Gå til innhold
  • 0

Velkommen til nybegynner forumet på fluefiskesiden.


Robin Fjelldal

Spørsmål

Anbefalte innlegg

  • 0

Hei. jeg er helt ny i sporten, å ser frem til å få litt tips her. Jeg er så ny at jeg kun har kjøpt en stang, så jeg mangler snelle snøre ect.. Jeg har kjøpt en "SAGE Launch 590-4 #5 line 9`0"  ;D Noen som kan gi meg litt tips i forhold til hva slags snelle/snøre osv jeg burde kjøpe til den stanga?

Tusen takk til alle som bidrar med hjelp.

mvh Kenjin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest fredricoo

Hei. jeg er helt ny i sporten, å ser frem til å få litt tips her. Jeg er så ny at jeg kun har kjøpt en stang, så jeg mangler snelle snøre ect.. Jeg har kjøpt en "SAGE Launch 590-4 #5 line 9`0"   ;D Noen som kan gi meg litt tips i forhold til hva slags snelle/snøre osv jeg burde kjøpe til den stanga?

Tusen takk til alle som bidrar med hjelp.

mvh Kenjin

Hvor og hva skal du fiske?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Hei. jeg er helt ny i sporten, å ser frem til å få litt tips her. Jeg er så ny at jeg kun har kjøpt en stang, så jeg mangler snelle snøre ect.. Jeg har kjøpt en "SAGE Launch 590-4 #5 line 9`0"   ;D Noen som kan gi meg litt tips i forhold til hva slags snelle/snøre osv jeg burde kjøpe til den stanga?

Tusen takk til alle som bidrar med hjelp.

mvh Kenjin

Hvor og hva skal du fiske?

Jeg har lyst på 2 typer snører et til sjø og et til ferskvann.. fisker for det meste i oslo/bunne fjorden og nord/øst marka.

Fisker etter ørret/sjøørret :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest fredricoo

Til sjøen ville jeg valgt Guideline Coastal i slow intermediate. Har selv prøvd dette på min Sage SP+ 590 og dette funkte utrolig bra.

Til ferskvann ville jeg personlig valgt; Guideline High Water WF 5 Flyt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Supert. Hva men snelle .. noe anbefalinger der?

Aircel er et godt flytesnøre til en fin pris, her tilhalvparten av nypris; http://www.fluefiskesiden.no/forum/index.php?topic=22247.msg368411;boardseen#new løp og kjøp. Når det kommer til snelle så velger du noe som tiltaler deg utseendemessig! ;) Storspole er å anbefale, spesielt med tanke på kjapp innsveiving, men også det at det vil gi lina di mindre minne etter feks vinterlagring

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Supert. Hva men snelle .. noe anbefalinger der?

Aircel er et godt flytesnøre til en fin pris, her tilhalvparten av nypris; http://www.fluefiskesiden.no/forum/index.php?topic=22247.msg368411;boardseen#new løp og kjøp. Når det kommer til snelle så velger du noe som tiltaler deg utseendemessig! ;) Storspole er å anbefale, spesielt med tanke på kjapp innsveiving, men også det at det vil gi lina di mindre minne etter feks vinterlagring

det snøre som du låner av meg kenijn er aircell snøre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Supert. Hva men snelle .. noe anbefalinger der?

Aircel er et godt flytesnøre til en fin pris, her tilhalvparten av nypris; http://www.fluefiskesiden.no/forum/index.php?topic=22247.msg368411;boardseen#new løp og kjøp. Når det kommer til snelle så velger du noe som tiltaler deg utseendemessig! ;) Storspole er å anbefale, spesielt med tanke på kjapp innsveiving, men også det at det vil gi lina di mindre minne etter feks vinterlagring

det snøre som du låner av meg kenijn er aircell snøre..

Suverent folkens :) tusen takk for hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Til sjøen ville jeg valgt Guideline Coastal i slow intermediate. Har selv prøvd dette på min Sage SP+ 590 og dette funkte utrolig bra.

Til ferskvann ville jeg personlig valgt; Guideline High Water WF 5 Flyt

da har jeg bestillt meg Guideline Coastal i slow intermediate. gleder meg til å få testet dette. Får se om jeg ikke må bestille meg Guideline High Water WF 5 Flyt etterhvert, men det tar jeg etterhvert. Thx for hjelpen Fredrik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Supert. Hva men snelle .. noe anbefalinger der?

Aircel er et godt flytesnøre til en fin pris, her tilhalvparten av nypris; http://www.fluefiskesiden.no/forum/index.php?topic=22247.msg368411;boardseen#new løp og kjøp. Når det kommer til snelle så velger du noe som tiltaler deg utseendemessig! ;) Storspole er å anbefale, spesielt med tanke på kjapp innsveiving, men også det at det vil gi lina di mindre minne etter feks vinterlagring

takker :) Finner ikke noe som tiltaler meg utseendemessig  ;D hehe, men kjøpte denne i første omgang : Vision GT # 4-5 .. billig og grei. Hva mener du med storspole? hvordan kan jeg se om det er storspole eller ikke.. sorry kanskje litt dumt spørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Hei :D

Har nettopp begynt med fluefiske! <<l

Fisker mest i sjø etter sjøørret, og det vil også bli lett laksefiske!

Til ørret i vann og bekker har jeg en lett fluestang jeg bruker..

Men er det noen her som har forslag til hvilken stang og snelle jeg kan bruke til sjøørret og lett laksefiske? ???

Og en som er lett å kaste lange og fine kast med.

Har ingen erfaring på dette området..

Og jeg vet heller ikke hvilken line jeg skal bruke..

Noen som har tips? :D Helst i en ikke får høy prisklasse!

Mvh Michael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Her har du en god Sjø og lett lakse stang. Skal vanskelig gjøres og finne noe bedre til denne prisen :)

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=38130238

Oki tusen takk :D

Hvilken av de ville du anbefalt?

LTS X2 #5 10 fot tredelt kr. 1400,-

LTS X2 #7 10 fot tredelt kr. 1400,-

LTS X1 #6 10 fot tredelt (feilmerket som X2, men er en X1-stang)kr. 1690,-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Kommer helt ann på om du skal fiske mest i sjøen eller etter laks. Fisker du mest i sjøen og noen få turer etter smålaks ville jeg valgt den feilmerkede stanga som er den gamle toppmodellen i LTS X serien.

Men fisker du mest etter laks ville jeg ha klasset opp til #7 eller #8.

Jeg har selv en 10`#8 LTS X1 som jeg aldri kommer til og kvitte meg med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest fredricoo

Hei :D

Har nettopp begynt med fluefiske! <<l

Fisker mest i sjø etter sjøørret, og det vil også bli lett laksefiske!

Til ørret i vann og bekker har jeg en lett fluestang jeg bruker..

Men er det noen her som har forslag til hvilken stang og snelle jeg kan bruke til sjøørret og lett laksefiske? ???

Og en som er lett å kaste lange og fine kast med.

Har ingen erfaring på dette området..

Og jeg vet heller ikke hvilken line jeg skal bruke..

Noen som har tips? :D Helst i en ikke får høy prisklasse!

Mvh Michael

Personlig så bruker jeg klasse 7 i enhånd i både sjø og elv. Jeg har også valgt å kjøpe 9,6 fot og 10 fot. Grunnen til det er at jeg har litt mer å gå på når jeg er vader og er nødt til å speye.

Snelle så har jeg 1 til sjø og 1 til elv(laks) spm jeg bruker mest. Jeg har valgt storspole på begge snellene. Både laks og sjøørret har en tendens til å plutselig svømme mot deg, og da er det greit å kunne holde følge med innsveving.

Snøre: Veldig mye forskjellige bra snører på markedet. I sjøen har jeg lagt min elsk på Guideline Coastal slow int/flyt.

Syntes personlig det er en drøm å kaste med pluss at det passer mine stenger og min kastestil. Jeg fisker også en del på vinteren å er avhengig av et snøre som ikke blir alt for stivt på det kaldeste.

I elv så bruker jeg skyteline, klump og pollyleadere i forskjellige synkgrader. Dette for å kunne variere fisket uten å bytte snøre hver gang. Kjører som regel fast med flyt klump.

Dette er som sagt det JEG bruker og absolutt ingen fasitt.

Finner du deg en god 7'er eller 8'er stang med en god snelle (stor spole) samt et intermediate snøre som passer deg og stangen du skal kjøpe så holder det lenge.

Jeg prøvde å fiske laks med Coastal snøret mitt i sommer, noe som funker som bare det.

Det viktigste er som sagt å finne stang, snelle og snøre som passer deg både bruksmessig og prismessig.

Lykke til.

Fredrik N

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Tusen takk for et fantastisk svar Fredrik ;D

Mye nyttig info her ja!

Lurer på denne LTS X2 #7 10 fot med en Optima S-100 #7-10 :rolleyes:

Tror dette skal funke greit :)

I morgen blir det en hel dag med fiske etter sjøørret, og får å lære meg teknikken skikkelig :)

Trenger mye øving, hehe... <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Ikke et dumt valg ;) Sitter med et par LTS stenger (X1 og X3). Er veldig fornøyd med det.

Hvor pleier du å fiske?

Fisker rundt Ålesunds området, men har ikke lykkest spesielt stort enda med flue..

Når det gjelder laksefiske er det en elv som heter Solnørelva!

Fra Ålesund du også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest fredricoo

lpxe rs2 er en knall stang + at den er helt rå å se på (hvit) Ville absolutt gått for en 7# da dette er yppelig for både laks og SØ:)

Ikke fra Ålesund nei. Bor i Vestfold.

Blir en liten roadtripp til Nordvest-landet til sommeren for å fiske laks :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...