Gå til innhold

Hanenakker


Sailfish

Anbefalte innlegg

Hva slags hanenakker har dere? Kvalitet, navn, str, bruksområde, farge osv...

Har så og si bare bundet sø-fluer i noen år nå , men har seff bundet nok tørrfluer til meg selv, hehe, men VELDIG pene er de ikke... ;D Kunne tenkt meg å skaffe en ell flere nakker til f.eks. spinner med oppbundet hackle, vanlige parashutes, maur osv :)

Bare å komme med det samme hva slags prisklasse :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jepp.. Whiting Bronze er et bra alternativ, kjøper du da brunt, sort og grizzly, så er du vel i mål til det aller meste... Noen steder får du kjøpt halve nakker, og da er jo inngangsprisen mye lavere dersom du skal ha flere farger.

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke farger/nyanser bruker dere a? Og hva slags forskjellige krokstr. er det på nakkene dere har nevnt?

 

Og du Tørrfluepuristen, har Whitting Herbert Miner Dry Fly Cape også fjær som passer til spinner med oppbundet hackle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Hvilke farger/nyanser bruker dere a? Og hva slags forskjellige krokstr. er det på nakkene dere har nevnt?

 

Og du Tørrfluepuristen, har Whitting Herbert Miner Dry Fly Cape også fjær som passer til spinner med oppbundet hackle?

 

yepp, har nettopp anskaffet meg en Herbert Miner nakke som er perfekt for spent spinner med oppbundet hackle. Tror den het "Medium dyed dun" og med de lange flotte fjæra så er det en drøm å hackle samt at det er flere spent spinners pr fjær :D

Lett grålig i fargen og helt perfekt etter mitt syn.

 

De fargene jeg bruker utover dette er: Brun, Grizzle, Ginger, Olive grizzle, samt en jeg ikke husker navnet på men som er litt sånn honning farga ;D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Favoritten min det siste året har vært en Barred Dark Ginger nakke. Den er visst så vanskelig å få tak i at nå er prisen firedoblet, dvs dobbel pris og bare en halv nakke. :o Ellers går det en en del i dun og ginger. Grizzly bruker jeg nå nesten bare til Palmermygg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Hei

 

Denne er ikke så værst, Cree fra whiting.

 

mvh

Øystein N

 

 

 

Den er rett og slett lekker og egner seg garantert ypperlig som paraloop på både døgnflueklekkere, mygg og annet.

Er disse vanskelig å få tak i Øystein eller er det helt kurrant :)

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Barred dark ginger til aurivillii og ignita. Barred medium ginger til Sulphurea. Dyed new olive+ dark olive til baetiser. Coachman brown(Herbert-Miner) til marginata/vespertina. Dun dark grey(Herbert-Miner) til Siphlonurus og Fuscogrisea. Litt usikker på hva jeg skal bruke på E. danica og vulgata i år. Årets påskenøtt:) blir vel olive og muligens en liten touch med brun tusj;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Denne er ikke så værst, Cree fra whiting.

 

mvh

Øystein N

 

 

 

Den er rett og slett lekker og egner seg garantert ypperlig som paraloop på både døgnflueklekkere, mygg og annet.

Er disse vanskelig å få tak i Øystein eller er det helt kurrant :)

 

Terje!

 

Kunne tenkt meg er Cree nakke men tror Cree er den fargen som det er vanskeligst og få tak på. Det ligger litt på Ebay hos http://stores.ebay.com/Jims-Custom-Flies .

Her er noen flere bilder av Cree cape og Cree sadle

http://www.jimsflyco.com/html/cree.html.

Prisene er Cree 1/2 Capes $100.00 Cree 1/4 saddle $50.00

 

mvh

Øystein N

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Hei

 

Denne er ikke så værst, Cree fra whiting.

 

mvh

Øystein N

 

 

 

 

 

Den er rett og slett lekker og egner seg garantert ypperlig som paraloop på både døgnflueklekkere, mygg og annet.

Er disse vanskelig å få tak i Øystein eller er det helt kurrant :)

 

Terje!

 

Kunne tenkt meg er Cree nakke men tror Cree er den fargen som det er vanskeligst og få tak på. Det ligger litt på Ebay hos http://stores.ebay.com/Jims-Custom-Flies .

Her er noen flere bilder av Cree cape og Cree sadle

http://www.jimsflyco.com/html/cree.html.

Prisene er Cree 1/2 Capes $100.00 Cree 1/4 saddle $50.00

 

mvh

Øystein N

 

 

 

Takker så mye for tipset, Øystein :D

 

Terje!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei dere, hva er egentlig forskjellen på Pro Grade, Bronze Grade, Silver Grade og GOLD grade? Og hva bruker dere vanligvis? Er det verdt å invistere i en Gold i steden for over to Pro f.eks.? Og hvor store er forskjellene mellom Light Dyed Dun, Medium Dyed Dun og Dark Dyed Dun?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei dere, hva er egentlig forskjellen på Pro Grade, Bronze Grade, Silver Grade og GOLD grade? Og hva bruker dere vanligvis? Er det verdt å invistere i en Gold i steden for over to Pro f.eks.? Og hvor store er forskjellene mellom Light Dyed Dun, Medium Dyed Dun og Dark Dyed Dun?

 

Jeg har en sølv og en bronse-nakke fra whiting, samt en pro grade. Merker at fjærene er lengre på sølv-nakken. Når det gjelder pro-nakken er der færre fjær, og fjærene dekker ikke så mange krokstørrelser som de andre nakkene gjør.

 

Her er et fargekart: http://www.whitingfarms.com/colorchart/

 

edit: Jeg vil si at bronse-kvalitet holder i massevis. En brun og en grizzly er som regel førstevalget hvis du ikke har nakker fra før.

Tror ikke ørreten bryr seg såååå mye om du bruker en annen farge enn hva bindebeskrivelsen sier.  :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes problemet med de høyeste gradene er å finne litt store fjær. 16-18 er ikke noe problem, men å finne gode fjær i str. 12 og 14 er verre. Derfor Pro Grade. Etter det jeg har forstått er de største markedene for produsentene USA og Japan. Der binder de mye små fluer 18-26. Derfor forsøker produsentene å tilfredstille disse markedenes krav.

 

dt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Nakker og fluer :)

 

 

Fra venstre:

Whitting Herber Miner medium dyed dun silver,  Whitting ginger bronze, Whitting herbert miner brown bronze, Collins (hjelp meg med fargen Torben, det står helt stille her ;D ;D ) Whitting bronze (husker ikke farge navn) ;D ;D

 

 

Terje!

post-0-13949854540743_thumb.jpg

post-0-13949854541321_thumb.jpg

post-0-13949854541942_thumb.jpg

post-0-1394985454244_thumb.jpg

post-0-13949854542932_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...