Gå til innhold

Fiske etter Havabbor


pellus

Anbefalte innlegg

Var ute en tur i dag, fant ikke bass!

Og det har blitt min røde tråd i år :(

Men fikk sjø-ørret, torsk og makrell :)

Tåka la kanskje en demper på havabboren??

Børge: Skulle gjerne hatt deg med som læregutt, hadde jeg bare hatt noe om havabbor fiske å lære bort :P

Men kom gjerne på Jeløya treffet, sikkert noen som kan gi deg noen tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å her bor jeg midt i Oslo og har aldri i mitt liv prøvd å fiske havabbor... Det er vel kanskje på tide. Noen som vil ha en læregutt? ;)

Dersom du kan fiske SØ, så kan du nok fiske HA også. Det er nøyaktig like enkelt, og forutsetter bare at du vet hvor den finnes. Det er uten tvil mest gøy å fange den på flytesnøre. Det er nesten like gøy som tørrfluefiske. Men som i dag, feks, så jaktet den 2-3 meter under overflaten, og da ble jeg nødt til å bruke en nedblyet flue for å få kontakt. Litt vanskeligere å kaste, men med litt trening så kan man kaste en rimelig heavy streamer med fluestang.  I okt/nov så må til og med jeg legge fra meg flytesnøret når jeg fisker HA. Da er det på med synk 7. Ikke det artigste fisket i verden, men passe effektivt.

Mvh Fuglefisker, som stort sett måtte fiske med sluk i kveld, siden jeg lot en slukfiskende kamerat lære seg fluekasting med stanga mi. Fikk likevel lurt et par svarte SØ og en HA på kiloen, men måtte se meg slått av de to kompisene mine, som fikk 7 HA og 11 SØ tilsammen. (og alle svømmer lykkelig videre rundt Jeløya)

Ja....i dag er jeg faktisk litt full, men det har regnet uten stopp på en 8-timers fisketur, og da er det jo lov. Til å drikke litt på stranden, altså. God natt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe takk for svar. Jeg er gjerne læregutt på sjøørret og jeg altså, for jeg drar flere timer i motsatt vei for å fiske i rennende vann. Er skikkelig dårlig på å utnytte det jeg har i nærområdet. Ser så håpløst ut å kaste blindt med flue ut i det åpne hav... Men jeg kan tenke meg å utvide horisonten litt utover høsten. Er jo mer spennende med 2 kilos sjøørret enn halvkilos harr...

Kanskje jeg skal finne frem bonefishstanga å dra på jeløytreff da gitt... For Tony har jo sjøørretstanga mi...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe takk for svar. Jeg er gjerne læregutt på sjøørret og jeg altså, for jeg drar flere timer i motsatt vei for å fiske i rennende vann. Er skikkelig dårlig på å utnytte det jeg har i nærområdet. Ser så håpløst ut å kaste blindt med flue ut i det åpne hav... Men jeg kan tenke meg å utvide horisonten litt utover høsten. Er jo mer spennende med 2 kilos sjøørret enn halvkilos harr...

Kanskje jeg skal finne frem bonefishstanga å dra på jeløytreff da gitt... For Tony har jo sjøørretstanga mi...

Det gjør du nok lurt i!!

Er jo ett svært flott fiske i sjøen her, og indre Oslofjord :)

Bare kom ned når du vil, så kan du jo de fluene jeg skylder deg :P

Send meg en pm om du ikke har tlf nr mitt lenger :)

Jeg sliter med å finne havabbor, lurer på å stikke noen turer til indre deler av fjorden..

Så noen i går da, men selvfølgelig langt langt ute..

Men gir aldri opp, og gidder ikke fiske sjøørret nå!

Det fisket er jo ikke på topp enda, så heller satse på Bass, den er jo ikke tilgjengelig hele året..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg og en venn var å fiska på jeløya i stad, og det var en del havabbor som jagde overflaten, problemet var at vi hadde sena ute, var på feil sted eller var i ferd med å pakke utstyret.... som dere sikkert skjønner ble det ikke no' fangst i dag, ikke en gang på det kastet mitt som var en meter unna dem...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe takk for svar. Jeg er gjerne læregutt på sjøørret og jeg altså, for jeg drar flere timer i motsatt vei for å fiske i rennende vann. Er skikkelig dårlig på å utnytte det jeg har i nærområdet. Ser så håpløst ut å kaste blindt med flue ut i det åpne hav... Men jeg kan tenke meg å utvide horisonten litt utover høsten. Er jo mer spennende med 2 kilos sjøørret enn halvkilos harr...

Kanskje jeg skal finne frem bonefishstanga å dra på jeløytreff da gitt... For Tony har jo sjøørretstanga mi...

Samme tenkte jeg i går når jeg kjøpte meg ny stang, snelle og line til Sjøfiske. Kan egentlig ikke sitte inne å sture når man bor langs kysten i vestfold. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tony. Skjønner ikke helt det med dårlig med sjøørret-fiske nå. Er det fargen? Fått ganske bra med ørret denna uke. Eneste feilien er at de fleste har vært farget. Ellers har de virket i topp form og kjempet på sitt beste.

Jo mange er farget, men jeg syns fisket blir bare bedre og bedre utover høsten!

Men er fint sjøørret fiske nå, selv om huggperiodene ikke er så lange og begrenset til morgen og kveld..

Om ikke været skulle tilsi noe annet da :)

Men satser på havabbor heller jeg!

Sa vel heller ikke at det er dårlig sjøørret fiske nå, er bare det at jeg velger å fiske etter andre arter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig Tony!

Gratulerer! Godt å se deg tilbake på topp  ;D

For min del kan jeg knapt kalle meg fluefisker lenger. Så sjeldent jeg har vært ute siden forsommeren så bør jeg kanskje bare bruke betegnelsen "flue".

Hvor store binder du SF decieverne dine Tony? Vet ikke om jeg har mer chartreuse igjen, men er da flust av andre farger som funger... Bruker du epoxy/tilsvarende på hodet? Må gjerne legge ut en SBS under fluetråden din  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss det var fin sei til å være på jeløya Tony. Jeg bruker vanlig superlim på decieverhodene. Har erfaring med at jeg mister færre øyne med superlim enn epoxy. Andre med erfaringer?

Har sjeldent mistet øyer med epoxy; da har de fått seriøst med juling!... men er nøye med blandingen; ellers blir det fort krøll  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...