Gå til innhold

pontongbåt vs kajakk


KL

Anbefalte innlegg

Har over lengre tid nå spart grunker for å kjøpe meg en pontongbåt til sjøørret fiske. Har vært overbevist over lengre tid at dette var løsningen for å komme til de fine plassene en amatør fluekaster aldri når!

 

fikk i dag se en fin Native 12 kajakk beregnet for fiske. Den virket veldig stabil og håndterbar. Ville også tro at en kommer raskere ut til de beste fiskeplassene med en slik, iforhold til en pontongbåt da disse glir lettere i vannet.

 

Trenger hjelp med å bestemme meg.  ??? Noen som har testet begge deler? evt har god/dårlig erfaring med ett av eksemplarene?

Av det jeg har sett får begge deler gode tilbakemeldinger, men de er ikke som jeg har funnet testet opp mot hverandre.

 

mvh

Kristian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :D Har drevet med havpadling og syns ikke kajakken du snakker om passer i sjøen i det hele tatt. Denne passer mye bedre i ferskvann hvor bølgene og strømmen ikke på langt nær når den styrken som de gjør i saltvann. Den blir rett og slett for lav hvis stormen plutselig setter inn eller en enorm cabincruiser kjører fordi deg, der du sitter med sida til. Hadde nok kanskje valgt en pontongbåt til sjøen gitt ;) hvis du ikke har tenkte til å kjøpe en havkajakk til 10.000-20.000 kr ;) men til elver og vann i ferskvann er nok denne kajakken bra :)

 

P.S. Har pontongbåt selv til sjøen selv om vi har tre havkajakker :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for innlegget.

bra med ett forum hvor en kan få kontakt med brukerne av de varene selgerne skryter opp i skyene  ;D Er selv selger så dette vet jeg alt om  ;D

 

skal høre om det er flere som har noe interessant å komme med om denne saken. Det fine er at pontongbåten er billigere.

De "gode" havkajakkene er vel også mye lengre enn den kajakken jeg beskriver og vanskligere/tyngre å håndtere?

 

Kristian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for innlegget.

bra med ett forum hvor en kan få kontakt med brukerne av de varene selgerne skryter opp i skyene  ;D Er selv selger så dette vet jeg alt om  ;D

 

skal høre om det er flere som har noe interessant å komme med om denne saken. Det fine er at pontongbåten er billigere.

De "gode" havkajakkene er vel også mye lengre enn den kajakken jeg beskriver og vanskligere/tyngre å håndtere?

 

Kristian

 

De er mye lengre og bruker nok litt mer tid på å snu enn den du snakker om, men en ting du sier er at disse er tyngre å håndtere, dette stemmer ikke. De veier nok ca like mye vil jeg tru, men en ting som er sikkert er at de er MYE lettere å padle ;) Men som sagt, hadde jeg vært deg hadde jeg kjøpt en pontongbåt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for sist. Jeg hadde tenkt å bruken sjøen.

 

Ja, takk for sist :) Men hvis du absolutt skal ha kajakk vil jeg absolutt fraråde deg denne kajaken det er snakket om her. Ser at denne blir ALTFOR spinkel i sjøen. Skal man ha kajakk til sjøen burde du invistere i en skikkelig havpadlekajakk; mellom 10 og 20 tusen :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har over lengre tid nå spart grunker for å kjøpe meg en pontongbåt til sjøørret fiske. Har vært overbevist over lengre tid at dette var løsningen for å komme til de fine plassene en amatør fluekaster aldri når!

 

fikk i dag se en fin Native 12 kajakk beregnet for fiske. Den virket veldig stabil og håndterbar. Ville også tro at en kommer raskere ut til de beste fiskeplassene med en slik, iforhold til en pontongbåt da disse glir lettere i vannet.

 

Trenger hjelp med å bestemme meg.  ??? Noen som har testet begge deler? evt har god/dårlig erfaring med ett av eksemplarene?

Av det jeg har sett får begge deler gode tilbakemeldinger, men de er ikke som jeg har funnet testet opp mot hverandre.

 

mvh

Kristian

 

 

Hei Kristian

Som du sikkert har sett, så skryter jeg av Native Ultimate 12`.

Og det med rette :D

Ikke noe å engste seg over når det gjelder sjø. Jeg er aldri ute å fisker med verken kajakk, pontongbåt ei heller ifra land når det blåser så mye at det er fare for å fylle Nativen med vann....tror det rett og slett skal være ekstremt gale hvis så skal skje.

Jeg bruker den fordi den gir meg forholdsvis rask tilgang til de områder jeg har lyst å fiske, men mest av alt fordi den er så utrolig behagelig å bedrive "kontollert" fiske ifra.

Husk på at denne kajakken sannsynligvis er noe av det absolutt flotteste som er laget for fluefiske...og da vil jo også slukfiske bli som en drøm ;)

Jeg bruker mye drivanker i ferskvann og sjø, dersom moderat til sterkere jevn vind. Ypperlig til å roe ned driften så mye at du hele tiden kan fiske fluene, uten at du mister kontakten med dem.

Et anker/lett dregg/lodd er også ypperlig å ha med både i stille vann og sakteflytende elver.

Ankre opp der du vil, gjerne utenfor marbakken til grunna du vil avfiske. Herlig avslappende, og ikke minst: effektivt :D

 

Native Ultimaten har et så spesielt skrog at du aldri vil engste deg for å klyve inn og ut av den. Nettopp det er et argument som overbeviser mange interesserte "kajakkfiskere".

 

Pontong er noe helt annet, du fisker ifra "Stressless" og hvem ønsker ikke det en og annen gang. Utrolig behagelig, og fremover går det jo også :)

Du kan egentlig ikke sidestille disse to, hvert til sitt bruk.

Min anbefaling er: Reis å prøv en Native Ultimate (et sted nær deg), sett deg ned...kast gjerne med flue ifra den, du vil bli overrasket ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for sist. Jeg hadde tenkt å bruken sjøen.

 

Ja, takk for sist :) Men hvis du absolutt skal ha kajakk vil jeg absolutt fraråde deg denne kajaken det er snakket om her. Ser at denne blir ALTFOR spinkel i sjøen. Skal man ha kajakk til sjøen burde du invistere i en skikkelig havpadlekajakk; mellom 10 og 20 tusen :o

 

 

Unnskyld at jeg spør Sailfish: Hva i all verden er det du prater om??? ???

Vi snakker ikke om å reke over Skagerak, med fluelinen på slep. Vi snakker om å fiske, ofte nærme land og ikke i 10 meters bølger. Jeg, med mange andre her vestpå ville aldri finne på å skifte ut fiskekajakken vår med en havkajakk.

Og jeg vil opplyse om at jeg alltid bruker kajakken slik den er; åpen. Man kan kle den igjen, for å hjelpe unna evt brått sjø, men det blir evt den dagen jeg skal krysse et større område, og jeg vet at de har meldt stiv kuling/liten storm mot kvelden......eller jeg gjør som jeg pleier, holder meg unna slikt vær, både på land og i vann.

 

Kristian, jeg vil fraråde deg i å bi skremt unna mange flotte opplevelser med Nativen, bare fordi Sailfish vil anbefale deg en havkajakk. Etter min mening reinspikka tøv, beklager slike ord, men noen ganger blir jeg litt oppgitt av råd og vink.

skal jeg sammenlikne Sailfish sine råd på fiskespråket: Du må ikke finne på å kjøpe en fiskestang i #4....(selv om det er til ørretfiske på 5-25 meters avstand) med fluer ifra #10-#24. Altfor spinkel. Du må kjøpe en tohånds 15' lang stang med synkeline fordi du sikker kommer til å være i en elv som er minst 50 mtr bred på det meste, og helt sikkert minst 3 meter dyp i ytterrenna, og der står fisken å spiser svære Sunray shadows...

 

Sailfish, vi skal ikke bli uvenner av dette, men jeg inviterer meg til å besøke deg, på fisketur ifra min Native Ultimate en gang vi får anledning til å treffes :D

Du kommer til å digge det, og ikommer ikke savne havkajakken din et halvt sekund :D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for sist. Jeg hadde tenkt å bruken sjøen.

 

Ja, takk for sist :) Men hvis du absolutt skal ha kajakk vil jeg absolutt fraråde deg denne kajaken det er snakket om her. Ser at denne blir ALTFOR spinkel i sjøen. Skal man ha kajakk til sjøen burde du invistere i en skikkelig havpadlekajakk; mellom 10 og 20 tusen :o

 

 

Unnskyld at jeg spør Sailfish: Hva i all verden er det du prater om??? ???

Vi snakker ikke om å reke over Skagerak, med fluelinen på slep. Vi snakker om å fiske, ofte nærme land og ikke i 10 meters bølger. Jeg, med mange andre her vestpå ville aldri finne på å skifte ut fiskekajakken vår med en havkajakk.

Og jeg vil opplyse om at jeg alltid bruker kajakken slik den er; åpen. Man kan kle den igjen, for å hjelpe unna evt brått sjø, men det blir evt den dagen jeg skal krysse et større område, og jeg vet at de har meldt stiv kuling/liten storm mot kvelden......eller jeg gjør som jeg pleier, holder meg unna slikt vær, både på land og i vann.

 

Kristian, jeg vil fraråde deg i å bi skremt unna mange flotte opplevelser med Nativen, bare fordi Sailfish vil anbefale deg en havkajakk. Etter min mening reinspikka tøv, beklager slike ord, men noen ganger blir jeg litt oppgitt av råd og vink.

skal jeg sammenlikne Sailfish sine råd på fiskespråket: Du må ikke finne på å kjøpe en fiskestang i #4....(selv om det er til ørretfiske på 5-25 meters avstand) med fluer ifra #10-#24. Altfor spinkel. Du må kjøpe en tohånds 15' lang stang med synkeline fordi du sikker kommer til å være i en elv som er minst 50 mtr bred på det meste, og helt sikkert minst 3 meter dyp i ytterrenna, og der står fisken å spiser svære Sunray shadows...

 

Sailfish, vi skal ikke bli uvenner av dette, men jeg inviterer meg til å besøke deg, på fisketur ifra min Native Ultimate en gang vi får anledning til å treffes :D

Du kommer til å digge det, og ikommer ikke savne havkajakken din et halvt sekund :D

 

 

Som sagt har ikke jeg prøvd Nativen, men slik som jeg så på videoen om den syntes jeg den så rimelig lav ut. Men igjen, kanskje bare kameravinkelen. Hadde vært hyggelig med en fisketur ja :D Bare si i fra når det passer for deg så er det både fisk og husly å få her :) Så kul ut den kajakken fr all del, men trur ikke til noen lengre turer enn langs fjærekanten... ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for invit. Vi skal nok få padlet over sundet også....vel og merke hvis det er nødvendig for bedre fiske, kun da gidder jeg å padle "over bekken...". :D

Jeg også har Pontong, liker det også svært godt, men summen av de fiskekajakker jeg har brukt, så er Native Ultimate 12' i en særstilling.

En opplevelse å bruke, glir nok selvsagt seinere i vannet enn en havkajakk, men de to skal heller ikke sidestilles ;)

Friends? Flott :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for invit. Vi skal nok få padlet over sundet også....vel og merke hvis det er nødvendig for bedre fiske, kun da gidder jeg å padle "over bekken...". :D

Jeg også har Pontong, liker det også svært godt, men summen av de fiskekajakker jeg har brukt, så er Native Ultimate 12' i en særstilling.

En opplevelse å bruke, glir nok selvsagt seinere i vannet enn en havkajakk, men de to skal heller ikke sidestilles ;)

Friends? Flott :D

 

Falt meg aldri inn å legge deg for hat bare fordi du var uenig med meg, vi lever da i et demokrati hvor ytringsfriheten fortsatt står sterkt :D Men hvis du ser på innlegga mine over så ser du at jeg bare gir råd og fraråder, jeg sier ikke at Native-kajakken helt sikkert er for dårlig for sjøen ;) Moro å diskutere  8) 8) 8)

 

Og iviten står uansett når :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har link til den kajakkaen det snakkes om?

 

Jon

 

 

Hei Jon

 

www.nativewatercraft.com (produsentens side)

 

Bor du i Tønsberg, så mener jeg Hesby Sport har den "i hus", så du kan få sett den "live" ;)

 

Og Sailfish: Takk for fin diskusjon :D No hard feelings, jeg måtte bare dele min erfaring

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har link til den kajakkaen det snakkes om?

 

Jon

 

 

Hei Jon

 

www.nativewatercraft.com (produsentens side)

 

Bor du i Tønsberg, så mener jeg Hesby Sport har den "i hus", så du kan få sett den "live" ;)

 

Og Sailfish: Takk for fin diskusjon :D No hard feelings, jeg måtte bare dele min erfaring

 

 

 

 

 

Som sagt, no`n taken ;) Sunt å få opp pulsen noen ganger ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint med folk som kan diskutere uten å krabbe ned i skyttergravene!

 

Jeg må inrømme at jeg er litt "båtfetish" og har både båt, bellyboat, kajakk og pongtong båt. Frem til i dag har jeg kun brukt kajakk og pongtongåt i ferskvann og erfaringene mine er sålangt basert på dette.

Kajakk og pongton er to helt forskjellige farkoster, både når det gjelder fremkommelighet og fiske. Pongtongen er jo en lenestol på vannet, du sitter høyt og godt, kan ta deg en kaffekopp og en pissepause. Med elmotor så har du rimelig god rekkevidde i tillegg.

Kajakken jeg har er en Emotion Fisherman (http://kajakk-fritid.no/fisherman.htm). Denne er en Sit On Top (SOT) type. Kajakken gir en egen "i ett med naturen" følese som jeg synes pongtong båten mangler. Du får også lettere med deg telt og andre remedier når du velger kajakk. Hvis du ikke har el motor på pongtong båten, kommer du fortere frem med kajakk og det er lettere å forflytte seg raskt.

Jeg synes imidlertid det er slitsomt å fiske lenge fra kajakk. Du sitter lavt og i "vinkel". Den er ikke så fleksibel 360 grader. Jeg synes det er fort å padle forbi vaka, og vrient å svinge og stoppe båten fort nok. Synes det å  bytte mellom stang og åre hele tiden blir litt masete. Det har kanskje med trening å gjøre, men kajakken blir litt "tungvinn" å fiske fra. I pongtongbåten kan du fiske hele dagen uten å bli lei.

Jeg har ikke prøvd kajakken som Stig refererer til her. Jeg ser at gutta står og fisker i denne. Jeg har ikke spesiellt god balanse og liker ikke å bli våt på fisketur. Har ikke lekt med tanken engang om å stå og fiske i min kajakk.

Dersom jeg ikke skal bevege meg spesielt langt og vet jeg skal fiske mye ville jeg valgt pongtong båt. Hvis du nyter å bevege deg fort gjennom vann, ønsker å utforske vann, skal transportere med deg en del utstyr og til og med kan tenke deg å henge på en sluk eller spinner spinner, ville jeg valgt kajakk.

Jeg tenderer derfor til å være litt enig med Sailfish her...

 

bjorni

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei alle sammen.

 

takker for flere konstuktive svar, men vet ikke helt om jeg er blitt så mye klokere. ???  ???

Må nok spørre noen om å få prøve de respektive før en gir seg i kast med handel.Selv om jeg ser at det heller den ene veien.

Kommer nok til å bruke farkosten i små områder, den skal ikke benyttes til å forflytte meg langt. I området hvor jeg bor er det fine muligheter til å komme ned til vannet med bil. Så hvis jeg skal forflytte meg fra en plass til en annen kan dette gjøres på vei og ikke med pontong/kajakk. Har vel heller ikke behov for å kunne frakte med meg annet utstyr enn fiskeutstyr, selv om det til tider er en del  ;D

 

Har heller ikke belly, så hvis jeg kan bruke denne farkosten i ferskvann også så er jo mye gjort! Ser her at begge typer anbefales.

 

PS! Noen som har falt i vannet med fullt vadeutstyr fra kajakk eller pontong?? Er det mulig å komme opp igjen?

Eller er ikke disse peronene som har testet dette med oss lengre :(

 

Kristian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å kanskje oppsummere denne tråden her så kan vi jo si at skal du forflytte deg langt og kanskje ha med deg en del utstyr utenom bare fiskeutstyr er kajakk tingen, men hvis du heller skal forflytte deg over kortere distanser (altså feks ikke tvers over skagerak ;D ;D for å sette det på spissen) og vil gjerne ha en meget behagelig fiskeposisjon hvor du sitter godt over vannet med fothvilere og kanskje en el-motor ;) er pontongbåt tingen for deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å kanskje oppsummere denne tråden her så kan vi jo si at skal du forflytte deg langt og kanskje ha med deg en del utstyr utenom bare fiskeutstyr er kajakk tingen, men hvis du heller skal forflytte deg over kortere distanser (altså feks ikke tvers over skagerak ;D ;D for å sette det på spissen) og vil gjerne ha en meget behagelig fiskeposisjon hvor du sitter godt over vannet med fothvilere og kanskje en el-motor ;) er pontongbåt tingen for deg :)

 

Dersom du ønsker litt av alt, og i tillegg har en liten familie som av og til vil være med på tur, så anbefaler jeg (i all min ondskap, og for å gjøre forvirringen komplett) en 15 fots kano på 25 kg... ;)

 

PS! Finnes det forresten noe fetere enn en fluefisker som kommer snikpadlende på indianervis nedover en nydelig liten ørretelv? 8) Jeg ler av kajakkfolket...hahahahaha... ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei alle sammen.

 

takker for flere konstuktive svar, men vet ikke helt om jeg er blitt så mye klokere. ???  ???

Må nok spørre noen om å få prøve de respektive før en gir seg i kast med handel.Selv om jeg ser at det heller den ene veien.

Kommer nok til å bruke farkosten i små områder, den skal ikke benyttes til å forflytte meg langt. I området hvor jeg bor er det fine muligheter til å komme ned til vannet med bil. Så hvis jeg skal forflytte meg fra en plass til en annen kan dette gjøres på vei og ikke med pontong/kajakk. Har vel heller ikke behov for å kunne frakte med meg annet utstyr enn fiskeutstyr, selv om det til tider er en del  ;D

 

Har heller ikke belly, så hvis jeg kan bruke denne farkosten i ferskvann også så er jo mye gjort! Ser her at begge typer anbefales.

 

PS! Noen som har falt i vannet med fullt vadeutstyr fra kajakk eller pontong?? Er det mulig å komme opp igjen?

Eller er ikke disse peronene som har testet dette med oss lengre :(

 

Kristian

 

 

 

Lykke til Kristian :)

Begynn med pontong du,bli dus med fiske ifra "flytefarkost", det er gøy :D Så drar du til Nordisk, Hesby eller Jakt og Friluft i Arendal, prøver en Native Ultimate, så vet du hva din neste investering blir ;).

Jeg har også slitt med "sliten kropp" når jeg har gjort som bjorni, fisket ifra en "sit on top".

Det er en annen verden å fiske ifra en Native Ultimate, jeg blir ikke sliten i hofte/rygg. Sittestillingen med høydeforskjellen fra hofte- ankel er genial. Den, sammen med setets utforming og muligheter for vinkeljustering gjør hele greien for meg, og alle andre vet foretrekke fluefiske fra denne. Denne er for "fluefiskere", uten at du trenger å stå...helt unødvendig.

Kristian, som du ser ifra video på nativewatercraft sidene, så kan man sette setet oppå ripa... :o

Dette gjør ikke jeg, vil ha minst mulig lyder og mikk makk ute på fiskeplassen. Jeg gjør som vi pleier når fisker ifra båt;

Legger en plank over ripa.  :D

Du har med deg en plank i kajakkens bredde, legger den bak setet sammen med drivanker.

Du har funnet fiskeplassen, hiv ut drivanker, evt dregg/lodd, hent frem den lett tilgjengelige planken. Legg den oppå ripa(bak ryggen din, rett over setet) og sett deg oppå ;D Genialt, lettvindt og utrolig behagelig....

Stort sett gidder jeg ikke dette heller, rett og slett fordi jeg har det så behagelig sittende i setet.

Dette må du prøve selv, så vet du hva jeg snakker om ;)

Husk Kristian at jeg er ikke ute for å padle langtur når jeg skal fiske. Da skal jeg også fiske :D

Selv med disse fagre ord, vil jeg avslutte med å si: Pontong er knallbra og kajakk er knallbra. De kan dekke samme behov og kan dekke forskjellig behov, alt ettersom du får det til å skje :) Det er det alt handler om, og skulle du en gang i livet få lyst på kajakk, så er du på riktig spor ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å kanskje oppsummere denne tråden her så kan vi jo si at skal du forflytte deg langt og kanskje ha med deg en del utstyr utenom bare fiskeutstyr er kajakk tingen, men hvis du heller skal forflytte deg over kortere distanser (altså feks ikke tvers over skagerak ;D ;D for å sette det på spissen) og vil gjerne ha en meget behagelig fiskeposisjon hvor du sitter godt over vannet med fothvilere og kanskje en el-motor ;) er pontongbåt tingen for deg :)

 

Dersom du ønsker litt av alt, og i tillegg har en liten familie som av og til vil være med på tur, så anbefaler jeg (i all min ondskap, og for å gjøre forvirringen komplett) en 15 fots kano på 25 kg... ;)

PS! Finnes det forresten noe fetere enn en fluefisker som kommer snikpadlende på indianervis nedover en nydelig liten ørretelv? 8) Jeg ler av kajakkfolket...hahahahaha... ;D

 

 

 

Forvirringen er oppklart: Da blir det en "tandem Ultimate" på 12 eller 16 fot. Det er guide farkost nr 1. :)

Man kan sitte bak å kose seg med lett padling, klienten sitter svært behagelig fremme og kaster som han vil.

 

Og skulle jeg få lyst på bikkje, eller å ha med en unge eller tom naboens, ja så plasseres dem i midten, hvor de kan tøyse med lego eller annet mens ferden går behagelig avgårde...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir nok en 8 fot gummibåt med 15hk utenbords! Kanskje lage en tråd om hvilken type som passer best til sø fiske ;D

 

Nei! Besluttningen er nok tatt, blir en pontongbåt, tror dette passer best til mitt bruk. Men så fort kona har glemt dette innkjøpet skal en ikke se bort fra at det kan bli en kajakk også. Ikke så lenge til jeg har en unnskyldning for å kjøpe noe nytt slik at jeg kan få med meg jr. Han er ikke store kroppen så han får sikkert plass sammen med meg i en kajakk!

 

ser dere en stakker drivene på vei mot Danmark i sommer så hadde jeg satt pris på haik!

 

Kristian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...