Gå til innhold

Vanntempen i sjøen der du er


Åge

Anbefalte innlegg

Mener det sto 6-9 eller 7-9 grader i sjø-ørret boka til Malmbak Kjeldsen?

Uansett så husker jeg at han skrev trivselstempen var under det de fleste trodde.

 

Sjøtempen nå i Drøbak er 5 grader(!)

 

 

Vi nærmer oss ;D

 

"Heldige" meg må sitte limt til pc`n hele helga grunnet testing av nytt data system...jippiiiii :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener det sto 6-9 eller 7-9 grader i sjø-ørret boka til Malmbak Kjeldsen?

Uansett så husker jeg at han skrev trivselstempen var under det de fleste trodde.

 

Sjøtempen nå i Drøbak er 5 grader(!)

 

 

Vi nærmer oss ;D

 

"Heldige" meg må sitte limt til pc`n hele helga grunnet testing av nytt data system...jippiiiii :rolleyes:

 

 

Hei Åge

 

Lest mye sjøørret litteratur jeg, og det står mye forskjellig ang temeraturer. Jeg liker alt over 7 grader i vannet, det kan variere mye faktisk i forhold til små områder. Bare en strømkant, en bukt eller grunner med mudderbunn kan avgjøre sprik i vanntemp.

 

Der jeg fisker nå så er det best i brakkvann, SØ trekker inn for å drikke "ferskvann" slik at de får bedre energi til å vandre ut i havet igjen.

 

Kald vanntemp pluss masse saltinnhold i vannet er ingen god kombinasjon.

 

Har nesten kun opplevd godt fiske i det siste i brakkvann. Eller i mørket på opplyste havner.

 

Vanntempen er den mest avgjørende faktoren for et godt fiske spør du meg!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Temperaturen i vannet styrer fiskens stoffskifte ( vår skjoldbruskkjertel funksjon). Ved lav vanntemp, spes under 5 gr aå vil mye av stoffskiftet ( les : energiproduksjon ) gå med til den store utfordringen for fisken å klare osmoregulering ( dvs regulere den indre saltbalansen).

Osmoregulering er saltbalanse (internt) under skiftende forhold som vanntemp og sjøvannets saltkonsentrasjon.

Utfordringen for fisken er å hindre intern uttørking ( dehydrering). I saltvann med høy konsentrasjon vil vann diffundere ut av fisken for å fortynne saltvannet utenfor (!!!).. Intern dehydrering  fører til at fisken tørker og "tørster".

): SØ drikker aktivt i sjøen og utskiller salt via Cl- (klorid mekanisme ) i gjellene. Urin produksjon er sparsom, nyrene konsentrerer for å "spare på vannet". 

Summen er lite energi til overs for sprell...  Før oppvandring i elv oppholder SØ seg gjerne i munningen for å omstille nyrene fra saltutskillelse til saltkonservering ( i ferskvann)

 

I gj. sn er ca 5 gr bunngrensen for problemfri osmoregulering for full maskin i saltvann...

 

Dette er nok årsaken til at fisken søker dypere vann hvor temp er høyere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Hafstad

2 grader er kaldt, men det skal jo gå an da også.... Hvor på kant prøvde du deg..?

PS. Skal du til Bornholm ? :)

Flo eller fjære hva er best..?? Bortsett fra etablert strøm i vannet fungerer det både på flo og fjære synes jeg..

 

Var på Fjærholmen, riktignok tidelig på morgenen, men men.. Jepp skal to turer til Bornholm i år, gleder meg som en unge, he he!!!

 

Mener forøvrig at flo er best, timen før og etter er best ifølge min fiskedagbok, ;D ;D ;D

 

Jon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.vianova.no/dbsfsalg.nsf/VindSidenFrameSet?OpenFrameSet&Frame=ViewFrame&Src=%2Fdbsfsalg.nsf%2Fda0bbd7dd46c34a1c12571dd002392e2!ReadForm%26TemplateType%3D2%26TargetUNID%3D4267DE8DFB6D2150C12571DD0023324B%26AutoFramed

 

Ifølge denne siden er det 8 grader i vannet ved Larkollen, målt på 1 m dyp.

 

Akkurat kommet hjem etter en liten lyntur til Drøbak...det var reine sommernatta med 10 grader og sval vind.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meldt over 8 grader hele helga, med topp på søndag med 10 grader og sol...så det burde jo være duket for knallfiske :)

 

At det blåser ifra sør er vel heller ingen ulempe.

De to jeg tok på fredag er ikke langt fra den nye arbeidsplassen din JB ;) tok på 50 cm dypt vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...