Gå til innhold

SA Sharkskin


Anbefalte innlegg

hvordan vil dere karakterisere snøret? er den 'riktig' klassifisert?

 

til puristen(og evt andre): har du prøvd den på scott g2? hva er ditt inntrykk? har selv haiskinnet #5 på min g2 8.6' #5. føler at stanga kneler litt med mye snøre ute. ikke får jeg fortommeren til å strekke perfekt ut heller. når det er sagt, så har jeg vært kun på 1 fisketur med denne komboen. men glatthet og null minne er def pluss.

 

hvordan er din diamondback ifht g2?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 267
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Gjest Terje Refsahl

hvordan vil dere karakterisere snøret? er den 'riktig' klassifisert?

 

til puristen(og evt andre): har du prøvd den på scott g2? hva er ditt inntrykk? har selv haiskinnet #5 på min g2 8.6' #5. føler at stanga kneler litt med mye snøre ute. ikke får jeg fortommeren til å strekke perfekt ut heller. når det er sagt, så har jeg vært kun på 1 fisketur med denne komboen. men glatthet og null minne er def pluss.

 

hvordan er din diamondback ifht g2?

 

Hei vinagunner :)

Så innlegget ditt for noen dager siden å glemte hele greia :D ...Sorry, men jeg har holdt på med hjemmeeksamen de siste dagene og hue er ikke helt med. :D

 

Så til saken. Jeg har bare kasta med sharkskin en times tid i Vikingskipet og da med Diamondback #4 og Sharkskin #5 og det fungerte ypperlig. Trur aldri jeg har hatt ett glattere snøre på stanga noensinne  .....Diamondback`n takla etter mine kasteegenskaper (ikke noe superkaster) sharkskin snøret veldig bra. Scott G2`n har jeg ikke prøvd den på så der kan jeg ikke uttale meg.

 

Jeg har kasta litt i hagan de siste dagene både med Diamondback og G2, og av en eller annen grunn er det Diamondback`n som kommer til å bli mitt førstevalg ......den oppleves enda roligere enn G2 men med en helt annen spenst i ryggen og med mer feeling. Rett og slett en drømmestang i mine øyne. Når jeg gikk over til G2 (min G2 er i #5) opplevdes det som en raskere stang (uten å påstå at den er rask) enn Diamondback.

 

Jeg har ett Ridgeline Presentation som jeg prøvde meg begge stengene og jeg opplever bedre kontroll med Diamondback enn med G2, dog med forholdsvis små forskjeller. :D

 

Utover dette kan jeg ikke si så mye annet enn at Diamondback Classic Trout ser ut til å bli førstevalget når det står mellom den og G2............spørsmålet er om det fortsetter når Splitcane stanga kommer i midten av Juni  ;D ;D 

 

Terje!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

beklager folkens, sansynlig må man lete i seg sjøl og tilpasse kastingaetter hva man kaster med...igjen alle under 25 år som fluefisker har liten uttalelse, læretiden er laaaaaaaang! ifølge Kenneth Bostrøm og undertegnede ;D ;D ;D ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var positiv til snøret etter å ha prøvd det litt etter jeg kjøpte det i desember, men nå,  etter et par dager med fiske, er jeg litt mer usikker på om jeg er helt fornøyd.  Flyter bra, totalt minnefritt, glir godt ut av ringene, og lyden kan jeg leve med, men men... Er det andre som opplever det litt "ustabilt"?... Synes at overlina har en tendens til å ikke rulle ut i en stabil bane.  Byttet i ettermiddag til Sage Performancetaper for å sjekke om SØ-fisket i vinter hadde ødelagt kastinga, men da funket alt. 

 

Morten 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

beklager å si det guttær.....sharskin er ikke et ubrukelig snøre, men ikke langt ifra....det har etter mitt skjønn ikke en god nok overrulling.....det kan hende at det er min kasteteknikk det er noe galt med....men får mange andre snører til å "rulle" over mye flottere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

beklager å si det guttær.....sharskin er ikke et ubrukelig snøre, men ikke langt ifra....det har etter mitt skjønn ikke en god nok overrulling.....det kan hende at det er min kasteteknikk det er noe galt med....men får mange andre snører til å "rulle" over mye flottere!

 

puhh... begynte å lure på om det bare var meg..

 

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning

beklager å si det guttær.....sharskin er ikke et ubrukelig snøre, men ikke langt ifra....det har etter mitt skjønn ikke en god nok overrulling.....det kan hende at det er min kasteteknikk det er noe galt med....men får mange andre snører til å "rulle" over mye flottere!

 

puhh... begynte å lure på om det bare var meg..

 

Morten

Har ikke testet snøret selv, men har hørt et par ting. JEG har hørt: MEGET bra på minne, Glir ganske godt, lager litt lyd, men de to jeg har fått info fra, fikser ikke dette snøret helt. De skylder forøvrig på sin egen kasteteknikk, og ville ikke legge skylden på lina. Men de bruker andre liner som de fikser bra.

 

Litt off topic her, men mi favorittline....sixth sense.... Liker jeg jækli godt. Men det skal sies at det er folk som er MYE bedre en meg på kasting, som ikke fiksa den lina heller. Så det blir vel litt vanskelig å finne en fasitt her tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

ok...stig og henning....da er det noe som er galt med meg....det kan hende at det er de utrolig rilig bevegelsene jeg bruker under kasting men, dog med høy hastighet som gjir denne ubalansen......men står fast på at fronttaperingen ikke passer meg....henger igjen på de linene jeg får fra dyrøy og som jeg ikke får nevne navnet på på denne hjemmesida....det fordi det er definert som reklame ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars M

Hadde ikke nevneverdige problemer med overrullinga på sharkskin, men opplever den som sein. For å kompensere litt starter jeg trekket litt sent i framkastet. Funker greit. Rio Gold var jeg i grunn mere skeptisk til da profilen ligner litt i grove trekk og fronttaperinga er knappere. Denne rullet helt fint over. Tror det skyldes litt mere friksjon i ringene....

Sharkskin med triangeltapering er mitt juleønske ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

dt er ikke en lettkastet line.irriterer meg at man må konspendere for ulike ks´kastefeil.....aner ikke jeg...er nybegynner!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Staffan, linene du får fra dyrøy er gode de.

Husker du anbefalte meg en gang å kappe noen cm av tuppen på en line jeg ikke ble dus med, så ble linen helt knall. Jeg anbefaler deg å gjøre det samme med Sharkskin, det er jo hele 30 meter å ta av, så om noen velger å kappe 30 cm av tuppen, så spiller ikke det noen rolle ;D

Seriøst!!

Jeg har vurdert å gjøre nettopp dette, i f.eks. tyngre klasser til sjøørret dunking...men ikke sikker jeg gjør det likevel nbår linen kommer på stangen.

 

Jeg og flere kursdeltakere (relativt ferske) har kastet Sharkskin i hele dag. Med kulehoder, små mygg og døgnfluer ytterst, selv i motvind: Slår nydelig over gang på gang....og jeg tror jeg har blitt inspirert av din flotte rolige kaste stil Staffan, og med Winston stangen min blir det bare søt musikk ;)

 

Så folkens, jeg anbefaler det jeg ble anbefalt av Staffan en gang: Kapp av noen cm, og den blir enda likere Gold linen, om dere føler behov. Jeg kapper ikke en mm av min, skal fiske fin fiske i elv også på kort hold, og liker den meget godt som den er.

 

Henning, jeg liker Sixth sense linen også meget godt, skal bruke den også mye håper jeg.

Som jeg har nevnt tidligere passer den meget godt på min #4 BIIt (dyp, rolig Winston).

Der var ikke Sharkskin så god match. Men det gjør ingen verdens ting for jeg bryr meg katta om hva det heter eller hvor det lages, bare det funker :D

 

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har kombinasjonen Sage ZXL og Sharkskin?  Det har jeg, og jeg sliter på lange kast.  Foreløpig har jeg lagt skylda på SØ-fiske med tungt utstyr og synk 3, og at tilvenningen til femmerstanga tar litt tid, men etter 2 kvelder begynner jeg å bli litt utålmodig.  Jeg har også hørt at Sharkskin skulle gli så lett?  Min erfaring er at et nysmørt glatt snøre glir bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HAr ikke hatt den glede å prøve ZXL ennå, men har hørt det skal være en fin kombi...

Har #5 Sharkskin på en Winston BIIx, dyp og mod rask femmer stang. Funker meget godt :D

Synest det også kan "virke" som om Sharskin glir trått, om man kan si det slik. Men den gjør det ikke, den glir flott.

Jeg har også nysmurte liner som glir mer enn godt nok til at jeg fremdeles liker dem, men jeg digger også profilen til Sharkskin, gjør lange kast med mye line ute til en lek. Mulig jeg er naiv og tror jeg kaster greit når 25-27 meter suser ut på praktisk fisketur, og at alle andre kaster lengre og derfor setter større krav til utstyret, men for meg er disse distanser i overkant av hva jeg trenger for et effektivt og ubesudlet fiske :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har kombinasjonen Sage ZXL og Sharkskin?  Det har jeg, og jeg sliter på lange kast.  Foreløpig har jeg lagt skylda på SØ-fiske med tungt utstyr og synk 3, og at tilvenningen til femmerstanga tar litt tid, men etter 2 kvelder begynner jeg å bli litt utålmodig.  Jeg har også hørt at Sharkskin skulle gli så lett?  Min erfaring er at et nysmørt glatt snøre glir bedre.

 

For første gang kan jeg si meg enig i noe du sier Lillemann  :) Jeg har samme kombo og ser det samme. Går langt greiere å få opp lengder med GPX snøret, enn haiskinnet. 590 med 5`sharkskin. Flere andre snører gir også bedre lengde, men knapt like snorette presentasjoner på sitt beste. Men som det også skrives litt om her tidligere, så må jeg også tidevis dra litt ekstra i underlina for å få til et godt overslag på lang fortom. Ser ut som om SA (Bios) burde spart seg å skrive om at det er noe å kaste langt med.

 

 

Edit, ser det blir spurt om lengde og profil tidligere i tråden:

 

 

post-1448-13949855699984_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del, YESSS. Med sharkskin går det så det suser (og suser gjør det når snøret glir ut he-he). Har nå fått testet snøret i stille vann og elv og må bare innrømme at det er det beste snøret jeg har prøvd så langt. Synes selv det ruller over helt fantastisk og har ikke hatt problemer med det så langt. Og ikke minst minnefritt som tidligere nevnt, som igjen gir maks kontakt med flue/fluene. Og i min lille kameratgjeng er jeg den første med dette snøret, men samtlige av mine kammerater har fått prøve det på sine stenger etc. Og hva ble resultatet, jo da DE BARE MÅ HA DET. (Og vi er ikke enegga firlinger med samme kasteteknikk)

Og bare en liten annen sak, erfaringsmessig så blir jeg litt stressa når de LAAAANGE kastene skal utføres og det igjen går utover teknikken, da sniker det seg inn ørsmå feil som i mange tilfeller kan gjøre store utslag på kastet. Og dette tror jeg faktisk kan gjelde en del andre også.

Men der igjen, jo da kjekt å kaste Laaaangt, men hvorfor? Når formelig fisken svømmer rundt beina på deg. Digger selv korte kast med riktig presentasjon og god kontakt med fluer. Men for all del morsomt å kaste langt når ting klaffer.

Har prøvd snøret på forskjellige stenger både ”myke” som ”stive” og det fungerer meget bra etter min smak. Så jeg for min del vil anbefale SHARKSKIN på det varmeste ;D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Nå er nok en økt i hagan over med mitt nye SHARKSKIN ;D ;D....fytte katta som jeg liker dette snøret :D

Det glir jo så det griner og ruller over helt suverent. Nei, her for dyrt være dyrt, må ha meg ett til av dette snøre til sommeren ;D ;D

 

På mine rolige stenger (les tørrfluestenger ;D ;D) dvs Diamondback Classic Trout og Sage SP som det foreløpig er prøvd på, så funker det helt suverent. Nå har jeg ett #5 snøre i SHARKSKIN mens stengene er i #4, men det funker som bare det. Må bare ha ett i #4 også, sånn just in case :D :D

 

Skal bli en sann fornøyelse å ta ibruk dette i Rena til sommeren :D

 

HERLIG GOD FEELING NÅ :D :D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smart :D

Tipper du kommer til å like #4 linen også.

passer min Orvis Helios #4 helt topp. Og denne stangen leste jeg at testpanelet til Alt om Fiske antydet passet #5 line...

Det gjør den nok også, men #4 er mitt valg, for generelt fiske.

 

Og heller ta frem Winston BIIt #4 og sixth sense#3/4 linen ved nærdistanse fiske med.(tør nesten ikke si ordet...) litt tunge tørrfluer ;D og de som flyter. Fantastisk kombi til slikt.

 

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...