Gå til innhold

Mygg ring


Juvis

Anbefalte innlegg

  • Svar 67
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Miracle nymph (nr 3)

 

(PM meg dersom jeg skal sende dette som word)

 

Dette er et svært kjent mønster i USA, men jeg har jeg inntrykk av at det ikke brukes så mye i Norge av en eller annen grunn. Ved første øyekast ser ikke denne så imponerende ut, men forsøk å legge puppa ei lita stund i vann og se hva som skjer! Da skjønner du også at valg av underkropp har betydning. Jeg forsøkt par sesonger med en boks bare Miracle Nymph med underkropp i forskjellige farger. Mitt klare førstevalg er at sort er best, men jeg har også tro på rød underkropp. Valg av floss teller også. Den jeg har best tro på er Unifloss, som gir et merkelig fiolett skjær (se selv).

 

Dette er altså en litt impresjonistisk myggpuppe i ”less is more” stil med bare et materiale pluss bindetråd. Jeg har hatt best resultater med denne på tidlig fiske (som jo er naturlig) etter ørret og sjørøye. I elv har jeg inntrykk av at den fungerer litt dårligere enn i vann, men skulle gjerne hørt fra flere om dette stemmer. Måten jeg binder den på er slik den er beskrevet i bøkene til Gierach, A.K  Best og Ed Engle. Jeg vet dessverre ikke hvem som er opphavsmann til denne, men er nokså sikker på at det opprinnelig er et Amerikansk mønster.

 

Slik fiskes den

Med flyt snøre og lang tynn fortomspiss. Dead drift, eller tas inn irriterende rolig. Av og til kan fisk trigges av et rolig løft av puppa.

 

Mønster

Krok: M 94840 #16-26

Tråd: Sort Danville Flymaster.

Underkropp: Bindetråd i ønsket farge.

Kropp: Hvit floss.

Thorax/hode: Sort bindetråd

Rib: Sort bindetråd eller svært tynn mørk kobbertråd.

 

Bindebeskrivelse

1. Bindetråd festes framme og bindes bak til krokbøy. Ikke kutt  enden ved innfesting, men bruk denne til å styre binding for å få en jevn underkropp, og som rib.

2. Fest floss oppå  bakerst og bind denne ned framover med bindetråd. Bruk jevne tørn for å dekke floss og få en jevn kropp

3. Surr floss fram til bak krokøye og fest med bindetråden

4. Surr bindetråd enden som henger bak framover som rib. Avhengig av tråd type kan det være en fordel å tvinne den først for å få den rundere.

5. Fest rib, og lag et stort hode/thorax som er ca ¼ av kroppslengde med bindetråd.

6. Whip finish.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"dansenede mygg"  Nr 1

 

Dette er ei flue som kom til i fjord, den er simpel, enkel og lett å lage.men alikavel fanger den fisk.

har mest fiska med denne flua på stille varme sommerkvelder/natt. nor myggen danser på vanne er denne flua ett genialt valg. lang fortom og så fisker du den inn med rykk og svigninger på stangtupp. med korte pauser. så snart du tar ein liten pause, skal eg si fisken tar. har tatt den største fisken min på denne flua.

 

krok: tørr fra 12 til 18

tråd: sort

kropp: hare maske

thoraks, hakkel: her bruker eg grisly nakke

 

 

 

 

Binde måte

 

her startet eg med å feste bindetråden og snurre bak til krokbøy. 2. dubber med haremaske, her liker eg å bruke mer av dei små stive hårene på maska, godt blanda med litt fra øret på maska. 3. surr på dubbing fram til 2/3 av kroken. 4 fest på ei fin fjør av grysli og lag ei 5 -6 surringer og bind av. 5 fest bindetråd med to tre halstikk eller Whip finish.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hender jo ting blir borte eller tar litt tid i posten. Hvis de ikke er kommet over helga så sender jeg ny forsyning. De forrige ble sendt samtidig med døgnfluene til Henning. De kom frem fordi jeg fikk min egen retur konvolutt tilbake i posten i dag.

 

Give me a sign Juvis!

 

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er alle på plass og da legger jeg ut de siste 4 bildene og opplyser samtidig om at Andre Aubert har trukket seg, slik at vi da blir bare 9. Fluene går i posten imorgen.

 

Først ut er selvfølgelig nr. 6 den nå så berømte "Pulemyggen".

 

Takker for alle supre bonusfluer, det er mange solide fluebindere med denne gangen også :-)

post-1448-13949854446316_thumb.jpg

post-1448-13949854446909_thumb.jpg

post-1448-139498544473_thumb.jpg

post-1448-13949854447791_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nr. 6, pulemyggen, er mitt bidrag her. At det ikke ble flere underveis i posten, kan jo skyldes at det har vært litt kaldt i posen  ;D.

 

Jeg kom over mønsteret i en artikkel i Flugfiske i Norden nr. 3 juni 2000, Med TKK i Tjunoajokk. Her står det: "TKK - två kopulerande knott-blev fjallresans vinnarfluga". Mønsteret ble kopiert, og  etterhvert flittig brukt. Etterhvert så ble flua, som egentlig heter TKK, bare omtalt som pulemyggen. Strengt tatt så skulle den vel egentlig vært oversatt til knulleknott  ;D. Kjært barn har mange navn. For meg er dette en kjær flue. Den fungerer ofte som ett siste ess. Husker jeg stod i Glomma og kastet på vakende harr i en glattstrøm. Det var fin harr som viste seg, men den ville bare ikke ta noe av det jeg serverte. Jeg hadde aldri fisket harr med knulleknotten før, men det endte med at den fikk prøve seg. Det var fast fisk med det samme og flere fulgte etterpå. Knullemyggen har gitt meg mange ørreter i tidlig morgentimer om sommeren. Når det verste vårfluekalaset har gitt seg for natta og fisken begynner å sippvake i grålysningen, så kan en liten knullemygg være effektiv. Knullemyggen er også veldig effektiv i skumringen, hele sommeren. Denne flua stoler jeg på og den har blitt en fast følgesvenn i flueboksen min.

 

Bindemønster TKK\Knullemygg:

 

krok: TMC 102Y størrelse 15, 17

Bindetråd: Svart f.eks UNI Tread 8\0

Bakre hackel: Svart hanehackel 1-2 turn

Vinge: Hvitt polygarn\ polypropylen garn

Kropp: Svart syntetisk dubbing f. eks Flyrite

Fronthackle: Svart hanehackle, 1-2 turn

 

Flua skal ikke være noen tykkas, hold den slank og fin.

 

- Fest bindetråd

- Gå bak til krokbøyren og fest bakre hackel

- Fest polypropylen garn

- Bind inn dubbing

- Brett vingen frem over den svarte dubbingen

- Fest fremre hackel og avslutt

 

Jeg pleier å klippe vekk noen av hackelfibrene bak ved kroken etterpå. Da står flua litt lettere på vannet. Flua fiskes dead drift i elv. I stille vann fisker jeg den stille med ørsmå dragninger innimellom.

 

Jeg imregnerer ikke flua ved bindestikka. Den får kun et lite bad i Airflo Repel før den skal på tur. Et par luftkast og flua får lov å lande.

 

Skitt fiske!

 

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nr7 er mitt bidrag, Den flua er ikke så spesiell i forhold til andre fluer, bare resultat etter mye knoting å banning under små multiklekkinger dær jeg ikke var sikker på hvilket innsekt fisken tar.. jeg prøvde mange matrialer før jeg traff akkurat dette mønsteret..

 

Krok: tiemco 212y str15

Hale/nymfeskall: hvit sparkel yarn

Kropp: Strippet påfugel herl

Ribbing: Kopper tråd

Torax: brun hareøredubbing

Vinger:Blue dun cdc

Tråd: Uni 8/0 brown

 

Var mange fine fluer hær, Masse flinke fluebindere :)

Gleder meg til å få de hjæm å arkivere de inn å hente inspirasjon

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fått mine, flotte fluer, og effektivt organisert  :):D!

 

Kommer sikketr tilbake med litt mer spørsmål/kommentarer når jeg får sett nærmere på de.

 

Et ørlite men; fikk ikke tilbake min egen. De var ikke merket, men det gjør ingen ting når det legges ut bilder og beskrivelser som her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått greie på et lite vann som skal ha en fin bestand av stor ørret og som skal være bra på mygg klekkinger i april\mai\juni. Da er det ekstra fint å ha vært med i denne ringen og mottatt så fine mygg imitasjoner. Jeg skal huske på å gi tilbakemeldinger, takk for fine fluer!

 

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...