Gå til innhold

Ny ring... DØGNFLUER!!!


Gjest Henning

Anbefalte innlegg

  • Svar 107
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Nr. 4 er min. CdC spennt spinner, altså en død\døende døgnflue. Har ikke prøvd å imitere noen bestemt her, den synes å fungere hele sommeren.

 

Krok: TMC 102Y size 13

Bindetråd: UNI-Tread Tan 8\0

Kropp: Ever-Float Dry Fly Dubbing Charcoal

Ving: PMark Petitjean (MP) 1g pose nr 4 (cream)

Hale: Microfibbets, oliven

 

Bruker flua nesten fra jeg observerer de første døgnfluene og hele sommeren. Jeg binder flua i flere størrelser og farger.

Fluen fiskes dead drift. På stille vann hender det jeg nipper ørlite grann i snøret. CdC vingene vil da vibrere litt som en et døende innsekt.

CdC spennt spinner flyter høyt på vannet og er lett å se. CdC vingene er myke og tvinner ikke fortommen noe særlig.

Ulempen med CdC er at når du får fisk så blir fjærene en "slimklump". Dette er lett å rette på.

 

 

a. etter første fisk, skyll flua godt i vann

b. dypp flua i en flaske Airflo Repel, kniper væsken ut av flua og tilbake i flaska. (Repel kommer på små spray flasker, jeg heller denne over i en liten glass beholder hvor jeg kan duppe flua).

c. et par luftkast og flua er som ny

d. ny fisk :)

 

 

bjorni

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NR. 1

 

Krok: TMC 102Y

Hale: Cog de leon

Kropp: turkey Biots (frisert)

Vinge: lys elk

Hackle: CDC

 

Lag en base med bindetråd over hele kroken med flat bindetråd. Stopp 2 mm fra der kroken begynner å bøye seg. Bind in cog de Leonfibrene oppe på basen av bindetråd. Tråden skal være flat. Gå bakover med bindetråden på den blanke kroken til der du ønsker å ha innbindingspunktet for halen. Spinn tråden så kraftig med sola, slik at den blir stram med skikkelig tvinn. Gå med et turn bak halefibrene som ligger nedkemt til krokstammen. Trekk tråden frem. Halen vil da automatisk spre seg utover i vifteform. frekk teknikk som funker hver gang ;D

Bind så to turn frem, for å sikre tråden. Vel en Biots med riktig lenge for kroken. Klipp vekk bustsiden av biotsen. Bind inn biotsen ved halen. Bygg opp en tapert bakkropp av bindetråd. Legg på superlim før du går frem med biotsen. Preparer elkhår i hårstableren. Klipp riktig lenge på hårene før du binder inn vingen. Vingen bindes inn rett bakover, for siden å rettes opp. Forsterk basen av vingen med bindtråd. Bind inn en liten CDC fjær på undersiden av kroken, litt bak vingens innbindingspunkt. Denne fjæra skal brukes til å splitte cdcfibrene under flua etterpå (ikke synlig på bildet) Spinn CDC til hackle i løkke av bindetråd. Surr tråden med cdc rundt kroken på begge sider av vingen, slik at du får en jevn bust til alle kanter. Ta cdc fjæra som du har bundet inn under flua og brett frem til øyet. Dette gjør at du splitter alle cdc fibre som stikker ned under flua, til to sider. Bli veldig ryddig og fordeler fibrene til begge sider på en elegant måte. Anbefales med klassiskt hakle også.

 

Har ikke testa akkuratt denne varianten før, men det består av kjente materialer og teknikker så jeg regner med at den funker.

 

 

Gisle

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nr 8

Ikke noe hokus pokus, men en standard parachute med cdc-vinge og kropp av superfine dubbing, bundet på en 102y bl. Trickset som gjør at denne  ikke er som andre parachutes er ribben med crystal flash, som forøvrig ikke kommer særlig godt frem på bildet. Jeg lover deg at denne flua skiller seg ut i mengden når aurivillien klekker som verst. Funker også veldig bra i regnvær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Nr 8

Ikke noe hokus pokus, men en standard parachute med cdc-vinge og kropp av superfine dubbing, bundet på en 102y bl. Trickset som gjør at denne  ikke er som andre parachutes er ribben med crystal flash, som forøvrig ikke kommer særlig godt frem på bildet. Jeg lover deg at denne flua skiller seg ut i mengden når aurivillien klekker som verst. Funker også veldig bra i regnvær.

 

:D :D :D hehe....  Fint om flere får øya opp for denne. Beste døgnflue imitasjonen som finnes! Og ja, spesielt i regnvær... da er den killer!! Det fikk vel en litt sjokka øynd erfare i hemsil under kanakas klekking!! --> Litt for stor fisk tok flua blandt 10001 andre... "Flash? Er ikke det å jukse a?" Hørt av mange, og alle, så og si, har måttet bite i eple, rett og slett FOR effektivt! Flere kompiser bruker flash i alle døgniser de binder for tida...

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...