Gå til innhold
  • 0

Kastestiler


.JB

Spørsmål

Hei!

 

Etter å være på kastetrening to ganger i vinter tenkte jeg bare å dele noen erfaringer om kastestiler.

 

Som nybegynner får man tak i en bok eller en instruksjonsvideo, og så tror man at det som vises eller beskrives er det eneste svaret. Vil bare presisere at det finnes mange kastestiler, og selv om jeg har eksperimentert mye med lang horisontal arbeidsvei og aktivt håndledd, så kaster jeg knapt noe lenger enn når jeg holder med til Göran Anderson-stilen med realtivt kort arbeidsvei i diagonalplanet og bortimot passivt håndledd (gjøre kanskje en ørliten liten vipp bakover i posisjon kl. 12) . Forklaringen er antageligvis enkel: Med kortere arbeidsvei får jeg (JEG) til bedre timing og jevnere aksellerasjon. Resultatet er at snøret beholdere en jevnere fart/energi. Sjansen for at jeg kommer ut av det med lang arbeidsvei og aktivt håndledd som vipper nesten ned til mellom kl 3 og 9  er betydelig større, og i verste fall kollapser kastet. Jeg tar sjansen på lang arbeidsvei når jeg bare skal ha en flue langt ut på vannet, men skal jeg presentere tørt så er det bare Göran Andersen teknikken som gjelder. Da har jeg såpass kontroll at jeg også kan låse blikket helt fast på stedet hvor jeg ønsker at flua skal lande. Det betyr ikke at jeg ikke må trene mer.  :)

 

 

Anbefaler alle nybegynnere filmen "Rett linje" med Andreas Fismen, og da spesielt sekvensen som viser forskjellige kastestiler og typiske feil.  For å sitere Fismen: "Det finnes mange veier til Rom"

 

 

Jørn

 

EDIT: Det var en halv setning der gitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefalte innlegg

  • 0

Helt enig.

"Rett Linje", er en super film!

 

Det finnes ingen fasit for det perfekte fluekast.

Det finnes derimot utallige måter og veier og gå.

Og alle teknikker som som sender ut snøret i en så rett linje som mulig er tilnærmet riktige.

Dette er vel hovedbudskapet i filmen, et budskap jeg ikke kunne vært mer enig i!

 

 

Anbefales på det sterkeste, for alle!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Jeg har gjort samme erfaringer som deg, Jørn. Men jeg er redd min kastestil har utviklet seg til å bli et sammensurium av ulike stiler. Jeg plukker med meg noen hovedprinsipper her og der. GA har f.eks. et meget effektivt lite tips som går på å klemme sammen ring- og lillefinger i slutten av framkastet. Det har hjulpet meg til å slå over tunge nymferigger mang en gang.

 

Det viktigste er at man forstår prinsippene og kan oversette dem til kastebevegelser. Da burde man mestre de fleste situasjoner. Det er helt greit å komme til kort, så lenge man forstår HVORFOR og dermed HVA man bør forbedre i teknikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Hei

 

Ja, rett linje er topp! Jeg har endret kastestil veldig. Bruker pendel mye på korte kast, på lenger så bruker jeg en annen kasteteknikk. Lenger arbeidsvei.

 

Jeg fikk mye igjen for å lære meg å drifte etter stoppen i bakslengen, forbedre dobbel trekket. Bidrar til minimal kraft i kastearmen. Ved å holde mer forsiktig i stangarmen med løst håndledd så brukes det mer naturlig på slutten av frem og baksleng. Alt dette bidrar til at man kaste roligere, eller bruke mer riktig "energi" så man slipper å føle at stanga knekker med mye snøre i lufta ;D

 

Jeg har sett og lært mye av Micke Blomberg, evig takknemlig for det gitt :)

 

Trene med DT snører anbefales hvis man vil lære fort av egne feil, en liten feil ved teknikk og kollaps.

Sorry hvis dette oppfattes som OT, blir litt ivrig når det gjelder prat om kasteteknikk :D

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest Anders80

Er en av de som har mye og lære om kasteteknikk,fikk høre at det fantes bare en ''korrekt måte'' men fra ulike folk,jeg må si at og se micke og toggi kaste,få noen ''input'' på detaljer,særlig albueløft i baksleng og unngå negativ drift har hjulpet meg mye.Særlig i vind,kjemperessurser og ha her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest Trønder

Ved stopp trekker jeg tuppen litt til venstre og får en meget trang bukt og flua slår bedre over ved lange kast.....iblant ;)

Gjør også dette i bakkast, men da til høyre. Vel og bemerke med 20 meter line i lufta. Kult å se på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Jeg fikk faktisk min største aha opplevelse da jeg så: 

The Essence of Flyfishing II, med Mel Krieger.  :)

 

Interessant. Kan du gi noen stikkord?

 

JB

 

Den enkle korte armbevegelsen, oppspenningen av stanga og de kontante stoppene.

 

Brukte masse energi, krefter og lange armbevegelser før jeg oppdaget dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Hei

 

Ja, det funker opp til et visst punkt så må man vurdere å forlenge arbeidsveien. Hvis man f.eks har et pendel kast med korte bevegesler så er det begrensninger hvor langt man kan skyte line også.

 

For å f.eks kaste 32 meter.... bare eksempel, så mener jeg at en viss forlengning i arbeidsvei må til.

 

Et slikt kast uten særlig hjelp fra vind. Og ja, jeg vet at 32 meter er veldig langt,

Det er bare min mening, uansett kontante stopper og linehastighet.

 

Da tenker jeg på forlengelse i baksleng, siden det er mest naturlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Enig med Toggi her ang. arbeidsvei.

Skal man kaste stein langt, krever det en viss tilfart. Det samme gjelder et fluesnøre. Stanga er jo kun en armforlenger samt et redskap til temming av fisk.

Har kastet en del uten bruk av stang. Skal du oppnå lange kast da er lang arb.vei samt en linneær bevegelse et must. Artig og nyttig trening :)

 

Tror forøvrig ikke stangas aksjonstype har mye å si for kastelengden. Er vel mere snakk om kombinasjon av fart og arbeidsvei. Noen kaster jo like langt med Scott G2 som med ei S3.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Svært kort, og med svært lav bueåpning. Starter på kl 10 og stopper kl 12, med en liten drift bak til kl. 13. Imponerende. Skjønner ikke hvorfor dette er vanskelig.  :rolleyes:

 

PS! De ler rått de gutta på slutten, ikke rart når så mye løssnøre bare fyker ut  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Kult dette klippet Kim. Helt klart at han skyter ekstremt her og eksploderer, men det er jo skyte klump han bruker her da for pokker ;D

 

Bruker mye skyteklump til sjøfiske jeg selv, og kaste ca 30 meter med klump og tynn skyteline er vesentlig lettere med  med kort arbeidsvei her enn det ville vært med et WF snøre.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Kult dette klippet Kim. Helt klart at han skyter ekstremt her og eksploderer, men det er jo skyte klump han bruker her da for pokker ;D

 

Bruker mye skyteklump til sjøfiske jeg selv, og kaste ca 30 meter med klump og tynn skyteline er vesentlig lettere med  med kort arbeidsvei her enn det ville vært med et WF snøre.

 

 

Tror ikke akkurat Rajeff sliter nevneverdig med å kaste 30++ med et vanlig wf-snøre i de lettere klassene. Hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Svært kort, og med svært lav bueåpning. Starter på kl 10 og stopper kl 12, med en liten drift bak til kl. 13. Imponerende. Skjønner ikke hvorfor dette er vanskelig.  :rolleyes:

 

PS! De ler rått de gutta på slutten, ikke rart når så mye løssnøre bare fyker ut  ;D

 

Mulig litt vekk fra det dere prater om kanskje..

Men... Det blir nevnt at vedkommende på den viste videoen har "en liten drift bak til kl. 13."

Så dette med å drifte; Hva innebærer det?

 

Jeg prøver meg;

Er det å føre stangen littebitt bakover/fremover etter at man har foretatt bråstoppet i bakslengen/fremslengen?

 

Og hva er egentlig hensikten/poenget? (Om det er noen i det hele tatt) .. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Så da hadde jeg rett ang. dette med at å drifte var å føre stangen litt framover/bakover etter bråstoppen i

fram-/bakslengen?     :rolleyes:

 

 

Jepp! Ofte med en oppadgående rullende bevegelse med skulderpartiet.

 

Se der ja. Der lærte jeg meg jagg'u noe nytt i dag og.

 

Tusen takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Hei!

Etter å være på kastetrening to ganger i vinter tenkte jeg bare å dele noen erfaringer om kastestiler.

Som nybegynner får man tak i en bok eller en instruksjonsvideo, og så tror man at det som vises eller beskrives er det eneste svaret. Vil bare presisere at det finnes mange kastestiler, og selv om jeg har eksperimentert mye med lang horisontal arbeidsvei og aktivt håndledd, så kaster jeg knapt noe lenger enn når jeg holder med til Göran Anderson-stilen med realtivt kort arbeidsvei i diagonalplanet og bortimot passivt håndledd (gjøre kanskje en ørliten liten vipp bakover i posisjon kl. 12) . Forklaringen er antageligvis enkel: Med kortere arbeidsvei får jeg (JEG) til bedre timing og jevnere aksellerasjon. Resultatet er at snøret beholdere en jevnere fart/energi. Sjansen for at jeg kommer ut av det med lang arbeidsvei og aktivt håndledd som vipper nesten ned til mellom kl 3 og 9  er betydelig større, og i verste fall kollapser kastet. Jeg tar sjansen på lang arbeidsvei når jeg bare skal ha en flue langt ut på vannet, men skal jeg presentere tørt så er det bare Göran Andersen teknikken som gjelder. Da har jeg såpass kontroll at jeg også kan låse blikket helt fast på stedet hvor jeg ønsker at flua skal lande. Det betyr ikke at jeg ikke må trene mer.  :)

Anbefaler alle nybegynnere filmen "Rett linje" med Andreas Fismen, og da spesielt sekvensen som viser forskjellige kastestiler og typiske feil.  For å sitere Fismen: "Det finnes mange veier til Rom"

Jørn

EDIT: Det var en halv setning der gitt.

Og hvor på nettet finnes denne filmen, Jørn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...