Gå til innhold

Norske priser vs lav dollarkurs


Øyvind T

Anbefalte innlegg

Litt egen erfaring; min bedre halvdel eier og driver klesbutikk og importerer klærne fra utlandet (flere land) direkte fra produsent. Hun har fått agentur for et par merker nå, og jobber med å få et par til. Det som fort viser seg der er at konkurransen er utrolig tøff butikkene imellom. Regner med at dette gjelder for sportsfiskeutstyr også. Dvs at noen har agentur for Loop, noen for Sage, noen for Simms osv osv. Så lenge dollarkursen er fordelaktig på vår side av dammen så er det greit å kjøpe inn større beholdninger for å kunne tilby forbrukerne et bredt utvalg. Man holder prisene på et jevnt høyt nivå, og bygger seg opp litt kapital for nye innkjøp osv. Det er i disse tider de virkelig tjener penger. Når kursen en gang snur og ikke blir like hyggelig så begynner man å sette prisene opp igjen for å prøve å holde samme fortjeneste som før. Samtidig som man prøver å kjøpe inn varer til gi-bort pris så må man også forholde seg til konkurransen fra andre butikker for igjen å kunne holde det gående. Og så lenge butikkene har forbrukere som er villige til å betale det som står på prislappen så er det ikke så stor sjanse for at de kutter priser pga lav dollarkurs. Fint for butikkene, men ingen endring for oss dessverre. I tillegg skal satanstaten ha %er i hytt og vær. Som privatperson kan du ofte komme deg unna dette, men som importør må det være orden i papirene.

 

Å handle fra USA er ganske så trygt, så lenge man bruker ordentlige butikker. Her gjelder det å gjøre bittelitt research, men det tar ikke lang tid. Og de fleste butikker der borte sender mer enn gjerne til utlandet. Virker som de er litt mer service-minded og vet verdien av jungeltelegrafen er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 253
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

denne diskusjonen har vært oppe mange ganger nå.. flere og flere handler på nett, og de lokale butikkene må etterhvert sette ned prisene for å bli med på festen.

 

blir festlig å se hvor lenge dette varer uavhengig av dollarkurs og produkter.

det er allerede produsenter som legger instrukser til sine retail forhandlere om ikke å sende/selge til Europa, da de ønsker en "rettferdig" løsnng for sine europeiske butikker/utsalgssteder.

 

det er vel muligens bare ett spørsmål om tid, før slike føringer også kommer til fiskeutstyr.

 

noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er allerede produsenter som legger instrukser til sine retail forhandlere om ikke å sende/selge til Europa, da de ønsker en "rettferdig" løsnng for sine europeiske butikker/utsalgssteder.

 

det er vel muligens bare ett spørsmål om tid, før slike føringer også kommer til fiskeutstyr.

 

noen som vet?

Kan vel tenkes at det blir en realitet en gang i fremtiden. . .

Men det krever vel at feks Simms ser rettferdighet i at en norsk fluefisker skal betale det dobbelte av hva en amerikansk fluefisker betaler for deres produkter  ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man drive med prissammenligning med hva ma må betale i butikk, synes jeg at man skal gjøre det ut fra at varen importeres på lovlig måte og ikke smuglergods. Grensen for momsfritak, er etter hva jeg mener å huske 200,- NOK. Såpass rettferdig bør man være overfor de som skal drive butikk.

 

Jens

 

Selv inkludert moms blir prisen nå under halvparten av hva man betaler i Norge. Et eksempel:

Simms G4Pro waders, Simms suggested retail: $499.95 * 5.26 kr/$ = 2629 kr + 25%moms = 3285 kr. Frakt får du som oftest gratis.

I norge koster disse vaderne 6500. Altså kan du bestille to vadere fra USA, betale moms og havne på samme pris.

 

I tillegg selger man i Norge utgående varer (sannsynligvis) kjøpt på billigsalg fra produsenten, som selges som nyhet i Norge (les: 2007 model Simms Guide waders)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En pakke TMC 100 kroker : 4,65$ + moms = 29,8 kr

En pakke Mustad tørrfluekroker (100 stk): 8,95$ + moms = 57,35 kr

En spole Rio Powerflex: 3,95$ + moms = 25,3125 kr

 

Disse få eksemplene er forbruksmateriell som man skjelden bruker garanti eller angrerett på, men som det går mye av hvis man er aktiv.

Eksemplene hentet jeg fra en random butikk som jeg fant ved å søke med google, så dette er sikkert ikke den billigste plassen å handle. (FishUSA.com)

Uansett om man slenger på frakt så kommer man særdeles rimeligere ut av det.

 

Det er på tide at noen forumsbrukere som handler jevnlig fra statene lager en informasjonstråd ala "Howto handle fra USA".

Ja, det var en oppfording!  :D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er på tide at noen forumsbrukere som handler jevnlig fra statene lager en informasjonstråd ala "Howto handle fra USA".

Ja, det var en oppfording!  :D

 

Vel, jeg handler ofte fra usa, men føler ingen trang til å oppfordre andre til å gjøre det samme  ;)

Det får bli opp til enhver, utifra deres egne kriterier.

Når jeg handler noe derfra er det gjerne kjempetilbud, ofte på bekostning av garanti, som jeg ikke ser all verdens behov for når jeg betaler 1500kr, feks for ei stang.

Skjønner godt at de som ofte trenger service på sitt fiskeutstyr gjerne betaler litt ekstra for garantier, og helst handler i norge.

Selv har jeg til dags dato ikke hatt noe behov for hverken garanti eller service (som jeg ikke har kunnet foreta selv) på noe av mitt fiskeutstyr, så jeg kan vel sies å ha vært heldig så langt  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er på tide at noen forumsbrukere som handler jevnlig fra statene lager en informasjonstråd ala "Howto handle fra USA".

Ja, det var en oppfording!  :D

 

Vel, jeg handler ofte fra usa, men føler ingen trang til å oppfordre andre til å gjøre det samme  ;)

Det får bli opp til enhver, utifra deres egne kriterier.

Når jeg handler noe derfra er det gjerne kjempetilbud, ofte på bekostning av garanti, som jeg ikke ser all verdens behov for når jeg betaler 1500kr, feks for ei stang.

Skjønner godt at de som ofte trenger service på sitt fiskeutstyr gjerne betaler litt ekstra for garantier, og helst handler i norge.

Selv har jeg til dags dato ikke hatt noe behov for hverken garanti eller service (som jeg ikke har kunnet foreta selv) på noe av mitt fiskeutstyr, så jeg kan vel sies å ha vært heldig så langt  :)

 

Garantien er jo noe produsent har uansett hvor i verden man handler :)

Har du noen gode tips til butikker som du bruker å handle fra? Fant TCO Fly Shop og der er det meste over 50 % billigere enn i Norge ;D

SA Sharkskin Trout f.eks koster 512,- før moms ;D Nfisk som i følge enkelte har justert prisene skal ha 995,- for samme lina.

 

edit: Regnet litt feil ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er leverandørene som fastsetter prisen, ikke butikkene. SAGE nevnes som et eksempel. I det tilfellet er det Rudi Heger (distributør for Europa) som har satt ned veil. prisene, ikke Nordisk (el noen av de andre norske butikkene som forhandler SAGE, for den saks skyld). Rudi Heger har ikke en egen leverandør som sitter på et varelager i Norge, og heller ikke et salgsapparat som f.eks Tundra, Elbe el Nordic Outdoor. Fordelen er lavere veil.pris. Ulempen er at stenger må sendes til Tyskland ved reparasjon/reklamasjon. Det er heller ikke like stor hyppighet i deltakelse på messer, demoer etc, som noen av de andre merkene "utsetter" oss for.

 

Prisene på SIMMS styres i hovedsak av SIMMS Europa. Tundra er norsk leverandør, og det er riktig at de ikke har noen konkurranse innad i det norske markedet. Men det har heller ingen andre leverandører. Det er litt av greia med å ha et agentur...  ;) Toyota har neppe mer enn 1 leverandør til det norske markedet??

 

I USA koster SIMMS G4 veil. $699.95 - 3,682.62 NOK

Hos www.sportfish.co.uk (Storbrittania) koster den 599£ - 6,246.81 NOK

I Norge koster den veil. 7995kr. (Fjern momsen og den koster 6396kr...)

 

Alt er billigere i USA. Det er ikke noe spesielt med fiskeutstyr. Har noen sjekket bensinprisene?! Forklaringen ligger i antall salgsledd, vi er tross alt et lite land ute i periferien, men ikke minst samfunnsøkonomi. Vil man ha USA priser på alt, må man også regne med å gå ned i lønn og skaffe seg privat helseforsikring. Det koster å bo i et sosialdemokrati. Men jeg vet ikke hvorvidt amerikanere synes fiskeutstyr er så billig?

Gjennomsnittslønn for 2004:

USA - 35,648 US$ - 187,543 NOK

Norge - 346.500 NOK

 

Og til alle som kommer med historier om hvordan dere slapp unna momsen. Om norske butikker kunne skrive "gift" på stangtuben, og la være å legge på 25% på prisen, ville dere også spare en hel del. Men det er altså ulovlig. Det er egentlig imponerende mange som tør å skryte på forumet om hvordan de har fått i havn en svindel.  :rolleyes: Tenk om Storebror Tollvesen ser dere...  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prisene på SIMMS styres i hovedsak av SIMMS Europa. Tundra er norsk leverandør, og det er riktig at de ikke har noen konkurranse innad i det norske markedet.

 

Da er det jo bra at fler og fler importerer selv.

Monopol er ikke en bra ting for oss forbrukere, det sier seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prisene på SIMMS styres i hovedsak av SIMMS Europa. Tundra er norsk leverandør, og det er riktig at de ikke har noen konkurranse innad i det norske markedet.

 

Da er det jo bra at fler og fler importerer selv.

Monopol er ikke en bra ting for oss forbrukere, det sier seg selv.

Hmmm... Hvorfor qouta du meg og kuttet det lille som var igjen av avsnittet?

 

Det stod:

"Prisene på SIMMS styres i hovedsak av SIMMS Europa. Tundra er norsk leverandør, og det er riktig at de ikke har noen konkurranse innad i det norske markedet. Men det har heller ingen andre leverandører. Det er litt av greia med å ha et agentur...  Toyota har neppe mer enn 1 leverandør til det norske markedet??"

 

Har du skjønt hva et agentur er?  ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prisene på SIMMS styres i hovedsak av SIMMS Europa. Tundra er norsk leverandør, og det er riktig at de ikke har noen konkurranse innad i det norske markedet.

 

Da er det jo bra at fler og fler importerer selv.

Monopol er ikke en bra ting for oss forbrukere, det sier seg selv.

Hmmm... Hvorfor qouta du meg og kuttet det lille som var igjen av avsnittet?

 

Det stod:

"Prisene på SIMMS styres i hovedsak av SIMMS Europa. Tundra er norsk leverandør, og det er riktig at de ikke har noen konkurranse innad i det norske markedet. Men det har heller ingen andre leverandører. Det er litt av greia med å ha et agentur...   Toyota har neppe mer enn 1 leverandør til det norske markedet??"

 

Har du skjønt hva et agentur er?  ???

 

Beklager, men leste ikke innlegget godt nok før jeg postet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har vel handlet 75-80% av det jeg har i Norge, og synes at service og kompetanse er verdt et visst mellomvære. Men, alt har sin grense, blir "diffen" for stor er det vanskelig å la "service" være en tilstrekkelig merverdi for lokal handel.  Utfordringen ligger primært hos forhandlere og distrubitører, dersom de da ser problemet som tilstrekkelig stort.  Som nevnt tidligere i tråden kan en løsning for forhandlerne vedr. "privatimporten" bli at produsenter forbyr US-butikker å selge til Europa, det har de blant annet gjort hos Arc`teryx ( det jeg bruker av goretex-produkter).  Selvsagt kan de ikke stoppe privatsalg på Ebay, men da reduseres jo utvalget betraktelig på enkelte typer utstyr.  Det jeg uansett ikke har sansen for er de som bruker tiden til butikkansatte for å skaffe info og teste, for å deretter bestille på nettet ( den lokale Arc`teryx-sjappa hvor jeg handler det meste av produktet, følte at ofte var et prøverom for ebay, og det er feil, det handler om respekt. I tillegg kom mange inn for å bytte størrelser på grunn av feilkjøp på nettet, hvor teit er det mulig å bli?). 

 

Hvorfor har ikke prisene gått ned i takt med synkende dollarkurs?. Vel, jeg tror at det er riktig at i noen tilfeller er ordrer lagt inn llang tid i front eller kjøpt og betalt såpass langt i forkant at handlingsrommet er mindre, eller at "importøren" ikke vil "gamble" med at en returtrend av USD-kursen skal ødelegge inntjeningen på sikt ( kan være vanskeligere å sette opp prisen senere) Men, jeg tror også at mange varemerker (produsenter distrubitører og butikker) er som våre kjære banker, de "sitter" på høyest mulig inntjening så lenge de kan, noen ganger helt til vi truer med å skifte bank.

 

Morten

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har vel handlet 75-80% av det jeg har i Norge, og synes at service og kompetanse er verdt et visst mellomvære. Men, alt har sin grense, blir "diffen" for stor er det vanskelig å la "service" være en tilstrekkelig merverdi for lokal handel.  Utfordringen ligger primært hos forhandlere og distrubitører, dersom de da ser problemet som tilstrekkelig stort.  Som nevnt tidligere i tråden kan en løsning for forhandlerne vedr. "privatimporten" bli at produsenter forbyr US-butikker å selge til Europa, det har de blant annet gjort hos Arc`teryx ( det jeg bruker av goretex-produkter).  Selvsagt kan de ikke stoppe privatsalg på Ebay, men da reduseres jo utvalget betraktelig på enkelte typer utstyr.  Det jeg uansett ikke har sansen for er de som bruker tiden til butikkansatte for å skaffe info og teste, for å deretter bestille på nettet ( den lokale Arc`teryx-sjappa hvor jeg handler det meste av produktet, følte at ofte var et prøverom for ebay, og det er feil, det handler om respekt. I tillegg kom mange inn for å bytte størrelser på grunn av feilkjøp på nettet, hvor teit er det mulig å bli?). 

 

Hvorfor har ikke prisene gått ned i takt med synkende dollarkurs?. Vel, jeg tror at det er riktig at i noen tilfeller er ordrer lagt inn llang tid i front eller kjøpt og betalt såpass langt i forkant at handlingsrommet er mindre, eller at "importøren" ikke vil "gamble" med at en returtrend av USD-kursen skal ødelegge inntjeningen på sikt ( kan være vanskeligere å sette opp prisen senere) Men, jeg tror også at mange varemerker (produsenter distrubitører og butikker) er som våre kjære banker, de "sitter" på høyest mulig inntjening så lenge de kan, noen ganger helt til vi truer med å skifte bank.

 

Morten

 

 

 

 

 

 

 

Må joine deg der gitt. Skulle gjerne vært med på å gjøre et felles "bytte" av butikker til de setter ned priser, men er jo forferdelig vanskelig å klare å samle nok folk til dette :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke åssen det er å bestille til norge,men her jeg bor i sverige er det sjeldent jeg får toll eller moms.

Jeg kjöper som regel allt fra USA og det meste kjöper jeg på e bay. Når jeg bestiller derfra pleier jeg å ta kontakt med selgeren med en gang og spörre om han kan sende den som vanlig privat post/pakke og det er som oftest ikke no problem.

Og hvis en leter litt så kan man få det grise billi. OBS bestiller bare fra firma ikke privat personer. Ikke for at det er no problem men det har hent at det jeg har fåt ikke er så fint og bra som på bilde eller som beskrevet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riktig Erlend, det er bra at noen setter litt i perspektiv. Jeg kan ofte ikke unngå å føle meg litt provosert, når folk snakker om hvor billig alt er i andre land - billig i forhold til hva. vi kan vel ikke alltid forvente å få i både pose og sekk heller :(. Skulle likt å se hvor mange i USA med vanlige jobb og lønning som har råd til fire fem fluestenger og til å fiske hele sommeren. Jeg også enig med Morten i det umoralske i å bruke Norske forhandlere til å teste og prøve utstyr for så å kjøpe "billig" på nett. La oss i det minste oppfordre til et mest mulig ryddig forhold til både forhandlere og myndigheter når vi handler ute og ikke bare preike lov og moral når vi blir jagd fra strandsonen, eller når vi er uenige i mattilsynets holdninger til bl.a. C&R.

 

M.v.h.

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har vel USA oppdaga den store "lekasjen" ut av landet (da på alle varere) ?og mange av butikkene sender kun varer til adresse i USA. for dei taper vel mye på den lave $ kursen?.

 

Så det er vel ikke lenge den "gift" karusellen får snurre.

 

Nor det gjelder billige land, ja da må vi jo tenke på alt det gode vi har, nå er eg så heldig att eg har den jobben i norge som eg kan leve ei gratis vare, ja vi er vel den eneste tilbudet i norge som er gratis. (eg kjører ambulanse). og hadde du tatt same tjenesten i usa, kan eg godt sette opp ett lite reknestykke.

 

La os si att du er ute å måker snø(ironisk nok nå i mars??) du kjenner ett trykk for hjerte, ringer 113, vi kommer og henter deg, sender deg til ein spesialist, du blir opperert, og er i elva i  juli. og alt dette GRATIS. så er det han i USA, etter andre jobben den dagen, får han trykk for hjerte, ringer 911, blir kjørt til sykehuse, har han da forsikringen i orden, kan han og fiske snart, men har han ikke det, må han lett punge ut med 120 00 nrk for å få den livsnødvendige opperasjonen. og da snakker vi bare prisen på selve opperasjoen, så kjem opphald, og reabilitering . ein fødsel i use koster opp til ca 60 000 uten forsikring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har vel USA oppdaga den store "lekasjen" ut av landet (da på alle varere) ?og mange av butikkene sender kun varer til adresse i USA. for dei taper vel mye på den lave $ kursen?.

 

Så det er vel ikke lenge den "gift" karusellen får snurre.

 

Nor det gjelder billige land, ja da må vi jo tenke på alt det gode vi har, nå er eg så heldig att eg har den jobben i norge som eg kan leve ei gratis vare, ja vi er vel den eneste tilbudet i norge som er gratis. (eg kjører ambulanse). og hadde du tatt same tjenesten i usa, kan eg godt sette opp ett lite reknestykke.

 

La os si att du er ute å måker snø(ironisk nok nå i mars??) du kjenner ett trykk for hjerte, ringer 113, vi kommer og henter deg, sender deg til ein spesialist, du blir opperert, og er i elva i  juli. og alt dette GRATIS. så er det han i USA, etter andre jobben den dagen, får han trykk for hjerte, ringer 911, blir kjørt til sykehuse, har han da forsikringen i orden, kan han og fiske snart, men har han ikke det, må han lett punge ut med 120 00 nrk for å få den livsnødvendige opperasjonen.

 

 

Beklager Pellus, men nå er du i ferd med å starte en helt annen diskusjon... Det du kaller gratis betaler noen av oss hundretusener av kroner for i en kontigent som kalles skatt... Skal altså ikke starte en skattediskusjon, men bare påpeke at gratis er det i hvertfall ikke.

 

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har vel USA oppdaga den store "lekasjen" ut av landet (da på alle varere) ?og mange av butikkene sender kun varer til adresse i USA. for dei taper vel mye på den lave $ kursen?.

 

Så det er vel ikke lenge den "gift" karusellen får snurre.

 

Nor det gjelder billige land, ja da må vi jo tenke på alt det gode vi har, nå er eg så heldig att eg har den jobben i norge som eg kan leve ei gratis vare, ja vi er vel den eneste tilbudet i norge som er gratis. (eg kjører ambulanse). og hadde du tatt same tjenesten i usa, kan eg godt sette opp ett lite reknestykke.

 

La os si att du er ute å måker snø(ironisk nok nå i mars??) du kjenner ett trykk for hjerte, ringer 113, vi kommer og henter deg, sender deg til ein spesialist, du blir opperert, og er i elva i  juli. og alt dette GRATIS. så er det han i USA, etter andre jobben den dagen, får han trykk for hjerte, ringer 911, blir kjørt til sykehuse, har han da forsikringen i orden, kan han og fiske snart, men har han ikke det, må han lett punge ut med 120 00 nrk for å få den livsnødvendige opperasjonen.

 

 

Beklager Pellus, men nå er du i ferd med å starte en helt annen diskusjon... Det du kaller gratis betaler noen av oss hundretusener av kroner for i en kontigent som kalles skatt... Skal altså ikke starte en skattediskusjon, men bare påpeke at gratis er det i hvertfall ikke.

 

Morten

 

skal stoppe den her, for vi er ikke enige.

 

Men ville godt ha svar på inledende spørsmål i sitatet mitt.

blir ikke det vanskligere å bestille fra usa ?Sidan kursen er så lav? Folk snakke om att ein må adresse i usa for å få handle på mange internett butikker i USA nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har vel USA oppdaga den store "lekasjen" ut av landet (da på alle varere) ?og mange av butikkene sender kun varer til adresse i USA. for dei taper vel mye på den lave $ kursen?.

 

Så det er vel ikke lenge den "gift" karusellen får snurre.

 

Nor det gjelder billige land, ja da må vi jo tenke på alt det gode vi har, nå er eg så heldig att eg har den jobben i norge som eg kan leve ei gratis vare, ja vi er vel den eneste tilbudet i norge som er gratis. (eg kjører ambulanse). og hadde du tatt same tjenesten i usa, kan eg godt sette opp ett lite reknestykke.

 

La os si att du er ute å måker snø(ironisk nok nå i mars??) du kjenner ett trykk for hjerte, ringer 113, vi kommer og henter deg, sender deg til ein spesialist, du blir opperert, og er i elva i  juli. og alt dette GRATIS. så er det han i USA, etter andre jobben den dagen, får han trykk for hjerte, ringer 911, blir kjørt til sykehuse, har han da forsikringen i orden, kan han og fiske snart, men har han ikke det, må han lett punge ut med 120 00 nrk for å få den livsnødvendige opperasjonen.

 

 

Beklager Pellus, men nå er du i ferd med å starte en helt annen diskusjon... Det du kaller gratis betaler noen av oss hundretusener av kroner for i en kontigent som kalles skatt... Skal altså ikke starte en skattediskusjon, men bare påpeke at gratis er det i hvertfall ikke.

 

Morten

 

skal stoppe den her, for vi er ikke enige.

 

Men ville godt ha svar på inledende spørsmål i sitatet mitt.

blir ikke det vanskligere å bestille fra usa ?Sidan kursen er så lav? Folk snakke om att ein må adresse i usa for å få handle på mange internett butikker i USA nå.

Har jo en mulighet her http://www.jetcarrier.com/info/myaddress.asp hvis firmaet du bestiller fra ikke sender til europeisk adresse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest øystein

Har sjekka den linken der ja, ikke gale det der. men må jo vere uøkonomisk for nettbutikker i USA og selge varerne nor dollaren er så lav?.

 

Hvorfor? dollaren er jo like mye verdt selv om den kommer fra Norge, butikkene tjener like mye på en norsk kunde som en amerikansk, stort sett alle de amerikanske butikkene sender til Norge dersom du spør pent og kjøper noe som koster litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sjekka den linken der ja, ikke gale det der. men må jo vere uøkonomisk for nettbutikker i USA og selge varerne nor dollaren er så lav?.

 

Hvorfor? dollaren er jo like mye verdt selv om den kommer fra Norge, butikkene tjener like mye på en norsk kunde som en amerikansk, stort sett alle de amerikanske butikkene sender til Norge dersom du spør pent og kjøper noe som koster litt.

 

Sant som du sier. var bare fra ein artikkel ei kom over. så måtte bare spør om dere hadde noen erfaring fra dette. for den linken tok ikke føre seg fiskeutstyr, men andre varer . og til mindre priser. klart att norsk dollar er like mye vert som amerikansk dollar,

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...