Gå til innhold

Nei til C & R


stemelli

Anbefalte innlegg

Nå blei kona glad flyalf hun har bestandig hevdet at Vårherre var av hunkjønn. For holde oss innenfor den religiøse fanatisme, så kan vi jo be Taliban sprenge ei bombe på hovedkontoret til Mattilsynet og skyte resten av de sammen med sauebøndene, så er vi kvitt problemet og alle de vi ikke liker en gang for alle. Legger med et par smilefjes for sikkerhets skyld.  ;D ;D ;D

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 222
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Nå blei kona glad flyalf hun har bestandig hevdet at Vårherre var av hunkjønn. For holde oss innenfor den religiøse fanatisme, så kan vi jo be Taliban sprenge ei bombe på hovedkontoret til Mattilsynet og skyte resten av de sammen med sauebøndene, så er vi kvitt problemet og alle de vi ikke liker en gang for alle. Legger med et par smilefjes for sikkerhets skyld.  ;D ;D ;D

 

Jens

 

På den andre siden, hadde virkelig gud vært kvinne hadde vi jo hatt dommedag en gang i måneden  ;):D :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, må nesten fortelle ei historie fra 70- tallet. Da var det ei som ringte inn til i ei nattsending i NRK hun ville så gjerne sende en hilsen til gubben som var oppe i Nord-Østerdalen på villsaujakt, under fullt navn og det hele. Programleder spurte så dama om det blei noe sau, innringeren kunne fortelle at gubben hadde med seg 2 til 3 saueskrotter hjem hver høst han. Da forstod med ett noen i programredaksjone at her var det en troskyldig sjel som hadde blitt lurt og man fikk det svært så travelt med å spille musikk.

Hva vil jeg med denne søte fortellingen, jo det er mange slags rovdyr ute å lusker i naturen vår.

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For holde oss innenfor den religiøse fanatisme, så kan vi jo be Taliban sprenge ei bombe på hovedkontoret til Mattilsynet og skyte resten av de sammen med sauebøndene, så er vi kvitt problemet og alle de vi ikke liker en gang for alle.

 

Amen...jeg mener, Allah Akbar!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder menneskenes rett til forvaltning av naturen, så vil jeg minne JB at Våreherre allerede i det gamle testamentet ga menneskene denne rett, så det er ikke noe særnorsk fenomen. Dette bare for å bringe debatten ett skritt videre.

 

Jens

 

Ja, det er ikke alle som har fått med seg opplysningstiden. Heller ikke her i vesten.   :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som alle ekstremister (som jeg for lengst har blitt stemplet som her inne) så hever jeg min religion (fluefiske) langt over landets lover og regler. Så jeg kommer å fortsette å slippe tilbake fisk uansett hva som måtte stå svart på hvitt.

 

For faktum er at mitt fiske utgjør null fare for en fiskebestand, og minimal fare for de uheldige individene jeg kroker. Og uansett hvordan man vrenger og vrir på det: det samme kan ikke sies om de typer fiske som ender med død fisk.

 

Det er heller ingen av oss som har fisken i fokus. Selv om noen (inkludert mattilsynet i dette tilfellet) er veldig flinke til å late som de har det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der var du tmags :)

 

Forbudet mot c&r på laks og sjøørret tror jeg får minimalt å si for ørretfisket. Jeg tipper dyrevernloven blir gjemt litt bort igjen nå, og om ikke så vil c&r fortsette i praksis for de fleste. Jeg er enig i mye av det du sier. Bare noen småting jeg ikke gidder å kvervulere mer om ;)

 

Er du uenig bestemmelsen på laks/sjøørret denne sesongen eller bruken av dyrevernloven bare? Og hvordan er det med slike "dyrevern(fisk) debatter" i NZ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke helt inn i dette , men er det ikke noe som heter rettet fiske. Dvs si at man kan fiske etter andre anadrome arter(sjø-ørret)(oppdrettslaks) men feks slippe ut laks fordi de er truet(whatever) i et vassdrag .Noen her må vite hva jeg mener, kan de fylle ut resten da jeg er meget meget usikker på hva jeg er inne på nå.C&R forbud er jo ikke noe nytt, Hemsila driver jo (og har drevet) med dette lenge. Uansett det er jo opp til grunneier som leier ut fiskerett å si til kunder hva han foretrekker .Hvis han er smart så vet jo han hva som bringer penger i kassa, og det er jo litt opp til deg åsså som velger hvor du vil fiske. Hvis du har lyst til å sitte ved elvebredden en hel uke å fyre bål og drekke litt karsk så kan vi jo gjøre det her nede i oslo områet, 10 kilos grensa på gjedde vill jo virke nærmere en nåværende laksepolitikk i en ikke overskulig fremtid. Vet ikke om dette helt blir mottat, men hvis vi ser tilbake på en del truede dyrearter så er den eneste muligheten å berge mange av disse på å sette en prislapp på et individ(et levende), ja det er trist, men hvis det ikke hadde vært for dette så trur jeg ikke vi hade hatt mange hvite(svarte) neshorn, løver elefanter osv igjen her i verden. Det har faktisk blitt insett at disse dyrene er mere vært levende en døde. Vi snakker da om økoturisme osv og beskatning av eldre syke dyr( som dør uansett, men blir solgt til trofejegere) ,dette  bringer inn det 10 dobbelte av inntekter til et langt bredere spekter av lokalsammfunnet, enn hvis et enkelt individ beskatter som han sjøl vet best. Følelser hos dyr gidder jeg ikke engang å kommentere da jeg ser problemer hos oss mennesker som et mere nødvendig onde enn akkurat det.Bla bla bla vet jeg ikke skulle svart på dette men(???????) får seg jo en god latter med sitt intelektuelle seg.

 

Erik Eikre du som er som humlesnurr i  Harry Potter (den vise)(ikke kødd), det blir jo ikke fritt fiske i hemsila neste år fordi mattilsynet er helt på jordet,hvordan ungår dere reglene, er det ikke bare for andre å følge samme mal.

 

 

Hilsen 14 i promille Robban .

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der var du tmags :)

 

Forbudet mot c&r på laks og sjøørret tror jeg får minimalt å si for ørretfisket. Jeg tipper dyrevernloven blir gjemt litt bort igjen nå, og om ikke så vil c&r fortsette i praksis for de fleste. Jeg er enig i mye av det du sier. Bare noen småting jeg ikke gidder å kvervulere mer om ;)

 

Er du uenig bestemmelsen på laks/sjøørret denne sesongen eller bruken av dyrevernloven bare? Og hvordan er det med slike "dyrevern(fisk) debatter" i NZ?

 

Slike debatter er helt fraværende her nede. Kanskje ikke så rart hvis man analyserer noen av jaktformene her (grisejakt med hund og KNIV!).

 

Jeg synes man misbruker dyrevernloven i dette tilfellet. Hvis de fortsetter langs denne stien står de i fare for at folk totalt mister respekt for den.

 

Jeg har skrevet mye om dette før (veldig mye) og jeg tror ikke jeg gidder å gå for mye i detalj, nok en gang. Ihvertfall ikke med en unge skrikende i bakgrunnen  :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trønder

Husk at dette gjelder kun laks og sjø-ørret da...ennå. Bor jo midt i laksemekka og ser Nidelva hver dag, men bryr meg katta om maskinfiske/laksefiske.

 

Vil vil da få flere besøkende i ørretelvene pga av de nye reglene og som ryktene sier vil nok et viss antall laksefiskere vende nesen mot ørretfiske. Og det er jo farlig :-\ De er jo vandt til å blindkaste i motsetning til oss som sitter på ræva og venter på vak i mange timer. Ja, min avatar sier noe annet!!

 

Vil vi få enda mere kø fiske i våre vakre elver som er fri fra den dumme laksen??

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at dette gjelder kun laks og sjø-ørret da...ennå. Bor jo midt i laksemekka og ser Nidelva hver dag, men bryr meg katta om maskinfiske/laksefiske.

 

Vil vil da få flere besøkende i ørretelvene pga av de nye reglene og som ryktene sier vil nok et viss antall laksefiskere vende nesen mot ørretfiske. Og det er jo farlig :-\ De er jo vandt til å blindkaste i motsetning til oss som sitter på ræva og venter på vak i mange timer. Ja, min avatar sier noe annet!!

 

Vil vi få enda mere kø fiske i våre vakre elver som er fri fra den dumme laksen??

 

He-he . . . Det er nok ingen grunn til å tro at ørret-elvene våre skal bli innvadert av laksefiskere, uansett om laksen skulle bli totalfredet i hele landet  ;D

En elgjeger ville neppe begynt å jakte hare om elgen skulle bli fredet heller !

Hvis man er bekymret for økt fisketrykk i ørret-elvene våre, så bør man nok heller frykte filmene/tv-programmene som kommer om fluefiske etter ørret, og det gjør vi vel ikke  :o ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Orker ikke sette meg inn i alle innlegg her, men utspillet fra mattilsynet er helt klart av populistisk art. Hvorfor er det lov å sette garn? Fisken dør jo sakte (og pines) i disse??? Hvorfor får oppdrettsanlegg lov å ha lus på fisken? Lusa dreper jo fisken sakte (og smertefullt)? Hvorfor er det lov med kraftutbygging i elver? Brå vannstandsendringer dreper jo småfisk??

 

Hvorfor i helvete har i det hele tatt dyrevernere fra urbane strøk, som ikke har peiling på natur I DET HELE TATT LOV TIL Å ÅPNE KJEFTEN?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det lov med kraftutbygging i elver? Brå vannstandsendringer dreper jo småfisk??

For at vi ...du og jeg skal ha det ekstra godt og komfortabelt(billig strøm?), men om du vil gå foran med et godt eksempel og slutte å bruke strøm så gjerne for min del. 8)

 

Hvorfor i helvete har i det hele tatt dyrevernere fra urbane strøk, som ikke har peiling på natur I DET HELE TATT LOV TIL Å ÅPNE KJEFTEN?

 

De kjefter i alle fall ikke mere enn visse andre "bedrevisser" og de er til en hvis grad mere habile og nøytrale i slike spørsmål enn både du og jeg , slik sett synes jeg man må respektere deres standpunkter selv om de ikke alltid faller i vår smak .Det vil all tids være forskjell på det som ses som nødvendige onde i samfunnet og atspredelser  ,som i dette tilfellet industrifiske for matens skyld og fiske for "bare moro".

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

. Argumentet er jo at fisken LIDER, ikke at vi skal slutte å bruke strøm...

Javel .... :)..om mange barn sulter og lider i andre land , så bruker vi ikke det som argument for å la våre barn her i landet gå for "lut og kaldt vann"..gjør vi.

 

Det må gå an å se saken isolert uten at man skal trekke inn andres "synder" for å glatte over sin egen egoisme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud mann :) Spissformulering og ironi. Argumentet er jo at fisken LIDER, ikke at vi skal slutte å bruke strøm...

 

Den store forskjellen utgjøres av HVORFOR fisken lider.  Dersom fisken lider fordi det skal produseres mat eller strøm, så er det en case.  Dersom fisken lider fordi sportsfiskere skal drive fiske for fornøyelsens skyld, ja så er det en helt annen case.  Her er det en viss forskjell som vi må ta innover oss, erkjenne, og deretter forklare hvorfor denne siste casen likevel kan være verdt å kjempe for, til tross for det åpenbart uetiske elementet av "unødvendig" dyreplageri.  (Please - ikke kom med noen dumme argumenter om hva som er best av å få krok i munnen eller bli kakket i hodet - det er ikke det det handler om.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Casen er at fisken lider fordi vi skal glede oss over fisket og fangsten, altså ren fornøyelse. Dette er samme case uavhengig av hva vi gjør med fisken etter at vi står med den i hånda. Dersom vi ikke kan rettferdiggjøre dette må vi finne en mer fiskan (human ...fiskan) måte å fange den på. Her er det en rekke metoder som har vært prøvd, og noen av de mer fiskane er vel feller i vann og strøm?

 

Noen prøver self å rettferdiggjøre "plagingen" under fisket med å ta livet av den etterpå ;D:rolleyes::-*, som er enda mer egosistisk fordi det går ut bestand/balanse og andre fiskere.

 

Dersom argumentet er "mat på bordet" vil C&R gi mye mye mer, rett og slett fordi vi er gått bort fra naturalhusholdning og bruker noe som kalles penger. C&R gir større momentær verdi av fisket, og derfor mer mat på bordet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Casen er at fisken lider fordi vi skal glede oss over fisket og fangsten, altså ren fornøyelse. Dette er samme case uavhengig av hva vi gjør med fisken etter at vi står med den i hånda. Dersom vi ikke kan rettferdiggjøre dette må vi finne en mer fiskan (human ...fiskan) måte å fange den på. Her er det en rekke metoder som har vært prøvd, og noen av de mer fiskane er vel feller i vann og strøm?

 

Noen prøver self å rettferdiggjøre "plagingen" under fisket med å ta livet av den etterpå ;D:rolleyes::-*, som er enda mer egosistisk fordi det går ut bestand/balanse og andre fiskere.

 

Dersom argumentet er "mat på bordet" vil C&R gi mye mye mer, rett og slett fordi vi er gått bort fra naturalhusholdning og bruker noe som kalles penger. C&R gir større momentær verdi av fisket, og derfor mer mat på bordet.

 

Fint innlegg.  Det som vanskeliggjør diskusjonen er at det finnes svært mange nyanser av både K&K og C&R, som innebærer at man kan plassere begge handlinger på ytterpunktene av en skala.

 

Eksempel:

K&K i et bærekraftig vann hvor hensikten er å avslutte en fantastisk naturopplevelse med et godt måltid, kontra K&K i et utsatt vann hvor hensikten er å hamstre mest mulig til egen fryseboks.

 

C&R som endel av en gjenomtenkt forvaltningsstrategi for å sikre bestand og kommende generasjoners mulighet til å oppleve et godt fiske, kontra stor-fisk-C&R for å bevare kun de største individene for å dyrke en en liten elites muligheter for et smalt sportsfiske på stor fisk.

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde vi diskuterte laks, og at dette var premissene: http://www.dn.no/forsiden/politikkSamfunn/article1305699.ece?jgo=c1_re&WT.svl=article_readmore.

 

Også en ide å ta en titt på vassdrag hvor bestanden er i balanse, og hvor det får leve opp en bestand av stor fisk, i motsetning til Norge hvor det har vært en kultur på å ta ut de store og slippe tilbake de små. Jeg er også uenig i det å ha en elite som skal ha et smalt sportsfiske og ta livet av de store, for det er jo det vi oppnår med C&K.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

. Argumentet er jo at fisken LIDER, ikke at vi skal slutte å bruke strøm...

Javel .... :)..om mange barn sulter og lider i andre land , så bruker vi ikke det som argument for å la våre barn her i landet gå for "lut og kaldt vann"..gjør vi.

 

Det må gå an å se saken isolert uten at man skal trekke inn andres "synder" for å glatte over sin egen egoisme.

 

Da har vi det: Det er bedre å være lykkelig å rik, enn fattig og syk  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

. Argumentet er jo at fisken LIDER, ikke at vi skal slutte å bruke strøm...

Javel .... :)..om mange barn sulter og lider i andre land , så bruker vi ikke det som argument for å la våre barn her i landet gå for "lut og kaldt vann"..gjør vi.

 

Det må gå an å se saken isolert uten at man skal trekke inn andres "synder" for å glatte over sin egen egoisme.

 

 

Er det egoisme å ville bevare våre fiskestammer? Og sånne som deg bruker jeg 100vis av timer årlig med fiskekultivering for.. At jeg gidder...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trønder

Kimbim alias Tormill gjør jo ikke noe annet enn å quote/quote det andre har skrevet bare for å være vanskelig og ikke bidra til noe som helst.

 

Bare jeg hører Team Vammen får jeg en liten snev av oppgulp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...