Gå til innhold

Fiske etter Havabbor


pellus

Anbefalte innlegg

Nå er været slik jeg har savnet det til sjøørretfisket! Mildt og regnbyger......pokker hvor det vaket på mygg idag(ferskvann) og det er det trykk i sjøfisket også.

Jeg liker egentlig dette været på HA også, men er enig fordi vi må jo få den på plass først!

Neste varmebølge så kommer den, og tipper folk kommer til å få slengere da.

I 2008 fikk jeg de i slutten av mai i nettopp en varemperiode.

Blir spennende om det blir bra i år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig sannsynlig at du er det! Jeg kommer til å prøve når det blir varmere, men jeg forventer ikke å få i Mandal siden det var så tregt i fjor. Må nok litt vestover for å være sikkrere. Men det handler om å treffe, stadig hører jeg om folk som har fått de andre steder. Her i sør virker det som det er kun et fåtall plasser som er bankers. Men kysten kryr av biotoper som er gull så det er jo ikke underlig at den er vrien å finne. Lurer på om HA er på vei ned eller opp sånn bestandsmessig? Har det stagnert tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig sannsynlig at du er det! Jeg kommer til å prøve når det blir varmere, men jeg forventer ikke å få i Mandal siden det var så tregt i fjor. Må nok litt vestover for å være sikkrere. Men det handler om å treffe, stadig hører jeg om folk som har fått de andre steder. Her i sør virker det som det er kun et fåtall plasser som er bankers. Men kysten kryr av biotoper som er gull så det er jo ikke underlig at den er vrien å finne. Lurer på om HA er på vei ned eller opp sånn bestandsmessig? Har det stagnert tro?

Stagnert er vanskelig å si noe om, men Oslofjorden har levert rimelig jevnt de 16 årene jeg har holdt på. Noen år har vært dårligere enn andre selvfølgelig. Sist sesong var av de dårligste, men velger å tro at det er svingninger. Tre fire år siden trodde jeg HA var svømt helt ut, super dårlig første halvdel for så å ta seg kraftig opp siste halvdel, med jaging, full action og flex i klingen.

Den vandrer nok mer enn vi tror, selv om det helt sikkert vil være stasjonær fisk også. Men her er vi inne på magefølelser og uvitenhet. Merkingen som er gjort har ikke gitt så mye. Som jeg har forstått har Coleman og Haugen sluttet med det, siden gjenfangst har vært så og si null. Radiomerkingen har gitt noe mer men bare lokalt i Oslofj.

Mitt inntrykk er at fluefiskerne i Oslofj. setter tilbake de fleste HA. Den gleder jo så mange så det bør gjøres i fortsettelsen også. På matbordet blir det en veldig kort glede. Siden vi vet så lite, så er det tryggest å ha den i vannet.

Nå er det vel like før det braker løs for vi håpe.

Mvh

Runar Kabbe

Nordisk Fiskeutstyr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt klart en mystisk fisk som kan virke fraværende for så å være mer forutsigbar. Det er jo mye av moroa med denne fisken. Som du skriver så går det opp og ned, og forhåpentligvis blir det bedre i år. Jeg har på en plass i Mandal opplevd at den kan være der noen dager og så er den ikke å se resten av sommeren. Veldig tilfeldig, men varme kvelder er stikkordet. Beste fisket hadde jeg på formiddagen i ordentlig middelhavsvær, sjøørreten var gått på dypet og vannet ble mer tropisk! Fikk en sånn underlig stemmning, og så ikke minst de rå huggene fra HA. Blir moro!

Jeg er fremdelses i sjøørretmoduset, men det flettes naturlig sammen med varmen og fra midten av juni er det litt vær og plass som påvirker hva jeg går etter. Er ofte i båten og ser da hele tiden etter disse utrolig flotte vakene som HA lager. Endelig er den norske fiskesommeren igang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ta en fisk av og til er ikke noe å skamme seg over. Men de fleste bør slippes da man ikke trenger mer enn noen få HA i året. Den ene middagen jeg har i året er en slags hyllest til fisken og fiskegleden!

Den er god og som sommermat er det nydelig. Men den er så artig som sportsfisk og vokser sent, samt vi vet ikke helt hvor stor stammen er så jeg slipper de ofte ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ta en fisk av og til er ikke noe å skamme seg over. Men de fleste bør slippes da man ikke trenger mer enn noen få HA i året. Den ene middagen jeg har i året er en slags hyllest til fisken og fiskegleden!

Den er god og som sommermat er det nydelig. Men den er så artig som sportsfisk og vokser sent, samt vi vet ikke helt hvor stor stammen er så jeg slipper de ofte ut.

Nei, det er en skam å ikke smake på denne flotte matfisken.. Kommer til å spise alle jeg får. Nam..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

;D

Hadde HA smakt dritt så hadde jeg faktisk hatt den litt lavere på lista over favorittarter, og får å virkelig toppe kjærligheten til arten(muligens ikke akkurat det utvalgte enkeltindividet :-\ ;D)så feirer jeg(muligens meg selv!) ved å spise den. Ble helt absurd nå....

Mulig jeg skal prøve på den idag!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte filmen havabbor på flue med runar kabbe her om dagen! Nå tenker jeg nesten ikke på annet! Jeg vil fiske havabbor! Jjeg bor i Rogaland å etter som jeg har hørt finnes det havabbor på jæren kysten men guuud hvor lang og stor jæren kysten er! Noen som vet/har lyst til å røpe litt mer? Gjerne på PM om det føles bedre!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte filmen havabbor på flue med runar kabbe her om dagen! Nå tenker jeg nesten ikke på annet! Jeg vil fiske havabbor! Jjeg bor i Rogaland å etter som jeg har hørt finnes det havabbor på jæren kysten men guuud hvor lang og stor jæren kysten er! Noen som vet/har lyst til å røpe litt mer? Gjerne på PM om det føles bedre!?

Hei Christoffer og takk for at du kjøpte filmen, det varmer. Velkommen i klubben til de som venter på HA. Neppe langt unna nå, men vil gjerne ha varmen vi hadde her tidligere tilbake. Bare vent til du kjenner hugget fra HA, DA tenker du ihvertfall ikke på annet. Lykke til!!

Mvh

Runar Kabbe

Nordisk Fiskeutstyr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som marbakken nevner er det litt rart det ikke blir tatt mer ha her nede. Jeg vet de får litt, noen ganske bra faktisk men sånn ellers. Sikkert mange slukfiskere som får og kaster fandenskapet i skogen eller i vannet fordi de ikke vet hva det er. Første ha jeg vet om som ble tatt her er for 20-21 år siden. En jeg kjenner fikk en i utløpet av Otra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er enkelte steder som skiller seg ut og det jeg har merket meg er at de største konsentrasjonene er i fjorder som er av viss størrelse. Virker som de blir i disse systemene en stund når de først er kommet inn.

I mer åpne områder blir det mer næla i høystaken.

Lenefjord og flekkefjord er helt spesielle og der er det mer av de. Og så er det nok endel kiler og småfjorder som holder mer fisk enn vi tror.

Men jeg finner de i salte fjorder som har mye brisling. På de åpne områdene med skjærgård er det sikkert flere enn vi tror men de flytter seg etter byttefisken. I fjordene der jeg finner de så er det enkelte steder de dukker opp hvert år. Det er snakk om meget marginale steder. Potensialet for HA fiske er enormt, men det er utrådd vann og man må være åpen for mange bomturer. Men etterhvert så dukker plassene opp og man kjenner en HA plass når man ser den, om ikke så lett som en sjøørretplass. Men så er det heller ikke så lett å finne sjøørretplassene med de virkelige ruggene...... ;)

Neste varmebølge, med jenter og gutter nakne på svaberg med en halvstekt flintsteik og pils....Det er signalet om at HA er på jakt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal ikke være venner med alle heller, jeg er bare rett frem hele tiden og så får folk ta det på sitt vis! ;)

Men intensjon bak alt jeg skriver er kjærlighet til naturen og ønsket om å ta best mulig vare på den, og så er jeg ikke så glad i fluefiskere som bruker mye tid på å snakke dritt om andre metoder.  ;) Vi trenger naturvenner! Ikke jålebukker som navlebeskuende går glipp av alle nyansene.....Fluefiske KAN være det ypperste man kan oppleve i fiske men det er en balansegang og for min del var abboren som like før den slukte marken stod helt stille med vibrerende finner det synet som tente meg, romantikken. Egentlig er mye fiske jakten på det perfekte lyset :rolleyes:;D Og når vannet brytes av lakseplasket, iene i vannet når sjøørreten snur, plogen til Havabboren som får verden til å stå stille da trives jeg. Mye av årsaken til at jeg liker flue er at jeg kjenner hugget i lina....Tror mye ligger der jeg. Nærværet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig mye vind og ikke særlig varmt gjør at jeg ikke får troa på HA fiske enda. To år siden var det nesten 30 grader i slutten av mai og fisket var fullt igang.

På tross av det så får jeg litt suget rett og slett pga lange lyse dager og det faktum at vi snart skriver Juni.

Noen som har prøvd seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig mye vind og ikke særlig varmt gjør at jeg ikke får troa på HA fiske enda. To år siden var det nesten 30 grader i slutten av mai og fisket var fullt igang.

På tross av det så får jeg litt suget rett og slett pga lange lyse dager og det faktum at vi snart skriver Juni.

Noen som har prøvd seg?

Nei det var i slutten av juni det var så varmt. 26,9 grader inne i Toppdalsfjoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er Mandal nesten like varmt som death valley ;D

Når jeg skriver 30grader så mener jeg veldig varmt, var ment som et bilde på hva som gjerne trigger HA igang. Men det var en lang periode med varme for to år siden i slutten av Mai.

Uansett så leste jeg på fiskersiden idag at HA er tatt i Flekkefjord!

Utrolig moro!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...