Gå til innhold

Fiske etter Havabbor


pellus

Anbefalte innlegg

God Kveld!!

Er det noen som vet om noen internett sider eller noe hvor man kan lese om havabbor??

Eller kansje noen her på forumet kan si litt??

tenkte på når på døgnet det er best å fiske etter HA og hvor,strøm forhold fluevalg etc.. ;D

Kan godt si at jeg er blitt litt hekta ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Her i Telemark så er jo stort sett mageinnhold av havabboren krabber ref Øysteins betraktinger!

Du legger inn utrolig flotte bilder ;)

 

Peace and love! hehe

 

Vi kan jo legge ut litt info fra hver del i landet. Tror mange her inne kan fortelle litt om havabbor fiske og erfaringer. Her har jeg lite å fare med gitt. Har skrevet for lenge siden mine få opplevelser.

Hadde vært fint med en artikkel fra Runar Kabbe, som er stadig innom.

 

Siden du har fått såpass mye HA Øystein så kunne du kanskje fortalt litt?

 

Synes sjøørreten spretter og hopper mer, utrolig gøy det også. Jeg liker begge deler like godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest øystein

Har egentlig ingen bedre tips enn å fiske når dere har tid med de fluene man vanligvis bruker til sø på steder der man vanligvis finner sjøørreten på vinterstid, samme tips som jeg gir til de som vil fiske sø ;)

 

Mitt havabbor fiske er kun ett rekreasjons fiske, jeg går ikke målrettet etter havabbor men tar det som turer på fjorden, har stort sett 5-7 turer i sjøen om sommeren og og får stort sett 4-5 havabborer i løpet av disse turene, så jeg er absolutt ingen ekspert kun en amatør med mye basse i fjorden.

 

Fluefiske i sjøen trenger ikke være en vitenskap det handler stort sett bare om å fiske for å ha det morro, tørrfluefiske i elv derimot ;D

 

makrell.jpg?t=1220303762

disse er det iallefall ikke vanskelig å komme i kontakt med.

 

Peace and love.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vært fint med en artikkel fra Runar Kabbe, som er stadig innom.

Hvis du tar en titt på denne Toggi, så finner du en artikkel fra Runar Kabbe

http://www.oslosportsfiskere.no/Fast-Fisk-jubileum.pdf (Havabbor artikkel fra side 75)

 

 

Hei

 

Takk skal du ha ;) Går rykter om at Stig Vivelid har fått sin livs første havabbor. Da er jeg dermed den første på forumet til å gratulere. (Traff han en som dro avgårde så får Stig et dillemma i fremtiden) ;D

 

 

Edit: Kjempebra artikkel, anbefales!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt livs første havabbor..... :D

Så ufattelig gøy å vite at den er her i havgapet...

 

Jeg og D. Syrstad hadde avtalt at siden jeg idag hadde fri, og har siden helgen vært oppslukt av tanken på å få havabbor, at vi idag skulle prøve igjen.

 

Jeg plukket ham opp kl 09...og husker jeg sa til ham på veien da vi passerte et vann med masse døgnflueklekking, at dette var ren og skjær idioti å legge avgårde for saltvannsfiske ;D

Heldigvis er det bare gjedde i det vannet og vi slapp å se fristende vak.

 

Vi dro vekk fra Askøy, over broen, som det heter... ;)

På veien traff vi kompis av D.Syrstad, Leif som har pappa perm, og sjelden fiskemuligheter.

For en dag å bli med på :)

Her ute i Nordhordaland er det mange flotte plasser, man rekker dem ikke alle. Vi har aldri hørt om havabbor fangster her, men vi vil gjerne tenke tanken at de "MÅ" være her.

Her har Mr. Kabbe all honør å hente, som har satt oss på idèen....og bevare troen :D

 

Var ikke tegn til liv utover formiddagen, og måker hadde vi ikke sett hele dagen...

Lurte likevel på en og annen "sær" lyr, og noen horngjel...da steg håpet.

Vi turde likevel ikke tenke havabbor, og hadde slått oss mer eller mindre til ro med at bonusfisk idag måtte være sjøørret.

 

Fisket mye med Runars Deceiver og en rosa/hvit reke sak....den rosa likte horngjel godt.

Vi fisket en del over store "danske strandområder"...en og annen horngjel.

Ved siste plassen skiftet jeg ytterste flue, byttet Oliven deceiver med en selvbundet "deceiver look a like" med rød rygg. Vi kaller den "herringen" her borte fordi den orginalt for noen år siden skulle etterlikne Viking Herring 15 gr sluk sølv/rød.

 

På tredje kastet satt fast fisk, helt uten at det slo meg at det var Mr seabass....men skjønte fort at det ikke var makrell eller lyr....trodde det var sjøørret etterhvert...helt til..:"for svarte..eh..den er jo helt blank..det er jo f... meg en HAVABBOR!!!"

 

Gjett om den kom i håv kjapt ;D ;D

Synest den ikke virket stor, men veide 1.2 kilo, og egentlig gir jeg blanke i vekta.

Det er så ufattelig gøy å vite at den er i områder vi håpet på. Blir liksom litt mer futt i disse turene fremover. Og gjett om jeg skal nyte neste litt bedre...

 

Fisket bare med SA Striped Bass synk 1...og den nye Helios Mid Flex #8....veier jo det samme som en #5 stang, og rett og slett fin å kaste med, for ikke snakke om å få fisk på ;)

 

Takk alle som har gort det mulig....(er det ikke det dem pleier si når de mottar trofèet..ho-ho ;D)

 

 

Noen stemningsbilder følger;  D.Syrstad vil komme med bilder fra perlen i Norhordaland, da jeg ikke fikk komprimert dem...er ikke veeeldig stødig på dataen

:-\)

Jeg har fikset det tidligere, men ikke idag..%&%¤%¤¤#.

 

post-1338-13949857850327_thumb.jpg

post-1338-13949857851293_thumb.jpg

post-1338-13949857852152_thumb.jpg

post-1338-13949857853052_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker gutter, :D

Ja, det er nettopp det at det er helt nytt sted som gjør det så knakende festlig...rett og slett en deilig, deilig tanke.

HAr fri imorgen tidlig,seinvakt, men det rasles med sabelen i heimen om tur til ikea....har egentlig allerede begynt å leke med tanken på å dra ut kl 04 inatt igjen...og være ved frokostbordet kl 09..

huff, nå kjenner jeg at jeg er "på kjøret" ;D ;D

Kan umulig være helsebringende i lengden..ho-ho

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, dette var tydeligvis dagen av alle dager ;D ;D ;D Takker til Stig og Leif for en storartet dag ;)

Og kjempegratulasjoner til Stig med kanonfangst :o (kan ikke huske å ha sett gutten så ivrig noensinne, og jeg har sett'n et par ganger) ;D ;D Det var stort å oppdage HA på disse kanter, som jeg kanskje egentlig ikke helt hadde troen på :-\ Men i dag kunne Stig bekrefte at sorten er på vestlandet ;D For min del var det første gang jeg fikk se HA "Live", og yessss....nydelig flott fisk.

Hadde Konemor til Stig dratt'n med på Ikea i kveld tror jeg hun hadde fått alt hun hadde lyst på....... I morgen hmmmmm...tror ikke det(Da Stig sine tanker vil være en helt annen plass, tror nå jeg) ;)

Blir gjerne med flere ganger jeg, trivelig selskap, store opplevelser, og kanonfin dag ;D ;D ;D;);D ;D ;D

 

Og tror faktisk Stig svelga sneipen sin i ren overraskelse etter at han så hva det var :rolleyes:

 

ps. Og om det er helsebringende?.....?.... Vist farken er det det, tenk all den deilige sjølufta ;D ;D ;D Og forresten, plukker du meg opp kl 0400?

post-2790-13949857854032_thumb.jpg

post-2790-13949857854382_thumb.jpg

post-2790-13949857854992_thumb.jpg

post-2790-13949857855482_thumb.jpg

post-2790-13949857856103_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he he, tenke seg til, Stig og havabbor. Var ikke i tvil om at det måtte skje, pågangsmot og tro, så lykkes man i de fleste tilfeller.

Bildene ga gåsehud, flotte områder dere råder over, uansett om det var der fisken ble tatt eller ikke. :)

Gratulerer og lykke til videre. Blir ikke siste havabboren fra de kanter. Når Stig og Syrstad får full kontroll over områdene blir det mye flex i klingen fremover. ;D Gratulerer igjen, godt det er flere som er på kjøret. Har vært det i 14 år, men det finnes ikke medisin, jeg må bare ha mer- heldigvis.

 

 

Runar Kabbe

Nordisk Fiskeutstyr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I helgen ble ny stang i klasse 8-9 kjøpt inn til følgende komentar fra min kone: jeg husker du sa for to år siden at du ikke trang flere stenger. Nå er stang nummer tre til sjøfiske kjøpt inn med havabborfiske som unskyldning. Har  kun fisket med flue i tre år og kjenner at fiske i sjøen er det som lokker mest. Sesong hele året er det også. Til helgen er jeg uten kone og barn og det er 100 meter ned til båthavna. Kan vel ikke si annet enn at jeg gleder meg til helgen. Hekta, nei ikke jeg ihvertfall  ;D

Gratis med flott fisk Stig. Er selv på utkikk etter nye plasser som leverer havabbor.

 

Hilsen Anders

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I helgen ble ny stang i klasse 8-9 kjøpt inn til følgende komentar fra min kone: jeg husker du sa for to år siden at du ikke trang flere stenger.

 

 

Man må gjerne mene at man ikke trenger flere stenger, og mange av oss gjør det heller ikke. Men, man må aldri si det!  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner god hva du mener JB. Jeg var ny i fluefiske og gjore en feil som kona liker å minne meg på. Føler jeg har lært mye på to år og håper å unngå sånne feil i fremtiden. Personlig tror jeg nå at man aldri får formange stenger. Viktig å ha en til enhver anledning.

 

Hilsen Anders

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Humre, humre, fornøyelig lesning dette her. Når havabbor stimene skjønner hvor farlig det blir på vestlandet fremover så håper jeg de stimer mere tilbake hit  ;D ;D.

 

Gratulerer med første HA Stig, og for fin historie og flotte bilder!!!

 

Å jakte fisk i slike omgivelser, som dere har, må bare være helt konge :D.

 

Tenker sesongen ble vesentlig utvida nå. Kona klager bitte litt her. Før var juni måned hellig. Men, etter noen turer i sjøen,  har hun skjønt at jeg kan bli "borte" store deler av året. Heldigvis er hun veldig glad i fisk, så noen må jeg ta med hjem for å kunne fortsette. HA middag har hun ikke fått ennå. Frem til nå har jeg kun sett HA. Det var den Anders tok på forrige fisketur. Men, en dag blir det kanskje min tur også....... Hadde jo vært moro å få den før deg da D. Syrstad, men da tror jeg jammen meg at jeg må stå på noe inn i h..... ;D ;D ;D:) :) :)

 

Hadde ellers en trivelig tur med Anders og Toggi i dag. Fikk lov å fiske i et lite paradis. Været var svært skiftende og ustabilt. Det var bittet også, men Toggi greide på sedvanlig måte å lure en fin SØ og det på en bitteliten brun "Grå Frede" uten hale. Der i gården blir alt testet og prøvd ut skikkelig.

Er i gang med forhandlinger om ny tur....

 

fiskelaus, men fornøyd bjorni

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...