Gå til innhold

Hva spiser ørreten nå?


Gavia

Anbefalte innlegg

:?: Hva slags fluer bruker dere på denne tida av året?

Jeg var en tur på Nordmarka i helga og undersøkte mageinnholdet i fiskene jeg fikk. Vårfluelarver gikk igjen, men ellers var det en del overraskelser. Fant bl.a. 4 teger i en fisk fra et lite myrvann. En annen krabat på ca. 350 gram hadde ei spissmus i magen! Kanskje jeg skulle binde en spissmusimitasjon til neste tur? Ellers var det typiske at mageinnholdet var svært variert med små biller, vårfluelarver, vannkalv, øyenstikkerlarver og "mygg".

post-383-13949845145581_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Men hva spiser den? Alskens svart småtteri, selvfølgelig; mygg, maur, en og annen bie og veps osv. Fra et tjern i Trysil dro jeg opp en håndfull ørret som hadde mesket seg på snegler for et par uker siden. Men her er sak som jeg synes er spennende: Jeg har hatt noen turer til et vann i Bærumsmarka de siste to-tre ukene og har fått en del fisk. Felles for alle er at de, i tillegg til dette svarte småtteriet av ymse slag, alle har en betydelig andel av edderkopper (!) i magen. Jeg har ikke lest mye om edderkopper som ørretmat, tvert imot er det eneste jeg har sett om emnet at disse dyrene er lite viktige for ørreten. Som sagt hadde "mine" fisker spist mange edderkopper, alle sammen. Jeg har sett noen edderkopper på vannet på disse turene, de "lister" seg på tå på vannet, med kroppen høyt hevet over vannet og bare spissen av bena i overflatefilmen. Dette gjør meg litt nysgjerrig. Er det noen der ute som har sett noe liknende og vet noe om disse arachnoidene? Skal vi tro at dette er akvatiske edderkopper (de er rød-orange-bleke og kroppen er ca 1/2 cm i diameter), eller er det landlevende edderkopper som har havnet på vannet? Jeg synes det er påfallende at det er så mange edderkopper i magen på alle fiskene jeg har tatt over en tre-ukersperiode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er påfallende at det er så mange edderkopper i magen på alle fiskene jeg har tatt over en tre-ukersperiode.

 

Det er interressant at det var MANGE edderkopper i fiskene du fikk, for dette er nok ikke så vanlig. En og annen her og der har jeg sett, men aldri særlig mange på en gang....

 

Edderkopper flytter seg jo effektivt med vinden over vannet, og det er jo ganske vanlig å se dette på dager med sol og vind. Man ser hvordan den glinsende lange tråden flyr bortover vannet, hengende nesten lodrett ned med en edderkoppen i enden...

 

Det finnes vel ikke edderkopper som lever utelukkende under vann, men det finnes noen arter som lever under og over vann, og som kan oppholde seg lenge under vann ved å trekke med seg en luftboble de kan puste i. Jeg vet ikke hvordan disse ser ut, men kan det være at det er ekstremt mye av denne edderkoppen i vannet du snakker om...????

 

 

Apropos landinsekter under vann; I vitenskapens navn sjekket jeg i sommer en veps`s (tror det var en dronning) egenskaper til å holde seg lenge under vann. Det var utrolig hvor lenge den kunne holdes under vann uten å drukne. Fakta er at jeg ikke klarte å drukne den !! Den satt på stangtuppen min, og jeg stakk stangtuppen langt ned i vannet. Den klatret helt opp til korkhåndtaket under vann før jeg dyttet den ned i dypet med tuppen igjen. Etter X antall turer ga jeg opp, og vepsen fikk fortsette sin svømmetur i vannskorpa i fred....

 

Helt off-topic dette men........ ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såvidt jeg har klart å bringe på de rene finnes det i Norge bare to edderkopper som med rimelighet kan kalles akvatiske; Vannedderkoppen som lever i vann hele livet (i en "dykkerklokke" som du snakker om Flemming), og Myredderkoppen som kan ta seg fram på overflatehinnen og jakte på insekter. Ingen av disse er rødorange i kroppen og myredderkoppen er i tillegg blant våre største edderkopper så vi vel utelukke dem begge. Jeg ender opp med å anta at det dreier seg om landlevende edderkopper som på en eller annen grunn har havnet på vannet. Enig med Flemming i at mengden var overraskende. Blant landlevende edderkopper har vi i Norge ca 550 arter å velge mellom så her er det bare å begynne å bla :)

 

Mvh

rjf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er påfallende at det er så mange edderkopper i magen på alle fiskene jeg har tatt over en tre-ukersperiode.

 

Det er interressant at det var MANGE edderkopper i fiskene du fikk' date=' for dette er nok ikke så vanlig. En og annen her og der har jeg sett, men aldri særlig mange på en gang....[/quote']

 

Det hører med til historien at disse fiskene ble tatt like ved land, hvor det var tett med store graner med grener ut over vannet. Disse må fungere som et spiskammers for fisken, og det var et jevnt dryss av forskjellige nedblåste landinsekter på vannet i det området. Jeg tror nok det er mest sannsynlig at disse edderkoppene også var havarerte land-dyr. Likevel synes jeg det er litt merkelig at det skulle være sånn overvekt av nettopp den typen edderkopp! De likner ikke på beskrivelsen av de vannlevende edderkoppene, og den jeg så gå på vannet tok seg frem, men så ikke ut til å føle seg spesielt hjemme. Nåvel, man får skrive seg dette bak øret som en observasjon til senere.

 

[Apropos landinsekter under vann; I vitenskapens navn sjekket jeg i sommer en veps`s (tror det var en dronning) egenskaper til å holde seg lenge under vann. Det var utrolig hvor lenge den kunne holdes under vann uten å drukne. Fakta er at jeg ikke klarte å drukne den !! Den satt på stangtuppen min' date= og jeg stakk stangtuppen langt ned i vannet. Den klatret helt opp til korkhåndtaket under vann før jeg dyttet den ned i dypet med tuppen igjen. Etter X antall turer ga jeg opp, og vepsen fikk fortsette sin svømmetur i vannskorpa i fred....

 

Helt off-topic dette men........ ;)[/quote]

 

Din dyreplager! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos landinsekter under vann; I vitenskapens navn sjekket jeg i sommer en veps`s (tror det var en dronning) egenskaper til å holde seg lenge under vann. Det var utrolig hvor lenge den kunne holdes under vann uten å drukne. Fakta er at jeg ikke klarte å drukne den !! Den satt på stangtuppen min' date=' og jeg stakk stangtuppen langt ned i vannet. Den klatret helt opp til korkhåndtaket under vann før jeg dyttet den ned i dypet med tuppen igjen. Etter X antall turer ga jeg opp, og vepsen fikk fortsette sin svømmetur i vannskorpa i fred....

 

Helt off-topic dette men........ ;)[/quote']

 

Din dyreplager! ;)

 

Hehe....

 

Du har rett, jeg skulle aldri ha sluppet løs vepsen igjen, jeg skulle ha spist den !! Nå om dagen kan man jo plage dyr så mye man vil, bare man argumenterer med at man skal spise det etterpå...... :-k

 

 

 

 

laugh.png' alt=':lol:'> laugh.png' alt=':lol:'>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...