Gå til innhold

Fiske etter Havabbor


pellus

Anbefalte innlegg

Fy flate...den fisken er så stilig...

Runar må få seg bredere pontong ;D ;D

 

Jeg ramlet helt utpå i går ettermiddag/kveld....istedet for å tusle ned i småvannet med #4 stang og småfluer, så ble jeg plutselig helt besatt på tanken av at kanskje ikveld var det kvelden å jakte på Mr. Seabass.....Om ikke annet en og annen makrell...

Været var pent, selskapet godt, og som for riktig å sette meg i Havabbor film modus, så bet det.

Ikke plutselig "BANG" og helt rått, neida....noe "ålete"...jeg fikk horngjel for første gang... ;D og tre stk til og med.... >:(

 

Ingen makrell, ingen lyr, så èn liten sjøørret som hoppet...og denne rare nebbete fisken...

Kanskje jeg er der igjen imorgen tidlig i 4 tiden......er det nebbefisk, så er det vel kanskje voldsom fisk også.....lov å håpe, og som gutta sier: Må tro på det.. ;D

 

Stig

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fy flate...den fisken er så stilig...

Runar må få seg bredere pontong ;D ;D

 

Jeg ramlet helt utpå i går ettermiddag/kveld....istedet for å tusle ned i småvannet med #4 stang og småfluer, så ble jeg plutselig helt besatt på tanken av at kanskje ikveld var det kvelden å jakte på Mr. Seabass.....Om ikke annet en og annen makrell...

Været var pent, selskapet godt, og som for riktig å sette meg i Havabbor film modus, så bet det.

Ikke plutselig "BANG" og helt rått, neida....noe "ålete"...jeg fikk horngjel for første gang... ;D og tre stk til og med.... >:(

 

Ingen makrell, ingen lyr, så èn liten sjøørret som hoppet...og denne rare nebbete fisken...

Kanskje jeg er der igjen imorgen tidlig i 4 tiden......er det nebbefisk, så er det vel kanskje voldsom fisk også.....lov å håpe, og som gutta sier: Må tro på det.. ;D

 

Stig

 

 

 

Og ved "vaktskifte" (jeg dro ut når Stig dro hjem) skjedde det ingen ting :( Helt blikkstille, ikke et vindpust, ingen ting, men vakkert, stille og tid til tanker og en aldeles nydelig kvikklunch og kaffe selvfølgelig ;D Hørte kun et vak rundt halv 1 tiden, men laaaangt utenfor min rekkevidde. Pakka sakene og dro hjem ca kl 2 :-\ Men i trygg formening om at en kveld/morning treffer jeg også :)

 

ps. Ble det blomster på deg i går Stig  ;D ;D ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror kanskje havabbor jakt fra 04- 08 passer søndagsprogrammet til familien ganske bra...

Tidligfiske er lettere å få dispensasjon til ja...........

Ser at du også er i gang med galskapen Stig, lykke til. Har prövd HA 8-10 morgener i sommer uten hell, MÅ snart knekke koden ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja Andreas, vi får bare dure på øst og vest....og takke Runar for å ha satt i gang galskapen ;D ;D

Egentlig stilig at fangstrapporter fra flere og flere begynner å komme regelmessig...

Men 8-10 morgenstunder uten hell.....vet ikke om jeg har tålmodighet til å vente så lenge....

Men det høres jo ut som om det kanksje kan være verdt det ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jasså, har vestlandsgutta fått smaken av saltvann og Seabass ??? ???  ;D ;D ;D.

 

Det skjønner jeg godt. Det er bare utrolig artig å fiske med flue i sjøen. Nå har jeg ikke fått HA  selv ennå, men har jeg fått noen SØ. SØ fiske er som spennende jakt, krydret med spennende  overaskelser,  bonuser og dype frustrasjoner. For meg er HA bonus. Det er jo artig at en kan spesialisere seg inn mot dette bonusfisket også  :). All honnør til Runar Kabbe for at han deler sine erfaringer med andre som han gjør. Filmen hans vil jeg bare anbefale  :).

 

Alle kan slenge en flue i sjøen og få fisk,  slik er det jo i ferskvann også. Men, å systematisk få mye fisk av en art  krever en god del kunnskap. Og det er denne prosessen, mot det å tilegne seg denne kunnskapen, som er så utrolig moro. Det finnes ingen facit og jeg vet jeg aldri vil bli utlært, men jeg kan stadig bli flinkere. Det er en evig læringsprosess  :D :D

 

Jeg er heldig, som kan ta del i denne læringsprosessen sammen med andre, som setter like stor pris på den som meg selv. Jeg er ekstra heldig fordi de har kommet lengre i prosessen enn meg og de deler kunnskapen sin med glede. Det setter jeg virkelig stor pris på.

 

SØ og HA fiske vil ikke erstatte ferskvannsfiske for meg. Jeg elsker tørrfluefiske med lett utstyr etter vakende harr og ørret. For meg,  er SØ og HA fisket, med på å gjøre fiskeopplevelsen mer komplett og det er absolutt like utfordende  ;D ;D ;D

 

Gleder meg til neste SØ tur.  Kanskje jeg er så heldig å få bonus da  ???:rolleyes:;D

 

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Utrolige fine havabbor Mr Kabbe :)

Gratulerer så mye!

 

Har brukt noen dager på å se om det går an å få seabass andre steder her, men det virker som "standplassene" på natterstid er rimelig komprimert.

 

Snart blir det vel en uke med belly i sjøen, det er herlig å bare drive rundt midt utpå der å spane etter vak. Frem til da blir det ut å prøve etter sjøørreten. Komboen SØ vs HA fiske kan hvertfall jeg leve med :D

 

 

NB! Hvis du får en sprek HA Bjorni er jeg redd tørrfluer og 4 stang blir lagt på vent noen uker(hehe)

      Har fått noen lyr de siste turer på stripe-fluer. Det fiske anbefales. Jeg er en absolutt JA mann til stort sett alle

      arter i sjøen. Den satt Igor og Robban. Tror vi 3 må ta en felles tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig!!

Etter mange turer ble det til slutt havabbor på meg også. ;D ;D

Å det ble til og med 2 stk. begge på kilo`n

Må si at jeg har blitt litt hekta etter alle historiene og bildene til dere andre som har fått HA

Jeg reiste ut veldig tidlig på morgenen i dag til ett av mine "HOT SPOTS" men der sto det jaggu en annen fluefisker

å kastet i de tidlige morgen timene,faen tenkte jeg,nå får vel han den fisken jeg kom for å ta nå .Da gikk jeg en annen plass ca 100 meter unna,en plass jeg har tenkt å prøve ut lenge,men har aldri blitt til det. Så jeg kan jo kansje takke han får at jeg nå har fått HA ;D

 

Er også ganske fornøyd med meg selv med at jeg slapp begge 2 ut igjen ;D

post-2428-13949857799406_thumb.jpg

post-2428-13949857800232_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest øystein

Var ute og syndet litt i dag ;)

 

Fikk en pen sjø basse.

Basse.jpg?t=1220130052

 

Denne fisken likte reke fluer, kompisene hans likte de andre fluene i boksen min men ikke nok til at de hang fast :P

 

Fisken tok like under overflata, og like over bunn ;) kun en halv meter dypt på basse plassen min, de stedene jeg har fått basse så er bunnen ganske lik bunnen på bildet under, mye sjøgress og i nærheten av marbaken.

 

bassebunn.jpg?t=1220130256

 

For å fiske basse så hjelper det veldig med en fiskefarkost som dette da sjøgresss bun ofte er bløt bunn og det gjør det svært vanskelig å vade :P

 

rustholken.jpg?t=1220130435

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Råstilig Øystein :)

Har selv bestemt for å prøve å finne ut om det er havabbor i Askøy området...hadde vært drit stilig å funnet ut av det.

Dro avgårde kl 04 inatt, på fiskeplassen akkurat før full fjære snudde og det begynte å flø.

Startet fiske ca 0600....makrell på første kastene der hvor vi under morgenkaffen observerte en fin fisk (kanskje sjøørret) snudde og gaflet i seg noe i overflaten tre ganger...det liknet ikke makrell.

 

Totalen utover ble bare makrell og lyr...

Siste stedet med vinden midt i trynet, skulle vi fiske ca 15 minutter. Første kastet og helt inn fulgte sjøørret (tror jeg helt bestemt, mye vind ødela sikt), på løftet ut av vann fulgte den fluene, jeg rullet ut fortom igjen og der satt den...så vrei den seg av i overflaten...Kjedelig, men helt ok lell.

Det var jo havabbor jeg skulle ha...

Ingen horngjel idag..

Men det artige er at nå er lysten enda større til å komme seg tilbake å forsøke igjen, igjen og igjen..

Ikke bra dette her..he-he ;D

Fisket idag med deceiver og en liten brun/rosa opphenger..tok jevnt på begge, men sjøørreten på slutten var etter Runars..

 

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som om interessen for havabborfiske er større enn noen gang, saltvannsfluefiske er økende. For de fleste er havabborfiske nytt. Noen får fisk tidlig, andre sliter, men sånn er det når ett fiske er "nytt". Nå har jeg inne i 14. sesongen med havabborfiske. Da jeg startet rotet jeg rundt i fjæresteinene og hadde mange spørsmål. Bomturene kom som perler på en snor. Etterhvert var jeg heldig å treffe på Knut Lunder. Han hadde noen år på baken allerede, fikk tips og ny giv. Da jeg fikk den første havabboren var det gjort, jeg husker det som det var igår, 1,7 kg. Etter den "løsnet" det. Det handler om å få første fisken og erfaring. Jeg driver ikke stort med laks og brunørretfiske. Når jeg  en sjelden gang gjør det er jeg på tynn is. Vaker ikke ørreten er jag sjangseløs. Standplasser til laksen i elva? Glem det. Sånn er det med alt fiske gjør man det regelmessig eller mer får man erfaring og deretter fisk. Man må nødvendigvis tåle motgang i starten, men du verden hvor godt det føles når man lykkes.

Oslofjorden er ikke så lett om dagen, virker litt dødt i øyeblikket men det snur. Alt fiske går i berg og dalbane. Stå på!!  ;D

 

Runar Kabbe

Nordisk Fiskeutstyr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som om interessen for havabborfiske er større enn noen gang, saltvannsfluefiske er økende.

 

Det kan du trygt si Runar, når ellers så dedikerte brunørretfiskere plutselig står med synkeliner ute i fjæra. ;D

Selv skal jeg starte et nytt lite rush den andre uken i september. Håper det har blitt litt mer liv i fjorden da. 

 

Jørn

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest øystein

 

Kanonstilig bilde Øystein ;D Vil gjerne se et tilsvarende med SA ;) Du tar dem nok ;D

 

Takker  :)

 

Blir nok ikke flere basseturer på meg i år det får holde med disse 2, pleier å ha noen dager etter havabboren hvert år men i år har det blitt kun blitt 2 turer, synest det er flott å duppe rundt i fjorden og denge litt, skjer veldig lite i ferskvann om dagen da det er skikkelig badetemp stort sett over alt, fohåpentligvis kommer det masse kaldt vann fra oven i nærmeste fremtid.

 

For å roe ned HYPEN om havabbor så må jeg si at den kilos sjøørreten jeg fikk i går var mye kulere å ha på enn havabboren som var opp mot 1,5 , sjøørreten tok av som en rakket og var ikke nede i vannet de første 20 sekundene mens havabboren bare drog tungt.

 

Selfølgelig mere stas å få havabboren men det er vel stort sett fordi den er mere eksotisk :P

 

Ps. hadde jeg fått opp den bassen som smalt i flua mi så hardt at jeg fikk vondt handa så hadde muligens pipa hatt en annen lyd hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk en havabbor på Mølen ifjor på 1,2 kilo som tok helt av. Den hadde vel 8-9 utras, den var rett og slett vill. Tross vekta på 1,2 kilo :o

 

Det varierer vel her også, akkurat som om noen sjøørret er spreke enn andre.

Eller hur øystein?

 

Du legger ut mye kule bilder :) Kom gjerne med mer!

Havabbor er ikke noe "hype" ;D

 

SØ er villere, havabbor er brutal og drar avgårde. Bare min erfaring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

For å roe ned HYPEN om havabbor så må jeg si at den kilos sjøørreten jeg fikk i går var mye kulere å ha på enn havabboren som var opp mot 1,5 , sjøørreten tok av som en rakket og var ikke nede i vannet de første 20 sekundene mens havabboren bare drog tungt.

 

 

He he, javel. Klarer ikke å dele den med deg Øystein. Husker på Fornebulandet for noen år siden. Sto en kar bortenfor meg å fisket, da han fikk kanonhogg. Han hylte og skrek og ropte etter håv. Hans livs sjøørret, ikke ett gram under 4 kg mente han. Hadde fått sjøørret på 3kg på tidligere tur så det her var ikke tvil. Såååå mye backing som nå hadde han aldri sett før. Jeg sto ved siden av for å hjelpe og tenkte annen fisk, men ville ikke si noe. Enden på visa var en havabbor på 1,6 kg. Om han fikk hakaslepp?? JEPP!!!

 

Runar Kabbe

Nordisk Fiskeutstyr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

For å roe ned HYPEN om havabbor så må jeg si at den kilos sjøørreten jeg fikk i går var mye kulere å ha på enn havabboren som var opp mot 1,5 , sjøørreten tok av som en rakket og var ikke nede i vannet de første 20 sekundene mens havabboren bare drog tungt.

 

 

He he, javel. Klarer ikke å dele den med deg Øystein. Husker på Fornebulandet for noen år siden. Sto en kar bortenfor meg å fisket, da han fikk kanonhogg. Han hylte og skrek og ropte etter håv. Hans livs sjøørret, ikke ett gram under 4 kg mente han. Hadde fått sjøørret på 3kg på tidligere tur så det her var ikke tvil. Såååå mye backing som nå hadde han aldri sett før. Jeg sto ved siden av for å hjelpe og tenkte annen fisk, men ville ikke si noe. Enden på visa var en havabbor på 1,6 kg. Om han fikk hakaslepp?? JEPP!!!

 

Runar Kabbe

Nordisk Fiskeutstyr

 

Den opplevelsen er det nok fler som har hatt! :) Man bare gaper når det kommer opp en "liten" blanking.. som nettop har tatt mange meter med backing!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror dere gutter :D

Var derfor ute igjen idag formiddag før ettermiddags jobb.

Kom til fiskeplassen i 10 tiden...så masse småfisk jage rundt i overflaten, men ikke dem som jaget de små hjelpeløse...kastet spendt i retning og på tredje kastet satt fast fisk...til min glede en sjøørret på vel 8 hekto..

hadde egentlig bare forventet makrell og lyr idag igjen.

Og det ble det f... meg på resten av tiden frem til kl 12 >:(

 

Fin lyr og grei makrell, men ikke tegn til havabbor ploging idag heller...Bare masse lyre skvalp og makrellploging....

 

Men jeg er på hugget nå karer, så hvis det svømmer en slik en forbi et eller annet sted så må den jo stikke bortom fluene vel ???

Håper det, og jakten fortsetter.....ørret er lagt på is....helt til elvene fylles med litt vann igjen og døgnfluene atter kommer sigende ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest øystein

Jeg er helt enig i at havabboren er en sterk fisk men den er ikke så sinnsyk som alle prøver å få den til å være, jeg har tatt et 30 tals havabborer opp til ca 2,5kg og har enda ikke fått en som har tatt nevneverdig mye backing, forskjellen på sjøørret og havabbor kampen ligger vel mye i at havabboren går som et tog bort fra deg mens sjøørreten har en tendens til å rulle/hoppe mye, får du en sjøørret drar avgårde uten å hope/rulle så tror jeg den vil føles like sterk ut som en havabbor.

 

Hvor mye backing man får se kommer vel an på hvor hardt man kjører fisken ikke hvor sterk fisken er ;D? 0,25mm fortom er jo kjetting og man kan jo kjøre fisken usansynelig hardt med kjetting.

 

Prøv og finne deg en muddervik med mye ålegress/tare Stig, det er krabbetid for havabboren her på vestlandet nå om dagen, det kravler med småkrabber i gresset/taren (tror de beiter på fiskeegg) det kan se ut som om havabboren går å beiter på disse krabbene som er et lett bytte oppe i gresset, de havabborene jeg har fått har ikke vært selektive de gafler i seg det som kommer foran dem samme hvordan det ser ut (problemet er å finne havabborene).

 

Har en teori om at havabboren på vestlandet har en litt anderledes diett en de på østlandet, mer krepsdyr stc i steden for småfisk, føler det samme om sjøørreten(mer krepsdyr/reker etc på vestlandet)

 

Takker for bildeskryt Toggi, jeg liker å se bilder på forumene blir fort kjedelig med bare tekst, oppfordrer alle til å legge ut enda flrer bilder :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Øystein.....skal prioritere søkene i slike områder....her langt ute på kysten.

Må vel bite i det sure (MEGET SURE) eple å dra til Masfjorden en dag...

men har grådig lyst å se om den er her ute rundt Askøy også... :D :D

Da er jo alt så mye greiere i fortsettelsen, kjappere å komme ut, kjappere å komme hjem til morgengretne hussjefer ;D ;D

 

Enig med Øystein, bilder er bra.... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...