Gå til innhold

Larva Lace


Sailfish

Anbefalte innlegg

Gjest Erik Eikre

Fordelen med larva lace er at den er hul og at du kan tre inn metalltråd (eller hva du måtte ønske) for ekstra fin effekt. Ellers finnes det mange varianter av lignende materiale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her Kan du bruke mye annet også som f.eks Vinyl rib , D-rib osv. vinyl rib har de på nordisk.

www.nfisk.no

 

Du som fluefisker abonnerer sikkert på AoF. I det siste nummeret så er det en bindebeskrivelse av en tangloppe/scuds. Denne syns jeg ser helt fantastisk ut :D Men mener du at jeg kan bruke vinyl rib i steden for larva lace så er jo det bra :) Som du ser når du har bindebeskrivelsen hans forran deg, så putter han ikke noe inni larva lacen, han tar bare å dubber den ene siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars M: Hva har du brukt av andre materialer til de vårfluepuppene dine ??

 

Mvh

Rune

 

Kobbertråd, Larva Lace, antrondubbing og fasanhalefibre/ elghår.

 

Fremgangsmåte:

Klipper en passelig bit Larva Lace. Denne trer jeg inn på kobbertråden og lar henge mot trådholderen.

Deretter fortynger jeg thorax noen runder med kobber og tar et par halvstikk for å låse kobbertråden.

Så trer jeg Larva Lace'n inn på kroken (kobbertråden stikker ut bak). Deretter ribber jeg bakkroppen framover og avslutter med noen halvstikk. Klipp av kobbertråden.

Gi thorax en liten dråpe lynlim og fest inn bindetråd. Pass på å dekke brystpartiet med bindetråd.

Når thorax skal dubbes legger jeg en liten bunt antrondubbing løst i splittet tråd eller dubbingløkke.

Dubb framkroppen og børst dubbinga bakover langs bakkroppen. Fest inn ett fasanhalefiber på hver side (ca. 1,5 kroppslengde) og avslutt.

 

Komponerte dette krapylet av pur faenskap ei natt i 1990.

To dager med vakorgie og resultatløs fisking hadde gjort meg rimelig desperat.

Denne flua snudde statistikken til de grader, og har ved flere anledninger vært redningen.

 

Den kobberribba bakkroppen uten noe under blir transparent og segmentert, samtidig som antronsløret imiterer den gassfylte puppehuden. Beina er ekstra lange for å øke intrykket av liv.

Uten beina fanger flua mindre!

 

Flua fiskes med flyteline. Lar flua synke mot bunnen. Tar den inn med korte markerte trekk. Gir den noen innlagte pauser for å la den synke igjen.

 

Skitt fiske!

post-0-13949854212276_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har lest artikkelen selv og det ser ut som om larva lace er tykkere enn v-rib.

 

Sammenlikner du Larva Lace med V-Rib størrelse medium så er disse så og si like, altså er V-Rib Large kraftigere enn Larva Lace. Forskjellen er at Larva Lace er mye lettere å strekke. Hends har et produkt som heter Body Glass som er eksakt det samme som Larva Lace.

 

http://www.eikre-fly.no/produkter/ryggskjold/bodyglasshr2.htm

 

Skal du ha kraftigere rib så er bred Swannundaze knall, men vet ikke hvor lett det er å oppdrive dette materialet her til lands lenger heller.

 

Finnes forøvrig mye tilsvarende materiale med andre navn, så det er bare å ta en tur til bindesjappa og se  :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg husker rett så har Grandes Larva Lace i to ulike størrelser, dvs. micro og vanlig. Kjøp begge i varianten i clear, så kan du selv bestemme fargen på flua ved å dubbe underlaget og du kan binde fluer i mange ulike str.

 

Ok, og fargen på dubbinga skinner godt nok gjennom? Og forskjellen på micro og vanlig, er det at "micro" er beregnet på myggpupper og fluer av lite kaliber som str. 12 og mindre og "vanlig" er for tanglopper og andre ting i krokstr 10 og større?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fargen fra dubbingen eller flossen synes godt gjennom, jeg har også larva lace i farget plast men foretrekker den klare, da den gir fluene en "riktig" translucent effekt. Ønsker du litt flash, så er det bare å tre inn en strimel med flashabou. Er den vanskelig å få gjennom så sug den gjennom fra motsatt side. Når det gjelder hvilken type larva lace til hvilken type krok, så finnes det ingen fasit. Det kommer an på hvor tykt underlaget er, hvor tykk kropp du ønsker og selvfølgelig hvor stort krokgapet er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...