Gå til innhold

Nei til C & R


stemelli

Anbefalte innlegg

  • Svar 222
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Kjør på med forening men lag den allmen. Som det er foreslått. Sett opp satsningsområde plan med punkter og hva vi mener. Jeg tror vi fint skal få 5000 medlemmer på no time. Det er mange som tenker på dette. Flere er meget ressurssterke.

 

Håper det er plass til oss ikke fullt så ressurssterke også  ;D

Hva med å kontakte Lars-Åke Olsson som gjennom flere tiår har vært riverkeeper i svenske Gimån?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje vi i første rekke skulle begrense oss til å danne et norsk "Flyfish Federation", ala det amerikanerne har  ;D

 

tror dette er en bedre ide... Har vi ikke vanskelig nok med å komme til en viss enighet her inne, om vi ikke også skulle prøve å danne en "heldekkende sportsfiskerunion" og prøve å bli enige om noen statutter med meite og slukfiskere (garn og oter), det ville i hvertfall blitt en interessant C&R-krangel.

 

En norsk fluefiskerunion kan det sikkert være et "marked" for, bare noen tar initiativet til en etablering, og setter noen rammer på målsetting og innhold (en slik etablering er i liten grad et åpent demokrati).

 

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

tror dette er en bedre ide... Har vi ikke vanskelig nok med å komme til en viss enighet her inne, om vi ikke også skulle prøve å danne en "heldekkende sportsfiskerunion" og prøve å bli enige om noen statutter med meite og slukfiskere (garn og oter), det ville i hvertfall blitt en interessant C&R-krangel.

 

 

hmmm... (for å si det sånn...). Kan da ikke være så vanskelig å bli enig med markfiskere, slukere, garnfanatikere og otere?? Bare de foretrekker tørrfluefiske (med mindre vi snakker om visuelt nymfefiske) og ubetinget C&R (med mindre man er fryktelig sulten og har mistet makrell i tomat tuben da man måtte ta et megasteg over et tilsynelatende idiotisk plassert sauegjerde) så skal da vi stå sterkt sammen!? Morten hmmm.. har vel kanskje et poeng her ja. Dessuten foretrekker jeg å ikke ha så mange venner. Den som har mange har ingen, som jeg pleier å si, for å sitere meg selv igjen (som Julius Cæsar pleide å si, for å sitere en annen for engangs skyld).

 

Jørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært på fjellet en stund og brodert vakre fjellsider med Telemark-svinger, ikke helt ulike bukter i et fluekast.  Nok om det.

 

Her har det vært stille skjønner jeg - liten vilje til å tenke på noe som til en forveksling er av en viss betydning for sportsfiskeres fremtid?  Ser at de mest aktive trådene er "Hvilken film skal du se", "Mygg-ring", "Hvilken flue binder du", "Premiere League", etc.  Det er vel et tegn på at de litt større og viktig sakene blir alt for store for dette forumet.  Det er litt synd, for jeg hadde håpet det kunne blitt noe ut av tankene om en felles organisasjon som kunne ivaretatt våre interesser.  Det krever imidlertid entusiasme og oppslutning.  Akkurat nå synes det enklere å få entusiasmen opp om hvilken midtstopperduo som har best venstreben i Premiere League.  Kanskje det er mer tak i markfiskerlauget?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Har vært på fjellet en stund og brodert vakre fjellsider med Telemark-svinger, ikke helt ulike bukter i et fluekast.  Nok om det.

 

Her har det vært stille skjønner jeg - liten vilje til å tenke på noe som til en forveksling er av en viss betydning for sportsfiskeres fremtid?  Ser at de mest aktive trådene er "Hvilken film skal du se", "Mygg-ring", "Hvilken flue binder du", "Premiere League", etc.  Det er vel et tegn på at de litt større og viktig sakene blir alt for store for dette forumet.  Det er litt synd, for jeg hadde håpet det kunne blitt noe ut av tankene om en felles organisasjon som kunne ivaretatt våre interesser.  Det krever imidlertid entusiasme og oppslutning.  Akkurat nå synes det enklere å få entusiasmen opp om hvilken midtstopperduo som har best venstreben i Premiere League.  Kanskje det er mer tak i markfiskerlauget?

 

Vi venta på at du skulle komme hjem fra Vinterferien, Lillevann ;D ;D

Nå som du er tilbake så kan forumet løftes opp til uante høyder og alle "tøysetrådene" legges på is/tones ned :rolleyes: ::):D :D :D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Vi venta på at du skulle komme hjem fra Vinterferien, Lillevann ;D ;D

 

 

Takk.  Regnet med det. Det kan jo bli litt mye "Mygg-ring", med mindre det er et dekkord for skumlere aktiviteter.

 

Jeg glemte forøvrig å omtale tråden "Fisker du med andres fluer".  Det er også en viktig tråd.

 

Så hva er status?  Er organisasjons-tankene lagt på is?  Jeg mener at en ny organisasjon måtte favnet alle.  De andre kunne hatt sine forumer (Markfiskersiden, Slukfiskersiden, etc.), men sammen står vi sterkere.  Kunne ikke en av de seriøse (adminene) laget en ny tråd med en spørreundersøkelse - sånn til å begynne med, så kunne vi sett hvorvidt det var interesse i det hele tatt?  Dersom en slik undersøkelse kunne gjøres åpen for ikke-medlemmer også ville vi kunne fått et inntrykk.  Det er alltid endel gjester innom, men jeg tror ikke de kan stemme i undersøkelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et forslag :)

 

I stedet for å opprette en egen organisasjon, dette kan vi eventuelt gjøre senere, så melder vi oss kollektivt inn i NJFF. Samtidig sørger vi for at vi som pressgruppe snakker på vegne av oss selv og sørger for at våre interesser blir ivaretatt.

 

La oss si at vi snakker om 500 aggressive >:( medlemmer som forlanger å bli hørt, ikke et vilkårlig medlem som betaler sin kontingent og aldri gir lyd fra seg.

 

Da har vi en ledelse og et apparat vi kan benytte. ;D

 

Vi bør være svært nøye med hva som skal frontes. Det er viktig at dette er spiselig for NJFF totalt sett. F eks bør det være mulig å få gjennomslag for:

 

1. Bag limit er et fornuftig prinsipp i de fleste øret elver.

2. Den største fisken er så viktig i et vassdrag at denne bør settes ut igjen.

 

Dette er ikke noen full seier, men det er spiselig for hele Norges befolkning og det bør også være spiselig for NJFF.

 

???Til slutt et hjertesukk. Vi bør slutte å snakke om C&R. Det vi bør snakke om er ord som en bærekraftig utvikling, sunne forvaltningsprinsipper, kultivering osv. Dette er ord de fleste ser med positive øyne på.

 

I tillegg bør vi slutte å snakke om dyrevenner/vernere. Ordet er brukt i denne strengen. Fundamentalister, fanatikere, de som er opptatt av rekenes følelsesliv, de som vil gjøre oss alle til vegetarianere osv. La oss være litt tabloid her. ;D

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært på fjellet en stund og brodert vakre fjellsider med Telemark-svinger, ikke helt ulike bukter i et fluekast.  Nok om det.

 

Her har det vært stille skjønner jeg - liten vilje til å tenke på noe som til en forveksling er av en viss betydning for sportsfiskeres fremtid?  Ser at de mest aktive trådene er "Hvilken film skal du se", "Mygg-ring", "Hvilken flue binder du", "Premiere League", etc.  Det er vel et tegn på at de litt større og viktig sakene blir alt for store for dette forumet.  Det er litt synd, for jeg hadde håpet det kunne blitt noe ut av tankene om en felles organisasjon som kunne ivaretatt våre interesser.  Det krever imidlertid entusiasme og oppslutning.  Akkurat nå synes det enklere å få entusiasmen opp om hvilken midtstopperduo som har best venstreben i Premiere League.  Kanskje det er mer tak i markfiskerlauget?

 

Du skjønner det Lillevann, at dette er et forum for intellektuelle fritenkere, og dermed lever naturligvis de fleste under mottoet "den forening som vil ha meg som medlem, vil jeg ikke være medlem av". Enhver form for masseorganisering må nødvendigvis tvinge noen kompromisser inn i den personlige integritet (smile til slukfiskere f.eks). Det kan de fleste av oss  slettes ikke akseptere.  ;D  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Du skjønner det Lillevann, at dette er et forum for intellektuelle fritenkere, og dermed lever naturligvis de fleste under mottoet "den forening som vil ha meg som medlem, vil jeg ikke være medlem av". Enhver form for masseorganisering må nødvendigvis tvinge noen kompromisser inn i den personlige integritet (smile til slukfiskere f.eks). Det kan de fleste av oss  slettes ikke akseptere.  ;D  ;)

 

Ne, nei, nei.  Er du gift JB?  Mange av oss er gift, men man behøver da ikke å smile til kjærringa bare av den grunn?  Vær pragmatisk.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Krt1970" er en av de få her inne (no offense  ;)) som virkelig har vist at han GJØR noe med saken. Kanskje han kunne ta tak i dette. Så fort det finnes noe å melde seg inn i vil vi "alle" melde oss inn.

 

Mulig han har lite tid til overs, men en annen som til de grader "walks the walk" er Rune. Han kunne også ha en betydelig rolle i en slik organisasjon. Han har vist at han når målene han setter seg. Rundt 4 år siden fortalte han meg at han ville lage Norges beste fluefiske side. Taler for seg selv... ;)

 

Pål Andersen har jobbet med forvaltning på fritidsbasis lenger enn gjennomsnittet her inne har fisket med flue.

Andre aktuelle navn, Stig V. Nilsen, Cato V. Nilsen (?), "Pål H" vet mye om forskningen bak, Flemming bør ha en rolle, Erik Eikre er selvskrevet (dette er viktigere enn stenger og sneller!), Flyalf taler godt, Samme med Jørn (JB) - om ikke annet som toastmaster på årsmøtet  ;D.+++++++

 

Poenget er at dette forumet er stappet med ressurspersoner som sammen virkelig kunne dannet en slagkraftig organisasjon. Når vi ser hvor utviklingen går i Norge er det nesten for jævlig hvis det IKKE skjer noe som helst med denne ideen.

 

Jeg foreslår en Fluefiskesiden.no samling til våren/sommeren hvor dette kan være en av sakene. Dannelsen av en ny interesseorganisasjon for sportsfiskere i Norge. Med litt smart taktikk kan vi få flere tusen medlemmer "over natten", og til og med TV omtale.

 

Når jeg tenker etter burde dette organiseres FØR messene starter. Utstyrsleverandørene kan dermed ha vervekampanjer på sine stands. Det pluss medlemmene her, pluss medlemmene på ff.net, pluss medlemsverving via Alt om Fiske, pluss medlemmene på sportsfiskesiden (lever den ennå??), pluss, pluss, pluss, etc etc etc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foreslår en Fluefiskesiden.no samling til våren/sommeren hvor dette kan være en av sakene. Dannelsen av en ny interesseorganisasjon for sportsfiskere i Norge. Med litt smart taktikk kan vi få flere tusen medlemmer "over natten", og til og med TV omtale.

 

Når jeg tenker etter burde dette organiseres FØR messene starter. Utstyrsleverandørene kan dermed ha vervekampanjer på sine stands. Det pluss medlemmene her, pluss medlemmene på ff.net, pluss medlemsverving via Alt om Fiske, pluss medlemmene på sportsfiskesiden (lever den ennå??), pluss, pluss, pluss, etc etc etc

 

Strukturerte fine tanker T-mags, jeg tenker med en gang  markedsføring/salg og PR omtale som du sier. Tenk hvilken "punch" vi kan få som kjøper gruppe, og da legger jeg meg vel ut med alle som er sponset, leverandører og hele gjengen  :D  ;D, men vi kan bli en faktor hvis vi står samlet. Og som du sier T, litt smart taktikk så får vi både god og solid presseomtale (agurktiden inn mot sommeren ligger der for å kuppes  ;D). Samt en standing som kan gi oss en mengde medlemmer raskt (type hype). Og tenk så storveis, en frontperson som kan opptre i riksdekkende medier som snakker vår sak og som ikke har en agenda som egentlig dreier seg om jakt (dere vet hvem jeg tenker på, hvor fiske bare er en parentes...). Som kan snakke kraftleverandører, forsvaret og andre verstinger imot, i en hver sak av betydning.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å lage en "forening" kan være en hensiktsmessig vei å gå.  Som tidligere nevnt så er en slik etablering ikke nødvendigvis et totalt demokrati. En guppe interesserte må definere noen grunnrammer, og ta initiativet for å dra det hele i gang. Kunsten er at disse grunnpersonene evner å sette rammer som både gjør profilen tydelig, men samtidig så "åpne" at flest mulig finner det interessant å delta som medlemmer.  Blir medlemstallet høyt nok er det vel ikke usansynlig at man som en interessegruppe kan få et en viss autoritet i fagmiljøer og overfor forvaltningsorganer, men det vil ta tid og betydelig med hensiktsmessig påvirkning.  Hvem som fronter en slik gruppe vil være av stor betydning, og det er ikke sikkert at "verdens beste fluefisker" er den beste til å lede en slik organisasjon ( eller sagt mindre diplomatisk, det er ikke sansynlig at han/hun er det), til det er det alt for mange eksempler fra lignende "organisasjoner".. Men ideen er spennende, selv om det ikke er sikkert at alle vil forbli like interessert og entusiastiske.  Som nevnt tidligere i tråden er nok mange av oss individualister, og vi har et svært ulikt behov for å "føle" tilhørighet. Blant annet derfor er en klart definert visjon og misjon viktig å etablere så tidlig som mulig.

 

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Godt talt igjen tmags. Følgende blir kanskje litt OT, men bare overse det i så fall:

 

1) Ser at det begynner å gro opp fluefiske (og kasteklubber) paralellt med NJFF fordi NJFF ikke gjør mye for fiskerne. Hva med å "kuppe" NJFF? Eller trenger vi en interesseorganisjoasjon kun for fiskere  /fluefiskere?

 

2) Er det noe i veien for å ha en (nesten) 100% Internet /virtuell forening? Ink årsmøter, styremøter, osv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempebra intitiativ folkens! Håper dette blir noe av!

 

Tror det er viktig om en går i gang at det gjøres på en skikkelig måte og kjører hardt helt fra starten. Dersom det starter på en gruppe med 50-100 medlemmer tror jeg det blir vanskelig å noengang få det til å bli noe stort. En må gjøre det så stort i starten at det omtrent fra dag én kan være over 1000 medlemmer. Med mange som er med og drar lasset vil organisasjonen ikke bli så avhengig av enkeltpersoner. Men noen må gi snøballen det første dyttet

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...