Gå til innhold

Sjøørret fiske i trøndelag


Bjørn-Tore Holvik

Anbefalte innlegg

Gjest storfemti

Stemte bra med det jeg trodde da. Vet at strømkanten på slike områder er kraftige og med den bunnen som er der, hjelper det på en del. Vil tro det er akkurat det samme på den andre siden, har speidet litt der også. Se om ikke det blir en tur en gang i framtiden :)

Takker for info :D

skal du denge etter sjøørret????

Må jo det for å få slutt på dissinga di ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 316
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Jeg og Amoe var ute en tur i går kveld.

Kom fram til favorittplassen ca 1830.

Kanonforhold. Farget vann, med en liten varm trekk ifra vest.

Lavvann, med MYE strømmer.

Mye stor og feit fisk i aktivitet før skumring.

I skumringa og i mørkets frambrudd ble fisken mindre, og bettet avtok.

Vi hadde en kjempekveld med godt fiske.

Masse hugg og action.

Jeg kakket 2 stk (begge 1.5 kg), og Amoe 1 (1kg)

Resten svømmer der ute ennå  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Jeg tok meg en tur vekk fra unger og fruen i formiddag. På jakt etter SØ på Øysand. Det var vel kanskje optimistisk..

Da jeg kom fram blåste det friskt, og det var mye grums i vannet. Fisket over en fin strekke langt uti der, men så mista jeg stanga i et vindkast mens jeg bytta flue, da ble det en våt arm  >:( og jeg ble fort kald. Var vel 3 grader i luften og litt mer i havet.

to hugg på 1,5 timer, men ingen fast fisk. Sløv kanskje? Feil tidspunkt? (full fjære) Mickey Finn og en lilla/rosa rekesak. Det ble kun ett fluebytte etter fadesen :rolleyes:

Moro var det uansett, bare å dra til å kaste laaangt i medvind :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

øysand er bra det, når man treffer. er det grums/grått i vannet så er det dårlige forhold.

brunt vann er best, etter min mening. små reker har funket best for meg der, etterfulgt ab svart wb, svart zonker og brun børstis

2 t før og 2 timer etter fjære hr gitt meg best fiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øysand er bra om du ser på hva som finnes rundt tr.heim, men veldig dårlig om du gidder å reise litt utenfor byen. Forskjellen er som natt og dag :)

Mulig at du tipser en trivelig nordlending som sliter med å finne gromplassen sjøl etter 12 år som trønder? pm?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått opplyst av TOFA på fiskersiden at det er fredningssone for SØ på Øysand. (til informasjon for den som måtte være interessert)

hehehehe, ja. MEN det er lov å fiske annet fisk (dvs ikke laksefisk) der. fra båt og fra land.

så jeg spurte hvordan man skal sørge for å ikke få sø på kroken.... det visste de ikke ;D

så det jeg gjør er å kjøre hardt med mothakeløs og seff meget godt utført c&r.

det eneste postitive med den fredninga jeg har sett, er at det er nesten ikke folk der og fisker. bortsett de som dorger fra båt innenfor grense elv/sjø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Men Igor. Hvis du skal tolke fiske etter "andre arter" --- så er det vel ingen tvil om at å fiske etter sjørret ikke er tillatt. Noe som man i realiteten gjør.

det er det jeg sier, man kan ikke fiske uten å ha muligheten til å kroke sø. enten så må de forby all fiske i fredningssonene, eller ha kontroller der de sjekker at ingen som fisker der tar med seg sø.

jeg vil heller at de forbyr all fiske, da er det enkelt å finne ut om noen gjør brudd på reglene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt inntrykk er ihvertfall at sjøørreten trives godt i Trondheimsfjorden. At det er mye fisk også  :)

Skjønner fredning i elver, forstår forbud mot dorging, men fluefiske i havet etter sø, kan umulig påvirke bestanden.

DET er akkurat det. hjelper lite å forby når:

nr 1. det er INGEN som driver oppsyn, bortsett fra meg og cc som tar ulovlige garnfiskere ;D

nr 2. man gjør ingen slags arbeid med å opprette gytebekker og beskytte disse

nr 3. man ikke har et maks mål i tillegg til min.mål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

nr 1. det er INGEN som driver oppsyn, bortsett fra meg og cc som tar ulovlige garnfiskere ;D

nr 2. man gjør ingen slags arbeid med å opprette gytebekker og beskytte disse

nr 3. man ikke har et maks mål i tillegg til min.mål

Dette er feil Igor, TOFA har bl.a ryddet opp i Kattembekken og den bekken som renner forbi Prøven Bil. Det har blitt sett gytende fisk i begge bekkene, så det er ikke så ille som du vil ha det til

Og så vidt meg bekjent, er det også minstemål på SØ. Vet det var det for 10 år siden ihvertfall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nr 1. det er INGEN som driver oppsyn, bortsett fra meg og cc som tar ulovlige garnfiskere ;D

nr 2. man gjør ingen slags arbeid med å opprette gytebekker og beskytte disse

nr 3. man ikke har et maks mål i tillegg til min.mål

Dette er feil Igor, TOFA har bl.a ryddet opp i Kattembekken og den bekken som renner forbi Prøven Bil. Det har blitt sett gytende fisk i begge bekkene, så det er ikke så ille som du vil ha det til

Og så vidt meg bekjent, er det også minstemål på SØ. Vet det var det for 10 år siden ihvertfall

to bekker av hvor mange.... dråpe i et vannglass

seff er det minstemål, men hva hjelper det når det er ingen som passer på at dette blir holdt???

og så vidt meg bekjent er sø-en i et helvete, sett fra fiskens side, både når det gjelder mataukere, lakselus og idiotisk forvaltning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

nr 1. det er INGEN som driver oppsyn, bortsett fra meg og cc som tar ulovlige garnfiskere ;D

nr 2. man gjør ingen slags arbeid med å opprette gytebekker og beskytte disse

nr 3. man ikke har et maks mål i tillegg til min.mål

Dette er feil Igor, TOFA har bl.a ryddet opp i Kattembekken og den bekken som renner forbi Prøven Bil. Det har blitt sett gytende fisk i begge bekkene, så det er ikke så ille som du vil ha det til

Og så vidt meg bekjent, er det også minstemål på SØ. Vet det var det for 10 år siden ihvertfall

to bekker av hvor mange.... dråpe i et vannglass

seff er det minstemål, men hva hjelper det når det er ingen som passer på at dette blir holdt???

og så vidt meg bekjent er sø-en i et helvete, sett fra fiskens side, både når det gjelder mataukere, lakselus og idiotisk forvaltning

Bekken som renner på Lade/Munkvoll er også ryddet opp i, samme med den på Vikhammer og Ranheim. Og regner du med den i Ila, er vi plutselig oppe i 6 allerede :D

Angående forvaltninga, er vi enige. Både SØ og BØ er ikke prioritert i det hele tatt, de får svømme sin egen sjø. Hadde dette vært laks, ville det ha blitt et ramaskrik uten like :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bekken på Ranheim er vel Vikelva?

Hvilken bekk på vikhammer er det du tenker på?

Ad fiske i fredningssonene ville jo det beste ha vært om man hadde fredet for alt fiske, men det er jo forskjell på om man driver meietefiske etter sandflyndre eller om man denger sjørretstreamere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Bekken på Ranheim er vel Vikelva?

Hvilken bekk på vikhammer er det du tenker på?

Husker ikke navn på bekken, godt mulig det kan være Vikelva. Har hentet et par baller i bekken som renner ved fotballbanen og akkurat det strekket så bra ut, men aner ikke hvordan det er er lengre oppover

Vet at det er gjort undersøkelser for SØ i både bekken/elva som renner igjennom Vikhammer og den ved Midtsanden, og at det ble lagt fram forslag om tiltak for noen år siden. Om dette er fulgt opp eller ikke, er jeg usikker på. Men at det i det hele tatt er bestilt en slik rapport, tyder på at noen har tenkt tanken ihvertfall. Bare det er et skritt framover i laksefylket trøndelag

Nå skal jeg ikke sitte og forsvare TOFA og tr.heim kommune her, de fortjener all kjeft de kan få i akkurat denne debatten. Men vi trenger ikke å svartmale situasjonen helt når det faktisk er gjort tiltak for å forbedre gyteforholdene. Da kan vi heller gjøre som gabbis foreslår; stille oss til disposisjon og gjøre noe med saken istedet for å klage på at det aldri blir gjort noe :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er litt feil av meg å konkludere på sø bestand de siste par åra, da jeg ikke har fisket i trondheimsfjorden. Men for tre år siden og de tyve årene før der fisket jeg svært mye. Jeg sluttet å fiske der for tre år siden, pga at jeg mente bestanden var nærmest kolaps i forhold til for ti år siden.

Sikkert mange grunner for dette. Jeg velger å forholde meg til de grunnene jeg tror på.

1) Det har vært svært mye laks i elvene de siste årene. Dette tror jeg fortrenger ørret.

2) De små gytebekken er mange steder ikke gytbare lengre, pga dårlig behandling og jordbruk, noe som medfører dårligere reproduksjon (spesielt i tillegg til grunn 1.

3) Overbeskatning av ikke gytede fisk i sjøen. Folk behandler sø som om det skulle vare en saltvannsfisk. Det er det ikke. Det er en liten stamme i de små plassene i gyteelvene som reiser til sjøen for å fete opp seg. Jeg tror at nesten hver moden sø i havet som blir kakket utgjør nedgang i stammen. Når man i tillegg nevner østeuropeiske fremmedarbeidere som står for eksempel i munningsområdet av Orkla og fyller bæreposer med undermåls ørret for mat, trenger man ikke være rakettforsker for å forstå at dette skaper færre gytefisk. Når jeg begynte med saltvannsfiske etter ørret, var det svært få som drev med dette. Det var særdeles mye fisk. Etterhvert ble det mere populært og det ble mindre fisk.

Jeg er glad for å høre at enkelte opplever at det er mye fisk i fjorden. Kansje er det lokale svingninger. Da skal jeg ta dette opp igjen også her. Ingenting ville gledet meg mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...