Gå til innhold

Hekla paraloop Danica/Vulgata - steg for steg


Gjest Terje Refsahl

Anbefalte innlegg

Gjest Terje Refsahl

Her kommer en steg for steg av hekla Danica/Vulgata paraloop..... :D

 

Terje!

 

[attachimg=1]

[attachimg=2]

[attachimg=3]

[attachimg=4]

[attachimg=5]

[attachimg=6]

[attachimg=7]

[attachimg=8]

[attachimg=9]

post-0-13949854084644_thumb.jpg

post-0-13949854085423_thumb.jpg

post-0-13949854085962_thumb.jpg

post-0-13949854086453_thumb.jpg

post-0-13949854086984_thumb.jpg

post-0-13949854087983_thumb.jpg

post-0-13949854088833_thumb.jpg

post-0-13949854090534_thumb.jpg

post-0-13949854091504_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Sykt. Helt sykt. Til og med mor mi ville sperret øynene opp for hekleferdighetene dine.

 

Sigve

;D ;D ;D ;D ;D jo takk skal du ha, Sigve ;D ;D ;D

Kanskje jeg og mor di kunne hatt en heklekveld sammen, så kunne jeg lært enda mer, ;D ;D ;D

 

 

 

Terje!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Takker så mye Eirik og Torben ;D ;D

Betyr mye å få sånne tilbakemeldinger, tar jo litt tid detta ;D ;D ;D

 

Torben, jeg har vært med en gang på enorme Danica klekkinger og det sa "slurp" hele ettermiddagen og kvelden ;D ;D...akkurat som

du beskriver ;D ;D ;D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Flott flue Terje!!

Hva slags garn/tråd surrer du hackelet rundt?

og hvor tykt?hender hackelet mitt blir maltraktert når jeg lager paraloopen? :(

 

Takker så mye, J.E Hagen

 

Jeg har brukt bindetråden i dette tilfellet Serafil, som er surret 3-4 ganger rundt galgen.

Med tynnere tråd kan man med fordel gå enda noen runder rundt galgen.

Når man hackler så hender det man hackler for stramt rundt tråden, noe jeg gjorde i begynnelsen og da røyk hacklet fort.

Fjerner man noe av presset så blir det enklere uten at man nødvendigvis må hackle løst av den grunn :) :)

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Hekling er jævli pent se på men bakroppen flyter altfor dårlig, den trekker ned flua. Men det er veldig mange andre måter å lage kroppen på som er like bra å få fisk på. For all del hekkling er helt rått å se på, kan ikke si noe annet.

Hvordan man skal få en hekla danicaklekker til å flyte er en annen ting, pga størrelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

noen som har prøvd å klippe tynne striper med "maur kropp" celle plast greie og hekle disse? f.eks mørk brun og lys brun sammen etc ?  ;)

 

Vil du at en klekker skal flyte så høyt da? Danica klekkerene jeg har sett (ikke så fryktelig mange dessverre) fløt med kun vingeskallet over vannet. De skalv imidlertid veldig og sendte ut små vibrasajoner i vannflata så jeg tror et stort hackel eller noe rufsete vingesekk kan være smart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hekling er jævli pent se på men bakroppen flyter altfor dårlig, den trekker ned flua. Men det er veldig mange andre måter å lage kroppen på som er like bra å få fisk på. For all del hekkling er helt rått å se på, kan ikke si noe annet.

Hvordan man skal få en hekla danicaklekker til å flyte er en annen ting, pga størrelsen.

Spørs helt hva slags stoff du hekler med det.. Har selv laget helka vulgatakropper (til vulgata dun, ikke klekker) av aero dry garn. Flyter som en dupp og ser fisefint ut, men er fullstendig bortkasta tid egentlig; polychenillevulgataene fanger like mye fisk. Og for å ikke være så femi trenger man ikke heklenål for å lage hekla kropper, funker like bra med litt brutal machofingerhekling. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

heklakropper er bare for fiskereren....ikke for fisken....hadde salgstallene for mustad vært gode på Torils heklafluekoleksjon så hadde de fortsatt....dubbede kropper vil alltid fiske mye bedre....tror de fleste har oppdaget det.....men terje, djevelsk fine fluer det der!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Hekling er jævli pent se på men bakroppen flyter altfor dårlig, den trekker ned flua. Men det er veldig mange andre måter å lage kroppen på som er like bra å få fisk på. For all del hekkling er helt rått å se på, kan ikke si noe annet.

Hvordan man skal få en hekla danicaklekker til å flyte er en annen ting, pga størrelsen.

 

Hele vitsen med en hekla bakkropp er jo at den skal synke :D........bruker man ett kraftig paraloop hackle eller parachute hackle så henger bakkroppen under vann akkurat som det er ment mens hacklet holder flua flytende slik at man fortsatt kan se den :D :D........flua trekkes ikke ned når man har riktig hackle :D

 

Jeg har brukt disse hekla klekkerene i aurivilli størelse og fått masse fin ørret i Rena på dem, så de funker meget bra.

 

Når Staffan sier at heklakropper bare er for fiskeren og ikke fisken er det en sannhet med helt klare modifikasjoner. Jeg har flere ørreter på hekla fluer som mener det motsatte.

Når det er sagt så er det selvfølgelig like effektivt å lage disse fluene med dubba bakkropp eller rett og slett å surre noe antrongarn rundt kroken. Det fisker like bra.

Jeg påstår ikke at de fisker bedre enn dubba fluer, men en ting påstår jeg og det er at bakkroppen på en hekla flua blir vanvittig solid og holder i evigheter, pluss at den synker raskt noe som er ett viktig poeng på klekkere.

Så når Staffan påstår at dubba kropper på klekkere fisker mye bedre så er jeg ikke enig i det, de fisker derimot like bra. Husk at bakkroppen på en klekker er ment å imitere nymfeskallet (oi der klarte jeg å si nymfe gitt ;D ;D) og nymfeskallet er rellativt hardt mens jeg lager thorax av cdc dubbing eller annet for det er i det område at flua skal ha ett materiale som gir indikasjon på liv og bevegelse.

 

Så min erfaring med hekla klekkere er svært god, men det er mye mer tidkrevende å lage disse og det er vel til syvende og sist det eneste argumentet for å la vær å hekle, da man lager klekkere mye raskere med dubbing eller annet materiale og som Staffan og andre helt riktig har påpekt så fisker de like bra (men ikke bedre som det også sies :D)

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
×
×
  • Opprett ny...