Gå til innhold

Høkensås 22-26.09.04


Rune Stokkebekk

Anbefalte innlegg

Jeg var på den obligatoriske høstturen på andre siden av grensen i forrige uke. Fisket var bra som det pleier selv om klekkingene godt kunne vært bedre.

 

Det klekket store og mellomstore vårfluer midt på dagen. Krok 12 og 8. Vårfluene var lysebrune med nesten stråfargede vinger.

Det klekket sporadisk med fjærmygg krok 16 og noen små døgnfluer (Cloeon simile) Fisken var mest opptatt av vårfluene og vaket til tider godt på stigende vårfluepupper.

 

For den som har mulighet så er ikke "åsen" noe dårlig sted nå på høsten.

Vi fikk brukbart med fisk mellom 1 og 2 kilo. Det var gledelig at mesteparten av fisken var fin regnbue med riktig fasong og hele finner.

Kamplysten til disse "ville" regnbuene overgår brunørreten med mange hakk :D Knallmoro på 4'er stanga!

 

Bilder og mer facts kommer senere under forumet "min fisketur".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regnbueørred skulle aldrig være sat ud i Skandinavien, den høre ikke hjemme her, og er en forurening af vor fauna, på samme måde, som man nu sætter Harr ud i Helgeåen i Sydsverige.

Vi risikerer at det hele bliver en stor pærevælling. hvor det kun kommer an på at fange mange og store fisk, og glemmer at det andet der foregår omkring oss

.

Skal vi absolut fange regnbuer, så betal de 100 kr. det koster at fiske i et p&t (så får du i tilgift et tilskud af penicillin, med i købet laugh.png' alt=':lol:'> )

 

/Loke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermansen

Da blir det mange fiskeslag som skal bort fra nordiske vann.

 

Regnbuefiske rundt om i sverige er jo put and take fiske. Eneste er jo at fisken går i større vann, og lever mest mulig naturlig og oppfører seg som en vanlig ørret. Og for å få lov å sleppe regnbue må vannet holdes avstengt fra andre vann slik at ikke spredning blir noe problem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Hermansen.

 

Hvad så med den regnbue der sættes ud på kysten, og går op i åer og elve, ikke for at gyde, for det gør den ikke her, men tager vildfiske yngel,

 

når der går hul på et havdambrug, slipper der over 100 tons regnbuer ud. Altså til glæde for de mange og til skeptisk for de få, som gerne vil have en ren fauna, og ikke fange fisk for en hver pris.

 

Hilsen Loke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal vi kun fiske etter det som naturlig fantes i vannet så hadde Norge vært ganske fattig på ørretvann. Allerede i vikingetiden ble det flyttet fisk mellom vassdrag og Hardangervidda hadde vært temmelig fisketom uten utsettinger.

 

Jeg er selvfølgelig enig i at Regnbueørret ikke skal settes ut i vassdrag som huser villfisk. De er det forresten ganske få av.

Ei heller bør den ha mulighet til å forflytte seg. Dersom utsettinger av regnbue foregår i lukkede vann uten annen ørretbestand så er det ikke noe galt i det så lenge de som setter ut prioriterer kvalitet. Men dette er ikke et tema i det hele tatt, for i Norge er regnbueørret forbudt i nesten alle fylker. Det er gitt noen dispensasjoner og så har regnbuen etablert noen få bestander.

 

Jeg skjønner din skepsis Loke, jeg har ikke eller kommer aldri til å fiske Regnbueørret i Danmark. Den form som foregår der er direkte uspiselig.

Setter man ut mindre fisk og lar den vokse seg stor i ordentlige vann så blir den en helt super sportsfisk. Ørreten er en slappfisk i forhold til en regnbue som har gått mange år i vill tilstand. Regnbuen gir dessuten en forlenget sesong da den er meget aktiv langt utover høsten.

 

Den som har lest hva jeg har skrevet om regbuefiske har fått med seg hva jeg liker. Og det er ikke stor fisk for en hver pris. Første prioritet er at den er "vill" dvs. fin i fasongen og at den oppfører seg som villfisk skal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Rune.

Problemet med den regnbue vi udsætter i dk. kan meget vel havne et sted i norge hvor den gør skade på vildfisken,

Helt enig i det! Men, som jeg skriver over så ønsker jeg heller ikke regnbue i andre vann enn de som er lukkede.

 

Ang. villfisk eller ei så skal du vite at norge sør for trondheim er et skikkelig sammensurium av ulike stammer med ørret. Det er svært lite som er "orginalt".

Men det er ikke så lett å se forskjell på de ulike stammene med brunørret.

 

Du skal også vite at det er Direktoratet for Naturforvaltning og Fylkesmennene som følger opp utsettinger av fisk. Det er i norge klart definerte genetiske soner og det er retningslinjer for hvem som skal levere settefisk til hvor.

 

Jeg har selv vært med på å drive oppdrett av regnbue og jeg skal love deg at fiskene våre var av like god kvalitet som villfisk fra USA. De var dønn strøkne men så hadde de mye plass å gå på også.

Den virkelige trusselen ligger i havet, det er der regnbuen har gjort ubotelig skade.

 

Årsaken til at jeg "fyrer" opp litt her er at jeg synes at regnbuen har fått et ufortjent dårlig rykte. Blandt annet fordi den har blitt brukt i kunstige dammer og i tillegg er av dårlig kvalitet. En regnbue fra en kvalitetsbevisst oppdretter er en meget pen fisk som kan framvise både styrke og skjønnhet.

Men de må få vokse seg store i vill tilstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Tar opp denne tråden igjen, ikke for å diskutere for og mot regnbue - der synes jeg Rune S gir uttrykk for et fornuftig og balansert syn - det jeg lurer på er følgende: jeg har en kamerat som bor like utenfor Borås, og i forbindelse med et besøk hos ham tenker jeg legge inn et par fiskedager i Høkensås - ca en times kjøring fra Borås, skulle jeg tro. Nå skjønner jeg det slik at det er mest fiske på stille vann av ulik størrelse det dreier seg om. Imidlertid ser jeg også at det kan fiskes i elv (Tidån - eller er det flere elver?). Det er vel ulike kortsoner der borte, så det jeg lurer på er om elva er interessant fiskemessig (synes generelt elvefiske er morsomst), eller om det er bortkastet tid/penger og jeg bør holde meg til stillevann-fiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Yardbird!

 

Jeg har fisket i Tidan et par ganger, og vært og tittet på den hver eneste gang jeg har besøkt Høkensås. Det er en nydelig elv på mange måter, med overhengende trær og vakre ruiner/steinbruer, men fisken i elva holder ikke samme kvalitet som snittet på fisken i en del av vannene. Det kan også være litt folksomt langs elva under høysesongen, men du kan alltids finne en plass for deg selv. Fisk fra oppdrettsanlegget, og to-tre km nedstrøms. Høysesong for streamerfiskerne er tidlig vår og sen høst, ellers klekker det omtrent som i Norge (litt før)..

 

Jeg ville anbefalt deg å prioritere stille vann. Du kan kjøpe kort i spesialvann, eller du kan kjøpe et "rødt" fiskekort, som tillater deg å fiske fritt i mange flue-vann. Da har du tilgang til belly-vann, og litt mindre vann der du fisker best fra land. Ca. 7-8 vann er det vel på det røde kortet. Disse ligger ikke langt unna hverandre heller, og det er grusveier inn til de aller fleste vann. Kart får du med hvis du kjøper fiskekortet i fiskesjappa. Det er også kart og elektronisk fiskekortautomat (samme som parkeringsautomat) utenfor fiskebutikken, dersom du ankommer etter åpningstid..

 

Jeg fisket der for to helger siden, og da var det fortsatt alt for varmt i vannet. Om du tar en tur nå fremover, så tror jeg du treffer bedre på fjærmyggklekkingene... ;) I Høkensås er det nemlig slik at det bør klekke bra om du skal få de fineste fiskene. Dersom det klekker dårlig, eller at du ikke fisker "entomologisk riktig", så er sjansen stor for at du får en relativ nyutsatt fisk dersom du får en fisk i overflata..

 

Det har vært en utvikling i Høkensås de siste 15 årene. De har slitt økonomisk, og har stadig skiftet eiere. Nå satses det på færre spesialvann, penere med mindre fisk, og mindre restriksjoner på antall fiskere pr vann. Ett par av mine gamle favorittvann er desverre ikke hva de en gang var pga dette, men det har hjulpet på deres økonomi.. :roll: Det er nemlig mange fiskere som har fått opp øynene for Høkensås i det siste, og sist jeg var der ble jeg sjokkert over antall fiskere (føler meg riktignok litt "skyldig" når det gjelder å markedsføre dette stedet.. :oops: ).

 

Det eneste vannet som fortsatt har begrensninger i antall fiskere er Strandgölen. Her er det STOR fisk og krevende kasteforhold, for det er ikke lov å bruke belly. Et vann du bør prøve... ;)

 

Jeg synes også Regnbua får mye ufortjent kritikk. Regnbua krever riktignok streng bevoktning og sikring ved oppdrettsanleggene (som bør ligge isolert fra elver/hav), men er en utmerket sportsfisk som enkelte ganger gjør at får se bunnen av snellespola. Dette er årsaken til at jeg drar til Høkensås. Dette er på en måte mitt "laksefiske". Store regnbuer og lange utras er det jeg søker her - forskjellen er at jeg tar de tørt på ørretutstyr.. 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for interessant informasjon - dette høres jo spennende ut selv om forholdene, som du sier, har endret seg. Men det er vel kanskje slik at for å få det til å gå rundt, er de avhengig av at det er relativt mange som bruker tilbudet, og da kan det vel bli litt folksomt fra tid til annen. Det kan kanskje også være sånn at om man drar i begynnelsen av november

er det færre folk der, men fortsatt mulighet for fjærmyggklekking?

 

Ulempen er selvsagt at dagene er i ferd med å bli sørgelig korte, men det er det lite å gjøre med

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi er to som skal prøve oss i Høkensås til helgen!

Er jo noe skeptisk, men hva gjør man ikke for å forlenge sesongen..

 

Har jo som tidligere skrevet hvert svært kritisk til silda oppe i Østerdalen, men må nok krype til korset og si at jeg har frekventert området en hel del i høstpå jakt etter sild!

 

Kanskje regnbue ikke er så ille det heller...? :D

 

Skal prøve å komme med en liten rapport etter endt tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicolaj brekke

Etter min erfaring så kan en regnbueørret knuse en brunørret ned i skoene når det gjelder kampvilje. Synes forøvrig at det er alt for stor skepsis rundt desse fantastiske sportsfiskene. Man trenger heller ikke å reise helt til Sverige heller for å nyte denne glupske versjonen som spiser det meste som blir servert. I alle fall der jeg fisket i helgen. Desse er tatt fra et Catch and Kill anlegg i Sør Norge. Det skal sies at dette er et ikke er noen stor naturopplevelse, men litt artigere enn å kjøpe dem i disken.

Joda, deformerte er de største, men de som er litt mindre ser rett og slett meget pene ut:) Nydelige prikker. Og de tok en beada hareørenymfe str 20.

post-367-13949846954017_thumb.jpg

post-367-13949846954502_thumb.jpg

post-367-13949846954864_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært et par turer i Høkensås, og sist så dro jeg innom oppdrettsdammen i Tidan. Det angrer jeg veldig på. Masse fisk, mange soppbefengte fisker, som var mer døde enn levende, og vekselvis svømte rygg og bryst. Skuffende er knapt dekkende, da det må være en enkel sak å ta ut slike fisker med en håv. Det fløt også en død fisk rundt i demningsdammen, som var så full av sopp, og hadde ligget der så lenge at halefinnen var så godt som borte...

 

Liker godt å fiske i Høkensås, men det synet skulle jeg mer enn gjerne vært foruten. Fjernet faktisk litt av lysten på en ny tur !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicolaj brekke

"Dreiesyke" fisker er faktisk et ganske kjent fenomen blant regnbuer. Ingen vet hvorfor? Men et slikt syn du beskriver går litt ut over akkurat det. Det hadde vel kanskje noe med økonomien som tidligere antydet her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermansen

Jeg trodde Høkensåsen var forholdsvis store og seriøse jeg, men med info Jan R. Abrahamsen kommer med, sitter jeg igjen med ett annet inntrykk. Men nå skal det sies jeg aldri har vært der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slike soppangrep kan komme utrolig fort. Jeg husker det godt fra tiden vi drev med regnbue. Regnbuen virker også til å være mye mer utsatt for dette i anlegg enn ørreten. Jeg har sett sånnt komme over natten. Tid på året har også litt å si mener jeg å huske. Regnbuene var spesielt utsatte for dette om våren ifbm gyting.

 

Dette kan være en årsak til at det var en del slik fisk der. Kan hende at dere kom på et uheldig tidspunkt. Videre er det mulig å behandle denne soppen så lenge fisken er i live. Det er altså ingen grunn til å plukke ut fisk som har sopp, graden av det er selvfølgelig avgjørende.

 

På høkensås er de seriøse, hvordan det er der de henter fisk er en annen side. Mitt intrykk er at leverandørene også er seriøse. Har vært bortom anlegget i tidan å kikket flere ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bør vel for all del tillegge at jeg kun har opplevd flott fisk i vanna rundt om, det vil si fullfinnede fisker, blanke og flotte. Noen finere enn andre selvfølgelig, men generelt veldig fin fisk.

 

Det som jeg slettes ikke likte var de fiskene med sopp i anlegget, mulig det kan behandles, men mange av dem var nok over "halvfulle" av sopp, og den døde hadde altså ikke finner igjen noen steder. En liten ting kanskje, men for meg veldig trist å se, og enkelt å gjøre noe med. Hovedparten av fiskene var selvfølgelig fine også i anlegget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Regnbue brakte gyro-helvete til Norge. Rent bortsett fra det savner jeg bulldozeren over alle å fiske på. Dessuten vokser de så fort at det var rent moro å startfore yngel å sette de ut. Høkensås er kjempeartig og en avveksling. Dessuten er det til tider vrient å få fisk der å.. Sett regnbuen vært selektiv på svevemygg å daphner. PS Strandgølen har reproduserende bestand av "canadarøye".. DET er gullfisk det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

I hökensås bruker de to forskjellige levrandører når det gjelder fisk.Den det blir skrevet om her, Baltak i tidan, er den de bruker for å "fore" tidan-fiskere og meite-fiskere i de gule sjøene! Som fluefisker fisker jo vi for det meste i di røde sjøene, og her er det fisk fra et annet anlegg som heter "källefall". Disse fiskene er mye penere og går ikke rundt i betongkar før de transporteres til vannene. Bareså det er sagt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...