnny, de stengene du beskriver må være cane stenger av det gamle slaget ;);D 

Enhver "moderne" stang takler helt greit minst 3 snøreklasser (minst en over og en under). Ofte vil det være subjektive meninger om hvilket snøre som passer best.

Så ikke for å være ekkel, men det er nok dine begrensninger som gjør at de kun funker med ett snøre ;)

Hmmm, var ikke du med og designet noen fluestenger?

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 412
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

 

Johnny, de stengene du beskriver må være cane stenger av det gamle slaget ;);D   

Enhver "moderne" stang takler helt greit minst 3 snøreklasser (minst en over og en under). Ofte vil det være subjektive meninger om hvilket snøre som passer best.

Så ikke for å være ekkel, men det er nok dine begrensninger som gjør at de kun funker med ett snøre ;)

Hmmm, var ikke du med og designet noen fluestenger?

 

Jepp, flere. Hvilken tenkte du på? Hvis SS TMN så går den neppe under kategorien "moderne" (vagt uttrykk, jeg vet).  ;)

Men hva med SS Evolution II? Den står også på mitt "resymé". Og du skulle prøvd noen av Nilsen Rods stengene mine! 

 

Den var litt på kanten den over, Johhny. Men jeg regnet med at du tålte det. Og så langt ser det ut om du gjorde det  ;D;).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johnny S

Hei Tmags

 

Når du designet disse stengene, så regner jeg med at du hadde en ide om hvordan disse stengene de skulle bli, hvilken aksjon de skulle ha, hva de skulle brukes til, hvilken snøreklasse som var ideell osv? (Sven hadde jo sin ide med T5) 

Selv om stenger takler flere snøreklasser, er det som regel en som er ideell.

 

Nilsen Rods har jeg ikke prøvd ennå, men du må gjerne sende noen test-eksemplarer til meg. ;D

 

Kasteferdighetene mine: Enig, det er mennesket som er begrensningen og ikke utstyret. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Tmags

 

Når du designet disse stengene, så regner jeg med at du hadde en ide om hvordan disse stengene de skulle bli, hvilken aksjon de skulle ha, hva de skulle brukes til, hvilken snøreklasse som var ideell osv? (Sven hadde jo sin ide med T5) 

Selv om stenger takler flere snøreklasser, er det som regel en som er ideell.

 

Nilsen Rods har jeg ikke prøvd ennå, men du må gjerne sende noen test-eksemplarer til meg. ;D

 

Kasteferdighetene mine: Enig, det er mennesket som er begrensningen og ikke utstyret. :)

 

 

Joa, Johnny. Men du vil nok finne mange meninger om hvilket snøre som er best til de forskjellige stengene. Nettopp pga. det du sier - den menneskelige faktor. Sage har sagt klart ifra at TCR ikke er for hvermansen men for ekspertene. Allikevel er det en populær stang blant middels til dårlige kastere som kliner på et tungt 6'er, eller t.o.m. 7'er snøre.

 

Vi kommer inn på de samme punktene som før nå, så jeg gir meg der  ;).

(Pluss at det er 32 grader i skyggen og ungen skriker etter mat, eller noe annet. Skulle ønske jeg visste!! :-\)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

Drar denne opp igjen med dette sprøsmålet: Noen som vet hva ccs`en er for Sage FLi #5 9.6`?

 

Ikke godt å si... Ser FLi 690-4 er målt til ERN= 7,53 og AA= 68.

 

Har selv noen stenger jeg er nysgjerrig på;

-Orvis ZG Helios 905-4 Mid 6,5

-Scott S4 907-4

-Sage ZXL 490-4

 

Finner ikke data på noen av databasene...

Kanskje man må sette seg inn i dette selv, og teste litt  :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Med temperaturen som er meldt utover uka ser det ut til å bli dårlig med fisking på meg, så jeg lurer på å prøve meg på noen CSS-målinger i stedet for. Før jeg eventuelt setter i gang, trenger jeg derimot en liten presisering av instruksjonene fra CCS-artikkelen på Tromsø Casting & Fluefiskeforenings hjemmesider...

Det første du må gjøre er å måle den totale lengden på stangen fra toppringen til enden av snellefestet.

Betyr "enden av snellefestet" i overgangen fra snellefeste til fighting butt på stenger som er utstyrt med dette, eller er målet inklusiv fighting butten?

Bør jeg forresten ta meg bryet med å måle CCF også når jeg først er rigget opp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bør jeg forresten ta meg bryet med å måle CCF også når jeg først er rigget opp?

CCF? Hva er det for noe?

Betyr "enden av snellefestet" i overgangen fra snellefeste til fighting butt på stenger som er utstyrt med dette, eller er målet inklusiv fighting butten?

Slik jeg har målt mine stenger har jeg alltid låst stanga der det er naturlig å holde under normal kasting. Bildet på siden du henviser til viser hvordan dette kan gjøres. Du holder ikke i fighting-butten når du kaster? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bør jeg forresten ta meg bryet med å måle CCF også når jeg først er rigget opp?

CCF? Hva er det for noe?

En del av DBI :P;D

http://common-cents.info/part5.pdf

Betyr "enden av snellefestet" i overgangen fra snellefeste til fighting butt på stenger som er utstyrt med dette, eller er målet inklusiv fighting butten?

Slik jeg har målt mine stenger har jeg alltid låst stanga der det er naturlig å holde under normal kasting. Bildet på siden du henviser til viser hvordan dette kan gjøres. Du holder ikke i fighting-butten når du kaster? ;)

Dette har jo ingenting med hvordan stanga er festet/avlåst under måling å gjøre, men så vidt jeg forstår det er dette målet viktig for å kunne fastslå 1/3 stanglengden nøyaktig (ref. kolonnen for "rod length" her: http://www.fluefiskeinord.no/readarticle.php?article_id=10). Forøvrig håper jeg å kunne bruke en gammel snellefot i en skrustikke for å feste stengene under måling, og nei, jeg holder ikke i fighting butten når jeg kaster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jo ingenting med hvordan stanga er festet/avlåst under måling å gjøre, men så vidt jeg forstår det er dette målet viktig for å kunne fastslå 1/3 stanglengden nøyaktig (ref. kolonnen for "rod length" her: http://www.fluefiskeinord.no/readarticle.php?article_id=10). Forøvrig håper jeg å kunne bruke en gammel snellefot i en skrustikke for å feste stengene under måling, og nei, jeg holder ikke i fighting butten når jeg kaster.

Hei,

Fint om du kanskje kan si noe om dette gjør noe forskjell på målinger. Min ringe erfaring er at det for endelige verdier omtrent ikke gjør forskjell om stang festet i snellefeste eller i kork håndtak. Faktisk vil kork gi litt etter slik at det blir enda mindre forskjell. Men som sagt, prøv sjøl  ;).

Lengde er hele stanga målt fra enden av fast stangbutt til enden av tupp. Dette trenger man jo for å regne ut 1/3 nedbøyning nøyaktig.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lengde er hele stanga målt fra enden av fast stangbutt til enden av tupp. Dette trenger man jo for å regne ut 1/3 nedbøyning nøyaktig.

Flott, da har jeg svaret jeg trengte for å komme i gang :)

Når du først er i gang, har jeg noen stenger du kan få prøve med om du vil :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du først er i gang, har jeg noen stenger du kan få prøve med om du vil :P

Vi får se hva vi eventuelt kan få til når jeg kommer meg tilbake til Bergen...

Dette har jo ingenting med hvordan stanga er festet/avlåst under måling å gjøre, men så vidt jeg forstår det er dette målet viktig for å kunne fastslå 1/3 stanglengden nøyaktig (ref. kolonnen for "rod length" her: http://www.fluefiskeinord.no/readarticle.php?article_id=10). Forøvrig håper jeg å kunne bruke en gammel snellefot i en skrustikke for å feste stengene under måling, og nei, jeg holder ikke i fighting butten når jeg kaster.

Hei,

Fint om du kanskje kan si noe om dette gjør noe forskjell på målinger. Min ringe erfaring er at det for endelige verdier omtrent ikke gjør forskjell om stang festet i snellefeste eller i kork håndtak. Faktisk vil kork gi litt etter slik at det blir enda mindre forskjell. Men som sagt, prøv sjøl  ;).

Da har jeg endelig kommet i gang og fått målt mine to første stenger :D Noe overraskende viser det seg at innfestningspunktet faktisk fører til relativt store utslag i ERN-verdien. Jeg merket allerede på første stanga jeg målte, en VOGG Trout i klasse 5 (ERN/AA = 6.9/65), at "1/3 oppspenning" bøyer stanga godt ned i korken, men det var ikke før jeg gikk over på neste stang, SAGE SLT 7100-4'en jeg kjøpte av Grunde i sommer, at jeg ble klar over hvor mye dette har å si for resultatene.

Grunde har målt denne stanga til ERN/AA = 7.1/67 mens jeg til sammenligning fikk 6.65/66 med stanga festet i snellefestet. Jeg vet ikke hvordan Grunde fester stengene når han utfører CCS-målinger, men ved å flytte "pendelpunktet" til korkhåndtakets fremkant, fant jeg at ERN økte til hele 7.45 (AA ikke målt). Altså utgjør dette et signifikant avvik, så jeg ser ikke bort fra at jeg må en tur på Bygg Mix, e.l. og se etter en passende klemme slik at jeg kan feste stanga i håndtaket i stedet for snellefestet og få et "pendelpunkt" nær midten av håndtaket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du først er i gang, har jeg noen stenger du kan få prøve med om du vil :P

Vi får se hva vi eventuelt kan få til når jeg kommer meg tilbake til Bergen...

Dette har jo ingenting med hvordan stanga er festet/avlåst under måling å gjøre, men så vidt jeg forstår det er dette målet viktig for å kunne fastslå 1/3 stanglengden nøyaktig (ref. kolonnen for "rod length" her: http://www.fluefiskeinord.no/readarticle.php?article_id=10). Forøvrig håper jeg å kunne bruke en gammel snellefot i en skrustikke for å feste stengene under måling, og nei, jeg holder ikke i fighting butten når jeg kaster.

Hei,

Fint om du kanskje kan si noe om dette gjør noe forskjell på målinger. Min ringe erfaring er at det for endelige verdier omtrent ikke gjør forskjell om stang festet i snellefeste eller i kork håndtak. Faktisk vil kork gi litt etter slik at det blir enda mindre forskjell. Men som sagt, prøv sjøl  ;).

Da har jeg endelig kommet i gang og fått målt mine to første stenger :D Noe overraskende viser det seg at innfestningspunktet faktisk fører til relativt store utslag i ERN-verdien. Jeg merket allerede på første stanga jeg målte, en VOGG Trout i klasse 5 (ERN/AA = 6.9/65), at "1/3 oppspenning" bøyer stanga godt ned i korken, men det var ikke før jeg gikk over på neste stang, SAGE SLT 7100-4'en jeg kjøpte av Grunde i sommer, at jeg ble klar over hvor mye dette har å si for resultatene.

Grunde har målt denne stanga til ERN/AA = 7.1/67 mens jeg til sammenligning fikk 6.65/66 med stanga festet i snellefestet. Jeg vet ikke hvordan Grunde fester stengene når han utfører CCS-målinger, men ved å flytte "pendelpunktet" til korkhåndtakets fremkant, fant jeg at ERN økte til hele 7.45 (AA ikke målt). Altså utgjør dette et signifikant avvik, så jeg ser ikke bort fra at jeg må en tur på Bygg Mix, e.l. og se etter en passende klemme slik at jeg kan feste stanga i håndtaket i stedet for snellefestet og få et "pendelpunkt" nær midten av håndtaket.

Takk for info!

Jeg tror det må være fordi Grunde har kjørt så mye stor fiske at stanga har blitt mykere  ;D.

Spøk til side. Her er det bare å konstaterer fakta. En økning på ERN fra 6,7 til 7,5 ved å endre feste synes jeg høres mye ut, men jeg har ingen grunn til å tvile på målinger  ;).

Hvordan fester du stang når du bruker håndtak? Selv har jeg bare lagt stang håndtak ned på flatt underlag og deretter justert for å få den horisontalt vha tynne kiler framme el bak på håndtak. Jeg fester den så med ei klemme på ca 3 cm bredde midt på håndtak. For å få den horisontal bruker jeg laser water som siktes midt på klinge. Skal forsøke å få gjort noen tester på ulik festing i løpet av vinter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En økning på ERN fra 6,7 til 7,5 ved å endre feste synes jeg høres mye ut, men jeg har ingen grunn til å tvile på målinger  ;)

Det er selvsagt rom for feil i målingene mine, men når det gjelder avlesing av ERN tror jeg marginen skal være ganske liten. +/- 1 gram per måling, kanskje? For de to aktuelle målingene av SLT'en, er det derimot snakk om en forskjell på hele 15,1 gram (145,2 - 130,1).

Hvordan fester du stang når du bruker håndtak? Selv har jeg bare lagt stang håndtak ned på flatt underlag og deretter justert for å få den horisontalt vha tynne kiler framme el bak på håndtak. Jeg fester den så med ei klemme på ca 3 cm bredde midt på håndtak. For å få den horisontal bruker jeg laser water som siktes midt på klinge. Skal forsøke å få gjort noen tester på ulik festing i løpet av vinter.

Jeg lot bare stanga stå i snellefestet som før, men monterte en trekloss rett under håndtaket for å hindre at stanga bøyde seg forbi starten på håndtaket. Kanskje den største fordelen ved å bruke snellefestet til å feste stanga under måling er at man slipper å ta høyde for ulik utforming og størrelse på håndtakene når man vatrer opp klinga fra stang til stang. Så vidt jeg kan bedømme det med manuell vater, ser det i hvert fall ut til at riggen min er veldig fleksibel og vil kunne brukes på en rekke stenger (de fleste?) uten at man trenger å justere festet. Krysslaser/laservater er derimot på handlelisten min for å gjøre målingen lettere og enda mer nøyaktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Noen som har målt CCF på stengene sine, fortrinnsvis bambus? Eller som kjenner til en kilde til slike data? Tmags?

Mvh Sjur

Flyalf har målt CSI på noen bambusstenger... Spør han...

Hva er CSI?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har målt CCF på stengene sine, fortrinnsvis bambus? Eller som kjenner til en kilde til slike data? Tmags?

Mvh Sjur

Flyalf har målt CSI på noen bambusstenger... Spør han...

Hva er CSI?

TV-serie...  ;D

Og jeg gikk fem på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...