Gå til innhold

Rapport fra Västerbotten


benedictius

Anbefalte innlegg

Lite aktivitet på denne del av forumet. Det får jeg gjøre noe med...

 

Sist Torsdag: Umeälven, kåddisstreckan. Skyfritt og kaldt. Null insekter. En stakkarslig harr ble kveldsmat. Tok på en gullhodenymfe med grønn dott.

 

Sist fredag: Rickleån, ovenfor E4 og 2 km opp. Regnvær og kaldt. Null insekter. Fisken har gått i dvale. Vi var to stykker som fisket effektivt i tilsammen ca 6 timer uten napp...

 

Bilder er fra Umeälven.

 

Imorgen skal Sävarån besøkes hvis det er oppholdsvær.

post-47-13949845131305_thumb.jpg

post-47-13949845131796_thumb.jpg

post-47-13949845132295_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...

Har provat där flera gånger i maj. Men jag tycker det blir för mycket vatten. Vårfloden brukar va riktigt hög. Jag har varit från E4'an och västerut. Mycket fin å dock, med mängder av gjömställen för fisk. Har dock aldrig fått fisk där.... :(

 

Mycket folk där uppe tycker jag. Bland alla tunga tvåhandsspön och stora skjeddrag, så mixar jag inte så bra, med mitt älskvärdiga trehandsspö...

 

Jag har fiskat mäst uppe vid kåddis i umeälven. Vet inte om det beror på min konservatism eller alla fisk jag har tagit där 8)

 

Jag tycker egentligen inte så mycket om att fiska i strömmande vatten, det är bara för att korta ner tiden, till man skall hem till Norge och fiska storöring i stilla vatten. :D

 

Bor du här uppe eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp jag bor här, du har rätt i att lax- och havsöringsfiskarna är överallt, och 9 av 10 öringar som fångas i kustälvarna här är ju havsöring. Stilla vatten har sin charm men själv föredrar jag strömmande vatten, och helst torrfluga.

 

Det är tyvärr ganska ont om stationär öring/"brunöring" i Umeås närområde. Men det finns skogstjärnar som ruvar på hemligheter... (såna man håller hemliga själv också!).

 

Om du ska leta stor harr på våren i Rickleån ska du fiska i Byn Laxbacken, i strömmarna just nedströms den gamla kvarnen... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan tipsa om en ganska stor sjö med grov öring (upp till ca 4 kg), man behöver flytring eller hyra en båt. Fisket efter de stora är bäst i Vulgatatider, kring 10-25 juni ungefär.

 

Det tipset får du på PM, sjön är inte hemlig men inte jättekänd heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...