Gå til innhold

Sjøørret fiske i trøndelag


Bjørn-Tore Holvik

Anbefalte innlegg

Gjest storfemti

Har hørt at det er tatt mere SØ i Stjørdalselva i år enn tidligere sesonger. De trudde det var så ille at de vurderte å forby all fisking etter SØ litt inn i sesongen, men fant fort ut at dette ikke var nødvendig da det ble rapportert om fangst på en del SØ av begge størrelser. Om dette betyr at SØ'en er på vei tilbake sånn som det var for 10 år siden, er lite trolig. Men all positiv nytt taes med stor takk slik ståa er nå ihvertfall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 316
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Gjest storfemti

Var ikke sånn ment Bjørnar, jeg er enig i det du skriver. Sier bare at det er gjort ting for å bedre situasjonen og nyhetene fra Schørdalselva tyder på at kanskje ting kan være på bedringens vei, da mener jeg det blir feil å kjefte på de som gjør jobben og at man heller burde bidra istedet. Jeg er ihvertfall med å rydder i noen bekker om jeg blir spurt, bare å si fra det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra Raymond! Jeg har også tro på det framridige fisket. Jeg tror at rydding er avært bra. Jeg tror også at svingninger i laksestammene vil virke inn. I Orkla nå, er det fullstendig bananas tjukkt med gytelaks. Det gjør nok sitt med sø også antar jeg. Her går nok ting opp og ned.

Men jeg er enig med Igor i at det burde være kontroll i sjøen. Her er det mye mere å passe på enn om han har kort i elva etter min mening

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

Akkurat oppsynet er noe vi sjeldent eller aldri ser som ørret eller sjøørretfisker, der bør det en massiv omorganisert til. Kan ikke sette laksefiskere som oppsyn i ørretelver o.l, det blir bare for dumt. De er jo borte fra midten av mai til ut august, ikke rart de aldri er i rett elva da. Få jeg bare dekt fiskekort og litt bensin, så er jeg gjerne oppsyn jeg. Tilbringer ihvertfall nok timer der utover sesogen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat oppsynet er noe vi sjeldent eller aldri ser som ørret eller sjøørretfisker, der bør det en massiv omorganisert til. Kan ikke sette laksefiskere som oppsyn i ørretelver o.l, det blir bare for dumt. De er jo borte fra midten av mai til ut august, ikke rart de aldri er i rett elva da. Få jeg bare dekt fiskekort og litt bensin, så er jeg gjerne oppsyn jeg. Tilbringer ihvertfall nok timer der utover sesogen :D

+1 Jeg kan også være oppsynsmann  :)

Som laksefisker har jeg forøvrig blitt spurt om fiskekort kun to ganger i min karriere, og jeg har fisket MYE overalt i Trøndelag og Nordland over maange år. Orkla og Homla. Oppsyn er det generelt for lite av også i lakseelver.

Men vi kunne jo tatt et par dugnadssøndager etter vårflommen og ryddet bekker til neste høsts gyting  8) Tipper alle hadde vært fornøyd om vi tar litt ansvar selv, i stedet for å klage på Tofa som faktisk gjør mye bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nr 1. det er INGEN som driver oppsyn, bortsett fra meg og cc som tar ulovlige garnfiskere ;D

nr 2. man gjør ingen slags arbeid med å opprette gytebekker og beskytte disse

nr 3. man ikke har et maks mål i tillegg til min.mål

Dette er feil Igor, TOFA har bl.a ryddet opp i Kattembekken og den bekken som renner forbi Prøven Bil. Det har blitt sett gytende fisk i begge bekkene, så det er ikke så ille som du vil ha det til

Og så vidt meg bekjent, er det også minstemål på SØ. Vet det var det for 10 år siden ihvertfall

to bekker av hvor mange.... dråpe i et vannglass

seff er det minstemål, men hva hjelper det når det er ingen som passer på at dette blir holdt???

og så vidt meg bekjent er sø-en i et helvete, sett fra fiskens side, både når det gjelder mataukere, lakselus og idiotisk forvaltning

Bekken som renner på Lade/Munkvoll er også ryddet opp i, samme med den på Vikhammer og Ranheim. Og regner du med den i Ila, er vi plutselig oppe i 6 allerede :D

Angående forvaltninga, er vi enige. Både SØ og BØ er ikke prioritert i det hele tatt, de får svømme sin egen sjø. Hadde dette vært laks, ville det ha blitt et ramaskrik uten like :rolleyes:

Er du gull medlem hos tofa eller noe? :) Ja tofa har startet litt opprydding, i noen viktige bekker, men se på kartet over alle bekker som renner ut i fjorden nesten alle har vært viktige bekker for sjøørreten tidligere. På vikhammer er det ikke ryddet opp i noe. Tror det er tre eller 4 veldig viktige bekker som nå er ødelagt som ingen gjør noe med, problemet som jeg ser det å har sagt det før så er det de andre jeger og fiskeforeningene som har ansvar for sine bekker rundt trondheim som ikke bryr seg om noe utenom laks og jakt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trønder

Tofa har kun 2 stk ansatte og er veldig avhengig av at frivellige deltar i oppryddingsarbeid. Tofa har ikke nok kapasitet til å ordne opp i alt, derfor forholder de seg mest til laks da det er mest penger å hente og mest omtale, ganske normalt egentlig:)

Skal være sånn, men så har du Trondheim jeger og fisk og jeg var der selv i fiskeutvalget, men har ikke nok tid til å bidra med ooppryddingsarbeid.  Jeg har selv blitt mere kjent med de som bidrar og de bruker masse timer på sin egen fritid slik at JEG OG DU kan et bedre fiske:)

Og bebyggelse er også noe vi ikke kan stoppe og dermed ødelegger det også for gytebekken og som vi vet er det helt umulig å sørge for at det blir passa på eller kultivert osv i den bekken. Er ikke nok ressurser til det. Og det er heller ikke meningen at det skal stå vakter og passe disse bekkene for ulovlig fiske....da må det jo stå en politimann i vær enkelt bilkryss.

Ja, de andre foreningene kunne nok gjort en bedre jobb, men så meld dere inn, still opp og hjelp til. Snu på derre gubbetrenden og TA TAK. And if not....nothing is going to happend and still there is a problem.........as usual!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest storfemti

nr 1. det er INGEN som driver oppsyn, bortsett fra meg og cc som tar ulovlige garnfiskere ;D

nr 2. man gjør ingen slags arbeid med å opprette gytebekker og beskytte disse

nr 3. man ikke har et maks mål i tillegg til min.mål

Dette er feil Igor, TOFA har bl.a ryddet opp i Kattembekken og den bekken som renner forbi Prøven Bil. Det har blitt sett gytende fisk i begge bekkene, så det er ikke så ille som du vil ha det til

Og så vidt meg bekjent, er det også minstemål på SØ. Vet det var det for 10 år siden ihvertfall

to bekker av hvor mange.... dråpe i et vannglass

seff er det minstemål, men hva hjelper det når det er ingen som passer på at dette blir holdt???

og så vidt meg bekjent er sø-en i et helvete, sett fra fiskens side, både når det gjelder mataukere, lakselus og idiotisk forvaltning

Bekken som renner på Lade/Munkvoll er også ryddet opp i, samme med den på Vikhammer og Ranheim. Og regner du med den i Ila, er vi plutselig oppe i 6 allerede :D

Angående forvaltninga, er vi enige. Både SØ og BØ er ikke prioritert i det hele tatt, de får svømme sin egen sjø. Hadde dette vært laks, ville det ha blitt et ramaskrik uten like :rolleyes:

Er du gull medlem hos tofa eller noe? :) Ja tofa har startet litt opprydding, i noen viktige bekker, men se på kartet over alle bekker som renner ut i fjorden nesten alle har vært viktige bekker for sjøørreten tidligere. På vikhammer er det ikke ryddet opp i noe. Tror det er tre eller 4 veldig viktige bekker som nå er ødelagt som ingen gjør noe med, problemet som jeg ser det å har sagt det før så er det de andre jeger og fiskeforeningene som har ansvar for sine bekker rundt trondheim som ikke bryr seg om noe utenom laks og jakt..

Ja, er livstidsmedlem i TOFA med alle rettigheter :rolleyes:

Det er bestilt en undersøkelse fra Malvik Kommune i 06 som heter "Sjøørretbekker i Malvik kommune i Sør-Trøndelag - Tilstand for bunndyr og fisk", utført av Berger FeilBIO som ligger i Schørdal. Der ble det undersøkt og konkludert med at noe måtte gjøres, bl.a at kuverten i Vikhammerelva måtte bygges om. At denne rapporten ble i det hele tatt bestilt, betyr at noen må tenke på sjøørreten. Som alltid i AS Norge, må alt legges ut på høring og diskuteres opp i mente, så jeg er ikke direkte sjokkert om dette er bare på planleggingsstadiet enda eller om det hele tatt blir gjort noe. Det gjenstår å se..

http://www.feltbio.no/rapporter/Malvikbekker140207Ferdig_rev.pdf

Ellers er enig med Robert. Slutt å syt og gjør noe med saken, kan ikke forvente at det skal syes puter under rævva vår bare fordi det er 10-15 stk som synes at ditt og datt burde gjøres.. Action speak louder than words :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nr 1. det er INGEN som driver oppsyn, bortsett fra meg og cc som tar ulovlige garnfiskere ;D

nr 2. man gjør ingen slags arbeid med å opprette gytebekker og beskytte disse

nr 3. man ikke har et maks mål i tillegg til min.mål

Dette er feil Igor, TOFA har bl.a ryddet opp i Kattembekken og den bekken som renner forbi Prøven Bil. Det har blitt sett gytende fisk i begge bekkene, så det er ikke så ille som du vil ha det til

Og så vidt meg bekjent, er det også minstemål på SØ. Vet det var det for 10 år siden ihvertfall

to bekker av hvor mange.... dråpe i et vannglass

seff er det minstemål, men hva hjelper det når det er ingen som passer på at dette blir holdt???

og så vidt meg bekjent er sø-en i et helvete, sett fra fiskens side, både når det gjelder mataukere, lakselus og idiotisk forvaltning

Bekken som renner på Lade/Munkvoll er også ryddet opp i, samme med den på Vikhammer og Ranheim. Og regner du med den i Ila, er vi plutselig oppe i 6 allerede :D

Angående forvaltninga, er vi enige. Både SØ og BØ er ikke prioritert i det hele tatt, de får svømme sin egen sjø. Hadde dette vært laks, ville det ha blitt et ramaskrik uten like :rolleyes:

Er du gull medlem hos tofa eller noe? :) Ja tofa har startet litt opprydding, i noen viktige bekker, men se på kartet over alle bekker som renner ut i fjorden nesten alle har vært viktige bekker for sjøørreten tidligere. På vikhammer er det ikke ryddet opp i noe. Tror det er tre eller 4 veldig viktige bekker som nå er ødelagt som ingen gjør noe med, problemet som jeg ser det å har sagt det før så er det de andre jeger og fiskeforeningene som har ansvar for sine bekker rundt trondheim som ikke bryr seg om noe utenom laks og jakt..

Ja, er livstidsmedlem i TOFA med alle rettigheter :rolleyes:

Det er bestilt en undersøkelse fra Malvik Kommune i 06 som heter "Sjøørretbekker i Malvik kommune i Sør-Trøndelag - Tilstand for bunndyr og fisk", utført av Berger FeilBIO som ligger i Schørdal. Der ble det undersøkt og konkludert med at noe måtte gjøres, bl.a at kuverten i Vikhammerelva måtte bygges om. At denne rapporten ble i det hele tatt bestilt, betyr at noen må tenke på sjøørreten. Som alltid i AS Norge, må alt legges ut på høring og diskuteres opp i mente, så jeg er ikke direkte sjokkert om dette er bare på planleggingsstadiet enda eller om det hele tatt blir gjort noe. Det gjenstår å se..

http://www.feltbio.no/rapporter/Malvikbekker140207Ferdig_rev.pdf

Ellers er enig med Robert. Slutt å syt og gjør noe med saken, kan ikke forvente at det skal syes puter under rævva vår bare fordi det er 10-15 stk som synes at ditt og datt burde gjøres.. Action speak louder than words :)

Har lest den dær før Raymond, tiltakene uteble..

Problemet er å få hjelp å støtte i foreningene fordi de ikke har fokus på dette så da må du gjøre alt alene å det er ikke bare bare.. må du ikke søke til fylkesman før du begynner med slike ting også?

For de som har prøvd å gjøre slike ting alene vet at det ikke hjelper noe særlig men er enig i at folk burde bry seg mer å ta i et tak i stede for å bare klage..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det første man bør gjøre for sø er oppsyn i sjøen. vi kan rydde så mange bekker vi vil, men om all fisken skal taes i sjøen ulovlig, så er det ingen vits. selv er jeg alltid på utkikk etter ulovligheter når jeg er ute og fisker sø.

hadde det ikke vært for meg og cc, så hade den helvetes idioten som satt garn på øysand sikkert fått masse sø i den... men så fikk han bare en helvetes klump av et garn når jeg og cc var ferdig med den.

jeg anmeldte saken, men hva gjorde snuten med det? nada. her må det også endriger til. blir man feks tatt med undermåls fisk i svergie, så får man sv noe jævlig :)

og de fredningssonene som finnes i trøndelag idag, bør bli total fredet for fiske. på alle turer jeg har på øysand i år, så har det vært folk som dorget der og i elvemunningen.... må tilføre at jeg har fått mer torsk og knurr enn sø på øysand...

så må tofa eller tjff søke etter frivillige for rydding, jeg stiller gjerne opp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 3 måneder senere...

Var ute en liten tur i dag, jeg og to slukdengere. Rakk ikke så mye før det ble mørkt, og full fjæra bidro heller ikke når jeg ikke hadde vadere. Uansett godt å være i gang, håper det blir en god del turer framover :)

Det lugga litt i stengene til slukdengerne, dessverre lugga det ikke hos meg. Lumsk vind bidro heller ikke ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hepp!

Får vel legge inn noen poster igjen, selv om det sikkert er flere sesonger siden sist!

Jeg har vært ute etter SØ både idag og i går. Jeg var i Levanger og Verdal området. Nå som det ble litt bedre temperatur begynner det å røre på seg og jeg så en god del ørret oppe, men den går langt ifra land dessverre. Det ser nesten ut som at den spiser noe på overflata da de fleste av dem ruller seg i overflatefilmen, samt legger igjen bobler på vannet.

Får håpe på at temperaturen holder seg, da vil det virkelig begynne å ta av her oppe i Trondheimsfjorden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg, Daniel og Amoe var ute og fisket i ettermiddag/kveld.

Knallforhold med varierende vind, og farget vann.

Bra mye aktivitet, og mange følgefisk.

Det ble vel ca 15 sjøørret tilsammen. Største var vel ca 1,5 kg.

Alle unntatt en 0,7`er ble sluppet pent og pyntelig tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

×
×
  • Opprett ny...