Gå til innhold

"Myggfiske februar"


Anbefalte innlegg

Vil først starte med å unnskylde at jeg med dårlige "pennestrøk" ødelegger deler av Runes hyttetur :)

Nå til noe langt mer konstruktivt ;) Fiske!!!

 

Etter å ha brukt noen morgen stunder på¨å korrigere mitt opprinnelige innlegg som ble slettet, la jeg pennen ned, og bestemte meg for å gjøre det jeg liker/gjør best: Fiske :D

Suste i bilen avgårde til vannet jeg visste ville være våknet litt til liv.

Kaldt, sørvestlig stiv kuling midt i tryne.

Hvitskum på bølgetoppene, men erfaring tilsier at det likevel kan være smart å stille seg midt i mot vinden, å legge fluer ut i skumlinjen som røper hvor fisken beiter. Skum linje=mat, som igjen selvsagt tiltrekker seg fisk.

Rigget "hai-linen" på #5 stangen, 5 meter fortom med fluorcarbon i spiss.

Fisket med to fluer, ca 1,5 meter avstand.

Øverste oppheng: Diawl Bach i krok 16 (nedknepet mothake)

Nederste/ytterste: En buzzer (kurvet krok 14, uten mothake) med quill til kropp og litt påfugl herl helt oppe bak det lille gull hode.

Brukte gullhode ytterst av en grunn: Presse presentasjon gjennom den altfor harde vinden, samt "ankre opp" driften tilbake mot meg.

Ca 15-25 meters kast, flest rundt 20 meter.

 

Når kastet er lagt ut, få strammet opp linen som er fettet inn helt ytterst for optimal "bite detection"...

Bare twist/dra linen inn etterhvert som den driver tilbake grunnet vinden. Hold stang tupp til vann.

Viktig med kontakt ;)

 

Første kast 1 fisk,

neste kast 2 fisk, en på hver av fluene...slik fortsatte det....ble etterhvert dritsur av at det måtte blåse så mye idag, når jeg hadde behov for å "lette på topplokket" :D

Gadd ikke mer enn ca 1 time, ga meg rett over kl 1200. Da var 26 fisk fanget. Mister få om dagen :D

Har nok noe med fortomslengde, stivhet i stang, og ikke minst fiskeposisjon å gjøre.

 

Jo mer skrått på strøm/vind, jo ferre fisk med denne "static nymph" teknikken.

 

Håper alle som ikke har prøvd, gjør det....gøy, Husk vi snakket om "the perfect drift" i en annen tråd tilbake..funker også i vann.  :D

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja bare stå på å fiske du Stig ;-) Godt å se at det er liv i vatnet og skal nok forsøke når det nærmer seg helg, og jobbing er unnagjort. Mye bedre dette enn å diskutere i det vide og breie, om valg av stangmerker osv. Skitt fiske og så sees vi kanskje i kroken ;-))

 

Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja bare stå på å fiske du Stig ;-) Godt å se at det er liv i vatnet og skal nok forsøke når det nærmer seg helg, og jobbing er unnagjort. Mye bedre dette enn å diskutere i det vide og breie, om valg av stangmerker osv. Skitt fiske og så sees vi kanskje i kroken ;-))

 

Rune

 

 

"Kroken" blir bare bedre og bedre, og større fisk stikker nok snart innom...likefullt artig å se at ing funker :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...