Gå til innhold

Fiske etter Havabbor


pellus

Anbefalte innlegg

Hei

 

Vil gratulere Anders M her med nok en havabbor tatt i Telemark, en feit kubbbe ;)

Bjorni fikk større makrell og jeg kun etter og slag.

 

Grå hinne på vannet, mye røyk.... ja, da mister Bjorni troen fort. Mener å ha lest det, hva den mannen ikke kan. Men det stemte idag, var relativt liten aktivitet i forhold til normalen.

Men Anders fikk en havabbor, flott jobba Anders!

 

Hvis han legger ut bilde, så legg merke til hvor bra bilde ble p.g.a en suveren fotograf!

(Legger ved et smiiiil ;D )

 

Takk for hyggelig samvær gutter, hvor ble det av tre skoen din Bjorni? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Vil gratulere Anders M her med nok en havabbor tatt i Telemark, en feit kubbbe ;)

Bjorni fikk større makrell og jeg kun etter og slag.

 

Grå hinne på vannet, mye røyk.... ja, da mister Bjorni troen fort. Mener å ha lest det, hva den mannen ikke kan. Men det stemte idag, var relativt liten aktivitet i forhold til normalen.

Men Anders fikk en havabbor, flott jobba Anders!

 

Hvis han legger ut bilde, så legg merke til hvor bra bilde ble p.g.a en suveren fotograf!

(Legger ved et smiiiil ;D )

 

Takk for hyggelig samvær gutter, hvor ble det av tre skoen din Bjorni? :D

 

Gratulere med flott angst Anders M    :o, og til Bjorni: Makrell er da god fisk det også, artig å kjøre t.o.m.  8)

Syntes du fortjente å komme ned på jorda igjen Toggi ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D Det var vel kjekt alikevel tenker jeg ;)

 

Men treskoen til Bjorni vil vi gjeren høre mere om, lukter morro her?  ;D ;D ;D Bare kom med det Bjorni ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Vil gratulere Anders M her med nok en havabbor tatt i Telemark, en feit kubbbe ;)

Bjorni fikk større makrell og jeg kun etter og slag.

 

Grå hinne på vannet, mye røyk.... ja, da mister Bjorni troen fort. Mener å ha lest det, hva den mannen ikke kan. Men det stemte idag, var relativt liten aktivitet i forhold til normalen.

Men Anders fikk en havabbor, flott jobba Anders!

 

Hvis han legger ut bilde, så legg merke til hvor bra bilde ble p.g.a en suveren fotograf!

(Legger ved et smiiiil ;D )

 

Takk for hyggelig samvær gutter, hvor ble det av tre skoen din Bjorni? :D

 

Hehehe, kan du fatte hvor den skoen tok veien Toggi??? For de uinvidde så liker jeg å gå i tresko. Disse satte jeg fra meg i vannkanten da jeg dro på meg svømmeføttene og starta padlinga i kick-boaten. Da jeg kom tilbake noen timer seinere var bare den en av treskoa der. Leita rundt i området i mørket, men den andre var og ble borte. Toggi og Anders M mente jeg kanskje hadde satt skoene så nærme vannet at de ha hadde blitt tatt av tidevannet. Egentlig den mest logiske forklaringen, men hvorfor forsvant bare den ene da? Hmmm, det får jeg vel aldri greie på.

Men, hva er vel savnet av en tresko :rolleyes:  Jeg hadde en trivelig tur og fikk se en HA for første gang  :D. Det var en veldig flott fisk, blank, feit og tannlaus. Det var Anders M som var den lureste av oss i går. Det jeg greide å lure var en makrell, men jeg hadde noen store hvirvler etter flua ved et par anledninger. Å padle rundt i sjøen i belly, nå kick-boat, er bare flott. Når du vet at det lurer HA under føttene dine så gir det ekstra spenning. 3-4 timer forsvinner som om det var et par minutter. Bedre avkobling eksisterer knapt for meg.

 

JB, nå skjønner jeg hvorfor du ikke gir deg  ;D ;D. vi får prøve igjen  ;D ;D ;D

 

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørtes ut som dere hadde det kjekt  ;D

Bare et par små tips: Tresko med ståltupp (vernesko) drifter ikke, evt minidregg på Biltema til begge skoa ;D ;D ;D

 

Mvh Missunelig

 

Hehehe, blir nok kanskje ståltupp på neste par, eller kanskje ikke...blir så mye ulyd på flyplasser :rolleyes: ::). Tar dem med i kick-boaten tenker jeg, der er det god nok plass  ;D ;D.

Ja, det er kjekt å være på tur med Toggi , Anders M og flere. Trivelige gutter som skjønner at du ikke har tid til å drikke kaffe sammen med dem  ;D ;D. Jeg bor jo på Ulefoss og fisker ikke i sjøen hver dag, selv om kystkarta dekker hele området  :). Du må bare invitere deg selv på en HA tur hit.  Jeg kan ikke love deg fisk, jeg har jo ikke fått noen selv ennå heller  :) :). Men HA finnes og jakten på den er spennende ;D ;D

 

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har endelig kommet igang selv også etter en periode med vel mye jobb. Grattis karer, skal se om ikke jeg får meg en tur en tidlig morgen. Det er utrolig artig å lese om andres turer og fisker... håper jeg får bidratt i denne tråden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tikket inn melding igår om "merkelig fiske" fra Mr. Seabass Kabbe.

Hadde visst fått en skikkelig rugg iløpet av morgentimene, tror det var nesten 3 kilo :) :)

 

Selv om vi vestlendinger har Brann å glede oss over om dagen :(, så hadde det utvilsomt vært morsomt å vært østafor i disse tider.

Høres rett og slett j.... gøy ut..

 

Kanskje han kan si noen ord om turen hvis han er innom sidene om dagen...

 

 

Mest gleder jeg til vinteren grunnet èn ting: Sjøørret filmen....

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicolaj brekke

Eh. Dere har jo Masfjorden;) HA har ikke bare vært observert langt nordover, men har etablert seg. I en fjor her i området går det flere stimer med trofefisker. 1,5-3 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, jada :)

Vet at den svømmer rundt her også, men det er denne tidsklemma da...

Det er noe med årstiden, klarer liksom ikke løsrive meg fra ørretfiske når det er sommer.....

hadde havabboren beitet villig vekk i den kalde årstiden, så er jeg jo ved sjøen likevel etter sjøørret.

Da kanskje hadde jeg fått sett havabbor "live" :)

 

Men til alle som kan og vil: Dra til Masfjorden og ikke vær redd for å komme med detaljer angående dybde, fluer og sted :D

 

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående masfjorden ble det tatt 2 stk tidlig vår i år, det var ikke bare den som lot seg lure... ble tatt 2 regnbue og 1 laks av undertegnede samme dag, så fiske var uvanlig bra ;). det var meget skiftende vær og varierende vind selv om det var varmt i lufta. at det går havabbor i vestlands fjordene, og at det er mulig å treffe på den er det ingen tvil i. så er det den berømte tidsklemma som Stig nevner som ofte setter en stopper på en mulig havabbor.... vist en er heldig... :);)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Stig antydet ble det tatt en kanon flott havabbor onsdag morgen. Det ble en slags "merkelig" morgen. Jeg dro ut med min gode fiskekompis Stu. Vi la ut med pontongbåten i første lyset. Fjorden var stille, ingen måker var å se/høre, selv når sola kom over åskanten var det stille fra våre hvite vingevenner. Det er sjelden godt tegn. Stu og jeg fisket her og der, men ikke noe liv i vannet, utenom slang (horngjel) og et par makrell. Fjorden virket så dø. Nytt fiskested. Stu legger første kast presist helt inn i fjæresteinene, tre intrekk og vips, flex i stanga. En havabbor på ca. kg`n. Stu legger ut et nytt kast samme sted, pang, havabbor igjen, men større nå. Jeg rodde bort for å ta bilder. Flott 2 kg`s bass. Merkelig, plutselig noe liv på 1,5x1,5 meter, da hadde vi  allerede fisket over store områder. Vi forsatte å fiske,flere steder, helt dødt. Stu måtte på jobb, jeg hadde tatt dagen fri, så jeg forsatte fisket litt til. Ikke annet en slanghugg ble det. Så jeg begynte å tro det skulle bli en bassfri morgen for min del, jeg gledet meg over Stu sine fisker, så morgenen var vellykket. Kaffen vi tok etter de to havabborene smakte bare himmelsk. Okay, et siste sted tenkte jeg. Stedet er i havabborfilmen  :) :) På tredje kast kom ett hogg som jeg aldri blir lei, man tar bare ikke feil når havabboren bestemmer seg. Hjertet hoppet helt opp i topplokket. Det gelder å ha kontroll på løslina for å si det sånn, for den forsvant fort. Påfølgende 30 meter backing forsvant av snella før den stoppet. Den var sterk, oj den var sterk. Fikk inn litt line og den tok line. Skjønte av de tunge ristningene at dette var av de større bassene. Fisken kom omsider inn, for en fisk. Inn i håven, fyllte godt opp der. Ut med flua som satt pent i munnvika. Jeg klemmer alltid ned mothaker så den løsnet fort. Veide den i håven til 2,8 kg, største for året. La fisken fint på de våte svømmeføttene og tok kjapt et par bilder.  Den holdt seg heldigvis rolig. Fikk målt den til ca. 61 cm. La den i vannet for relase. Syntes jeg hadde plaget den vel lenge så jeg trodde jeg måtte jobbe litt med den før den kom seg. Neida, den skjøt fart ut av hånda umiddelbart og fikk se den noen sekunder i det den svømte ned i vannet. Den var fornøyd med å være i livet og jeg var minst like fornøyd. Det ble en skjelven kropp som sjenket kaffe.............sjelden god kaffe. Stu brukte Runars Deceiver og jeg en Teppesild. Fluene ligner noe fisken stadig jakter og er vant med å se om dagen, brisling. Scientific Angler saltvannsliner Synk 1 brukte vi begge. Hvis det går som jeg håper, legger jeg med et par bilder fra denne morgenen. hvis ikke kommer de senere i dag.

 

Runar Kabbe

Nordisk Fiskeutstyr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg prøvde meg også i går kveld -

 

og for faktisk første gang på de havabborturenen jeg har hatt i år, så var det ikke noe overflateaktivitet. Det hjalp heller ikke med blindfiske på steder hvor jeg har sett aktivitet tidligere.

 

Merker jeg er blitt hekta nå. Skal til Hemsila denne helgen, men tenker at jeg nesten heller ville ha vært i fjorden med kajakken... Dette er litt skummelt for en ørretfisker  :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg prøvde meg også i går kveld -

 

og for faktisk første gang på de havabborturenen jeg har hatt i år, så var det ikke noe overflateaktivitet. Det hjalp heller ikke med blindfiske på steder hvor jeg har sett aktivitet tidligere.

 

Merker jeg er blitt hekta nå. Skal til Hemsila denne helgen, men tenker at jeg nesten heller ville ha vært i fjorden med kajakken... Dette er litt skummelt for en ørretfisker  :o

 

 

 

He-he..veeeeldig skummelt ;D ;D

Men når man leser fangstrapporter som Runar og Toggi, ja og mange flere, ja da er det lett å bli alvorlig revet med...

 

Kul turbeskrivelse Runar, og ja takk, gi oss bilder :D

 

Jeg har rukket å vært i bekken idag morges for å nymfe/tørt litt med #3 stangen og lang Tiemco fortom.

Du verden så gøy jeg også har hatt det, men backing så jeg aldri....ho-ho, knapt linen ut av ringene ;D

 

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Stig -

Fryktelig gøy med havabborfiske,ja. Ikke minst når man har saa fine kajakker som vi har ;-) Har faktisk skaffet meg to, en 14,5 og en 12 fot.

 

 

Oi, Foamdaddy.... :o

Har du klart å få fatt i en slik Native??

I så fall, grattis :D

du er vel fornøyd tipper jeg??

BAre vent til du evt får montert drivankersystemet som kom iår...jeg monterte like godt ett på hver side, så kan jeg drive "styrende" langs land og kanter på jakt etter ørret, sjøørret og kanskje havabbor på sikt :D

 

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noe med årstiden, klarer liksom ikke løsrive meg fra ørretfiske når det er sommer.....

 

Dette er faktisk nettopp hva jeg gjorde i sommer. Når det gjelder havabbor ble det ikke den store suksessen :-\ og som jeg nylig skrev i tråden Kilosfisken 2008 - Brunørret, tviler jeg sterkt på om jeg kjører samme opplegget til neste år.

 

I løpet av de utallige sjøfisketurene jeg har hatt i de lokale fjordsystemene i sommer, har jeg bare sett havabbor en gang... muligens... Akkurat i det jeg løftet opp for et nytt kast begynte en jaging i overflaten, så brutal og hemningsløs at jeg aldri har sett maken. Med løpsk puls og nervene i høyspent klarte jeg selvsagt å bomme totalt på kastet. Både klump og skyteline landet i en stor haug like utenfor kaikanten, og før jeg fikk gjort meg klar til nytt kast forsvant de like fort som de dukket opp - hva enn det nå var. Ved en annen anledning trodde jeg en stund at jeg fisket på en havabborstim, men selv om det resulterte i ny art og fisken jeg landet ville holdt til ny norgesrekord på flue dersom jeg hadde dokumentert det, må jeg innrømme at skuffelsen var enorm i det jeg forstod at det var hestemakrell jeg hadde på kroken.

 

På den annen side har rapporter som den Runar Kabbe postet i morgentimene i dag en ubeskrivelig drakraft. Håper vi snart får se noen bilder også. Og stimen med "troféfisker" ++ jeg og en kamerat observerte i bortimot en halvtime for vel et år siden - trolig i en nabofjord til den Nico refererer til her på nordvestlandet - kommer jeg ikke til å glemme med det første. Jeg gjør i hvert fall ikke tabben å være ved sjøen uten fiskestang tilgjengelig en gang til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Fryktelig gøy med havabborfiske,ja. Ikke minst når man har saa fine kajakker som vi har ;-) Har faktisk skaffet meg to, en 14,5 og en 12 fot.

 

 

Men hva med farkost man får fisk fra da gutter, tenkt noe over det. ;D

 

Bilder kommer i løpet av kvelden, har hatt litt trøbbel med utlegging, håpløs på datamaskiner. ???

 

Runar Kabbe

Nordisk Fiskeutstyr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Stig -

Fryktelig gøy med havabborfiske,ja. Ikke minst når man har saa fine kajakker som vi har ;-) Har faktisk skaffet meg to, en 14,5 og en 12 fot.

 

 

Oi, Foamdaddy.... :o

Har du klart å få fatt i en slik Native??

I så fall, grattis :D

du er vel fornøyd tipper jeg??

BAre vent til du evt får montert drivankersystemet som kom iår...jeg monterte like godt ett på hver side, så kan jeg drive "styrende" langs land og kanter på jakt etter ørret, sjøørret og kanskje havabbor på sikt :D

 

Stig

 

Joda, har montert eget opplegg med cleats og kjettinganker som skal virke sammen med trolley-pulley systemet til Native. Men har bare fått montert det opp på den ene siden enda ;-)  Men drivankeret mangler jeg..

 

Og Runar; den neste aborren...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er 2,8 kg`s bassen. Fyller opp mellom pontongene syntes jeg, 61 cm. Flua var en Teppesild.

 

Stu`s flotte fisk på 2 kg, klar for relase. Runars Deceiver ble for mye for havabboren.

 

Runar Kabbe

Nordisk Fiskeutstyr

 

 

 

Flotte fisk og fin historie det der gitt ;);D ;D Ønsker meg en sånn en jeg også ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...