Gå til innhold

Og hvor mange bambus stenger, da?


Anbefalte innlegg

  • Svar 52
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Kan vi ikke ta med greenhart og andre eldre materialer i samme slengen?

For oss samlere kan det jo være interessant å se hva folk sitter inne med av historie.

Må jammen ta en runde å begynne å telle opp selv....

I bunn og grunn er jo ikke antall stenger den enkelte har interessant, man kan jo bare bruke en av gangen....

 

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tar jeg sjansen på å være "førstemann" ut her. Som ny caneentusiast har jeg hittil ervervet følgende stenger:

 

Orvis Madison 7/3 (ca 28 år gml, men som ny)

Orvis Penns Creek 7' #4

Rolf Baginski Westwind 7,6' "4

 

I tillegg har jeg to under bygging:

 

En 8,3' #5 fra Thomas Simarud og en 8' #3 fra Nick Taransky

 

Og fler blir det nok...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreløpig ingen, men er veldig lysten på en.

OT: Hva kan man forvente seg av leveringstid på en norskprodusert stang om dagen? Har en følelse av at bambusen har hatt en renessanse i fluemiljøet i det siste, og dere stangbyggerne er sikkert ganske opptatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Jeg har også min første Cane under bygging, akkurat det samme som fluedengern en 8,3`#5 fra Thomas Simarud

Gleder meg som en unge...........dvs jeg er jo en unge......iallefall føler jeg meg som en unge......iallefall hver gang jeg skal ha meg noe nytt

innen fluefiske gadget..... ;D ;D ;D ;D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest øystein

Jeg har 2 stenger fra Thomas Simarud, en 7'6 4# og en 8 fots 5#

 

Jeg har 2 stenger i bestilling fra norske byggere, de får dere se når de er ferdige;D

 

Jeg bruker silkeliner fra Terenzio Zandri http://www.silkflylines.net/en/index.htm og disse anbefales på det sterkeste makan til service skal man lete lenge etter :D har 2 liner og får 3 nye i posten en av dagene :D

 

Legger ved et bilde av femmeren Lightning Woman, og noen sneller som det skal være silke på.

 

post-0-13949854543453_thumb.jpg

post-0-13949854544064_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen fine Bambus stenger  :)

 

Hørgård Tana 13,5 fot, #9-10. Vekt: 704g, 466/182/56

Hørgård Lillemor #6-7, 8 1/2 ', 2/1. CCS: 5,7 / 63. Vekt 149g, 122g, 28g

Hørgård Vesla #5-6, 6', 2/1. CCS: 6,8 /65. 107g, 90/17

LØVSTAD Bamboo Fly Rod 7'3", 2/1, #5 PHY Driggs Taper. CCS: 4,9 / 60. vekt 98g, tupp: 21g, bunn 77g

L. C. Parks, 8 ft 4 wt 2/2 bamboo,medium flamed copy of a Dickerson 8012 taper hollowbuilt. CCS: 2,53 / 70 og 2,63 foe topp 2. Vekt: 110g, topp: 17g, bunn; 93.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er ivertfall en av Norges stangbyggere!

 

Vidar Steimler, mannen bak den utrulig fine artikkelserien om "Splittcane Bygging" her på Fluefiskesiden, hvor vi får en detaljert historie i tekst og bilder om hvordan ei splittcanestang blir til på den dedikerte måten.

Han står også bak mitt halve århundres største overaskelse ved å gi bort den stanga han står med i henda her til værdens heldigste diffus, som siden den slo ned som ei bombe for ei tid tilbake, har slitt med mer forvirring enn ellers.......og det sier ikke lite! :)

 

Vidar Steimler, Norsk stangbygger! 

47448_s.jpg

 

Og så noen bilder av det fineste håndtverket jeg noengang har eid!

47449_s.jpg

 

 

47450_s.jpg

 

 

47451_s.jpg

 

 

47452_s.jpg

 

Tusen takk Vidar! :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja den skriver ubetinga jeg under på Godsmack, uten å kjenne fler enn dissa to, våger jeg meg til og med på påstanden at døm og sikkert  fler av de Norske tangerer og går forbi langt mer kjente og prestigerelatert fra utlandet......har muligens vært litt drøy i påstanda mine om diverse ubetydelig drøvtygg før, men her virkelig trur jeg på det! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei, jeg har bare selvbyggde stenger.

I løpet av vinteren har jeg byggd 5 stenger av disse skal jeg beholde 4 selv

og de 4 er:

Hardy phantom 8`6" #6

Walton powell 7`6" #6

Paul yong Martha Marie 7`6" #6

Paul Yong Driggs River nr2. 7`2" #5

 

Hilsen Jon Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg har bare selvbyggde stenger.

I løpet av vinteren har jeg byggd 5 stenger av disse skal jeg beholde 4 selv

og de 4 er:

Hardy phantom 8`6" #6

Walton powell 7`6" #6

Paul yong Martha Marie 7`6" #6

Paul Yong Driggs River nr2. 7`2" #5

 

Hilsen Jon Are

 

Har du hatt mulighet til å få lagt ut noen bilder av dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da skjønner jeg hvorfor det har vært så stille fra deg ei stund Tore, har savna historiene og innleggene dine i det siste. Håper du kommer sterkt tilbake når du er restituert :). Og en stor honnør til Vidar Steimler for hans artikkel om hvordan bygge ei splitcane-stang, jeg er imponert over presisjonsnivå og innsikt, selv om jeg ikke helt klarer å følge med i alle detaljer. Jeg har bare ett ord IMPONERENDE!

Jens

PS Jeg har ikke splitcane-stang selv, men det skulle vært utrolig moro å prøvd en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kalle

Restaurerte ei stang av ukjent merke for to år siden. Var litt uheldig med limingen så jeg har reparert den i vinter.

Stangen er 6,6 fot og snøreklasse 5. Var opprinnelig ei firerstang men etter jeg fiksa den fungerer den bedre med et femmersnøre.

Men den er fortsatt en drøm å fiske med. Så det frister virkelig med en nybyggd cane stang ;D

 

 

www?ShowFileℑ=m1167865002.jpeg

www?ShowFileℑ=m1167864997.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver igjen, måtte krympe bilden for å få plass.

Har bare bilder av de to først stengene, de 3 siste er ikke helt ferdige,

mangler litt montering og finish

[attachthumb=#]

[attachthumb=#]

[attachthumb=#]

post-2482-13949854716463_thumb.jpg

post-2482-13949854719497_thumb.jpg

post-2482-13949854720736_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle bambushoder!

 

Har fått noen spørsmål fra folk som har prøvd Young Driggs taperen min bygd av Morten Løvstad. Send meg en PM dersom du vil vite mer, og få kontaktinfo til Morten.

 

NB! Beklager dersom dette virker som reklame. Jeg har ingen personlige økonomiske interesser, men klarer ikke å huske hvem som spurte om denne, og prøver derfor via forum her å svare  :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

×
×
  • Opprett ny...