Gå til innhold

Norske priser vs lav dollarkurs


Øyvind T

Anbefalte innlegg

Nå som dollarkursen nærmest er halvert de siste fem årene, burde ikke de norske prisene på amerikansk fiskeutstyr også være lavere? Et sted på veien mellom USA og Norge må jo noen ta ut en ganske feit slant med penger sammenlignet med når dollarkursen var over 9, noe den var for kun få år siden. Jeg skjønner godt alle de som handler på ebay og amerikanske nettbutikker nå til dags, når prisen gjerne er under halvparten av hva den er her. Med moms, og kanskje litt frakt havner man ikke mye over halv pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 253
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Gjest Terje Refsahl

Nå som dollarkursen nærmest er halvert de siste fem årene, burde ikke de norske prisene på amerikansk fiskeutstyr også være lavere? Et sted på veien mellom USA og Norge må jo noen ta ut en ganske feit slant med penger sammenlignet med når dollarkursen var over 9, noe den var for kun få år siden. Jeg skjønner godt alle de som handler på ebay og amerikanske nettbutikker nå til dags, når prisen gjerne er under halvparten av hva den er her. Med moms, og kanskje litt frakt havner man ikke mye over halv pris.

 

Bra du stiller detta spørsmålet Øyvind, for det har jaggu jeg lurt på også. :D

Hvorfor i allverden faller ikke prisen på amerikanske stenger og annet utstyr her i Norge nå??

 

Anyone??

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

regner med at som med alt annet "overskudd" er det staten som putter det inn i lomma si...  :(

 

I dette tilfellet har det vel ikke så mye med staten å gjøre, men snarere butikkene som tar overskuddet :D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dette tilfellet har det vel ikke så mye med staten å gjøre, men snarere butikkene som tar overskuddet :D

Evt. grossistene..

 

Det burde ihvertfall ikke være noe problem å starte opp en butikk og utkonkurrere alle de som opererer her i Norge nå. Hint hint. Hvis ingen andre gjør det så gjør jeg det. :P Her er det business å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

regner med at som med alt annet "overskudd" er det staten som putter det inn i lomma si...  :(

 

I dette tilfellet har det vel ikke så mye med staten å gjøre, men snarere butikkene som tar overskuddet :D

 

Terje!

 

Er nok enig med Terje... Staten tar sin prosentmessige andel ( som sikkert kunne diskuteres nivået på), men kanskje sitter grossistene på en del av løsningen.  Sage har vel tysk europeisk grossist, Heger.  Men, dersom butikkprisen ikke justeres i henhold til USD-nivået vil nok enda flere velge å handle utenfra riksgrensene..

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halvert dollarkurs var vel litt optimistisk øyvind.

Ta en kikk her: http://www.norges-bank.no/Pages/Article____26885.aspx

Du kan jo ikke regne med at norske leverandører enten det er på tyggegummi eller fiskestenger

går etter den daglige dollarkursen. Da skulle det blitt bra hysterisk, man må se på sist år og litt trend.

Husk også at mange som handler inn varer fra utlandet gjør dette bare noen få ganger i året. Ja, i noen tilfeller bare en gang.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Halvert dollarkurs var vel litt optimistisk øyvind.

Ta en kikk her: http://www.norges-bank.no/Pages/Article____26885.aspx

Du kan jo ikke regne med at norske leverandører enten det er på tyggegummi eller fiskestenger

går etter den daglige dollarkursen. Da skulle det blitt bra hysterisk, man må se på sist år og litt trend.

Husk også at mange som handler inn varer fra utlandet gjør dette bare noen få ganger i året. Ja, i noen tilfeller bare en gang.

 

 

 

Forsåvidt enig i det, Rune!

Men hadde ikke norske butikker tjent på å senke prisene noe på eks vadebukser, vadejakker, stenger, sneller etc nå som dollar kursen er så lav. Rett og slett for

å bøte litt på netthandelen??

Jeg har en følelse av at det fortsatt er sånn at noen butikker tar inn utstyr etterhvert som det går ut, med andre ord bestiller fra USA titt og ofte. Korriger meg gjerne om jeg tar feil, men jeg tror det er sånn at det bestilles varer fra USA langt oftere enn en gang i året iallefall fra de store forhandlerene......

 

Dollarkursen har vært lav ganske så lenge nå, og det kan da umulig være i forhandlerenes interesse at norske forbrukere kjøper sitt fluefiskeutstyr på nettet??

Skulle tro det ville være lurt å prøve å kapre noen flere kunder i disse dager??

 

Siden jeg ikke kan mye om hvordan dette funker, så tar jeg forbehold om at det er feil.

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Rune sier prøver man å redusere antall forsendelser så godt det lar seg gjøre. Helst én i året pga. shipping etc. Jo oftere man bestiller desto dyrere blir kost pr. produkt, og dermed er man like langt.

Det betyr i praksis at man analyserer etter beste evne og prøver å forutsi en sesong av gangen. Varene MÅ inn til lager innen en viss tidsfrist, og man er prisgitt den dollarkursen som gjelder når varene må betales (som er før varene sendes).

 

Det er mange faktorer som spiller inn når utsalgspris skal beregnes, og konkurrenter er selvfølgelig en av dem, inkludert nettbutikker. Men det er også mange andre ting og tall som skal stemme før endelig pris er fastsatt. Husk at dette på ingen måte er en lukrativ business, så å kutte fortjeneste kan bli litt som å pisse i neoprenvaderne en kald høstdag.

 

Et viktig spørsmål er; hvor mye er service verdt? Service på det nivået man opplever hos f.eks. Nordisk. Jeg tror det er der norske distributører og butikker må satse fremover. De/vi kan umulig konkurrere på ren utsalgspris, siden mange amerikanske butikker selger mer enn norske grossister og dermed opererer med helt andre volum. I tillegg får de varene direkte fra produsent, og ikke via en grossist.

Fordelen til norske butikker er nærhet til kunden. Det er en fordel som må analyseres og utnyttes til fulle. Det er alle ledd tjent med.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke de dyre tingene, som stenger m.v. butikker og grossister tjener mest på. Dersom man tar utgangspunkt i Sage VT2, så koster den hos Bob Marriot's USD 440,-, med noe frakt og moms kommer den på ca NOK 2 830,- inn til Norge. I Norge er listepris på ca NOK 3 400,-, d.v.s. at du får den ca 17% billigere ved å importere direkte fra USA. Fiskekroker derimot koster USD 2,95 og det blir ca NOK 26,- inklusive noen prosent i frakt og moms, dette er under halvparten av hva man må betale her i Norge.

De fleste av oss kjøper kanskje tre til fem stenger i løpet av livet og vil derfor kunne spare et par tusenlapper. En rask titt i skuffene med bindeutstyr, viser at jeg siden starten for tre år, siden har kjøp kroker for minst NOK 3 500,-, hadde jeg kjøpt det direkte fra USA, hadde jeg spart nesten like mye som på å kjøpe tre stenger.

Ut fra dette kjøper jeg nå det meste av bindemateriell fra USA, men skal jeg ha meg ny stang eller snelle,, blir den kjøpt her i Norge. Da får jeg prøvd stang og snelle før jeg kjøper. Skulle det bli noe tull med stanga, er det bare å levere den i butikken og de tar seg av alt papirarbeide med produsenten.

Så ordtaket om at "å spare på skillingen og la daleren gå" gjelder fortsatt. Bare at her er det dalere å spare på de små tingene.

 

Fortsatt god påske.

 

M.v.h.

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicolaj brekke

Et viktig poeng er at noen norske importører ikke tar mot stenger og sneller man ikke har kjøpt i norge. Tror mange synes det er greit å ha en norsk kontakt når stanga knekker en uke før du skal på tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et viktig poeng er at noen norske importører ikke tar mot stenger og sneller man ikke har kjøpt i norge. Tror mange synes det er greit å ha en norsk kontakt når stanga knekker en uke før du skal på tur.

 

Men er det ikke derfor man kjøper to-tre stenger i hver lineklasse da - "just in case"?  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden fluefiskeutstyr i mange tilfeller er priset så kunstig høyt, spesielt om det er amerikansk, så skjønner jeg faktisk at mange velger å handle fra usa i disse dager.

For min del er nærmeste butikk med særlig utvalg i flueutstyr såpass langt unna, at å reise dit å handle tilsvarer frakten på varene fra usa.

Jeg handler fortsatt mye utstyr her til lands, men da holder jeg meg til ting det ikke står "made in usa" på  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har regnet og sjekka en del rundt dollar/priser på stenger,vadere etc. og funnet ut at det ikke er store pengene å spare på å "importere" stenger/sneller fra amerikanske nettbutikker. I tillegg er det verdt de ekstra kronene i tilfelle noe er galt med varen, noe jeg fikk god nytte av nå nylig.

 

På vadejakka(Simms Classic guide) sparte jeg ca 2400 kr av de 3700 kr den koster i Norge...så der var jeg ikke i tvil og bestilte fra statene.

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bindeutstyr har jeg funnet ei sjappe i us som bruker et litt utradisjonelt firma til forsendelse, og som dermed gjør at disse pakkene går utenom vanlig tollbehandling, og jeg sparer 25% i tillegg til den gode prisen.

 

Hvilken butikk?  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hver gang man diskuterer prisforskjellen mellom USA og her i landet, kommer argumentet om service, trygghet osv.  Forsåvidt et godt argument, det er jo derfor jeg stort sett handler i norske butikker.  Men nå er jo prisforskjellen blitt så stor at jeg kan handle inn 2 Simms-bukser for samme pris som 1 her i landet.  Da forsvinner litt av argumentet for trygghet synes jeg, jeg kan jo rett og slett ha en i reserve.  Dersom noen her synes at det å ha 2 like Simms-bukser allikevel ikke er trygt nok, setter jeg spørsmålstegn ved kvaliteten på disse buksene.  Da må de jo være grusomt overpriset uansett.  :)

Jeg synes norske importerer snart burde ta dette innover seg, min lojalitet har også sine grenser.  Dollarkursen har vel vært lav ganske lenge nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har regnet og sjekka en del rundt dollar/priser på stenger,vadere etc. og funnet ut at det ikke er store pengene å spare på å "importere" stenger/sneller fra amerikanske nettbutikker. I tillegg er det verdt de ekstra kronene i tilfelle noe er galt med varen, noe jeg fikk god nytte av nå nylig.

Nåja, kommer litt an på det, da . . . De fleste butikkene jeg har handlet fra der borte har til enhver tid stenger og sneller på tilbud, og da snakker vi priser som ligger på et nivå der du kan kjøpe 2-3 stk til prisen av en her i norge.

Jeg er ikke avhengig av å ha siste modell av stenger og sneller, og har gjort de beste kjøpene på varer som har gått ut, eller demo-utstyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man drive med prissammenligning med hva ma må betale i butikk, synes jeg at man skal gjøre det ut fra at varen importeres på lovlig måte og ikke smuglergods. Grensen for momsfritak, er etter hva jeg mener å huske 200,- NOK. Såpass rettferdig bør man være overfor de som skal drive butikk.

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det jaggu mye tull, men jeg er helt på linje med Hoje. Faktum er at dollarkursen har falt jevnt i mange år. Jeg husker en dollarkurs på 9,40 i 1999 (oppholdt meg i New York), og jeg tror ikke den har vært høyere siden. Og hvilken risiko ligger det ift valutajustert prising at man betaler varer først, så får dem skipet og deretter selger dem ut??  Service og kunnskapsrike forhandlere og alt det der er bra, men det er ikke spørsmålet. Spørsmålet er hvorfor ikke stenger blir billigere med en fallende dollarkurs? Nfisk justerer nå, og det skulle bare mangle. Jeg kjenner nesten ingen som ikke kjøper masse direkte fra USA i disse dager. T.o.m. snører og fortomsmateriale. 

 

Jørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...