Gå til innhold

Forbedre billig snørekurv


Anbefalte innlegg

Ikke alle har "råd" til å invistere i Orvis-bøtta, men vil gjerne anskaffe seg en eller annen form for kurv som fungerer. Jeg fant på en fiskeredskapsforetning det som kalles for "fløyt-telne" (syes fast i øverkant av fiskegarn for å holde garnet oppe). Inne i hver "bobble" på telna/tauet, er det en hard isopor "duppetings". Tar man denne og deler den i 2 (jeg brukte ei fintagget sag da denne isoporen er veldig hard), har man ypperlige kjeggler for å ha i bunnen av snørekurven.

Jeg festet dem med 2-komp.lim og med rustfrie skruer (bare for å være på den sikkre siden), og malt dem med 2-komp. maling beregnet for båt undervanns (trur det kan forbedre holdbarheten).

 

Kurven fungerer utmerket til å være en IKEA-fotskammel, men synes kanskje den blir litt liten i omkrets. Flexi-stipper'n fungerer også utmerket for meg. Nå har jeg ikke prøvd Orvis'n, men trur nokk at den er d aller beste på markede når det gjelder snørekurv.

post-2538-1394985368889_thumb.jpg

post-2538-13949853689204_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Denne så fin ut, men blir ikke kjegglene her litt små?

 

Bare så sånn ut, tenker da at feste av løsline kan bli litt vanskelig med litt mye ute.

Just wondering! Så sånn ut på bilde.

 

Jeg trives utmerket med flexien minus stor vind eller når man skal gå med den. Bortsett fra det så storkoser jeg meg med flexi. Bruker den hver dag nesten og får sjelden tvinn. Bra til og med i mørket, vurderer denne så har jeg "alt" til ulike settinger/fiskesituasjoner.

 

www.linekurv.dk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bra med alternative løsninger og produkter, ikke misforstå, men det har blitt utrolig mye skriverier om prisen på Orvis-bøtta, mens mange oss har en haug av snører til 600-700 kroner liggende her og der. Og sneller vi aldri bruker... :-[  Å betale 6-700 kroner for et praktisk redskap som gjør at flere snører holder noen sesonger uten unødvendige skader,  og som samtidig gjør fisket mer effektivt og hyggeligere er vel kanskje ikke det dummeste man kan bruke penger på...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjegglene kan kanskje virke små i forhold til de som er på Orvis'n, men de er 3,5 - 4 cm lang / høy, man skal ha mye løs-snøre i bøtta for at de skal gå galt.

 

Helt enig når d gjelder "prioritering" av utstyr. Man kjøper snører fra 400,- til 900,- for at ting skal fungere best mulig, men invisterer ikke i kurv kanskje pga. av prisen, Dumt! Har man først prøvd kurv, blir man aldri å la den ligge. Man kan fiske og kaste uten problem, snøret henger ikke fast i steiner, tang, lyng eller kratt, bølgene (under f.eks. sø-fiske) skyller ikke snøret innover fjæra og rundt steiner, tang og vadesko, man har full kontroll. 600 - 700,- kroner kan virke dyrt for en "plast-balje", men den gjør fiskingen enklere og man sliter ikke ut de dyre snørene med det første!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dokker nordlændinga dokker får det nu tell, med alt dokkers fiske-garn-greia....  ;D

Den løsningen der var jo rett og slett glimrende!

 

Ellers kunne jeg ikke vært mer enig med JB her. Når jeg i tillegg tenker på at jeg har kjøpt 2 andre løsninger på tilsammen 600.- FØR jeg kjøpte noe jeg endelig var fornøyd med.... At ikke jeg bar spanderte de der 600.- først som sist tre år siden....

 

Anyway, nå skal jeg fakstisk ut og BRUKE greiene, ikke bare prate om det! Oslofjorden, here I come!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dokker nordlændinga dokker får det nu tell, med alt dokkers fiske-garn-greia....  ;D

Den løsningen der var jo rett og slett glimrende!

 

Ellers kunne jeg ikke vært mer enig med JB her. Når jeg i tillegg tenker på at jeg har kjøpt 2 andre løsninger på tilsammen 600.- FØR jeg kjøpte noe jeg endelig var fornøyd med.... At ikke jeg bar spanderte de der 600.- først som sist tre år siden....

Anyway, nå skal jeg fakstisk ut og BRUKE greiene, ikke bare prate om det! Oslofjorden, here I come!

 

 

Jeg er så enig,så enig...de som jubler over "plagiater" til halve prisen, må være klar over èn ting: Hadde det ikke vært for den geniale og enkle idèen Orvis bøtta, så hadde ikke det vært noe å kopiere heller ;D

Tror fast og bestemt på at det er viktig å sende signaler til alle som absolutt skal kopiere alt som virker: Sorry, har kjøpt orginalen!! Den virker! Og ytterligere produksjon av ting som allerede dekker et formål er med å ødelegge klimaet ytterligere...(det argumentet kan jeg faktisk legitimt bruke).

Og til IKEA bøtten har jeg ytterligere skrupler med å anbefale. Tenk alle de små barna som strekker, og strekker seg.

Det siste de trenger er at vi voksne tømmer lagrene til IKEA for et sårt trengt hjelpemiddel ;);D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Ja, dokker nordlændinga dokker får det nu tell, med alt dokkers fiske-garn-greia....  ;D

Den løsningen der var jo rett og slett glimrende!

 

Ellers kunne jeg ikke vært mer enig med JB her. Når jeg i tillegg tenker på at jeg har kjøpt 2 andre løsninger på tilsammen 600.- FØR jeg kjøpte noe jeg endelig var fornøyd med.... At ikke jeg bar spanderte de der 600.- først som sist tre år siden....

Anyway, nå skal jeg fakstisk ut og BRUKE greiene, ikke bare prate om det! Oslofjorden, here I come!

 

 

Jeg er så enig,så enig...de som jubler over "plagiater" til halve prisen, må være klar over èn ting: Hadde det ikke vært for den geniale og enkle idèen Orvis bøtta, så hadde ikke det vært noe å kopiere heller ;D

Tror fast og bestemt på at det er viktig å sende signaler til alle som absolutt skal kopiere alt som virker: Sorry, har kjøpt orginalen!! Den virker! Og ytterligere produksjon av ting som allerede dekker et formål er med å ødelegge klimaet ytterligere...(det argumentet kan jeg faktisk legitimt bruke).

Og til IKEA bøtten har jeg ytterligere skrupler med å anbefale. Tenk alle de små barna som strekker, og strekker seg.

Det siste de trenger er at vi voksne tømmer lagrene til IKEA for et sårt trengt hjelpemiddel ;);D

 

 

Gleder meg å kunne si at vi for en gang skyld er hjertens enige, Stig!  ;D

Grenser til latterlig å måtte lage egen linekurv kun for å spare penger på å kjøpe en original Orvis, som i bunn og grunn er billig sett i forhold til hvilke verdier annet utstyr som vi har med oss på fluefisketuren har. Har Orvis'en selv og har ikke angret et sekund!  ;D

 

...men for all del...kreativitet er jeg for så lenge argumentasjonen holder vann!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Grenser til latterlig å måtte lage egen linekurv kun for å spare penger på å kjøpe en original Orvis, som i bunn og grunn er billig sett i forhold til hvilke verdier annet utstyr som vi har med oss på fluefisketuren har.

 

 

Jeg er imponert hvis du har kjennskap til økonomien og familiesituasjonen til alle på forumet her!!!

Fælt å skulle få kritikk forde en prioriterer andre ting fremfor fluefiske.

 

Hilsen en som må prioritere familien før fluefiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Grenser til latterlig å måtte lage egen linekurv kun for å spare penger på å kjøpe en original Orvis, som i bunn og grunn er billig sett i forhold til hvilke verdier annet utstyr som vi har med oss på fluefisketuren har.

 

 

Jeg er imponert hvis du har kjennskap til økonomien og familiesituasjonen til alle på forumet her!!!

Fælt å skulle få kritikk forde en prioriterer andre ting fremfor fluefiske.

 

Hilsen en som må prioritere familien før fluefiske.

 

Word!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hilsen en som må prioritere familien før fluefiske.

Greit :'(...skal ikke spørre om du vil være med på fisketur igjen jeg  ;D

 

Generelt er jeg litt i mot å kjøpe "billigt" frem for kvalitet.vi har nok søppel i samfunnet fra før og har sett en del mislykka Orvis-kopier gå dukken.Men det er selvfølge muligheter for å lage noe av "resirkulert" materiale  og alltid artig med nye ideer.. ;)

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Enig at en kan brenne seg på å kjøpe noe billig.  Kjøpte en vadejakke (skal ikke nevne merke) til en rimlig pris.  Den er tydeligvis ikke pustende.  Det er vanndråper inni den når jeg tar den av meg.  Kliss våt. 

Den er til salgs hvis noen vil ha den. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Grenser til latterlig å måtte lage egen linekurv kun for å spare penger på å kjøpe en original Orvis, som i bunn og grunn er billig sett i forhold til hvilke verdier annet utstyr som vi har med oss på fluefisketuren har.

 

 

Jeg er imponert hvis du har kjennskap til økonomien og familiesituasjonen til alle på forumet her!!!

Fælt å skulle få kritikk forde en prioriterer andre ting fremfor fluefiske.

 

Hilsen en som må prioritere familien før fluefiske.

 

Poenget mitt er at hvis du legger sammen alt det du har brukt/bruker av penger på stang, snelle, liner, vadere +++ så er 650kr for en linekurv billig. Hvis 650 kr derimot er avgjørende for din families eksistens så respekterer jeg det, men da burde du kanskje heller ikke brukt x antall tusen på fluefiske i utgangspunktet! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med motstand mot "plagiater/kopier " er det mest latterlige jeg har hørt! ???

Hva er det som er originalt ? de fleste av oss flyr vel da rundt med " plagiat" stenger å kjører til elva i kopi biler.

Å ikke minst binder fluene våre i uoriginale stikker.

Det meste i samfundet har vel sitt utspring i en original tanke som er blitt videre utviklet . Å kalle alle som produserer noe som har lik funksjon eller likner på noe annet for et plagiat / kopi /uoriginalt blir vel noe latterlig ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Nå er bøtta fra Baardesen bestilt, ser at mange er like fornøyd med den.

Jeg har ingen problemer med å betale litt for slik gitt.

 

Det får bli enhver persons valg, unasett jeg respekterer at noen synes det er drøyt.

 

Jeg selv kjørte til skittfiske i Sandefjord ifjor pga flexi stripperen, betalte 500kr uten å nøle.

Grunnen er: Den er praktisk helt rå til fiske med synkesnører pluss unngå trøbbel med vading ved

at lina setter seg i tang og tare.

 

Praktisk funskjon er viktigere for meg enn prisen. Nå får jeg bøtte også, den er nok enda bedre i visse situasjoner. FOLK FÅR VELGE SELV! Å diskutere dette er BITTELITT latterlig ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

alt koster penger, men det å ha bøtte er en must til fiske i sjøen. om det er orvis, danskebøtta eller noe home made, er opp til en selv

 

100 % enig Igor :)

Derfor synes jeg en diskusjon rundt dette, om folk vil lage selv eller kjøpe til tider er latterlig ;D

Vi er så flinke til å mene noe om alt, det jeg gjør er å respektere andres valg.

 

Jeg hadde følt meg naken uten flexi stripper, spesielt til skyte klump fiske.

 

Jeg mener at har man en Orvis bøtte eller noe som funker så blir vading i sjøen betraktelig mer trivelig!

 

Anders 80 her inne har laget en egen bøtte, og han klager aldri på turene lenger :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...