Gå til innhold
  • 0

Velkommen til nybegynner forumet på fluefiskesiden.


Robin Fjelldal

Spørsmål

Anbefalte innlegg

  • 0

Har opprettet et eget nybegynnerforum her på fluefiskesiden. Her er ingen spørsmål for dumme, og vi vil forsøke å svare på alle spørsmål så godt vi kan. Håper alle vil hjelpe til å svare nye medlemmer av fluefiske "gamet".

 

Kjempebra tilltak!

Kanskje noen tar initiativet å lager noen fine tråder med guider eller how to`s ang. utstyrsvalg, basic entomologi, tips om byer/tettsteder der man raskt kan komme seg i marka med fluestanga uten å måtte gå i fem dager etc  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Hei

Det var kjekt med en slik tråd.

Jeg er nybegynner inne fluefiske.  Jeg er fra Skien og fisker for det meste i sjøen.  Kjøpte fluestang for ca 2 år siden men det har ikke tatt av før nå. Det siste halve året har slukstanga liggi hjemme når jeg har dratt på tur.

 

Fiska inntenst (til meg å være) noen uker i høst/vinter.  Da oppstod det et problem.  Jeg fikk senebetennelse i overarmen.  Tok det med ro noen uker og kjente ingen ting før jeg var ute med fluestanga.  Da kom det igjen.  Jeg har sliti siden og er litt redd for at det skal bli kronisk.  Er det noen andre som har hatt dette problemet og som kan komme med tips om hva som har hjulpet dem.  Har ikke så vedig lyst til å pøse på med Kortisonsprøyter, og vil gjerne fortsette med fluefiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Jada, det problemet er velkjent. Årsaken til at jeg fikk det var at jeg kastet feil. For anspent og for mye kraftbruk. Videre hadde jeg utstyr som var litt for tungt. Jeg måtte vente med å kaste til betennelsen hadde gitt seg (og det kan ta tid!).  Etterpå var det bare å innse at jeg måtte lære meg å kaste bedre. Og kastetrening for meg var best på plenen, eller i idrettshallen vi leide den gangen. Når en fisker blir en gjerne for opptatt av fiske og mister konsentrasjonen på kasteteknikken. Når du har funnet teknikken og slapper av når du fisker, så er problemet  borte, med mindre du ikke har en kronisk betennelse da.

 

Jeg hadde glede av bøker og senere video. Men det klart beste er å be noen som kan kaste hjelpe deg med å si fra hva du gjør feil. Det er ikke like lett å skjønne det selv bestandig. Så er det bare å øve, øve og øve.

 

Vi hadde noen kvelder med kastetrening i Telemarkshallen i Bø i fjor. Det skal vi helt sikkert ha i år også. Skal si fra på forumet når det skjer.

 

 

 

bjorni

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

trur ikke det blir kronisk av fluefiske, men du skal ikke overbelaste handa, bruk den til du kjenner smerte, da tar du ein pause før du starter igjen.. det er mye verre og ikke bruke handa,

men du kan godt snakke med ein lege om plagene dine. ( eg er ingen lege, så ikke stol for mye på mine utsagn, men arbeider i sammarbeid med leger i ambulansen, og dei går stadig over til att det er bedre og bruke handa i viss grad.)

Lykke til med handa.

 

Per Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Hei Karl

 

Hvile og støttebind er vist det eneste der hjelper på senebetennelse.

Når du har fået det bedre kunne du eventuelt trene lidt.

Jeg har fundet et dansk nettsted med lidt øvelser. Ved ikke om det hjælper. Jeg er tømrer så jeg blir rørt en masse hver dag.

 

http://www.beyondflycasting.com/Casting/Articles/WorkoutforFlycasters/tabid/100/Default.aspx

 

God bedring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Hei igjen

Ja her var det mye matnyttig.  Har stor tro på at jeg kan forbedre kasteteknikken.  Føler at jeg "jobber" for mye med armen.  Det kombinert med oppvarming før kasting og å strekke ut etterpå hørtes lurt ut.

Er litt skeptisk til metoden til Fismenismen om bare å kjøre på.  Men har tro på å bruke armen ofte og kortere tid av gangen, og ta en kaffekopp hvis en kjenner det kommer.  Problemet mitt har vært at det går for lang tid mellom hver gang jeg fisker, og når jeg først er ute så fisker jeg alt for lenge. Tror ikke kona går på den, men hvis dere støtter opp om den teorien så kanskje hun skjønner at jeg må ut oftere ;D 

 

Fiskefeber er en uhelbredelig sykdom.  Det eneste kona kan gjøre er å sørge for at pasienten har det bra.

 

Takk for responsen

Karl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Har selv våre plaget med smerter i skulder, etter ein MR undersøkelse viste det seg att eg hadde en liten samling av væske i skuldra, eg starta da med å kartlegge nor smertene kom under kastimg, og det viste seg fort att nor eg vada langt ut( med vann opp til liv, eller over) lyfta eg armer høgre opp, og feil belastning var ett faktum. så nå prøver eg og holde meg lenger inne mot land, og smerten har gitt seg.

fisken kan gå ganske ner land, har fanga fisk i sjøen ca 30 cm fra land.

 

så mulihens du har skuldrene for høgt, tenk på handstilling neste gan du er ute.

 

håper du får hjelp av noen av tipsene her. men den rette ekspertise får du hos ein lege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Jeg spilte gitaren del år, og bygde på meg kronisk scenebetennelse. Ved kast med en 4er stang, klarer jeg meg meget fint, for da har man muligheten til å varme opp og fiske samtidig ;)

 

Men 10er stanga mi er som en planke, har kun brukt den en gang. Men da varmet jeg opp. Går som regel greit med betennelser, men er du kald i håndleddet/armen, er det ikke lurt å bedrive fluefiske før du har varmet opp. lønner seg å sette håndleddet over kneet(slik at hånden stikker ut, og er bevegelig opp/ned) og varme opp f eks med en halvliters flaske der man trener med halve og hele runder og da mener jeg at håndleddet går helt ned, så opp igjen til midten, så opp igjen mot magen osv osv....meget bra øvelse ved betennelse og vondt håndledd og for sirkulasjon i underarmen. ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

øvde på meg trøbbel med timers intest daglig trommespill i et års tid...korteson var siste utvei.. når er det bra og kastinga ser ikke ut til å være negativt..tvert i mot...det er nettop for å unngå slikt det er lurt å trene litt med manualer ellikn...sirkulasjon...trampoline er bra....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Hei

Det var kjekt med en slik tråd.

Jeg er nybegynner inne fluefiske.  Jeg er fra Skien og fisker for det meste i sjøen.  Kjøpte fluestang for ca 2 år siden men det har ikke tatt av før nå. Det siste halve året har slukstanga liggi hjemme når jeg har dratt på tur.

 

Fiska inntenst (til meg å være) noen uker i høst/vinter.  Da oppstod det et problem.  Jeg fikk senebetennelse i overarmen.  Tok det med ro noen uker og kjente ingen ting før jeg var ute med fluestanga.  Da kom det igjen.  Jeg har sliti siden og er litt redd for at det skal bli kronisk.  Er det noen andre som har hatt dette problemet og som kan komme med tips om hva som har hjulpet dem.  Har ikke så vedig lyst til å pøse på med Kortisonsprøyter, og vil gjerne fortsette med fluefiske.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Den mest sannsynlige årsaken, er at du kaster grovt feil. ikke stress med håndleddet, det skal være stivt. Og sørg for at utstyret ikke er for tungt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Som nybegynner på fluefiskesiden.no så kaster jeg meg ut i denne virtuelle verden også. Ser at det faglige er mer i fokus her enn at annet formum som jeg er aktiv i. Gleder meg å bli kjent med miljøet på denne siden og ikke minst bli kjent noen av dere.

Litt om meg selv: Hater lakselus!

Prøver å lære mest mulig om fluefiske og kasting.

Jobber med kultivering, kasting og barne og undomsarbeid innen fiske på fritiden.

Fiske: Liker fjellfiske etter ørret, men har fått teften av laksefiske de siste årene. Fiske etter etter SØ og HA er en annen ting som jeg bruker mye tid på. Når jeg tenker meg om så liker jeg å fiske med flue overalt...

Prøver av og til å skrive litt om fisketurer. Og jeg håper at noe liker det. Ikke så bra alltid, men morro å prøve seg på det.

Island er en holme jeg tilbringer mye tid på siden kona er i fra Island. Og kan hjelpe noe sjeler som ønsker informasjon om fiskemuligheter på Island hvis ønskelig.

Måtte våren komme snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Velkommen!

Her er alle hjelpsomme (selv om jeg egentlig hater nybegynnere)!

Dere vil nok oppdage at i løpet av:

Første sesong får dere garantert ikke fisk.

Andre sesong blir dere gode til å klatre i trær.

Tredje sesong gir dere mange andre grunner til å slutte.

Fjerde sesong, når dere er i økonomisk ruin, separert, tannløse og arrete, og med en liten dose skabb (alt dette har en uimotståelig tiltrekningskraft på løsaktige kvinner) begynner fluefisket endelig å falle på plass.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Velkommen!

Her er alle hjelpsomme (selv om jeg egentlig hater nybegynnere)!

Dere vil nok oppdage at i løpet av:

Første sesong får dere garantert ikke fisk.

Andre sesong blir dere gode til å klatre i trær.

Tredje sesong gir dere mange andre grunner til å slutte.

Fjerde sesong, når dere er i økonomisk ruin, separert, tannløse og arrete, og med en liten dose skabb (alt dette har en uimotståelig tiltrekningskraft på løsaktige kvinner) begynner fluefisket endelig å falle på plass.

Hehe :) Å du liker corona :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Det er spørsmål om senebetennelser her nå, det beste rådet jeg har til det er å begynne med litt styrketrening.

Jeg har selv hatt senebetennelse i armen. Det eneste som hjalp meg var å drive med litt styrketrening.

Senebetennelse er jo overbelastning, så da må man bare trene litt for at man skal unngå det.

Treningen må selvsagt gjøres da man IKKE har senebetennelsen.

Om du har feil kasteteknikk så skal ikke det ha så mye betydning i forhold til senebetennelse.

All fluekasting skjer stort sett på sommern. Da er det som regel noen muskler som kanskje ikke blir brukt noen annen gang enn om sommern?

Så mitt råd er å drive med litt styrketrening før fiskesesongen begynner! Så armen blir vant med litt belastning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Hei

Det var kjekt med en slik tråd.

Jeg er nybegynner inne fluefiske.  Jeg er fra Skien og fisker for det meste i sjøen.  Kjøpte fluestang for ca 2 år siden men det har ikke tatt av før nå. Det siste halve året har slukstanga liggi hjemme når jeg har dratt på tur.

Fiska inntenst (til meg å være) noen uker i høst/vinter.  Da oppstod det et problem.  Jeg fikk senebetennelse i overarmen.  Tok det med ro noen uker og kjente ingen ting før jeg var ute med fluestanga.  Da kom det igjen.  Jeg har sliti siden og er litt redd for at det skal bli kronisk.  Er det noen andre som har hatt dette problemet og som kan komme med tips om hva som har hjulpet dem.  Har ikke så vedig lyst til å pøse på med Kortisonsprøyter, og vil gjerne fortsette med fluefiske.

Hei , helt konkret bør du få noen som kan skate skikkelig til å bli med deg på tur , sannsynligvis har du noe feil kasteteknikk( ev litt for tungt utstyr) ...jada jeg er klar over at 8# er bra i sjøen....men dog-

ofte er det bare små endringer som skal til , for å spare en masse krefter, slitasje på muskler og ledd....

fluekastet skal ikke være en kraftanstrengelse...

selv er jeg ingen rekordkaster ,og banner en god del....men jeg trener stadig...

Jeg tror ikke det går an å bli den perfekte kaster , det er stadig noe å finspissepå , litt av moroa det.

flottt tiltak i tråden som er opprettet...

Mvh Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Heisann!

Jeg sliter med å få fisk når jeg fisker i sjøen etter sjøørreten. Jeg lurte på om noen har noen tips til hvordan jeg burde "imitere" det jeg fisker med, bruker mest rosa reker, tanglopper og børstemakk.

Takk på forhånd.

mvh

Randomace

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Heisann!

Jeg sliter med å få fisk når jeg fisker i sjøen etter sjøørreten. Jeg lurte på om noen har noen tips til hvordan jeg burde "imitere" det jeg fisker med, bruker mest rosa reker, tanglopper og børstemakk.

Takk på forhånd.

mvh

Randomace

Hei du

Sjekk ut tråden "Sjøørretfiske i sjøen": http://fluefiskesiden.no/forum/index.php?topic=5706.0

Det som ikke står der er sikkert ikke verd å vite :)

Det er en lang tråd men du har lært mye etter en side eller to.

Runar Kabbe har en fin artikkel her:

http://www.nfisk.no/Turblogg/tabid/131/EntryId/14/SALTVANNSFLUEFISKE-UTSTYRET-FLUENE-TEKNIKKEN-av-Runar-Kabbe.aspx

Eirik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Heisann!

Jeg sliter med å få fisk når jeg fisker i sjøen etter sjøørreten. Jeg lurte på om noen har noen tips til hvordan jeg burde "imitere" det jeg fisker med, bruker mest rosa reker, tanglopper og børstemakk.

Takk på forhånd.

mvh

Randomace

Mange, konsentrerte tips her på denne oppsummeringen fra Toggi.

http://www.fluefiske.net/saker/fakta/244-sjet-plue-ikke-bare-denging

Lykke til med "dengingen",

Kikken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Sjøfiske er vel ganske synonymt med MYE kasting. Vind, tungt utstyr og dårlig teknikk gjør det ikke bedre for betent albue. Løsningen for meg er lett utstyr og innlandsfiske/tørt. Bruker nå aldri tyngre enn klasse 5, og med vakfiske blir det mere jakting og mindre kasting. Men like gøy for det! Eller kanskje jeg skulle si mere gøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Sjøfiske er vel ganske synonymt med MYE kasting. Vind, tungt utstyr og dårlig teknikk gjør det ikke bedre for betent albue. Løsningen for meg er lett utstyr og innlandsfiske/tørt. Bruker nå aldri tyngre enn klasse 5, og med vakfiske blir det mere jakting og mindre kasting. Men like gøy for det! Eller kanskje jeg skulle si mere gøy.

Kan jo bruke 4-5 i sjöen også.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...