Gå til innhold

Snowshoe rabbit?


Norway

Anbefalte innlegg

I går kveld laget jeg noen Vulgata dun imitasjoner på streamerkrok TMC 5262 #8(hvis jeg husker riktig)

For å få en mest flytesterk flue, kom jeg på å bruke dubbing fra snowshoe rabbit som jeg spant i vokset Serafil tråd.

Resultatet ble en flue som fortsatt lå på vannfilmen i glasset da jeg stod opp i dag. Flua hadde da ligget der i 10 timer.

 

Lurer på om andre har forsøkt å binde fluer med tilsvarende dubbing? Erfaringer på godt og vondt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min absolutte favoritt materiale til det som skal flyte av døgnfluer og mindre laksefluer, både dubbing og vinger. Tar vare på avkapp og rusk, og blander med flyrite for å få andre farger på dubbing. Den beste fargen til dubbing er alikevel hvit naturell. Dubb tynnt på så skinner bindetråd gjennom og avgjør farge på flua.

 

Bra kapittel i Ed Engle boka "Tying small flies" om bruk av dette.

 

Norsk selvskutt harefot er også ok, vinterharen har enda mer underull enn USA kjøpharen, og gir finere struktur på dubbingen.

 

Kontrollspørsmål; hvilken utrolig dun imitasjon inneholder bare et materiale  ;D???;D ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å få støtte av Flyalf her  ;D

Jeg binder også døgnfluer kun bestående av snowshoe rabbit. Bruker de lange stive hårene til vinge og hale, de tynnere og mykere hårene til dubbing. Den eneste begrensingen som jeg ser ang. dette materialet til døgnfluer er at det egner seg best til str. 15/16 og større.

 

Ed Engle har skrevet flere gode bøker. I tillegg til "Tying small flies" så kan også "Fishing small flies" anbefales.

Jeg liker også godt boka "Splitting cane, conversations with bamboo rod makers".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Sitter nå og binder klekkere med vingesekk basert på norsk vinterhare. Dette gir fantastiske flytegenskaper. Mulig enkelte vil påstå at det er drøyt, men jeg er av den mening at harefot gir bedre flyt enn CDC. ;)

 

Kan også anbefale "Tying emergers" av Jim Schollmeyer og Ted Leeson. Her er det enkelte mønstre med referanse til Snowshoe rabbit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 år senere...

Slik jeg har forstått det har snøskoharen overdimensjonerte føtter, men har den også en unik og magisk pels på disse labbene? Hvordan skiller denne pelsen seg fra vinterskutt norsk hare? Leser man om snøskoharen i litteratur som ikke er fluefiskerelatert så nevnes ikke pelsen på føttene som kjennetegn på denne arten. Det virker å være anatomien som skiller den fra andre harer. Det er jo fryktelig enkelt å få fatt på en kjempevanlig norsk hare. Snowshoe, not so much!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min absolutte favoritt materiale til det som skal flyte av døgnfluer og mindre laksefluer, både dubbing og vinger. Tar vare på avkapp og rusk, og blander med flyrite for å få andre farger på dubbing. Den beste fargen til dubbing er alikevel hvit naturell. Dubb tynnt på så skinner bindetråd gjennom og avgjør farge på flua.

Bra kapittel i Ed Engle boka "Tying small flies" om bruk av dette.

Norsk selvskutt harefot er også ok, vinterharen har enda mer underull enn USA kjøpharen, og gir finere struktur på dubbingen.

Kontrollspørsmål; hvilken utrolig dun imitasjon inneholder bare et materiale  ;D???;D ?

 

flyalf:

Svar: "The Usual" av Fran Betters. Som du skriver så skinner fargen fra bindetråden gjennom og avgjør farge på flua. Rett bundet er dette ei knall flue. Genial i all sin enkelhet....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...