Gå til innhold

ny spennende bok for fluefiskere


hmm..

Anbefalte innlegg

Endelig kom det et spennende boktilbud fra bokklubben, "Insektlære for fluefiskere +feltbok av Krogvold og Sand".. Var kjapt inne å bekreftet bestillingen.

 

her er reklameteksten (ta selvsagt alle relevante forbehold):

 

Som fluefisker er man naturlig nok opptatt av insekter, og det er særlig enkelte grupper av disse fascinerende skapningene som trigger interessen mest. Endelig har vi en bok som tar for seg de insektene som er nærings dyr for fisk og derfor også gjenstand for fluefiskerens imitasjoner. Den er dessuten skrevet av norske forfattere.

 

Insekter for fisk og fiskere

Hvis du vet litt om insektenes livssyklus, kjenner de ulike gruppene nok til å velge en flue som ligner sånn noenlunde på det insektet du mener fisken beiter på, samt presentere flua ut fra hva du vet om insektets atferd, er du som gjennomsnittet av fluefiskerne. Du har et godt utgangspunkt for å bli en kunnskapsrik og god fluefisker ...med litt hjelp. Insektlære for fluefiskere tar deg videre. Det er faktisk nødvendig å kunne en del om insekter for å bli en dyktig fluefisker.

 

untitled.bmp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
  • 3 uker senere...

Fikk boka i går, og selv om jeg kun har bladd litt og grovlest i den enda, er det bare en ting å si : Denne boka er helt fantastisk, og så avgjort  ei bok jeg har savnet i mange år  :D

Sitter med en følelse av at for første gang på lenge har jeg kjøpt noe fluefiskerelatert som jeg faktisk har bruk for  ;D

Det følger også med et hefte (feltguide), som er informativt.

Skal du kun ha ei bok i år, kjøp denne  ;)

Krogvold er mannen  :D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den gleder jeg meg til......! Det blir spennende å se dekningsgraden på vårfluer!

På døgnfluedelen er det vel neppe så mye nytt, men vårfluedelen ser spennende ut. Har bare skumma litt i boka, men det går på identifisering og inndeling av både larver og voksne individer etter gruppe og familie. 16 sider om steinfluer er heller ikke å forakte.

 

 

 

edit: skriveleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer selvfølgelig an på hvor mye kunnskap man fra før av sitter inne med hvorvidt interessant denne boka er, men jeg vil tro at for veldig mange er døgnfluedelen lærerik også.

Endelig ei bok som omhandler insekter i norge og norske forhold, det er nettopp det jeg har savnet  ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...