Gå til innhold

Fiske etter Havabbor


pellus

Anbefalte innlegg

Det var et innlegg fra meg som var altfor detaljert,lite smart,men ment som en hyggelig gest.Ville dele den med noen ivrige og dyktige fluefiskere.Men så er det vel ikke bare noen,men mange fler fiskere,så lite gjennom tenkt av meg.

Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk noen HA eller ikke? hehe :P

Selv har jeg mistet èn i år, og det er det. Ikke bra.

MEN jeg synes det er helt greit å dele plasser. Selv deler jeg gjerne med de fleste som spør, både pm og plenum. (LES: ikke da jeg har fått bekjed om å ikke videredele! Det handler litt om respekt.)

Synes det er moro at andre får glede fra hva jeg vet/lært. Og selv blir jeg sjeleglad av å få noen "hete" tips. Oftest er det ikke bare plassen i seg selv som leverer, men man må vite hvordan fiske på den bestemte plassen, så de som på forumet kalles "ikke-seriøse" fiskere, vil kanskje oppleve plassen som dårlig/nedtur og ikke besøke den igjen, så det kan slå begge veier.

Føler egentlig problematikken med fiskeplasser som er fine/ser fine ut er ikke å finne de, men å komme seg dit. Eiendommer, veier, parkeringer, etc etc..  Så kan man finne plasser med fine forhold og morsomme fiskelige utfordringer, men uten å tråkke på noen grinebiteres eiendommer o.l. har man kommet langt, så for meg handler det mest om tips og triks for å fiske "lovlig" på de fine plassene. Å stå på et sted hvor jeg vet folk har lyst til å komme å høvle meg ned ødelegger litt av fiskeidyllen for meg.

Ta Hvaler som et eksempel. Utrolig mange flotte steder, men uten lokal kunskap og tips om parkering, stier å gå, ikke-sinte-hytteeiere osv, så opplever jeg Hvaler som vanskelig. Mine erfaringer på Hvaler har vært så som så. Funnet en kjempe plass der som har alt, men også hatt utallige bomturer hvor jeg nesten ikke har fått dyppa flua i saltet. Sånn sett er det nydelig om folk kan dele litt lett info om de ikke-direkte fiskeplassene, men gjerne litt om adkomst, eiendommer og parkering som et utgangspunkt for et området, så får man selv lete seg frem til gromplassen i det spesifikke området. Noe jeg synes er mye av moroa + at man lærer mye av plass-leting.

Mulig mange får sjokk av å lese dette, men slik føler jeg det  :)

Happy fishing!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

må si jeg elsker sjøtryte (havabbor) fiske i vestfold :D det blei vel 20stk totalt i år og det var første sesong med flua og aktiv jakt etter sjøtryta :D

men nå på slutten av sesongen før jeg fløtta nordover for og begynne på sportfiskelandslinja så fiska jeg for det meste med en 9ft #4 med synk3 og det var MEGET morsomt å få sjøtryte på :D (har tatt 4stk på 1-1,3kg på #4'rn)

ps: rio dart synk3 kl4, skal faktisk ikke undervurderes i litt vind for det er ett skikkeligt dengesnøre :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15-20stk nå skal det sies atte jeg bodde på en øy og fiska fra morgen til kveld 6dager i uka.. så sånn sett så blei det vel sjøtryte på 10% av turene.. men sjøørret fisket har vært rimeligt bra da, jeg tok vel ca 40stk med ett snitt på 750g før jeg fløtta oppover... men det var januar som var den store mnd for meg med 7ørret over kg

jeg har ikke fiska med flue mer enn 2,5år nå, men jeg har allerede rekt og tatt 100 sjøørret og 15-20 sjøtryter på flua allerede :P samtlige av sjøtrytene har tatt på det samme fluemønsteret

og årets første sjøtryte blei tatt 28mars, når jeg satt å deppa over atte det var 13år siden en kompis blei drept

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har brukt en hjemmebundet sak jeg kaller eika spesial :P det kommer aldri ett eneste bilde av den på åpent forum :P men ja jeg fisker i vestfold, midt mellom vestfold og telemark

Ikke værst med så mye HA. Omtrent samme fangst resten av fluefiskerene i Norge har tatt tilsammens i år. Må være en magisk flue. (eller lyr) ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fredricoo

syns fisket har vært bra jeg, jeg og de jeg fisker med har vel tatt 50-60stk til sammen i det samme området men jeg har hørt flere andre klage da

Ække galt.

Du er ikke tilfeldigvis fra Telemark (Brevik) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er fra porsgrunn, men har bodd på arøya (midt imellom langesund og helgeroa i 3år nå)

dere som virker skeptiske, dere får bli med en tur til sommern :P yrkesfiskerne forteller meg hvor sjøtryta er i perioder så det er lett og jakte på de

kan gi dere ett tips som har redda sesongen min, spør yrkesfiskerne hvor de tar de for tiden.. de fleste syns det bare er kos å dele ut plasser til en sportfisker som kaster fisken ut igjen.. på den måten så slepper dere leite halve sesongen før dere får noe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det kommersielt fiske på HA mener du...?! Den flua di,den må ha magiske evner-hadde aldri vist den offentlig jeg heller..... :o :o 50-60 havabbor på gjengen,det må jeg si er virkelig imponerende.Alle tatt på flue,eller er noen wobblere dorget ifra downrigg? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vm i tull! Jeg og en del andre har trålet disse områdene, kjetil har kjørt 4 døgns økter i disse områdene

og jeg vet med sikkerhet at det er fanget 4 eksemplarer på flue hele sommeren...  Regner med at det finnes et

bilde eller to av den tannløse torpedoen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vm i tull! Jeg og en del andre har trålet disse områdene, kjetil har kjørt 4 døgns økter i disse områdene

og jeg vet med sikkerhet at det er fanget 4 eksemplarer på flue hele sommeren...  Regner med at det finnes et

bilde eller to av den tannløse torpedoen?

;D ;D ;D ;D ;D ;D
Lenke til kommentar
Del på andre sider

om du påstår det er vm i tull, så tar ikke jeg det så nøye, for jeg vet godt hva jeg og "mine" har fått :D bilder skal seff komme når jeg reiser hjem i jula og får lagt inn bilder fra kamera mitt på de pc'ne jeg har her.. selv om jeg bodde på arøya, så betyr det vel ikke atte det er der jeg fisker? men jeg kan si så mye som atte det er i nærheten der og det er 1 plass som har utmerka seg i forhold til alle de andre plassene :P men dere som bor i nærheten kan jo få ett par tips om plasser men ikke på åpent forum (jeg har jo fløtta oppover til trøndelag så da er det ikke fare for atte dere tar fiskeplassene mine)

MEN over til noe annet nå, jeg har knekkt beinet og har gått glipp av en havfisketur som vi skulle skrive en oppgave om.. men jeg fikk jo ikke vært med på den turen og lærern ville lære mer om sjøtryte så jeg må skrive en 3-4siders artikkel om havabboren.. så har dere litt info om selve fisken som dere vil dele eller vil dere la meg lære på den harde måten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er langs fjellkanter der det blir ganske brådypt med engang.. hvor kjente plassene er for sportfiskere vet jeg ikke men det er meget kjente plasser blandt yrkesfiskerne i området.. hva de har spist vet jeg faktisk ikke for jeg spiser ikke fisk og kakker heller ikke fisk hvis ikke jeg må og til dags dato så har jeg kun kakka 1 havabbor men bestemor sløya'n og kasta innmaten før jeg rakk å tenke meg om så jeg fikk desverre aldri sett innholdet i magen på den

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...