Gå til innhold

Hvor ivrig er du?


.JB

Hvordan vil du beskrive ditt forhold til fluefiske?   

130 stemmer

  1. 1. Hvordan vil du beskrive ditt forhold til fluefiske?

    • Proff. Lever av og for fluefiske.
      4
    • Semiproff. Har fluefiske som en vesentlig del av inntekten.
      4
    • Lidenskapelig. Bruker all min fritid på fluefiske.
      53
    • Favoritthobby. Så ofte anledningen byr seg.
      74
    • Hobby. Når jeg har tid og lyst.
      12


Anbefalte innlegg

Lar meg ofte imponere over hvor mange fluefiskedetaljer flere forummedlemmer kan noe om, og mengden av utstyr. Antall fiskedager virker også imponerende høyt, samt engasjementet i forvaltningssaker. Materialet fra undersøkelsen vil bli brukt til en sosialantropologisk kortstudie, og den kvalitative og kvantitative analysen vil blir presentert i denne tråden om ca. 10 dager . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med over 1200 innlegg, så er i hvertfall du ganske iverig. ;D ;D

 

dt

 

Ja, og hvis det er noen annonsører der ute, så ser dere at det er ledig plass på cap'n min (til venstre for dette innlegget, ja).  ;D

 

<= Cap med ledig annonseplass.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med over 1200 innlegg, så er i hvertfall du ganske iverig. ;D ;D

 

dt

 

Ja, og hvis det er noen annonsører der ute, så ser dere at det er ledig plass på cap'n min (til venstre for dette innlegget, ja).  ;D

 

<= Cap med ledig annonseplass.

 

 

Hehe.. kar fra bärum med usedvanlig mye vett i skallen bör jo väre en attraktiv annonse"plass"... Kan det väre private??  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Kult iniativ JB, jeg skrev lidenskapelig. Har gode avtaler på sjappa. Det er alt!

Jeg fisker ca 5,5 dager i uka. Det blir noen dager så man kan vel si at det MÅ ei "drømmedame" til for å

bremse opp denne karen.

 

Og ja, jeg liker KUN jenter ;) (til dere som tvilte så jævlig)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Kult iniativ JB, jeg skrev lidenskapelig. Har gode avtaler på sjappa. Det er alt!

Jeg fisker ca 5,5 dager i året. Det blir noen dager så man kan vel si at det MÅ ei "drømmedame" til for å

bremse opp denne karen.

 

Og ja, jeg liker KUN jenter ;) (til dere som tvilte så jævlig)

 

5,5 dager i året?? Du har lange dager Toggi  ;D ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jeg sjangsen til å fiske er jeg ikke sen å be ;D

Går en del i sjøfiske for tiden.. Spennende selv om det ikke helt kan måle seg med tørrfluefiske i ferskvann :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynner å bli et godt datagrunnlag her nå. Har du ikke stemt, så stem nå!

 

Det er sikkert en del studenter og skoleelever her, som betrakter seg nær proffkategoriene. Dersom du studerer med et mål om å jobbe med noen som er relatert til fluefiske, elveforvaltning, utstyrsutvikling/salg, fluefisketurisme, fluefiskejournalistikk (foto, bøker, blader, film) etc. så stem gjerne "semiproff".

 

Selv er jeg bare toppen moderat interessert i fluefiske. En liten bi-hobby. Hovedinteressen er å samle på bruskorker. I praksis blir det mest ølkorker. Har imidlertid ikke så mange ettersom jeg gikk over til bokseøl en gang på midten av 90-tallet. Sånn er det med den saken. Ja, ja, klarner opp nå jo.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Begynner å bli et godt datagrunnlag her nå. Har du ikke stemt, så stem nå!

 

Det er sikkert en del studenter og skoleelever her, som betrakter seg nær proffkategoriene. Dersom du studerer med et mål om å jobbe med noen som er relatert til fluefiske, elveforvaltning, utstyrsutvikling/salg, fluefisketurisme, fluefiskejournalistikk (foto, bøker, blader, film) etc. så stem gjerne "semiproff".

 

Selv er jeg bare toppen moderat interessert i fluefiske. En liten bi-hobby. Hovedinteressen er å samle på bruskorker. I praksis blir det mest ølkorker. Har imidlertid ikke så mange ettersom jeg gikk over til bokseøl en gang på midten av 90-tallet. Sånn er det med den saken. Ja, ja, klarner opp nå jo.   

 

1282 innlegg fra JB her på forumet, og middels interessert i fluefiske :D :D :D

Hva heter den nettsiden for bruskork samlere ;D ;D ;D ;D...og hva er brukernavnet ditt der Jørn ;D ;D......ser for meg at du må minst ha 10000 innlegg :D :D :D :D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er redd datagrunnlaget ditt er noe spett. Med et så lite utvalg kan man ikke si om forskjellen mellom de to største gruppene er signifikante.

 

Gleder meg til å se hvilken antropologisk teori du ønsker å knytte resultatet opp mot. Stamme, ritualer osv. Er utveksling av fluemønster å betrakte som bytter alla skjellbytte på stillehavsøyer. Bytte som virkemiddel for konstituering av sosial samhandling. Trenger du noe sosiologi om identitet og gruppe er det bare å gi meg et hint. Fluefiske som uttrykk for overgangen mellom det moderne og det postmoderne.

 

;D ;D ;D

 

dt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er redd datagrunnlaget ditt er noe spett. Med et så lite utvalg kan man ikke si om forskjellen mellom de to største gruppene er signifikante.

 

Alle som kan litt om statistikk tror at man må opp i et utvalg på litt over 1000 respondenter for å få et representativt utvalg. Det er forsåvidt rett, antatt at man opererer  med kartlegging av en en tilnærmet uendelig populasjon. Men dersom populasjonen teller 900 individer, hva gjør man da? Jeg skal ikke legge ut på en lang akademisk tirade, men et utvalg på 100 kan i mange sammenhenger være mer enn nok for å kartlegge holdninger o.l. til en bestemt populasjon. Også gitt at man opererer med noen eksterne rammesettere, et fotballstadium, en togkupe på et pendlertog eller et internettforum for spesielt interesserte. Jeg trenger f.eks kun et utvalg på 20 personer på et hjemmekamp til VIF for å anslå at med 95% sikkerhet at over 90% holder med VIF. Kanskje ned mot 80% dersom de møter Brann, LSK eller Fredrikstad. Ikke sant? Når det gjelder signifikansen mellom de to største gruppene så blir det litt underordnet, da dette enkelt kan korrigeres ved en høyst subjektiv analyse  ;). Når det gjelder analysen så arbeider jeg med å finne en riktig tilnærmingsmetode gitt spørsmålsstillingen, men at det blir noen overraskende konklusjoner, nei det vil jeg ikke se bort i fra.  ;):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Alle som kan litt om statistikk tror at man må opp i et utvalg på litt over 1000 respondenter for å få et representativt utvalg. Det er forsåvidt rett, antatt at man opererer  med kartlegging av en en tilnærmet uendelig populasjon. Men dersom populasjonen teller 900 individer, hva gjør man da? Jeg skal ikke legge ut på en lang akademisk tirade, men et utvalg på 100 kan i mange sammenhenger være mer enn nok for å kartlegge holdninger o.l. til en bestemt populasjon.

.......

= Bærumsgutten Jørn  8).

 

Selv er jeg bare toppen moderat interessert i fluefiske. En liten bi-hobby. Hovedinteressen er å samle på bruskorker. I praksis blir det mest ølkorker. Har imidlertid ikke så mange ettersom jeg gikk over til bokseøl en gang på midten av 90-tallet. Sånn er det med den saken.

= Fredrikstadgutten Jørn  ;D

 

Vi er like gla' i begge to, er vi ikke  :D.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende å se hva du får ut av dette JB. Etter hva jeg har hørt, finnes det fire slags løgner; Hvit løgn, svart løgn, forbannet løgn og statistikk ;D. Dersom du skal gjøre resultatene fra undersøkelsen representativ overfor de 30 000 som fisker med flue, tror jeg denne gruppen er noe mer aktiv enn snittet, men det kan jo gi noen indikasjoner. T.eks. hvor mange årsverk som går med til fluefiske og om vi overfører disse timene til omsorgssektoren, ikke lenger trenger å importere arbeidskraft. Bare som ett lite tips. Pass på at tallmaterialet ikke kommer til Bjarne Håkon Hansen, da blir det lagt restriksjoner på hobbyen vår. Lykke til videre JB, venter med spenning på resultatet, regner med at du vil publisere det i forumet.

 

Hilsen Jens

 

PS. slutt å mobbe JB fordi han er fra Bærum, han kan sikkert ikke noe for det selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig i at man via en tilnærmet kvalitativ metode kan si noe om det men skal undersøke. Men som nevnt i tråden under:

 

http://fluefiskesiden.no/forum/index.php?topic=7876.msg78755;topicseen#new

 

oppererrer man med et tall på 30 000. Da blir hundre respondenter for snaut. Man må da diskutere validiteten knyttet til disse. Er vi som deltar på fluefiskesiden.no i det hele tatt representative for den gemene hop. Eller er det vi nerdene som er avvikerne. For utenforstående vil våre diskusjoner her på forumet fremstå som ganske bisarre. (To eller tre haletråder??? ??? Jeg fisker med verre en minken jeg!)

 

Mener ikke å disse undersøkelsen Jørn. Mye interersant innen norsk fluefiske contra f.eks engelsk. Fortrinnsvis knyttet til sosioøkonomiske forskjeller.

 

dt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig i at man via en tilnærmet kvalitativ metode kan si noe om det men skal undersøke. Men som nevnt i tråden under:

 

http://fluefiskesiden.no/forum/index.php?topic=7876.msg78755;topicseen#new

 

oppererrer man med et tall på 30 000. Da blir hundre respondenter for snaut. Man må da diskutere validiteten knyttet til disse. Er vi som deltar på fluefiskesiden.no i det hele tatt representative for den gemene hop. Eller er det vi nerdene som er avvikerne. For utenforstående vil våre diskusjoner her på forumet fremstå som ganske bisarre. (To eller tre haletråder??? ??? Jeg fisker med verre en minken jeg!)

 

Mener ikke å disse undersøkelsen Jørn. Mye interersant innen norsk fluefiske contra f.eks engelsk. Fortrinnsvis knyttet til sosioøkonomiske forskjeller.

 

dt

 

Dette løser jeg enkelt ved å definere oppgaven slik; "Hvor ivrige er de som besøker fluefiskesiden.no.... " Da er jeg nok på rimelig trygg grunn. De sosioøkonomiske sidene er selvsagt veldig interessante, men i denne omgang vil jeg bare behandle tema ut i fra egen magefølelse. Det pleier også å være tilstrekkelig, dersom jeg bare definerer oppgaven riktig. Jeg kan f.eks forsøke å besvare spørsmålet: "Er det slik at norske fluefiskere, som besøker fluefiskesiden, er en overklasse av landeiere, forretningsmoguler og intellektuelle?" Blir jeg usikker så legger jeg bare til ".. og intellektuelle lystmordere".

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som om du er veldig trygg på metodesiden og jeg ser derfor ingen grunn til å betvile verken reliabilitet eller validitet i konklusjonene du måtte komme til, særlig betryggende var det at du åpner for å ta ibruk magefølelse dersom man skulle få noen uventede/uønskede resultater ;D.

 

Mvh

Rolf J. F

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo akkurat dette statistikk er til for. Å underbygge en påstand, eller tese. Så finner man, eller får laget en statistikk som passer til dette formålet. Bare se på politikerne, de har skjønt det.

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Er det slik at norske fluefiskere, som besøker fluefiskesiden, er en overklasse av landeiere, forretningsmoguler og intellektuelle?"

 

I glem rørleggerne!  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To dager til avstemningen stenger! Så stem i vei.  :

 

Jeg regner med å starte arbeidet med analysen i løpet av helgen, men det er litt avhengig av progresjonen relatert til mine øvrige vitenskapelige arbeider. Her er det så mye stoff å gripe tak i at jeg må gjøre som Vidar Steimler (han med de flotte splittcanestengene), nemlig å publisere en serie artikler slik at vi får tatt problemstillingene i tur og orden.  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Ok, jeg innrømmer det. Vinteren har vært terapi. Jeg har fått fluefiske litt på avstand. Må ta meg av familie og jobb. Snart skal vi inn i nytt hus, og der blir det også en del å gjøre.  Dessuten er jeg glad i å lese bøker og se fotball, ta noen øl og slappe av.  I dag skal jeg spille fotball med eldstegutten og skifte hjul på bilen. I morgen skal jeg ut etter sjøørreten. Har med meg en eneste flueboks, en rull med Rio FC 1X og klipper. Boksen ble supplert med noen kjøpe-børstemarker i går. Avslappet og greit. Ikke masse stæsj, ikke store forventninger. Bare en tur ut i finværet og kose meg. Tar med sjokolade. Jeg har fluefiske under kontroll. Klarer kunststykket å balansere de tingene som betyr noe i livet, og kan vel dermed krysse av på at fluefiske er en favoritthobby. Ikke noe mer enn det. Byr anledningen seg, sier jeg ja takk. Selvfølgelig går jobben først, og dersom jeg ser at det blir utfordrende for kona å takle to barn alene, så takker jeg nei til fisketurinvitasjoner. Forsøker å finne familievennlige løsninger, og har funnet en for morgendagen. Selvsagt. Men det er noe som gnager. På et lite vann i nærheten er isen i ferd med å gå. Ca. en uke etter bør mine markavann være isfrie, ihvertfall med den varmen som er meldt nå. Etter ytterligere noen uker er de første døgnfluene på plass, rullevak og imitasjoner som seiler støtvis sidelengs i en varm og mild bris - før de dras under. Da fylles hodet med tanker om enda flere døgnfluer, elvefiske og trøtte tryner som titter ut av teltet, koker morgenkaffe og koser seg elvelangs flere dager i strekk. Da er jeg med ett like idiot igjen. Kategorisering er derfor bare noe statisk tull, og resultatene av undersøkelsen forkastes pga mangel på signifikans.

 

Jørn 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...