Gå til innhold

SA Sharkskin


Anbefalte innlegg

  • Svar 267
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Gjest Terje Refsahl

Oj, det var lengre enn jeg hadde håpet, da blir det nok ikke aktuelt for meg, dessverre.

 

Sharkskin presenterer helt nydelig på korte kast også :D :D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Nei det gjør det faen ikke terje! Det er mye som kan hentes her,,,,en SA gimmik!

 

Både Preben og jeg er totalt uenig med deg, Staffan ;D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Ja hva så....jeg er ikke deg eller preben ;D ;D ;D ;D Du skjønner det Terje håper jeg, jeg liker av prinsipp ikke det faktum at ei line skal koste så mye, det er så totalt hausa opp. Men liker ei heller overslaget på lina.....og det er viktig for meg....der er det snører som er endel bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Ja hva så....jeg er ikke deg eller preben ;D ;D ;D ;D Du skjønner det Terje håper jeg, jeg liker av prinsipp ikke det faktum at ei line skal koste så mye, det er så totalt hausa opp. Men liker ei heller overslaget på lina.....og det er viktig for meg....der er det snører som er endel bedre.

 

Jeg er helt enig i at prisen er alt for høy, trøsten min er at jeg fikk snøret helt gratis ;D ;D

Jeg synes derimot at snøret ruller over veldig bra, men så er jeg heller ikke rare referansen i forhold til kasteferdigheter ;D ;D ;D.......men det gir jeg i grunn

blanke f....i så lenge det funker godt for meg ;D ;D ;D............så lenge kastinga holder til å lure brukbart med stor ørrett så er jeg mer enn fornøyd ;D ;D

 

Sikkert derfor jeg ikke skjønner bæra når folk snakker om klassifisering av snører med begrep tatt fra vitenskapelige studier eller gresk filosofi eller hva faen de snakker om ;D ;D ;D ;D, synes de fleste snører er gode og merker ikke så mye til forskjeller fra snøre til snøre jeg ;D ;D ;D.............sier vel mye om at jeg er en rellativt dårlig fluekaster men who gives a rats ass ;D ;D ;D........har da iallefall blitt en brukbar fiskefanger ;D ;D ;D..................så jeg overlater til de som gidder å prate om snøreprofiler og merksnodige ord og utrykk...............jeg skal jo i bunn og grunn kun fiske med flue jeg da :D :D :D :D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

jeg har litt avslappa forhold til dette med utstyr etterhvert, og det er jeg skrekkelig glad for, kjøper meg gjerne en morakniv, men har flere håndlagede, som f.eks, døgnfluekniv fra Roar.......derimot har jeg lyst på en silkeline, selv med alt arbeid rundt den!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter med Sharkskin-lina mi på en Sage ZXL.  Jeg sliter litt med stanga også, men der sporer jeg nå litt fremgang - heldigvis.

 

Så til Sharkskin:  Jeg synes ikke den glir spesielt lett - jeg synes jeg må jobbe skikkelig for å få lina til å gli skikkelig gjennom ringene i blindkastene - og på den stanga er det no dritt å måtte bruke kraft.  På litt lengre kast sliter jeg videre med den snorrette presentasjonen som etter sigende skal være så enkel med denne lina.  Jeg har forsøkt SA Ultra 4, og senest i går den lina som vel heter Sage Performance-taper, og begge disse linene lykkes jeg vesentlig bedre med på samme stang.

 

På korte kast funker det imidlertid greit - opp til 20 meter.  Mulig det handler om tilvenning, men jeg begynner å bli lei, og da selges en Sharkskin-line billig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter med Sharkskin-lina mi på en Sage ZXL.  Jeg sliter litt med stanga også, men der sporer jeg nå litt fremgang - heldigvis.

 

Så til Sharkskin:  Jeg synes ikke den glir spesielt lett - jeg synes jeg må jobbe skikkelig for å få lina til å gli skikkelig gjennom ringene i blindkastene - og på den stanga er det no dritt å måtte bruke kraft.  På litt lengre kast sliter jeg videre med den snorrette presentasjonen som etter sigende skal være så enkel med denne lina.  Jeg har forsøkt SA Ultra 4, og senest i går den lina som vel heter Sage Performance-taper, og begge disse linene lykkes jeg vesentlig bedre med på samme stang.

 

På korte kast funker det imidlertid greit - opp til 20 meter.  Mulig det handler om tilvenning, men jeg begynner å bli lei, og da selges en Sharkskin-line billig.

 

jeg har kastet SS med zxl og det funket bra, det. men det var dog innendørs.

 

bruker ss sammen med scott g2 i #5, og innrømmer at overrullingen ikke sitter perfekt hver gang, men den koden skal jeg nok klare å knekke snart (har ikke fått fisket mye med komboen, bare kastet siden jeg for det meste flyr i oslomarka med en supermyk 6.6' glassfiber). men at det glir godt og ligger snorrett, kan jeg skrive under på. når det er sagt, så glir det ikke vesentlig bedre enn ultra4, og ikke kaster jeg spesielt lengre med ss heller. kanskje du bør holde deg til ultra4 siden du tydeligvis trives bedre med den likevel?! ellers er det verdt å sjekke ut airflo six sense og presentation, samt rio s.trout til zxl.

 

forteller deg dette, lillevann, fordi jeg mener zxl og g2 ikke er langt fra hverandre (kanskje g2 enda litt mykere).

 

du får slite videre, men hvis det ikke løsner, så kan du jo bare dumpe ss til meg for en billig penge! ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at prisen er nevnt som et ankepunkt mot SA Sharkskin. Jeg er ingen ekspert på snører, men prøv Airflo Six Sense og det får man jo nå til 399,- hvis man leverer inn sitt gamle snøre i pant. Jeg har prøvd Airflo Six Sense noen dager nå og er veldig fornøyd. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal jeg være ærlig så blåser jeg i om det koster 1000 kr hvis det er verdt det ,og det er det bare en måte og finne ut på ;D.

Ellers har jeg brukt både air-cel,rio grande,lee wolf triangel taper + noen andre de siste årene og syntes stort sett de funker greit alle sammen, til mitt fiske ihvertfall. :).Nå fisker nok jeg mere i stille vann enn de fleste så for min del er det  minne delen noe av det jeg setter høyest på lista når det gjelder snører,om ss innfrir der gjennnstår og se,men etter raportene her inne lover det bra.

Jeg bruker et snøre i sesongen så den 1000 lappen skal jeg koste på meg hvis det er verdt det ;D ;D.

 

kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at prisen er nevnt som et ankepunkt mot SA Sharkskin. Jeg er ingen ekspert på snører, men prøv Airflo Six Sense og det får man jo nå til 399,- hvis man leverer inn sitt gamle snøre i pant. Jeg har prøvd Airflo Six Sense noen dager nå og er veldig fornøyd. :)

 

Hvor er det? jeg har hatt lyst å prøve det lenge :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal jeg være ærlig så blåser jeg i om det koster 1000 kr hvis det er vært det ,og det er det bare en måte og finne ut på ;D.

Ellers har jeg brukt både air-cel,rio grande,lee wolf triangel taper + noen andre de siste årene og syntes stort sett de funker greit alle sammen, til mitt fiske ihvertfall. :).Nå fisker nok jeg mere i stille vann enn de fleste så for min del er det  minne delen noe av det jeg setter høyest på lista når det gjelder snører,om ss innfrir der gjennnstår og se,men etter raportene her inne lover det bra.

Jeg bruker et snøre i sesongen så den 1000 lappen skal jeg koste på meg hvis det er vært det ;D ;D.

 

kjell

 

 

Det er etter mitt syn også helt riktig innstilling :D

Prøv ihvertfall...bevares, kjøp gjerne også andre liner, eks sixth sense....finn ut hvilken dere liker best, og om de evt er gode på ulike stenger. Jeg har gjort meg sådan erfaring, sixth sense kommer jeg først og fremst til å bruke i elv på en av mine stenger, selv om Sharkskin er grei nok. På de fleste av mine stenger er nemlig Sharkskin mer enn grei nok.

Tipper også at eks Guideline High Water, Rio Gold, Selective trout, Loop liner osv er god på de fleste stenger.

Så vi er igjen tilbake til smak og behag, uansett pris. Fluelina er minst like viktig som stang og ikke minst snelle (som jeg bryr meg minst om, bare den er lett i vekt på mine meget lette stenger ;D)

Og for meg er det ubetydelig hvor de produseres og av hvem, kontakt med fisk er det eneste som betyr noe....og fine kast også forresten ;)

Det er en annen line jeg er nyfiken på også, High Water til guideline, men det skal vi selvsagt diskutere i dertil egnet tråd, denne er tross alt "all about Sharkskin" ;)

 

Stig

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har ofret gamle snører en tanke. Fant akkurat et gammelt Teeny snøre i en kasse i kjeller'n, wf 4 med attach to backing lappen på . Navnet på det husker jeg ikke, men det er lys limegrønt. Testa det på en stang istad i hagen, God damned det var deilig,  sikkert 10-15 år gammelt, men det funka som smør i varm kniv, eh. ;D. Bare en tanke i den voldsomme utviklinga i pris som har blitt på flue snører akkurat nå. Enig i det at hvis jeg finner et snøre som passer meg utmerket til akkurat den stanga der å da , så spiller pris liten rolle, selv om det skulle vise seg å vare bare en sesong. Men har virkelig utviklingen på fluesnører vært så revolusjonerende som prisen de siste åra?. Hvis jeg utelukker ørretfiske hvor presentasjon og bla bla er viktig så er det faktisk en flueline som vikelig har, sammenlignet med pris,alltid overrasket meg. Jeg kaller det G- Sportlina, hvorfor?.Jo fordi jeg alltid finner det i G-sport foretninger rundt om i landet når jeg er på fisketur.Det er lyst grønt og jeg trur det er et Sa snøre.Det koster ca 299-399.- for 25 meter, ja det er synd, det er litt kort, men allikavel et av mine favorittsnører til streamer og div saltvann.Hvordan kan dette ha seg? Er jeg gammeldags eller gir jeg litt blaffen?.Eller er virkelig et tusenkrones snøre bedre enn alt annet. Jeg fiska mere før,(før jeg fikk unge og kjerring ;D), likevel synes jeg dagens liner er på langt nær like holdbare som for noen år tilbake. bare en tanke!

Ps jeg bruker mer en gjerne penger på noe jeg er fornøyd med, ikke noe å starte en diskusjon på dette her, bare lurer på om jeg er alene om disse "vrangforestillinger". ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He-he, "G-sport lina" Scientific Angler er en knallbra line det :)

Og til den prisen!!

Jeg kjøpte billig line selv, jeg, for noen år siden, fordi den fisket så utrolig bra. Minnefri.

Noe i den dure Staffan forherliger, bare min hadde et annet navn: Tight Line fra Jan Siman. :)

Hadde det ikke vært for at den ble veldig slitt etter to herlige år, så hadde jeg brukt den enda. Trengte litt smøring av og til, men helt greit likevel, siden fordelene var der iforhold til både presentasjon gjennom luften og ikke minst på vannet.

 

Sharkskin er noe nytt, akkurat som Airflo Ridgeline ifjor. Gode nyheter begge, må si at 100.- økning i forhold til andre dyre liner fra SA, ikke er så ille med tanke på det unike i denne linen.

Innovativt, og velfungerende så langt. Skulle begeistringen min gå over etter et års bruk, kan dere være trygge på at jeg sier noen ord om det også ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare si meg enig med Robert her.

At flere fluesnører etterhvert ligger på en pris oppunder 1000 lappen er nesten latterlig  :o

Det ligger vel ikke akkurat romfartsteknologi bak disse snørene.

Hvis disse snørene hadde tålt hardt bruk over 2-3 sesonger uten nevneverdig slitasje kunne det kanskje forsvart prisen, men på det området har det vel ikke vært all verdens utvikling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seriøst???

Hvordan erfarte du det...med tanke på hvilken fluer brukte du (tørt/nymfer etc)??

Bare nyfiken, problemet har jeg ikke hatt, bortsett fra på alle mine flyteliner når jeg har fisket lenge, og gjerne med kulehode ytterst i stille vann når jeg venter en stund for å la det fluene synke, da går heldigvis også tuppen av fluelinene mine under vann noen cm (hjelper bla annet å få mono fortommen min under også). Bedre kontakt med fluene som resultat, og bare greit.

MEN: til tørrfluefiske har jeg aldri opplevd at linen "synker" under vann. Selv om Sharkskin ligger "lavt" i vannet, flyter den godt/og rett.

Den har lav diameter, og kanskje medvirkende til at den lettere trekker gjennom ??? ???

Jeg har vanligvis litt flytemiddel på de ytterste cm av hvilken som helst line når jeg fisker buzzere/nymfer rett under vannfilm, om mud på fortom. Kanskje derfor jeg ikke har erfart samme sak ???

Da fortsetter jeg som før mao :)

 

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte brukt Sage  Z-axis #7 med Sharkskinn #7 her på forumet. Selger var ikke helt fornøyd med kombinasjonen. Nå liker jeg litt raske stenger og av innlegga her på forumet konkluderte jeg med at kobinasjonen var verdt et forsøk. Jeg angrer ikke. For min kaste arm fungerte det aldeles perfekt, ja helt nydelig. Ble så glad at jeg kjøpte et haiskinn til #5 til Scott E2 #5 som jeg har. Men, #5 kombinasjonen passet ikke så bra for meg. Prøvde deretter haiskinn #5 på en G. Loomis Distance 10' #5  og der passet snøret bedre, men ikke 100% fornøyd der heller. Min erfaring er at en gjerne må lytte til andres erfaringer, men til slutt er det kombinasjon av snøre, stang og egen kasteteknikk som avgjør om god "feelingen" er der. Ja, snøret  "synger", men den lyden kan jeg leve med.

 

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...