Gå til innhold

Enda en ny fluering... Flytende døgnfluer


Oddbjørn

Anbefalte innlegg

Godt å se at i alle fall posten funker. Gleder meg til å se hva dere andre har gjort. Som sagt tidligere er dette første gang jeg er med på dette. Etter at kona spurte meg om hva var vitsen med å være med i en fluering, har jeg tenkt litt på hvorfor?

For det første, skal det bli moro å se hva andre liker å lage, deretter hva slags teknikk og materiale dere velger. Selv med all verdens gode beskrivelser både av teknikk og valg av materiale, tror jeg alle etter en stund legger seg til sin egen stil og begynner å eksperimentere med å blande teknikker og materiale.

Den ultimate opplevelse for flufsker/-binder, er når fisken har samme "smak" som deg selv. jeg tror det er Andrè Bruun som sier at det er ikke du, men fisken som velger flue. Det er jo en sannhet med visse modifikasjoner, det er du/jeg som er i flueboksen og velger hva som skal legges på fatet til fisken. Det er vel først når frustrasjonen over sær fisk har fått overtaket, at vi prøver noe vi slett ikke har trua på?

Er utrolig spent på denne Vulgataen til Rune, har ikke prøvde den selv enda, men den ser giftig ut.

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God morgen stemelli, har du mye snø? Har tenkt meg oppover en tur til nabobygda Røyrvik til sommeren for å fiske. Har en gammel barndomsvenn som har hytte ved Tunsjøen. Skulle vært moro å hilse på og få noen tips om hvor du fisker. Har fisket litt i området øst for Skorovass og innover fra hytta til kompisen. Det har blitt mest fiske i småvann og tjærn, er ute etter et godt elvefiske. Send meg gjerne en PM.

 

M.v.h.

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er jeg ferdig med 6 døgniser, til vår\forsommer fiske. Oppdager etterhvert at jeg stort sett bruker CdC i alt jeg binder. Så også denne gangen. En simpel flue, men den har fungert for meg, i "mine" vann,  i mange år. Den fungerer best om våren. I etterkant har jeg skjønt at flua imiterer imago av Vespertina eller Marginata.

 

Krok: TMC102Y str. 15

Bindetråd: brun 6\0

Hale: Noen fibre Cock D'Leon

Ribb: Tynneste rosa chrystal flash

Kropp: Flyrite nr. 28 Dark Reddish Brown

Ving: Brun hanesaddle fjær spunnet gjennom oliven CdC

 

Klipper flua under når ferdig. Dette gjør at den som regel lander riktig på vannet. Flua flyter som en kork og skal selvølgelig fiskes tørt. Dead drift i elv, stille eller med ørsmå inntrekk, nærmest vibrering  i stille vann. Jeg har nesten slutta å bruke lakk etter at jeg oppdaget lynlim med pensel.

 

Som alltid så impergeneres flua ved vannet. Jeg har aldri med meg risteboks, kun CdC olje, eller Airflo Repel (men det har jeg vel nevnt noen ganger nå...)

 

Fluene går i posten i morgen

 

bjorni

 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første, skal det bli moro å se hva andre liker å lage, deretter hva slags teknikk og materiale dere velger. Selv med all verdens gode beskrivelser både av teknikk og valg av materiale, tror jeg alle etter en stund legger seg til sin egen stil og begynner å eksperimentere med å blande teknikker og materiale.

 

Flueringer er nytt for meg i vinter, men det har gitt mersmak. En ting er å se en bindebeskrivelse, en annen ting er å se, føle og ta i en flue andre har som favoritt. Jeg mener jeg har fått noen aha opplevelser her i vinter. Jeg er 100% sikker på at jeg får tilbake den tida jeg har brukt flerfoldige ganger ved fiske i sommer.

Takk til dere alle som har vært med på de ulike flueringene i vinter  :)

 

 

 

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er min også ferdig, den går i Posten idag.

 

Beskrivelse:

 

Krok: TMC100 str. 14

Bindetråd: brun 8\0

Hale: Cock D'Leon dark pardo

Kropp: Gåsebiots, bygg kropp først med en eller annen flyrite

Torax: Litt Diamond brite - Bronze peacock

Ving: TMC Air dry wing

Hackle: Whiting, Hebert Miner Prograde - Dark champagne

 

 

Edit: vingen er i farge dark dun

post-1448-13949854944887_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halla folkens. Fluene mine går i posten i morra. Har ikke peiling på akkurat hvilken døgnflue den imiterer, ell om den imiterer en spesiell art i det hele tatt, men den har vært min flue nr. 1 både i elv og vann. Dette er en parashute med lysgrønn dubbing, brune hacklefibre som hale, brunt hackle, cdc-ving. Håper denne bringer like mye glede til dere som den har brakt meg :) Skitt fiske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den så flott ut Juvis! Er ingen døgnflueekspert, men dette er vel også tenkt å imitere en Lepto?

 

Takk for det  :) Ja det stemmer det, det er vespertina og marginata jeg har brukt den på. Krokstørrelser fra 12-16 på Marginata og forsåvidt også Vespertina som er noe mindre (14-16). Det ligger også med en sulphurea variant som bonus til deg  :) Jeg trenger heller ikke min egen i retur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 nye spennende konvolutter i posten i dag  ;D

 

Da mangler jeg bare fluene fra pellus, de har jeg sikkert i morgen.

 

Her er de jeg har fått, gi meg et hint om jeg har blanda navnene. Dårlig bilde, skal ta bedre bilder av hver enkelt flue når jeg har fått alle.

post-155-13949855021652_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått alle fluene nå og de blir postet i morgen. Takker for alle fluene og bonusfluene!

 

Tok noen bilder i dag, men må ta noen om igjen. Prøvde å utnytte dagslyset, men sola gløttet litt for mye fram så ble litt for mye baklys. Passet bra på noen av fluene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for fine fluer og ekstra materiale - dette hadde jeg ikke fra før - og skal så definitivt prøves. Dette var så absolutt en positiv erfaring, så det blir nok ikke siste gang jeg melder meg på en slik ring. Skitt fiske gutter.

 

Hilsen Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan berolige alle deltakere i ringen med at de har bestått ;D  Vil si at fluene også  denne gangen var særdeles fint laget. Disse fluene er ikke å få kjøpt! Jeg er virkelig glad jeg ble med på denne ringen også.

 

Takkar alle bidragsytere!

 

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...