Gå til innhold

Såler til vadesko


Krok

Anbefalte innlegg

Etter å ha erget meg over tunge vadesko kjøpte jeg meg Sims med gummisåle. De er fine å gå langt i men sitter elendig i elva. Skrudde inn de medfølgende pigger, resultatet ble enda være, sitter dårlig på steiner og er vonde å gå med på land. Vurdere å såle om til filt.

Er det noen som har erfaring med såler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Jeg mener at filt såler er noe herk, og man burde vurdere forbud :twisted: Hvorfor? Når de blir våte blir de grisetunge. De tørker utrolig sent, noe som igen øker faren for å ta med seg smitte av ymse slag mellom vasdrag. De er fryktelig glatte på land (f.eks. i vått gress) og de gir ikke bedre feste enn gumisåler med godt mønster i elva.

 

Heldigvis har det endelig kommet gode vadesko _uten_ filtsåler i salg...

 

Grunde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte Simms sine Lightweight for en del år tilbake. Er på fjerde sesongen nå.

 

Kommer aldri. ALDRI til å bytte tilbake til filt igjen.

At de sitter dårlig i elva stiller jeg meg noe uforstående til. Ja, de sittere dårligere enn filt, men ikke så forbanna dårlig som du skal ha det til.

 

Å bytte fra AS til filt på denne skoa tror jeg blir et skikkelig jallaprosjekt. Mitt råd er faktisk å kjøpe nye sko med filt i stedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jan erik' date=' når jeg er ute og fisker befinner jeg meg (vanligvis) minst like mye på land som i vann, så skoenes egenskaper på land er etter min mening viktige. Dessuten kan ikke jeg si at jeg har merket noe til filtsålenes fantastiske grep under vann...

 

Grunde[/quote']

 

Det er nå engang slik at gummi sitter bedre på leire og slikt, og filt sitter desidert best på steinbunn med mye alger og slikt

 

Forbud tja :) det beste hadde vel vært gummisåler med innlegg av filt eller noe lignende, slik at man får bedre grep på steinbunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at filt såler er noe herk' date=' og man burde vurdere forbud :twisted: Hvorfor? Når de blir våte blir de grisetunge. De tørker utrolig sent, noe som igen øker faren for å ta med seg smitte av ymse slag mellom vasdrag. De er fryktelig glatte på land (f.eks. i vått gress) og de gir ikke bedre feste enn gumisåler med godt mønster i elva.

 

Heldigvis har det endelig kommet gode vadesko _uten_ filtsåler i salg...

 

Grunde[/quote']

 

Hei Grunde, we meet again ;)

 

Filtsåler sitter UTROLIG mye bedre i elva enn gummisåler med godt mønster! Kan ikke sammenlignes i det hele tatt. Det er elver og strekninger jeg aldri ville vadet med gummisåler, uansett mønster, men med GODE filtsåler er det no problemo. At de er glatte på land får så være.

Det fine med Korkers er at du har gummi rundt som gir litt bedre grep på land. Har brukt disse nå i 3mnd i NZ, og de fungerte helt utmerket! Jeg var skeptisk i starten og var sikker på at festemekanismen ville svikte, men den gang ei. Dette til tross for til tider meget røff behandling. Dessuten kan du velge favorittsåle for de forskjellige forhold. Genialt!

 

I tillegg (og ikke nok med det... laugh.png' alt=':lol:'> ) er de overall solide. Faktisk de mest solide jeg har brukt etter 15 år som utstyrsidiot. Lissa røyk da, men først etter 40 fiskedager og masse buskas.

 

Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen tmags,

 

smeller nok ikke like kraftig denne gangen :twisted:

 

Siden det ikke blir enighet om gummisåler sitter like godt i elva som filt kan det tyde på at det finnes tilfeller hvor filt er bedre enn gummi. Kanskje hvis det er mye algevekst? Er likevel ikke overbevist om at filtsåler er tingen...

 

Men jeg har blitt nyskjerrig på Korkers skoene. Bortsett fra de utskiftbare sålene hva skiller skoene fra f.eks. Simms L2 skoene (passform, slitestyrke etc.)? Det kan jo til og med hende at jeg kan "akseptere" filt såler hvis de kan tas av for desinfisering og hurtigere tørking...

 

Grunde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunde,

tror lesten er omtrent den samme. Simms er også førsteklasses vare, så jeg skal ikke hevde at det er noen vesentlig forskjell i slitestyrke. Prisen er også meg bekjent den samme. Så da står vi tilbake med de utskiftbare sålene.

I NZ byttet jeg til gummisåler da jeg fisket i innsjøer med litt gjørmete bunn. På denne måten sparer man filtsålene. Fin leire ødelegger effekten av filten. Jeg brukte også gummisålene hvis jeg hadde et stykke å gå ned til elva. Tryggere, og igjen bra for filtsålene. Så for meg har denne 'friheten' til å bytte såler vært et ikke ubetydelig positivt innslag i min fiskehverdag. Og når du får dreisen på det bytter du begge sålene på maks 1 minutt med støvlene på.

 

Har i det hele tatt aldri vadet så behagelig som jeg gjorde på siste tur. Så jeg legger til at Simms G3 puster utmerket selv i 30 grader. Var fuktigere i panna enn på beina. Fantes ikke klam i det hele tatt.

 

Grunde, hvis filten din funker dårlig, prøv å røffe den opp med en stålbørste.

 

Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...