Gå til innhold

Nei til C & R


stemelli

Anbefalte innlegg

 

Hei Lillevann

 

Nok en gang noen tanker fra tomgodset her på siden. Ble litt sint inni meg av å lese noen av dine tidligere innlegg og/eller diskusjoner med andre her. Har heia på motparten hele veien, men du har en fabelaktiv evne til å argumentere godt. Vet ikke helt ikke helt hvor jeg har deg etter ditt siste innlegg, for meg virker det nesten som om du prøver å og putte litt vett i oss som mener C&R ruler gata ”basta”.Det er jo sånn alle diskusjoner ender på slike fora, oss mot dem.

 

 

Dette høres bra ut.  Jeg synes det til tider er veldig interessant og givende å ha skikkelige debatter på temaer som engasjerer.  Litt temperatur er ofte med på å gjøre debatten god, og da kan det være nyttig å sette ting litt på spissen for å provosere frem litt action.  Jeg må også innrømme at det andre ganger er fristende å kun drive litt erting - dette er jeg forøvrig ikke alene om her på forumet.  Uansett, jeg er nesten aldri gretten når jeg skriver eller leser motsvar - jeg smiler mye når jeg er på nett!  Forøvrig er jeg en ivrig fluefisker som bruker mye tid på min hobby, og jeg er opptatt av at både jeg og kommende generasjoner skal kunne utøve denne hobbyen også i årene som kommer.  Jeg spiser en fisk fra tid til annen (Abu-røyken er fenomenal), men slipper det meste ut igjen - noe jeg er glad for at også mange andre gjør.  Således er jeg nok egentlig på bølgelengde med veldig mange andre her på forumet, selv om det til tider nok kan virke som om avstanden er stor.  Når man enkelte ganger drøfter andre saker enn fiske, eksempelvis politikk eller miljø, kan imidlertid enkelte innlegg inneholde et element av harme - det hender jeg blir provosert, men også det er givende - tross alt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 222
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Sendte noen spørsmål til Dyrevernalliansen. Her er svaret...

 

Hi Kim!

 

Takk for henvendelsen. Her er Dyrevernalliansens tanker om det du skriver...

 

Det er overveldende vitenskapelig belegg for at fisk føler smerte. Noe annet er ønsketenkning og kverulering. Uansett hva det måtte være igjen av tvil så baseres dyrevernlovgivning på føre-var-prinsippet, og da skal tvilen komme fisken til gode. Jeg tror fiskere skyter seg selv i foten hvis de ikke er med på at fisk kan lide – det strider tross alt mot befolkningens sunne fornuft! Dyrevernloven likestiller dessuten fisk med pattedyr, så juridisk er saken klart som glass.

 

Så diverse sitater om fiskens evne til å føle frykt, stress og smerte:

 

Landbruks- og matdepartementet, forarbeidene til ny dyrevelferdslov, 16.11.2007

Ved behandling av dyrevelferdsmeldingen pekte Stortingets næringskomité i Innst.S. nr. 226 (2002-2003) på at det i Norge ikke er tradisjon for å behandle fisk som sansende dyr. Departementene understreker at oppdrettsfisk likevel har krav på godt stell og levemiljø på linje med landlevende dyr. Det har de siste årene blitt mye større oppmerksomhet omkring velferd hos oppdrettsfisk. Også innenfor EU får velferd hos fisk mer og mer oppmerksomhet. European Food Safety Authority (EFSA) konkluderer i sin vitenskapelige rapport vedrørende bedøving og slakting av dyr (www.efsa.europa.eu/en/science/ahaw/ahaw_opinions/495.html) med at det er tilstrekkelig dokumentasjon som tyder på at fisk oppfatter frykt og smerte, til at dette bør legges til grunn for velferdsbetraktninger.

 

St.meld. nr. 12 (2002-2003) Om dyrehold og dyrevelferd

Selv om det skulle eksistere en liten tvil om fisk faktisk føler smerte på lignende måte som pattedyr, bør vi handle som om den gjør det.

[...]

De fleste forskere mener i dag at det er sannsynlig at også fisk kjenner smerte, selv om det foreligger en viss uenighet.

[...]

Forskning knyttet til fisk som et levende dyr, dens sanseapparat, evne til å føle frykt, frustrasjon, smerte og andre faktorer som er viktige i dyrevern¬sammenheng, har ikke vært prioritert. Det er i denne sammenheng viktig å være klar over at man i vår kulturkrets har hatt, og fortsatt har, en annen grunnholdning til fisk enn til høyerestående virvel¬dyr. Fisk er tilpasset et annet element, mangler mimikk og lyd, har et fremmed kroppsspråk og en atferd som ikke direkte vekker vår medfølelse. Det er i dag likevel økende enighet om at dyrevelferd er viktig og bør vektlegges ikke bare av hensyn til forbrukeren, men for fiskens egen skyld.

 

Mattilsynet, Matportalen http://matportalen.no/Saker/foler_fisk_smerte, 14.05.2003

Dyrevernlovens paragraf nummer 2 sier at "dyr ikke skal komme i fare for å lide i utrengsmål". Statens dyrehelsetilsyn har kommet frem til at: Siden det ikke er bevist at fisk ikke kan føle smerte eller føler smerte må vi legge til grunn at fisk kan lide og føle smerte på samme måte som varmblodige pattedyr. Vi bør derfor ta like mye hensyn til fisken som det hensynet vi viser andre dyr når vi skal slakte dem. Dersom fisk føler smerte bør derfor denne følelsen vare så kort tid som mulig, og avlivingsmetoder bør derfor være hurtige.

 

Forskningsbehov innen dyrevelferd i Norge, Norges forskningsråd, februar 2005

Selv om fisk er inkludert i dyrevernloven, har vi tradisjonelt behandlet fisk mindre skånsomt og med mindre empati enn andre husdyr. De siste årene har vi imidlertid fått et økt nasjonalt og internasjonalt fokus på fiskevelferd både fra forbrukere, dyrevernere, forvaltning, forskning og næring, og det er vitenskapelige indikasjoner på at fisk kan oppleve smerte og ubehag i langt større grad enn tidligere antatt.

[...]

Selv om det ikke er fullt ut klarlagt hvorvidt og hvordan fisk opplever smerte, er det med bakgrunn i nåværende dokumentasjon grunn til å forvente at fisk har evnen til å kunne oppleve ulike sykdomstilstander som ubehagelige.

[...]

Oppdrettsfisk har nevroanatomiske, atferdsmessige og fysiologiske egenskaper som er

karakteristisk for bevisste kognitive prosesser.

[...]

Litteraturen gir oss dokumentasjon som tilsier at det er grunn til å tro at de fleste oppdrettsfisk har kognitive evner.

[...]

Det eksisterer nok dokumentasjon på fisk til å kunne fastslå at fisk er i stand til å respondere på smerteinduserende stimuli på en adaptiv måte på lik linje med husdyr.

[...]

Fisk blir i økende grad behandlet på lik linje med andre vertebrater når det gjelder dyrevelferdspørsmål, og i Norge er fiskevelferd blitt et prioritert områd innenfor næringsorganisajonr og forskningsinstitutter som arbeider innenfor fiskeri- og havbruksnæringen.

 

Nyere forskning viser at fisk er rikt utstyrt med smertereseptorer og nerveforbindelser til hjernen og viser langvarige atferdsmessige tegn på lidelse når de utsettes for antatt smertefulle påvirkninger.

[...]

Også en nyere norsk litteraturstudie (Sohlberg et al., 2004) og den engelske utredningen om fiskevelferd (FSBI2002), konkluderer med at fisk sannsynligvis er i stand til å lide. De refererer til undersøkelser som viser at fisk har neurofysiologiske, neuroanatomiske og biokjemiske forutsetninger for en formidling av potensielt smertefulle stimuli slik vi kjenner det fra pattedyr. Vitenskapskommiteen i EU og Norge holder det sannsynlig at fisk kan kjenne smerte og at fisk kan lide.

 

Vitenskapskomiteen for Mattrygghet (VKM), Bedøving og avliving av store mengder oppdrettsfisk utenfor slakteri, 25.04.05

Mange naturvitere hevder at fisk sannsynligvis opplever ubehag, smerte, frykt og stress på samme måte som andre virveldyr. Påstanden er basert på likhetspunkter mellom fisk og pattedyr når det gjelder anatomi, fysiologi og adferd. Det finnes i dag et godt naturvitenskapelig belegg for å hevde at fisk opplever fiskesmerte.

[...]

I debatten omkring fisk og dens evne til å oppleve smerte konkluderes det i dag med at fisk har både anatomiske, neurofysiologiske, biokjemiske og adferdsmessige forutsetninger for å ha et nosiseptivt system slik vi kjenner det fra pattedyr.

 

Rådet for dyreetikk, Sportsfiske - "Fang og slipp", uttalelse avgitt april 1998

Det er liten tvil om at fisk opplever smerte og stress i forbindelse med fisking, uansett om den blir avlivet eller sluppet fri igjen.

 

http://www.dyrevern.no/Emner/forbruker_og_samfunn/134/313/Artikler/1469

 

Så er det en hel masse forskning på engelsk som jeg kan sende ved behov. En del av referansene finner du her. http://www.dyrevern.no/Emner/annet_dyrehold/129

 

Husk at det er ikke noe som heter 100% sikkert i vitenskapen. Det er ikke mulig å bevise at du og jeg føler smerte eller lider. Men alt av kunnskap og fornuft tilsier at pattedyr lider, og det er stadig mer bevis for at det er tilfellet med fisk.

 

Dyrevernalliansen prioriterer de områdene der flest dyr lider mest, og særlig der det anses som unødvendig. Praktisk etikk tilsier at det er mer akseptabelt å påføre lidelser hvis du får noe mer nødvendig igjen for det. Fang og slipp er et typisk eksempel på at man påfører større lidelser for noe som er langt mindre nødvendig (påføre fisken stress, smerte og ubehag flere ganger for rekreasjon), i motsetning til å fange fisk for mat der fisken påføres stress, smerte ubehag en gang for å bli til noe de aller fleste mener er nyttigere enn rekreasjon nemlig mat.

 

Å forvalte naturen uten hensyn til de bestandsdelene som utgjør naturen er etter Dyrevernalliansens mening etisk og praktisk feilslått. Respekt for naturen må begynne med respekt for individene i naturen.

 

Jeg har til slutt noen spørsmål til deg: Hvor mener du grensen går for dyreplageri med fisk? Eller mener du at man skal i praksis kunne gjøre hva man vil med fisk så lenge det er hensiktsmessig forvaltning? Hva med bruk av levende fisk som agn? Eller turistfiske fra oppdrettsanlegg? Hva med dette: http://www.taipeitimes.com/News/taiwan/archives/2007/07/09/2003368743 Hvor går grensen for deg og hvorfor?

 

Jeg har selv vært fisker i mange år, men sluttet med det når jeg innså at dette gjør jeg egentlig bare for morro skyld – ikke mat, og all biologisk fornuft peker i retning av at fisk lider.

 

Vennlig hilsen

 

Anton Krag

Vitenskapelig rådgiver

 

 

Send mannen gjerne noen tanker i retur, det har jeg gjort...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra tiltak kimmen!

 

Men for all del ikke nevn for denne gjengen at de fleste/mange av oss ørretfiskerne driver med C&R på fast basis. Debatten dreier seg jo i utgangspuktet om det er riktig å sette tilbake en og annen laks av forvaltningshensyn. Dette er de altså sterkt imot. Tenk reaksjonen når denne gjengen innser omfanget av C&R blant oss ørretfiskere.  :-X :-X

 

Her må vi kjøre etter det amerikanske forsvarets bøg-modell: don't ask don't tell  :-X;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deilig å komme tilbake etter en uke i Egypt og se at det fortsatt er liv og temperatur her inne.  En av årsakene, etter min oppfatning vel og merke, til at dette teamet kan gå litt varmt er at det er vanskelig å være helt objektive, selv om man etter egen bedømming mener å være det.  Jeg tror at de aller fleste er sånn noenlunde rimelig enige om hva man ønsker, nemlig en forvaltning av naturresursene på en slik måte at man ivaretar og utvikler mulighetene til å kunne bedrive denne ego-hobbyen (for vi fisker jo for oss selv, ikke for samfunnet forøvrig ??).  Det jeg tror de fleste uenighetene dreier seg om er hvordan denne resursen forvaltes, altså ikke målet, men hvordan vi kommer oss til målet. En annen utfordring er at vi har svært forskjellig utgangspunkt for "hvorfor" vi mener det vi mener.  Det er ikke like forhold og like stor utfordring for fiskebestanden overalt, og jeg har ikke tro på at det skal defineres en "100%-riktig" måte å praktisere fisket, i så fall vil ikke det tiltrekke meg, fiske hander om naturopplevelser, og naturopplevelser er for meg tett "linket" til "frihet" og "ansvar".

 

Som fluefiskere, og særlig så ivrige som mange av medlemmene her er, er vi ikke akkurat en stor pressgruppe i samfunnet.  Skal vi være en bidragsyter til holdninger i samfunnet rundt oss må det bygges på en langsiktig, analytisk, konstruktivt og balansert påvirking, og ikke en "enten / eller"-holdning, da blir vi i manges øyne bare sære eller en gruppe nerder (som sikkert flere trives med å være).  Å rope sine meninger er meningsløst, dersom ingen har tiltro til å lytte.

 

Å prøve å fjerne en debatt som dette fra konseptet etikk, er totalt meningsløst, for etikk ligger i bunn for alle våre handlinger, enten bevisst eller ubevisst.  Jeg vet at sportsfiske er en ego-aktivitet, for jeg gjør det for min egen del, noe som gjelder de aller fleste ( det er vel få her som må fiske for å overleve?).  Denne ego-aktiviteten er ikke et problem for meg så lenge jeg opplever å utføre den på en ansvarlig måte, hva som er ansvarlig vil variere ut i fra de forholdene som er tilstede.  Jo mer kunnskap jeg har, jo mer informasjon har jeg tilgjengelig til å gjøre de riktige valgene.  Forvaltning i form av C&R kan jo også være ut i fra pur egoistiske motiver. For hvem er en stor fisks liv mere verdt enn en mindre ( slipp de større, spis de mindre), fisken eller fiskeren? (har ikke trukket noen konklusjon på rett eller galt, kun poengtert)

 

 

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke helt usannsynlig at alt sportsfiske er forbudt når dagens voksne generasjon (30-40 åringer) takker for seg. Kanskje vil våre barn og barnebarn bektrakte oss som usiviliserte barbarer, og overhode ikke ha noen interesse av å kaste kroker ut i vakre elver og vann. Det skal likevel ikke hindre meg fra å fiske og slippe ut fisk denne sesongen også. Det føles godt å være pragmatiker en gang i blant.  :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra tiltak kimmen!

 

Men for all del ikke nevn for denne gjengen at de fleste/mange av oss ørretfiskerne driver med C&R på fast basis.

 

 

Ikke at jeg bekymrer meg særlig for at sportsfiske skal bli forbudt i nær fremtid, men jeg har ofte lurt på hvorfor så mange av oss er opptatt av å gjøre et  nummer ut av at vi absolutt ikke trenger fisken til mat  ???

Ingen her trenger å bli gjort oppmerksom på det !

Jeg spiser gjerne selvfanget fisk i ny og ne, selv om jeg ikke MÅ gjøre det for å overleve, og sånn er det for de fleste andre her også, vil jeg tro !

Om jeg skal kjøpe all fisken jeg spiser i butikken så støtter jeg ihvertfall en næring jeg ikke har særlig interesse av å støtte.

Det skulle tatt seg ut om sportsfiske evt ville bli forbudt, godt hjulpet av argumenter fra oss fluefiskere, om hvor lite interessert vi er i fisken som mat  :o  ;D

Vet ikke om noen her praktiserer c&r konsekvent, uansett hvor de fisker, men isåfall håper jeg de er klar over at det ikke er noe å være stolt av !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke helt usannsynlig at alt sportsfiske er forbudt når dagens voksne generasjon (30-40 åringer) takker for seg. Kanskje vil våre barn og barnebarn bektrakte oss som usiviliserte barbarer, og overhode ikke ha noen interesse av å kaste kroker ut i vakre elver og vann. Det skal likevel ikke hindre meg fra å fiske og slippe ut fisk denne sesongen også. Det føles godt å være pragmatiker en gang i blant.  :) 

Kanskje har du rett, men det er ikke fordi de opplever oss som barbarer.  De skjønner bare ikke verdien av annet enn det som oppfattes som rekrasjon og underholdning formidlet over en skjerm.  Det er skremmende.

 

Jeg ville ha med meg poden på snøhuletur i helgen.  Det ble det ingenting av.  "Hvorfor skal vi slite oss frem på ski og grave en snøhule når vi kan bo her med kjøkken, seng og bad?"  Det er et legitimt spørsmål, evolusjonsmessig, men jeg må innrømme at jeg blir litt satt ut. Poden ser på meg som en primitiv lunatic fra en svunnen tid, som lyster å både fiske og bo i snøhule til tross for at det finnes butikker og bekvemmelige hus.  For poden er det ubegripelig.  Poden er forøvrig i godt selskap blant dagens ungdom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forvaltning i form av C&R kan jo også være ut i fra pur egoistiske motiver. For hvem er en stor fisks liv mere verdt enn en mindre ( slipp de større, spis de mindre), fisken eller fiskeren? (har ikke trukket noen konklusjon på rett eller galt, kun poengtert)

 

Morten

Uansett flott poengtert!  I en diskusjon med "motstandere" må vi være klar over eventuelle svakheter i egne motiver og unngå fokus på disse.  Vi er ikke noen egoistisk interessegruppe - vi er sanne forvaltere.  En verden av kun sportsfiskere er en verden i harmoni - med fred og naturen i optimal balanse! (Kanskje vi skulle begrense det til fluefiskere? Dersom noen tørrfluepurister kommer med ennå "bedre" forslag henter jeg hagla.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om noen her praktiserer c&r konsekvent, uansett hvor de fisker, men isåfall håper jeg de er klar over at det ikke er noe å være stolt av !

 

Var vel heller ikke det som var poenget. Mitt banale poeng var at jeg ikke ville at mattilsynet og dyrevernsestremister skulle få fokus over på ørretfiske og C&R. Mange av stedene jeg fisker hadde vært ganske ødelagt i sportfiskeøyemed om C&R ble forbudt, spesielt om man skulle fortsatte å fiske i samme grad som i dag. Selvfølgelig har jeg ikke noe problem med å ta en matfisk nå og da heller, spesielt om jeg er på tur og kan hive den rett i panna på bålet. Gidder derimot ikke å kjøre åtte timer i 27 grader med en dau ørret i bagasjerommet selv om jeg har fanget den selv. ;)

 

Det jeg ikke skjønner i denne debatten, er at sånne somme lillevann og jimbim i det hele tatt har samvittighet til å drive noe så etisk forkastelig som fluefiske for sportens skyld, så stort fokus han har på at det "ubestridte" faktum at fisk har følelser på linje med mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har forsøkt å skrive mye fornuftig her i denne tråden i flere omganger uten å poste noe av det. Sliter med å vinkle catch and release inn som noe annet enn dyreplageri. Sliter også med å kunne forstå personene som vil forby catch and release i norske lakselver. Grunnlaget er at fisken føler smerte?! Så da er det vel bedre å slepe den inn, kakke den i hodet x antall ganger i håp om at den skal dø, drepe fisken. Kanskje dra den opp på land og la ligge og kveles litt først før kakker den. Det er vel ikke smerte det? Eller det spiller kanskje ingen rolle? - for fisken skal jo dø uansett.

 

Smerten er det vi sportsfiskere som kommer til å merke, eller rettere sagt de kommende sporstfiskerne i årene fremover som vil merke. Det blir ikke færre sportsfiskere med tiden, heller ikke færre mennsker. Tror neppe det blir så mange færre laksefiskere i år enn tidligere år, men færre fisk blir det hele tiden, det er helt sikkert sportsfiskerenes feil.. Så regelverk der fisk avlives så de ikke får gå opp å gyte er nok lurt.

 

Som andre har vært inne på: hvordan fungerer ting i utlandet? Akkurat vært i Argentina, der er catch and release eneste som gjelder, respekten for fisken og dens liv var stor, der tok de i hvertfall ikke liv av fisk, dette hadde de lært av amerikanere for mange år siden, og fisket var bra det! :)

Her i  Norge har vi da elver som Hemsil som et godt forbilde på at "catch and release" og resten av regelverket ved siden av fungerer godt.

 

Nei, jeg er frustrert. Hva skjedde med fokuset på fuglen i buret? Klarer man ikke å se at mennsker er egoistiske uansett hva det gjelder, sånn at man får tilpasset de egoistiske behovene på flere plan? Noe bærekraftig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke at jeg bekymrer meg særlig for at sportsfiske skal bli forbudt i nær fremtid, men jeg har ofte lurt på hvorfor så mange av oss er opptatt av å gjøre et  nummer ut av at vi absolutt ikke trenger fisken til mat  ???

 

Jo, dyrevernere rundt i Europa vil at ALL sportsfiske skal bli forbudt - uansett om fisken spises eller ikke - for stangfiske er unødvendig lang pining. Noe av det som skremmer meg mest når det gjelder fremtiden, er at alt for mange "svelger" de etiske argumentene som motstandere av c&r bruker. De legger debatten på dyrevernernes premisser.

 

Hvordan i all verden skulle jeg kunne fiske mer i det hele tatt, dersom jeg mente at fisken "skrek" av smerte? Hvordan skulle jeg kunne fiske mer dersom jeg mente fisken hadde samme følelser, angst og tanker som mennesker? Om jeg bruker den til mat eller ikke etterpå - blir da helt urelevant!! Man kan ikke forsvare å påføre fisk angst, smerte og frykt med spinkle stenger som krever smerte over lengre tids kjøring, når man kan bruke langt raskere metoder..

 

All sportsfiske med stenger bør derfor forbys, slik man ser at dyrevernere i Tyskland og England krever. Er det dette vi vil..???

 

 

 

Forvaltning i form av C&R kan jo også være ut i fra pur egoistiske motiver. For hvem er en stor fisks liv mere verdt enn en mindre ( slipp de større, spis de mindre), fisken eller fiskeren?

 

 

En stor fisk er da selvfølgelig først og fremst viktig for ørretstammen i elva!!

I tillegg til gode gener, så er alle ørretstammer avhengig av predasjon for å holde bestanden nede på et niva som gir nok mat til alle. Ingen ønsker vel tusenbrødrevann der fiskene er utsultede, tynne, små, og med tyngre hode enn kropp....?

En forvaltning som beskytter både tilveksten og store individer - er derfor en forvaltniing til ørretstammens beste!!

 

Jeg tror at den dagen alle fiskere, dyrevernere og c&r-motstandere har lært og forstått dette, og vi klarer å fremstå som "jegere" som jakter slik naturen opprinnelig mente at vi skulle jakte - høste av de små, syke og unnværlige - da vil de kanskje se at vi faktisk er ørretstammenes beste venn...  ;)

 

Den dagen c&r på stor ørret blir forbudt, og alle sportsfiskere etterlever disse reglene, så vil alle elver på østlandet bli ødelagt på veldig kort tid. I dag er det så mange som setter ut stor fisk frivillig (også der det ikke er påbudt), at dersom all stor fisk skal drepes blir det mange flere elver enn Hemsila som går dukken... :-\

 

Men men, dersom man ønsker en nasjon med kun settefisk og C&K i fremtiden, så er det bare å heie på Mattilsynet.... :-[

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at den dagen alle fiskere, dyrevernere og c&r-motstandere har lært og forstått dette, og vi klarer å fremstå som "jegere" som jakter slik naturen opprinnelig mente at vi skulle jakte - høste av de små, syke og unnværlige - da vil de kanskje se at vi faktisk er ørretstammenes beste venn...  ;)

 

Joda, jeg kjøper den  ;)

Problemet er bare at vi er ikke interessert i å fiske etter de små, syke og unnværlige.

Det ser vi helst at gjøres med garn, sånn at vi kan få fiske på stor, feit fisk, helst ørret.

Vi fluefiskere kan som regel velge hvilke fisker vi vil ta, for størrelsen avsløres gjerne i vaket.

Jeg kjenner ingen som ikke helst vil ha de største, og dermed mest verdifulle for bestanden.

Det er derfor vi reiser til kola, new zealand osv, der sjansen for å kroke "drømmefisken" er forholdsvis realistisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at den dagen alle fiskere, dyrevernere og c&r-motstandere har lært og forstått dette, og vi klarer å fremstå som "jegere" som jakter slik naturen opprinnelig mente at vi skulle jakte - høste av de små, syke og unnværlige - da vil de kanskje se at vi faktisk er ørretstammenes beste venn...  ;)

 

 

Joda, jeg kjøper den  ;)

Problemet er bare at vi er ikke interessert i å fiske etter de små, syke og unnværlige.

Det ser vi helst at gjøres med garn, sånn at vi kan få fiske på stor, feit fisk, helst ørret.

Vi fluefiskere kan som regel velge hvilke fisker vi vil ta, for størrelsen avsløres gjerne i vaket.

Jeg kjenner ingen som ikke helst vil ha de største, og dermed mest verdifulle for bestanden.

Det er derfor vi reiser til kola, new zealand osv, der sjansen for å kroke "drømmefisken" er forholdsvis realistisk.

 

 

Ser ikke problemet...

Man setter tilbare de store man får, og dersom man er sulten kan man ta opp en liten ørretpinne eller to. Enkelt og greit! At mange vassdrag i dag er fulle av tusenbrødre må vi nok dessverre takke C&K fiskerne (mataukerne) for. Å spise de store fiskene, og sette tilbake småfisken, er akkurat motsatt av det som er sundt for ørretstammen i et vassdrag... ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at den dagen alle fiskere, dyrevernere og c&r-motstandere har lært og forstått dette, og vi klarer å fremstå som "jegere" som jakter slik naturen opprinnelig mente at vi skulle jakte - høste av de små, syke og unnværlige - da vil de kanskje se at vi faktisk er ørretstammenes beste venn...  ;)

 

 

Joda, jeg kjøper den  ;)

Problemet er bare at vi er ikke interessert i å fiske etter de små, syke og unnværlige.

Det ser vi helst at gjøres med garn, sånn at vi kan få fiske på stor, feit fisk, helst ørret.

Vi fluefiskere kan som regel velge hvilke fisker vi vil ta, for størrelsen avsløres gjerne i vaket.

Jeg kjenner ingen som ikke helst vil ha de største, og dermed mest verdifulle for bestanden.

Det er derfor vi reiser til kola, new zealand osv, der sjansen for å kroke "drømmefisken" er forholdsvis realistisk.

 

 

Ser ikke problemet...

Man setter tilbare de store man får, og dersom man er sulten kan man ta opp en liten ørretpinne eller to. Enkelt og greit! At mange vassdrag i dag er fulle av tusenbrødre må vi nok dessverre takke C&K fiskerne (mataukerne) for. Å spise de store fiskene, og sette tilbake småfisken, er akkurat motsatt av det som er sundt for ørretstammen i et vassdrag... ;)

 

Dette er jo helt på vill spor at alt er en tydig folk som driver med c&k som gjør et vassdrag full av små ørret.

;D ;D ;D

 

Kan like godt da si at c&r ødlegger ev vassdrag, er jo så masse faktorer som spiller inn i naturen.

;D ;D ;D

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel heller få plasser sportsfiske truer bestandene.

De plassene det skjer er ofte lett tilgjengelige vassdrag nær tett befolkede strøk.

De fleste vassdrag i norge har hatt viss beskatning i uminnelig tid. Det er først når noen har gått berserk med bundne redskaper (og i noen tilfeller beskatninga uteblir..) at ting kommer ut av balanse.

Hadde vi sportsfiskere vært flinkere til å beskatte de vassdrag som virkelig trenger "hjertemassasje" for å komme seg igjen, ville det gagnet alle. (Vi klumper oss heller sammen langs ei elvestrekke som har blitt vist på en film..)

Trykket hadde jevnet seg ut og ført til gjenopprettet balanse mange plasser.

 

Jeg er 100 % motstander av 100% C & R i et vassdrag. Hvis bestanden er så stuslig at den ikke tåler et visst svinn bør fredning være virkemiddelet.

 

Hvis 100 % C&R og rene fluesoner blir vanlige vet jeg ikke om jeg liker denne "sporten" lengere....

 

 

Ser Altaelva blir nevnt. C&R gir muligens resultater der, men kansje fredning hadde hjulpet enda bedre.

I sonene dette gjelder er det alikevel bare et fåtall, med feit lommebok som får fiske....

Jeg synes oppriktig synd på den menige Altaværing som må sitte å se at elva han/hun fisket i på sine yngre dager, nå ser elva selges til høystbydende i større og større grad!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes oppriktig synd på den menige Altaværing som må sitte å se at elva han/hun fisket i på sine yngre dager, nå ser elva selges til høystbydende i større og større grad!

Dette har jeg også tenkt på, og det må føles forferdelig bittert for dem det gjelder.

Hvis noe lignende skulle bli tilfelle i våre ørretelver i fremtiden, kan like gjerne sportsfiske forbys for min del  :-\

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg er 100 % motstander av 100% C & R i et vassdrag. Hvis bestanden er så stuslig at den ikke tåler et visst svinn bør fredning være virkemiddelet.

 

 

Jeg vil heller ikke ha 100% c&r i ørretelver. Det er kun den viktige store ørretten jeg er opptatt av å bevare.

 

Ønsker heller ikke for mange "eksklusive" og dyre elver i Norge, så hva tror du skjer med priser og tilgjengelighet dersom man freder flere elver i populære fiskeområder? Her tror jeg man må tenke seg om, for jeg er ganske så sikker på at fredning vil øke priser og redusere tilgjengelighet i konkurrerende fiskeområder. Ønsker du dette..?

 

 

 

Ser ikke problemet...

Man setter tilbare de store man får, og dersom man er sulten kan man ta opp en liten ørretpinne eller to. Enkelt og greit! At mange vassdrag i dag er fulle av tusenbrødre må vi nok dessverre takke C&K fiskerne (mataukerne) for. Å spise de store fiskene, og sette tilbake småfisken, er akkurat motsatt av det som er sundt for ørretstammen i et vassdrag... ;)

 

 

 

Dette er jo helt på vill spor at alt er en tydig folk som driver med c&k som gjør et vassdrag full av små ørret.

;D ;D ;D

Kan like godt da si at c&r ødlegger ev vassdrag, er jo så masse faktorer som spiller inn i naturen.

;D ;D ;D

 

 

 

 

Dette må du forklare meg litt tydligere. Er du uenig i at overbeskatning på stor fisk kan ødelegge balansen i en elv?

Mener du også at utsetting av stor fisk (c&r) kan ødelegge et vassdrag? Hvor har du dette fra??

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Ser ikke problemet...

Man setter tilbare de store man får, og dersom man er sulten kan man ta opp en liten ørretpinne eller to. Enkelt og greit! At mange vassdrag i dag er fulle av tusenbrødre må vi nok dessverre takke C&K fiskerne (mataukerne) for. Å spise de store fiskene, og sette tilbake småfisken, er akkurat motsatt av det som er sundt for ørretstammen i et vassdrag... ;)

 

 

Du sier At mange vassdrag i dag er fulle av tusenbrødre må vi nok dessverre takke C&K fiskerne (mataukerne) for

 

C&k er ikke alene en faktor som klare øddlegge en ørret stammen.

Men visst ørret stammen har problemmer fra før kan den bli ødelagt av den beskrivelsen du gir.

Men da vil like godt C&R også være med på ødelegge dette.

;D ;D ;D

 

De fleste vassdrag som er full at tusenbrødene kommer vel heller av

sur nedbør,

Regulerning av vassdrag,

Avfallstoffer,

Dårlig vann kvalitet,

Konkuranse,

Stress,

OSV.....

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Ser ikke problemet...

Man setter tilbare de store man får, og dersom man er sulten kan man ta opp en liten ørretpinne eller to. Enkelt og greit! At mange vassdrag i dag er fulle av tusenbrødre må vi nok dessverre takke C&K fiskerne (mataukerne) for. Å spise de store fiskene, og sette tilbake småfisken, er akkurat motsatt av det som er sundt for ørretstammen i et vassdrag... ;)

 

 

Du sier At mange vassdrag i dag er fulle av tusenbrødre må vi nok dessverre takke C&K fiskerne (mataukerne) for

 

C&k er ikke alene en faktor som klare øddlegge en ørret stammen.

Men visst ørret stammen har problemmer fra før kan den bli ødelagt av den beskrivelsen du gir.

Men da vil like godt C&R også være med på ødelegge dette.

;D ;D ;D

 

De fleste vassdrag som er full at tusenbrødene kommer vel heller av

sur nedbør,

Regulerning av vassdrag,

Avfallstoffer,

Dårlig vann kvalitet,

Konkuranse,

Stress,

OSV.....

 

 

 

Med C&R kan vi luke ut problemer som konkurranse og medfølgende stress... du prater mot deg selv kompis...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Ser ikke problemet...

Man setter tilbare de store man får, og dersom man er sulten kan man ta opp en liten ørretpinne eller to. Enkelt og greit! At mange vassdrag i dag er fulle av tusenbrødre må vi nok dessverre takke C&K fiskerne (mataukerne) for. Å spise de store fiskene, og sette tilbake småfisken, er akkurat motsatt av det som er sundt for ørretstammen i et vassdrag... ;)

 

 

Du sier At mange vassdrag i dag er fulle av tusenbrødre må vi nok dessverre takke C&K fiskerne (mataukerne) for

 

C&k er ikke alene en faktor som klare øddlegge en ørret stammen.

Men visst ørret stammen har problemmer fra før kan den bli ødelagt av den beskrivelsen du gir.

Men da vil like godt C&R også være med på ødelegge dette.

;D ;D ;D

 

De fleste vassdrag som er full at tusenbrødene kommer vel heller av

sur nedbør,

Regulerning av vassdrag,

Avfallstoffer,

Dårlig vann kvalitet,

Konkuranse,

Stress,

OSV.....

 

 

 

Med C&R kan vi luke ut problemer som konkurranse og medfølgende stress... du prater mot deg selv kompis...

 

;D ;D ;D

Skriver mot meg selv kan du fortelle hva jeg mener da?

 

Blir ikke fiske stresses av C&R?

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

C&K alene kan ikke ødelegge et vassdrag???  ???

 

Så overfiske KAN IKKE ødelegge et vassdrag?? Det er en drøy påstand, som krever et langt og forklarende svar  ;).

 

Du skrev:

Ser ikke problemet...

Man setter tilbare de store man får, og dersom man er sulten kan man ta opp en liten ørretpinne eller to. Enkelt og greit!

 

Ja, det er 'enkelt og greit'. Så lenge det er regulert i form av baglimits (gjerne årlige - spesielt på laks) og maksmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

;D ;D ;D

Skriver mot meg selv kan du fortelle hva jeg mener da?

 

Blir ikke fiske stresses av C&R?

 

 

Konkurranse og MEDFØLGENDE stress, som følge av konkurranse.. jo, c&r medfører nok stress, det gjør det. Men totalt sett for bestanden er det bedre med en bestand i harmoni, det kan C&R i et fønsteruttak bidra til... Tok du han? :D:D:D:D:D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...