Gå til innhold

Fiske etter Havabbor


pellus

Anbefalte innlegg

Havabboren har overvintret på sine vanlige steder ute i fjorden. Dessverre, og ganske tilfeldig oppdaget en garnfisker et av disse stedene, men han hadde heldigvis vett nok til å ikke sette garnene der igjen. Havabboren dukker nok opp til vanlig tid i år også, og heller ikke i år skal jeg bruke en sommerkalori på å jakte på den :-*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Maritn!

Det var jo en gangske tøff vinter i fjor også, men vi fikk havabbor siste helgen i Mai 10 stk, de var ikke så veldig store ca 1 kg. Men morro var det, jeg tror ikke det blir noe mindre eller seiner i år. Vi fikk noen på streaking caddy, det anbefalger jeg flere til å prøve.

Vi fisker i Larviks området

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er gode nyheter. 2009 startet i midten av Mai for min del. Da er det vel kanskje ikke så ille allikevel :)

Ser nok ut til at det blir mye av det samme i år også ja. For min del knakk jeg koden 6. juni i fjor. Får se om jeg klarer det tidligere i år :)

Jeg hørte rykter om det Mads, men jeg bodde nordpå fram til august i fjor så jeg fikk ikke med meg sesongstart i det hele tatt. Alt i alt så virker det som om temperaturen er den avgjørende faktor uansett, og da blir det kanskje ikke de helt store variasjonene allikevel... og godt er det :)

Hei Maritn!

Det var jo en gangske tøff vinter i fjor også, men vi fikk havabbor siste helgen i Mai 10 stk, de var ikke så veldig store ca 1 kg. Men morro var det, jeg tror ikke det blir noe mindre eller seiner i år. Vi fikk noen på streaking caddy, det anbefalger jeg flere til å prøve.

Vi fisker i Larviks området

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg var ute i Bergensområdet i helgen og observerte en liten gjeng med havabborere svømmende på en kjent sjøørretplass... Kresne var de også! Fikk tilslutt ene til å prøve seg på fluen min, men den satt ikke godt nok til å bli årets første. Utrolig gøy å se at de er tilbake!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I fjor var første landet rundt denne tiden, og fisket tok av rundt første uken i juni. Jeg tok flest fisk midt på dagen gjennom hele sesongen, selv om folk anbefaler kvelds og morgensfiske. I år blir det litt mer målrettet fiske etter HA, og jeg gleder meg til å fiske både morgen, formiddag, ettermiddag, kveld, og natt... Mange 10-12cm decievere er bundet, og synk3 er på plass på spolen. Jeg er veldig spent på om de dukker opp på godplassen i år også! Er det noen som har flere sesongen etter havabbor som kan fortelle om de ser ut til å komme tilbake til godplassene år etter år, eller det må leting til i år også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown User

Høres utrolig spennede ut. Håper det kommer igang rundt øya snart. Blir vel Trond M som snart kommer med rapport.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åhh, det håper jeg også swede!

HA kommer tilbake til de samme plassen hvert år virker det som.

De trives jo bedere noen steder en andre :D

Noe jeg virkelig kan anbefale er å ta på svømmeføtter og dykkemaske å padle rundt på fiskeplasser.

Noe av det råeste jeg har opplevd er å havne midt inni en stim med STORE HA, og de var ikke det minste redde! (hadde ikke med meg harpunen, men pappa tok en av dem senere på kvelden på flue :P )

ååå, nå merker jeg at jeg gleder meg ;D

Vebjørn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode sjøørretplasser er gode havabborplasser! For meg har det funket å bytte ut leopardbunn med en marbakke... Steder der det er grunner innenfor kastedistanse har vist seg å være veldig giftige! Husk også at HA vil ha kort vei til dypere vann, så se om du finner steder der det ikke er langt å svømme for å komme ned på 5-10meter.

Jeg bruker denne siden for å finne steder, da det til og med er sjøkart du kan ta i bruk. Veldig bra side!

http://kart.statkart.no/adaptive2/default.aspx?gui=1〈=2  (er det greit å legge ut denne linken?)

Ifjor brukte jeg mye tid på leting etter HA, men fant fort et par steder som minner om beskrivelsene over. I fjor fisket jeg bare med intermediate, og det funket helt fint. Eneste problemet er at fisket blir mindre effektivt om du skal fiske litt dypere, så i år har jeg kjøpt meg synk3... Gleder meg stort!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synk 3 er min favoritt til HA fiske. Fisker mye på 2-4 meter og da er det fint å slippe å vente så lenge som man må med synk1. Og er det jaging i overflaten synes jeg det funker fint om man trekker inn med en gang. De fleste bassene mine tas påsvært grundt vann og nærme land. Det er da snakk om marbakker og grunner som ble nevnt.

M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...