Gå til innhold

SA Sharkskin


Anbefalte innlegg

  --------------------------------------------------------------------------------

Sharkskin linen til SA fikk jeg endelig prøve på stang. På to #5 stenger som vanligvis har likt litt ulike snøre profiler. Og som derfor også har brukt ulike liner på.

Streamstix Evo2 og en "silkestang" i Winston BIIx likte nye Sharkskin meget godt. Det som slår meg, er at snøret kommer til å imponere enda mer i praktisk fiske. Det må jeg selvsagt prøve før enda mer bastant påstand.

Snøret var meget behagelig på korte kast med Winston stangen, og med 15-17 meter line i luften (pleier å være rikelig under praktisk fiske) var det også en uanstrengt affære. Dette er det nok mange andre snører som gjør godt også.

På Evo2 fungerte det også til min store glede.

Jeg hadde på sett og vis ventet meg en litt stivere line, med antydning av minne og behov for et lite strekk før kasting: Bortkastet tid :)Snøret er helt minnefritt, ihverfall innendørs. Og det er det ikke alle liner som er. Minnet om mine erfaringer med gode, "Seige", gamle Tight Line. Men dette glir nok mye bedre

Vet ikke hvilken flyteliner folk bruker i sjø, men dette må da være en god hel line til saltvannsbruk også.

Jeg tipper det bare kommer til å gli, gli og gli. Må gjerne koste mer enn enn øvrige snører, dette er innovativt, på et høyt nivå. 

Men jeg tror ikke det nødvendigvis kaster så mye lengre enn andre nysmurte liner innedørs. Dette er ikke en line som kommer til å gi folk en "Aha opplevelse" på fiskemessene til våren, tror jeg. Ved bruk i vann tror jeg derimot at de som punger ut kanskje vil føle seg lett om hjertet, og lave flotte skuldre  :D

 

Og det lager lyd....ikke noe å tenke på med annet enn smil om munnen når du ser for deg bamsen som lurer i skogen, men stikker så fort du kaster, han skjønner at han har med en potensiell drapsmann å gjøre  Ihvertfall hvis bålet er tent og fisken biter....

Kan tenkes at denne linen vil i stor grad fungere utmerket under forhold med pollen, alge blomstring, veistøv og alskens ulumskheter fra oven. Hvor mange andre flueliner vanligvis begynner å bli noe klebrig og "subbete"?

Å si at dette er det beste snøret på markedet vil jeg ikke. Det blir en subjektiv sak, akkurat som med stenger.

Men å si at jeg har like lyst på dette som jeg hadde da jeg fosøkte, High Water, Punch, XXD,Tight Line, Carron, SA Trout, gode gamle GL Professional (tror jeg det het), m fl., det har jeg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 267
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Gjest Jon Hafstad

Hei!

 

Jeg kikket på spesifikasjonen på snøret og det som slår meg er at den relativt lange klumpen kan få snøret til og få en slags DT effekt på korte kast, minner det litt om The Dry snøret til GuideLine? 

 

Har du testet det i  andre klasser en #5, bestillte selv snøret i #6 men lurer nok på om jeg ikke skal ha det i 4/5 også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Har bare forsøkt det i #5 til nå. Men skal nok også ha tak i #4 linen, da min gamle "Tight Line" er godt oppbrukt. Denne linen brukte jeg mye til nærdistanse fiske.

Har hørt mye skryt av The Dry snøreprofil. Jeg kjenner igjen det det snakkes om der, å kunne uanstrengt mate line utenfor stangtupp.

At liner som har denne egenskap også setter trange bukter på kort hold, er bare å smile til. Etter min mening har du da en "allrounder" som er så vanvittig deilig å fiske med. :D

#6 linen min brukes ofte bare til overflatefiske ifra båt/kajakk. På blikkstile dager, med nymfefiske rett under overflaten, kan det ikke verdsettes nok at en line ligger snorrett på vannet.

Sharkskin kommer nok på en av snellene mine i denne vekten også.

 

Det blir selvfølgelig dyrt dette, men har jeg et uanstrengt og nærmest et vedlikeholdsfritt bruk av disse linene i et par-tre og kanskje 4 sesonger, så er det verdt hver en krone ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) Fint å finne noe som matcher, enten det er stang eller omgivelser.

Jeg valgte ingen delene ;D, jeg tok det grønne(chartreuse).

Men kasteegenskapene matchet en "green stick" (Winston) og en Streamstix (sort). :D

 

Nå er dette en line som ligger i rett vektklasse med hensyn til det oppgitte. Ikke som mange andre liner som ofte er litt "tunge". F.eks så er en GPX #5 for tung i forhold til Winston BIIx #5. Men samme gpx line passer til mange andre #5 stenger, f.eks også til min SS Evo2. Og denne stangen er ingen "nesten sekser".

Derfor gledelig at Sharkskin #5 passet godt på begge, definitivt best på "Green stick"/Winston.

Kan tenke meg at alle stenger med en litt jevnt dypere aksjon, vil kaste Sharkskin godt.

Irriterer meg at jeg aldri prøvde en Carron line på Winston BoronIIx stangen. Tight line River specilalist #5 var også nydelig på den.

Linen er likevel så dyr at prøvekast om man kan. Kanskje, som sagt tidligere, har både Rio, Vision, Carron, GL og noen andre, sikker liner som kaster like godt.

 

De som liker "klumper" som Scierra HMT, vil høyst sannynlig ikke la seg begeistre av Sharkskin sine egenskaper, ihverfall ikke i kastedammen. Og prisen er jo så uforskammet høy at mange vil nok stresse med å finne noe å arrestere den på. Skjønner jeg godt :)

Men flotte presentasjoner (ikke noen utpreget streamer dunker dette her) og stort kaste spekter (kort/langt)gjør at jeg umiddelbart liker den. Egenskapene til coatingen merker jeg sikkert etter en tids bruk, og det er da jeg skal være glad den ekstra kostnaden...håper jeg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

;DBare måtte ut etter "brun"ørret idag, for å teste nye Sharkskin #5 i bruk.

Som jeg mistenkte:

Med 18' fortom, 3 "buzzere" på,  5 første brune for iår.

Linen presenterer nydelig på alle hold, idag brukt på Winston BIIx #5.....glemte Evo2 hjemme, var egentlig meningen å bruke den, for jeg visste jeg måtte kaste litt langt i dette vannet for å treffe evt hot spot for dagen. Men jammen gikk det ikke så det suste med "Silkestang". Nydelig kombinasjon :)

 

Litt av grunnen til at dette er en flott fiskeline, er dens atferd på vannet. Snorrett, og dette er nok grunnen til at jeg i det hele tatt registrerte små napping i fluene.

Den irr grønne fargen er fin også, for de som lurer på "spooky faktoren" ved slik farge, så opplyser produsenten Scientific Angler at den spesielle overflaten på Sharkskin linen nettopp forhindrer refleksjoner av lys. Tviler ikke :D

Lyden hadde jeg nesten glemt idag..... ;D

Skitt fiske, og gjerne med Sharkskin om jeg tør si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå synes jeg det begynner å friste med sharkskin altså. Jeg har selv kjøpt inn Rio Selektive Trout, SA Mastery Trout og Rio Presentation for bruk til sommeren, disse vet jeg er god. Så jeg regner egentlig med at det ikke blir kjøpt noe nye snører før neste år. Men fortsetter det å komme slike anbefalinger så spørs det om nyskjærrigheten vinner. Synes egentlig ikke prisen er så ille lengre heller, ca 40 USD mer en vanlig snører er ikke så ille det. 300kr ekstra for å prøve den nye revolusjonen er jo ikke så ille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Dagen idag er gledesdag :)

Ikke bare har jeg vandret litt småtrippende våryr rundt og ventet på at dagen da mine to desiderte favorittlag skal møtes. Brann- Everton. Gleder meg sykt til å gå inn stadion porten ikveld....en slags "vinn/vinn" situasjon ;D

 

For å lette på rastløsheten tok jeg med meg femmer stangen, en SA Trout #4 line og en SA Sharkskin #5 line. (Har en femmer som legentlig liker begge lineklasser godt)

Nordlig vind, kaldt, gjorde valget om å søke ly for vinden i en vik nord i vannet....

Erfaringer har vist tidligere at her klekker det i den til dels grunne viken, og blåser varene rett ut i fiskekjeftene som venter utenfor, gjerne i ly av vinden som rusker opp litt i den blanke overflaten.

Jeg skulle bare fiske fra jeg kom frem, kl 1015-1200

 

Fisket først med Trout #4 linen, to fjærmygg mothakeløs krok 20 på Stroft ABR fortomsspiss 6X.

5 meter fortom, ikke lengre, grunnet ønske om kontakt med småfisken.

Sate på en tørr mygg på opphengeren, og ca 1,5 meter bak en puppeliknende sak.

Ville fiske høyt, men også rett under filmen, så mud istedenfor fluorcarbon idag.

Og ytterste puppen er bundet på samme lette krok som tørrfluen. Den ene oppå vannet, den andre i/under.

 

Synest med en gang at linevalget var smart, skulle være lett og delikat, men minnet forårsaket av det kalde vannet gjorde at jeg fikk èn på tørt, og en på puppen...så fulgte mange små utslag som jeg knapt registrerte i det dårlige lyset (Lav sol midt i trynet, og "metallisk" overflate). For mye minne grunnet veldig kaldt vann.

 

Skiftet til Sharkskin linen....helt genial, så den også dårlig grunnet motlyset.

Linen er så minnefri at ikke bare kroket jeg fisk, når jeg løftet rolig etter å ha skimtet små vak i nærheten av linen, men også det å føle fisken rote med fluen, uten at jeg egentlig så noe som helst.... Jeg er ikke i tvil etter 24 småørret idag: Sharkskin linen, sammen med tidligere nevnt "Tight line" er de mest minnefrie fiskelinene, spesielt i kaldt vann.

At lyden av min Sharkskin er nærmest borte (sikkert blitt en deilig vane :D) og at den kaster/glir godt er bare bonus... Det beste er fiske egenskapene :D

Mistet få fisk, men noen er det jo alltid.

Tror over halvparten tok tørt, deilig å se vak på mine fluer igjen.....skal bli godt å se mål på "staddaen" ikveld også ;D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil helst ikke ha slikt utidig snakkk om fiske på denne tiden av året  ;D:-*;D

 

Glir sharskin lina like godt i våt tilstand? Har prøvd den innendørs, og lurer på om den er like god på vann?

 

Edit; gøy åse at produsenter finner tilbake til silke line egenskaper (overflate). Det neste blir forhåpentligvis at de klarer å lage like avanserte taperinger som silkelinene hadde (ikke fleip)  :D.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil helst ikke ha slikt utidig snakkk om fiske på denne tiden av året  ;D:-*;D

 

Glir sharskin lina like godt i våt tilstand? Har prøvd den innendørs, og lurer på om den er like god på vann?

 

Ja, flyalf.

Jeg har skrevet tidligere at jeg tror folk vil få kastemessige "aha- opplevelser" med andre snører også.

I fiskesituasjon derimot tror jeg Sharkskin er meget, meget god. Den er så smidig, rett og slett en mye mer beghagelig line å jobbe med enn jeg hadde trodd. Og en tapering som dekker mange behov.

Lyden, ja, den kan nevnes som noe "uønsket", men den blir jo ikke så høyfrekvent ved vannet, skal jo fiske fluene innemellom all kastingen også :o

Anbefaler egentlig denne linen jeg. Vet det er mange nydelige liner ute og suser, eier mange forskjellige selv.

Det er likevel forskjeller, som heg liker i denne linen. Dyr? ja. Meget god? Ja. Verdt prisen? inntil nå, ja. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kanskje et litt dumt spørsmål.., har nettop kjøpt sharkskin' til femmern og lurer på hvordan snøret skal behandles? sto ingenting om oppbevaring eller smøring på boksen så man kan jo bynne å lure litt med denne nye coatinga og mønsteret i den:p

regner med det er greit å smøre det (med feks tmc'n) etter hver tur som med andre snører på markedet...eller?

kjedelig å ødelegge et snøre til tusen spenn....;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kanskje et litt dumt spørsmål.., har nettop kjøpt sharkskin' til femmern og lurer på hvordan snøret skal behandles? sto ingenting om oppbevaring eller smøring på boksen så man kan jo bynne å lure litt med denne nye coatinga og mønsteret i den:p

regner med det er greit å smøre det (med feks tmc'n) etter hver tur som med andre snører på markedet...eller?

kjedelig å ødelegge et snøre til tusen spenn....;)

 

Jeg har brukt mitt innedørs (håndballbaner med klister på gulv :o) utendørs i både salt og ferskvann, har ikke hatt smørning på det en gang enda.....men helt sikkert ikke skadelig å bruke TMC eller SA's eget glidemiddel/rens

Det er som en sykkelkjede, vil derfor ikke sprekke på tvers som andre slitne liner.....

Jeg tror ikke jeg kommer til å smøre det ofte, nei, Rett og slett fordi det ikke lugger i ringene.

 

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omtrent 14 meter....ca.

Egentlig ganske allsidig lengde med valgte profil.

Fin på nært hold, fin på langt hold. :) 

OBS! Ikke sponset av SA, vil selvsagt gi skryt til andre liner jeg måtte være fornøyd med også...venter på bla Rio Gold i #5, slik at jeg får sammenliknet litt mer nøyaktig :)

Tror faktisk det også kan virke godt på noen av mine stenger i noen situasjoner :)

"The Dry" (NORDIC OUTDOOR) ble også skrytt mye av, men det kan jeg alstå ikke si noe om. Dessverre aldri prøvd....også lang klump(??), så vidt jeg vet.

 

Sånn, da min sti ren og pen ;)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Her er nok en test av Sharkskin-snøret, for de som vurderer å kjøpe :

 

http://www.flycasting.se/index.asp?MCat=11&SCat=0&MCon=&SCon=11,0&A=16:20:10

 

Jeg kommer ihvertfall til å investere i et slik snøre til årets sesong  :D

SVN ; Har du fått noe inntrykk av hvordan snøret egner seg til vannkast ?

 

Ja, brukte det idag igjen i "stormen" :)

Jeg synest dette er et vanvittig allsidig snøre. Kort og godt :D (ikke snøret som er "kort og godt" altså..he-he)

Har brukt det på nærdistanse fiske i liten elv allerede, og det er en glitrende line å utføre "vannkast" med på nært som lengre hold. Flotte bukter takket være tapering og smidig line.

Ja, jeg anbefaler denne linen varmere og varmere etter hvert som min erfaring med den øker ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Terje Refsahl

Hadde i dag gleden av å endelig få prøve det nye Sharkskin snøret. Mikael Blomberg holdt kastekurt i Vikingskipet i dag og en av gutta hadde med seg Sharkskin snøret.

Først ble den prøvd på en stang jeg ikke engang husker navnet på, det funka greit. Snøret glir som pokker og lager en lyd jeg aldri har hørt før :D

Så ble den prøvd på en Scierra stang, også dette var svært lovende men stanga er for stiv etter min smak.

Da kjørte jeg rett og slett hjem og henta Diamondback`n 8,6`#4 og satte på Sharkskin på den. Snøret er en #5 med det skulle vise seg å ikke gjøre noe som helst.

Fytte grisen for en herlig kombinasjon ;D ;D.........detta snøret glir noe hinsides og var en sann fornøyelse å kaste med :D

Heldigvis er snøret på vei alt, så på basis av den rellativt korte tiden jeg prøvde det så føler jeg meg rimelig sikker på at det vil bli med på mange turer i sommer. :D

Lyden skal jeg garantert klare å leve med ;D ;D

HERLIG, RETT OG SLETT!!!

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde i dag gleden av å endelig få prøve det nye Sharkskin snøret. Mikael Blomberg holdt kastekurt i Vikingskipet i dag og en av gutta hadde med seg Sharkskin snøret.

 

 

 

Nei faen??Når var dette??Og jeg som bor på Hamar??!

Kommer dette igjen i nærmeste framtid,før vakene begynner for fullt?Hadde vært helt ok vært med på noe lignende before the rivers open..

Sorry,off-topic

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

turboleiv skrev:

Nei faen??Når var dette??Og jeg som bor på Hamar??!

Kommer dette igjen i nærmeste framtid,før vakene begynner for fullt?Hadde vært helt ok vært med på noe lignende before the rivers open..

 

 

Nytt kastekurt i regi av G-sport sentrum Hamar, den 8 mai på Domkirkeodden. Flemming Wilberg og undertegnede skal forsøke å få kurset i havn. ;D ;D 

For påmelding, kontakt G-sport sentrum. Muligens noen få plasser igjen :)

 

Terje!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...