Gå til innhold

Fluesnører til saltvannsfiske


Innful

Anbefalte innlegg

i intermediate glassline må vi absolutt IKKE glemme Triglass lina til guideline... en vinner til både SØ og HA.... :) Ekstremt lite minne, og er meget langtkastende.. :) me like.... 40+ er gull lina over alle når det gjelder synkegradene 3 5 og 7... kaster laaaangt...

 

må si meg enig om 40+ i synk 3,5,7. trodde at teeny 200 grain kasta langt, men 40+ er bare helt pervers :D (ikke at teeny 200 er dårlig)

 

Har kun prøvd mitt 40+ synk 7 på en tur, men frykter at mitt lengste kjærlighetsforhold til noe fiskeutstyr ever, er over (teeny 200), eller ihvertfall kommer til å bli preget av mye utroskap :D

Syk line 8)

 

egentlig er det stig sin skyld at vi setter teeny til siden. hadde ikke han kommet med omtale av lina, hadde vi enda hatt et lykkelig forhold til teeny ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 62
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

i intermediate glassline må vi absolutt IKKE glemme Triglass lina til guideline... en vinner til både SØ og HA.... :) Ekstremt lite minne, og er meget langtkastende.. :) me like.... 40+ er gull lina over alle når det gjelder synkegradene 3 5 og 7... kaster laaaangt...

 

må si meg enig om 40+ i synk 3,5,7. trodde at teeny 200 grain kasta langt, men 40+ er bare helt pervers :D (ikke at teeny 200 er dårlig)

 

Har kun prøvd mitt 40+ synk 7 på en tur, men frykter at mitt lengste kjærlighetsforhold til noe fiskeutstyr ever, er over (teeny 200), eller ihvertfall kommer til å bli preget av mye utroskap :D

Syk line 8)

 

egentlig er det stig sin skyld at vi setter teeny til siden. hadde ikke han kommet med omtale av lina, hadde vi enda hatt et lykkelig forhold til teeny ;D

 

Ja gjenstår se om det forholdet varer like lenge, satser allikavel på noen sidesprang når forholdene krever det. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i intermediate glassline må vi absolutt IKKE glemme Triglass lina til guideline... en vinner til både SØ og HA.... :) Ekstremt lite minne, og er meget langtkastende.. :) me like.... 40+ er gull lina over alle når det gjelder synkegradene 3 5 og 7... kaster laaaangt...

 

må si meg enig om 40+ i synk 3,5,7. trodde at teeny 200 grain kasta langt, men 40+ er bare helt pervers :D (ikke at teeny 200 er dårlig)

 

Har kun prøvd mitt 40+ synk 7 på en tur, men frykter at mitt lengste kjærlighetsforhold til noe fiskeutstyr ever, er over (teeny 200), eller ihvertfall kommer til å bli preget av mye utroskap :D

Syk line 8)

 

egentlig er det stig sin skyld at vi setter teeny til siden. hadde ikke han kommet med omtale av lina, hadde vi enda hatt et lykkelig forhold til teeny ;D

 

Ja gjenstår se om det forholdet varer like lenge, satser allikavel på noen sidesprang når forholdene krever det. ;)

 

MEN en ting jeg kunne tenkt meg på 40+ synk7 er flytende skyteline. her er teeny overlegen hvis man fisker over marbakker eller fra land der det er grunnt et par meter ut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får vel ikke sagt det bedre en du nettop gjorde Igor. Ulike forhold krever ulike tilpassninger. Hvis man klarer å leve med klakkinga fra en løkke i toppringen kan jo skyteline i flyt synk og int løse mange problemer i ulike fiskesituasjoner. Kast ihvertfall aldri sånne synkeliner når skytelina er utslitt, synkedelen kan jo få et langt liv for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får vel ikke sagt det bedre en du nettop gjorde Igor. Ulike forhold krever ulike tilpassninger. Hvis man klarer å leve med klakkinga fra en løkke i toppringen kan jo skyteline i flyt synk og int løse mange problemer i ulike fiskesituasjoner. Kast ihvertfall aldri sånne synkeliner når skytelina er utslitt, synkedelen kan jo få et langt liv for det.

 

det er sant. ser ut som kulumpen tåler mye mere enn skytelina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i intermediate glassline må vi absolutt IKKE glemme Triglass lina til guideline... en vinner til både SØ og HA.... :) Ekstremt lite minne, og er meget langtkastende.. :) me like.... 40+ er gull lina over alle når det gjelder synkegradene 3 5 og 7... kaster laaaangt...

 

må si meg enig om 40+ i synk 3,5,7. trodde at teeny 200 grain kasta langt, men 40+ er bare helt pervers :D (ikke at teeny 200 er dårlig)

 

Har kun prøvd mitt 40+ synk 7 på en tur, men frykter at mitt lengste kjærlighetsforhold til noe fiskeutstyr ever, er over (teeny 200), eller ihvertfall kommer til å bli preget av mye utroskap :D

Syk line 8)

 

egentlig er det stig sin skyld at vi setter teeny til siden. hadde ikke han kommet med omtale av lina, hadde vi enda hatt et lykkelig forhold til teeny ;D

 

Ja gjenstår se om det forholdet varer like lenge, satser allikavel på noen sidesprang når forholdene krever det. ;)

 

MEN en ting jeg kunne tenkt meg på 40+ synk7 er flytende skyteline. her er teeny overlegen hvis man fisker over marbakker eller fra land der det er grunnt et par meter ut

 

He-he, ikke skyld¨på meg :D

Toggi tipset meg, og var ingen grunn til å tvile på ham, måtte sjekke det ut, og som alltid når han sier noe, så stemte det gitt :D

Jeg er ikke i tvil om hvilken liner jeg liker aler, aller best av mine synkende liner fra land, Airflo 40+.

Jeg gleder meg som en liten hvalp til å få hendene på fast intermediate gutta ifra #5 og oppover.

Jeg har noen plasser disse linene vil fiske bedre enn mine hele intermediate liner, grunnet den flytende runninglinen.

 

Gjør som Micke anbefalte tidligere med synkelinene, hvis dere sliter ut runninglinen.

Behold klump som Robban helt korrekt sier, og montèr en flytende runningline.

Jeg har gjort slik med noen av mine liner tidligere...har til og med brukt gamle #3 og #4 liner som jeg har kappet klump av og skjøtet med synkende klump i #6 og #7.

Får flin balanse og ikke for tynn runningline sørger for pene presentasjoner også...unngår at alt bare lander i en eneste utladet røys uti der når man ikke timer nedslaget godt nok.

 

Skynd deg Guideline, få snører hitover fort som rakkern. Vet sjappen har bestilt noen, slik at ihvertfall jeg er sikret ;D ;D

 

Noen som har hørt/prøvd intermediate (hel glass klar line) fra Wulff???

Skal visstnok også være en racer å kaste. Noen som har fisket med dem???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd mange forskjellige snører til saltvann, men det jeg synes er absolutt best er Cortlands Little Tunny intermediate rocket taper #7. Det er helt suverent både i + og- grader. Fargen heter camo, dvs. det er glassklart med forskjellige grønne nyanser. Snøret er hele 38 meter langt og utrolig slitesterkt.

Bruker det nå på tredje året uten tegn til slitasje. Kansje litt vanskelg å få tak i, men absolutt verdt pengene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet om noen gode "motvind" snører? hva med f.eks rio outband f/S, det bør vel kunne funke bra i ganske kraftig motvind?

 

Hei

 

Mine bidrag: Airflo 40+ synk 3 er knallbra i motvind, dette er et klump snøre mer enn et wf ala Rio Outbound.

Det positive med dette snøret vs Rio outbound er runninglinen. Mye bedre kvalitet, ikke noe banning ang minne.

Rio lina har myyyye minne.

 

Så et til, Guideline coastal. Meget godt snøre i vind. Kort klump, men ikke så utrolig tynn skyteline og den glir som juling. Derfor skyter man mye mer snøre i motvind enn forventet. Jeg fikk sjokk.

 

Et siste: Scierra HMT i int, velg en klasse over(snørene er lette). Dette snøret hadde jeg som nummer 1 til kasting i vind før. Det skjærer utrolig godt gjennom vind. Det negative er at snøret blir litt trått innimellom og må smøres endel.

 

Til klump så er Guideline Streamline 7/8 suveren i vind. Det er jo vanlig å ha en 7er, så jeg legger ut eks klumpen 7/8. Den er skikkelig heftig til kasting i vind.

 

Dette var mine bidrag, rett fra levra ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine bidrag: Airflo 40+ synk 3 er knallbra i motvind, dette er et klump snøre mer enn et wf ala Rio Outbound.

Det positive med dette snøret vs Rio outbound er runninglinen. Mye bedre kvalitet, ikke noe banning ang minne.

Rio lina har myyyye minne.

 

Outbound, og nye Outbound Short, skal angivelig ha fått en kraftig forbedret runningline, så hvis det er den gamle versjonen av Outbound du har prøvd, er det mulig dette ankepunktet kan være rettet på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deler Toggi sin oppsummering 100% :D

Jeg har Rio Outbound liner i både intermediate og synk3. Lader stang kjapt. Man får følelse av det går fort gjennom ringene, helt klart en god line å kaste.

 

Airflo 40+ linene fremstår for meg som minst like gode å kaste motvinds som andre, gir meg massevis av flyt i kastingen...selv med rikelig overheng (klump et stykke ute).

Jeg får skikkelig god følelse i det å "presse" dette gjennom vind.

Og det presenterer jo så pent, alltid :)

 

Coastal linen til Guideline i sakte intermediate er rå!

 

Likeså kaster jeg min Scientific Angler hele intermediate line (glassklar) Clear Lake enormt bra under alle forhold :)

 

Og Igor; etter de tilbakemeldinger jeg har fått angående Airflo 40+ Fast intermediate kan jeg ikke annet enn å gjøre som deg, glede meg :D :D

Tipper Guideline blir meget glad for at denne linen blir gjort tilgjengelig fremfor bare å ha slow intermediate utgaven i sortimentet. (for den har jeg også.....ikke mye å snakke om, velg heller Guideline linen "Coastal" i den sakte synkende kategorien)

Ihvertfall til det jeg skulle bruker den, sjø/vann.

 

Altså; Airflo 40+ Fast intermediate til synk7 er utrolig flotte liner. :D....også til motvinds kast ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

noen som har testet airflo 40 + i slow intm? like god som de litt tyngre 40+ synk linene?

 

Velg heller Coastal lina til Guideline. Jeg har prøvd begge ;)

40+ slow er mega god til vannkast. Men synes costal er suveren og 40+ er god.

 

Synes synk klumpene er bedre gitt ;)

 

Igjen, rett fra levra ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

noen som har testet airflo 40 + i slow intm? like god som de litt tyngre 40+ synk linene?

 

Neeeeeei!!!!!!

He-he, skal ikke være for bombastisk, sikkert noen som liker den til sitt bruk ???

men gjør som Toggi anbefaler, velg heller Guideline Coastal til dette sakte intermediate greiene :D

 

Wulff predator og Guideline Coastal skal sørge for mitt nære overflaten fiske utover. Både i sjø og vann :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

noen som har testet airflo 40 + i slow intm? like god som de litt tyngre 40+ synk linene?

 

Velg heller Coastal lina til Guideline. Jeg har prøvd begge ;)

40+ slow er mega god til vannkast. Men synes costal er suveren og 40+ er god.

 

Synes synk klumpene er bedre gitt ;)

 

Igjen, rett fra levra ;D

 

Enig med Toggi her. Husk også at 40+ linene, synk3, 5 og 7 har runningline som synker. Da er det greit å ha med seg ei bøtte når du vader til livet.

 

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Driver også å skal handle noen #7 snører til Scierrra HMT #7 om dagen. Det har da kommet endel lovord om disse HMT-linene her tidligere også. Noen åpenbar grunn til at 40+ er mye bedre? Tipset om å gå for en høyere snøreklasse på intermediatesnøret, gjelder det kun ved vind eller er det en generell erfaring?

HMT-snørene er endel billiigere og derfor litt hyggeligere....

 

M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Driver også å skal handle noen #7 snører til Scierrra HMT #7 om dagen. Det har da kommet endel lovord om disse HMT-linene her tidligere også. Noen åpenbar grunn til at 40+ er mye bedre? Tipset om å gå for en høyere snøreklasse på intermediatesnøret, gjelder det kun ved vind eller er det en generell erfaring?

HMT-snørene er endel billiigere og derfor litt hyggeligere....

 

M

 

Hei

 

De snørene er generelt lette ja, har du en dagens "normal" stang som ofte er litt underklassifisert. Ja, jeg synes det er mer normalt nå så bør du ta en klasse høyere.

 

Snøret har en ok kvalitet på klumpen som er grønn, men jeg synes runninglinen(grå) har liten holdbarhet. Snøret må også smøres opp endel og det er irriterende.

 

Det jeg liker med snøret er profilen og skyteegenskapene. Runninglinen er jo ganske tynn.

Dette er et WF snøre.

 

Jeg synes 40+ snørene er enda mer "klump" snører, har nok en lengre levetid og generelt er et bedre produkt.

Så er det opp til deg hvor glad du er i "WF" følelsen VS "klump" følelsen ;)

 

 

Lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et klumpsett til #8 stanga som er fra Scierra. Husker ikke hva det heter, men runninglinen er lys blå og litt riflete. Klumpene er greie, selv om jeg synes flytesnøret er litt stivt og ufint, men runninglinen er det dårligste jeg har vært borti. Coating som løsner fra kjernen, line som blir krøllete uten å ha fått spes mye juling. Hvis det er HMT styrer jeg lett unna. Dårlig kvalitet kommer ganske langt opp på lista over ting jeg ikke liker.

 

M

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...