Gå til innhold

Stor gjedde = møkkete vann


Bånngjedda

Anbefalte innlegg

Interessant artikkel ja. Mener å huske at de gjennomførte et tilsvarende forsøk i Årungen for endel år tilbake der de også så den samme effekten.

 

Mort, sørv (og andre karpefisker ?) har basisk avføring og bidrar dermed aktivt til en eutrofiering av vannet. Vi ser det samme skje i enkelte vann på sørlandet der gjeddene etter sørvens inntreden har hatt et kraftig skifte i gjennomsnittsvekt. Det er nå langt flere store gjedder enn tidligere. Samtidig ser vi at vannene sommerstid har en langt sterkere algevekst hva som var tilfellet bare for noen år tilbake. Mildere klima bidrar kanskje til å akselerere prosessen ytterligere ? Sørv er forøvrig en art som er introdusert på sørlandet over de siste 20 år eller noe sånt ?

 

Mvh

Rolf J. F.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Planteplankton er de algene som gir vannet farge. Men "friske" vann får ikke en slik farge, fordi bestanden av planteplankton blir holdt under kontrol av dyreplankton. Men morten elsker dyreplankton, og forsyner seg grovt. Så mye mort i ett vann, er det samme som ett grumsete vann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Planteplankton er de algene som gir vannet farge. Men "friske" vann får ikke en slik farge, fordi bestanden av planteplankton blir holdt under kontrol av dyreplankton. Men morten elsker dyreplankton, og forsyner seg grovt. Så mye mort i ett vann, er det samme som ett grumsete vann

 

Er nok ikke fullt så enkelt magnus....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Planteplankton er de algene som gir vannet farge. Men "friske" vann får ikke en slik farge, fordi bestanden av planteplankton blir holdt under kontrol av dyreplankton. Men morten elsker dyreplankton, og forsyner seg grovt. Så mye mort i ett vann, er det samme som ett grumsete vann

 

Er nok ikke fullt så enkelt magnus....

 

Nei, men dette er jo bare en av mange konklusjoner. klart det finnes flere

 

MB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artikkelen har en merkelig vinkling synes jeg...

 

Den store kanibalgjedda blir sett på som "synderen", når det er mengden mort som egentlig er problemet...

Også tar de ut storgjedda i stedet for å ta ut morten...!!????!!??

 

Hyppigheten av stor abbor går da selvfølgelig opp på kort sikt, men her har de forsket i så kort tid at de ikke vet hva som skjer videre. Også må man spørre seg hvorfor man kultiverer dette vannet på den måten? Bør det være for å få et klarere vann, eller for å bedre sportsfisket? Begge deler kan være riktig valg - men ikke over alt!  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg vet er det gjort mange forsøk på å fjerne overbefolkede bestander med garn og rusefiske. Det har stort sett vært arbeidskrevende og lite effektivt.

 

På 80-tallet(?) ble det satt ut gjørs i Gjersjøen i Oppegård kommune. Teorien var at denne skulle bekjempe de enorme zooplanktonspisende mortestimene, fordi gjørsen jager mer pelagisk enn gjedda. Det så ut til å fungere, vannkvaliteten (sikten) ble visst merkbart bedre i løpet av noen år. Hvordan tilstanden er nå aner jeg ikke... Nå er det vel også blitt langt strengere begrensninger mht innføring av nye arter. Men det er kanskje mulig at en grovvokst abborbestand i større grad enn gjedda kan ta gjørsens rolle?

 

Ser logikken ved at flere smågjedder tar mer for seg av morten enn en bestand med få, større gjedder. Men tror dette er veldig avhengig av hva slags type vann det er snakk om. I store og dype vann/sjøer som Gjersjøen tipper jeg at gjedda er en marginal trussel for mortebestanden, fordi gjeddene er så sterkt knyttet til strand- / bunnsonen.

 

Til syvende og sist er det kanskje tilsiget av næringsstoffer vi burde se på. I Oppegård har problemet vært lekkasjer i et dårlig kloakknett. Dette skal være på bedringens vei.

 

Men det er vel så godt som umulig å kutte tilsiget drastisk i jordbruksområder.

 

Mange av elvene og vannene våre nyter godt av den ekstra gjødslingen også (sett fra en fluefiskers standpunkt) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

jeg  fisker i gjersjøen for å få stor abbor om vinteren, gjerne med store balanser, blanke. etter det jeg har hørt er det ikke veldig mange store gjedder som tas der vært år ;), uten at vannkvaliteten har blitt merkbart bedre, fortsatt preg av humus i vannet forrige vinter og i våres :(  . veldig mye mort og annen karpefisk der

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Store gjedder gidder ikke kaste bort tiden på små karpefisker. Da tar den heller artsfrender i kilosstørrelse.  Utfisking av stor gjedde, gir flere smågjedder, og flere predatorer til å ta morten, og samtidig blir gjennomsnitsvekten på abbor større... Det jeg skrev nå er tatt ut ifra en svensk undersøkelse, ikke  meninger tatt ut ifra intet

 

 

MB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...