Gå til innhold

Norske priser vs lav dollarkurs


Øyvind T

Anbefalte innlegg

Har sjekka den linken der ja, ikke gale det der. men må jo vere uøkonomisk for nettbutikker i USA og selge varerne nor dollaren er så lav?.

 

som Øystein skriver er en norsk kunde like mye verdt som en amerikansk, regnet i "dollar".  "Problemet" blir dersom de "amerikanske" varene er avhengig av import for å bli produsert, noe vi på sikt vil se ved at prisene økes.

 

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 253
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Gjest Erik Eikre

Har jo en mulighet her http://www.jetcarrier.com/info/myaddress.asp hvis firmaet du bestiller fra ikke sender til europeisk adresse.

Ja, hva gjør man ikke for å slippe å bidra til å holde norske arbeidsplasser ved like...

 

Noen ganger begynner jeg å lure på om enkelte forbrukere ikke vil ha sportsforretninger i Norge. Hadde ikke maten vært nødt til å være fersk så hadde vel det også kunnet bli handlet fra utlandet. Trenger vi egentlig noe annet enn dagligvarebutikker og bensinstasjoner i Norge? Vi kan jo bare bruke vår suverene økonomi til å fylle lommene til bedrifter i utlandet og fylle huset med alt vi har fortjent å ha.

 

Jeg tror vi er i ferd med å gjøre oss selv en bjørnetjeneste. Og det har et større omfang for hver dag som går. Bedrifter i Norge må bestille færre varer enn før da salget her på berget blir mindre for hvert år som går. Og til slutt er det såpass uøkonomisk at det stopper helt opp. Antallet produkter solgt fra f.eks. Simms blir totalt det samme som før, men de selges altså ikke i Norge og all service må betjenes i ulandet. Dette er tungvint og derfor tror jeg f.eks. Simms vil legge føringer for hvordan nettbutikker skal forholde seg til hvorfra varer bestilles. Ellers vil de snart måtte innfinne seg med at deres eneste marked er der hvor varene selges billigst. Reklamen må de også stå for selv. Og da blir varene dyrere til nettbutikkene. Så for å trekke det skikkelig langt: Null mulighet til å få tak i varene i Norge, dyrere i nettbutikker og informasjon om produktene må skaffes gjennom nettsøk. Økonomien i Norge går ned pga. færre arbeidsplasser og lite handel innenriks. Til slutt er vi mindre kjøpedyktige og den norske krona blir mindre verdt i utlandet. Så uttrykket å spare seg til fant vil da være svært så aktuelt.

 

Dette var skikkelig svartmaling og det er foreløpig bare en liten prosent som i dag baserer sine innkjøp på netthandel. Men det blir flere for hver dag som går. Det merkes likevel allerede i dag hos butikker og de blir mer og mer forsiktige i sin tilnærming til f.eks. produkter fra USA. Mange av de aktive netthandlerne argumenterer med at norske butikker må tenke nytt og tilpasse seg dagens marked. Akkurat den skjønner jeg ikke helt da staten fortsatt skal ha sitt og prisene fastsettes av produsent. Hva kan man gjøre? Drive uten fortjeneste? Nei, jeg tror ikke mange er villige til å drive butikk basert på idealisme.

 

Det har blitt sagt i tråden her at norske butikker kanskje kjøper fjorårsvarer for å selges som nyheter i Norge med større fortjeneste fordi varene da er kjøpt på billigsalg i USA. HELT FEIL! Varene har som regel ikke vært tilgjengelig for det norske markedet før da. Rett og slett fordi etterspørselen har vært for stor i USA til at produsenten har kunnet dekke et norsk marked også. Når det endelig er tilgjengelig her så er de allerede mulig å få billigere i USA, fra bla. nettbutikker med stor pågang og flyt av varer. En av grunnene til den voldsomme etterspørselen som skal dekkes i USA er at vi altså selv handler varene fra Norge via nettet.

 

Når man i tillegg er villig til å finne løsninger som er i strid med norsk lov for å få kjøpt varer man ellers "ikke har råd til" så er man ikke bedre enn andre lovbrytere. Når man da attpåtil gir tips om hvordan på slike sider som dette så bør også administratorene ta stilling til hvilken holdning de har til slike brukere. Det er faktisk ulovlig å oppfordre til lovbrudd. Og dersom administratorer av dette forumet tillater at det blir gjort så syns jeg det er skummelt. Jeg har ingen eksempler på dette her og nå, men vil gjerne vite hvilken holdning de har til dette. Og hvilke konsekvenser det vil få for den som legger frem oppfordringen.

 

Til slutt: Vi er foreløpig ikke fattigere enn at vi klarer oss meget godt i Norge. Pr. fluefisker tror jeg vi allerede i gjennomsnitt har flere fluestenger og duppeditter enn gjennomsnittsfiskeren i f.eks. USA. Selv de som ikke handler i utlandet...

 

 

Jeg gjør oppmerksom på at dette er private meninger som jeg har hatt i laaang tid og at det ikke har noe med min profesjon å gjøre. Det omhandler det ja, men meningene hadde vært de samme om jeg hadde vært en sykepleier i halv stilling og med forferdelig dårlig inntekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man i tillegg er villig til å finne løsninger som er i strid med norsk lov for å få kjøpt varer man ellers "ikke har råd til" så er man ikke bedre enn andre lovbrytere. Når man da attpåtil gir tips om hvordan på slike sider som dette så bør også administratorene ta stilling til hvilken holdning de har til slike brukere. Det er faktisk ulovlig å oppfordre til lovbrudd. Og dersom administratorer av dette forumet tillater at det blir gjort så syns jeg det er skummelt. Jeg har ingen eksempler på dette her og nå, men vil gjerne vite hvilken holdning de har til dette. Og hvilke konsekvenser det vil få for den som legger frem oppfordringen.

 

Til slutt: Vi er foreløpig ikke fattigere enn at vi klarer oss meget godt i Norge. Pr. fluefisker tror jeg vi allerede i gjennomsnitt har flere fluestenger og duppeditter enn gjennomsnittsfiskeren i f.eks. USA. Selv de som ikke handler i utlandet...

 

Dersom du eller andre tipser meg om at det oppfordres til ulovligheter på denne siden kommer jeg til å slette innlegg pronto. Dersom brukere ikke kan besinne seg blir vi nødt til å utestenge dem. Jeg har ikke mulighet eller tid til å følge med på alt som blir skrevet. Tips med link mottas med takk.

 

Selv har jeg alltid handlet 99% av alt jeg eier og har i Norge. Rett og slett fordi jeg liker å gå i butikk, slå av en prat og kikke. Jeg synes det ville vært meget synd om det ble mer og mer "internettfluefiskere". Fiskemiljøet, hobbyen i seg selv og vi trenger butikker. Ikke glem at butikkene er viktige for aktiviteter, rekruttering og utdanning av fiskere. Sortimentet i butikken er vi selv med på å forme. Selv er jeg meget glad for at det finnes butikker som satser på fluefiske, det gir meg mulighet til å ha denne hjemmesiden ved at de annonserer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror Norge trenger en nettbutikk ala Komplett.no (bytt hardware med fiskeutstyr) der alt selges fra lager på en avsidenliggende plass.

Butikken slipper å ansette så mange og de slipper skyhhøy husleie. Dette vil da dra prisen ned for oss forbrukere og man for garantert et bedre utvalg å velge i :)

 

Det kan umulig være skadelig for fluefiskenorge ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror Norge trenger en nettbutikk ala Komplett.no (bytt hardware med fiskeutstyr) der alt selges fra lager på en avsidenliggende plass.

Butikken slipper å ansette så mange og de slipper skyhhøy husleie. Dette vil da dra prisen ned for oss forbrukere og man for garantert et bedre utvalg å velge i :)

 

Det kan umulig være skadelig for fluefiskenorge ???

 

Er du for arbeidsledighet eller?? Så lenge du sparer noen kroner så gir du f...?

 

Hadde det ikke vært for kompetansen til f.eks. Svein og Runar på Nfisk så hadde aldri den butikken hatt en slik omsetning som den har i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror Norge trenger en nettbutikk ala Komplett.no (bytt hardware med fiskeutstyr) der alt selges fra lager på en avsidenliggende plass.

Butikken slipper å ansette så mange og de slipper skyhhøy husleie. Dette vil da dra prisen ned for oss forbrukere og man for garantert et bedre utvalg å velge i :)

 

Det kan umulig være skadelig for fluefiskenorge ???

 

Det vil jo desverre aldri hjelpe spesielt mye siden den butikken er nødt for å handle av det norske agenturet  !

Og mange av agenturene setter pristak på sine produkter.

 

Og agenturfirmaene tjener gode penger , var en løpsk kanon ansatt i Normark som solgte varer rundt om kring på østlandet her for en par år tid siden privat . Der blei det vel gitt 30 prosent på innkjøpsprisen som butikkene fikk kjøpe for .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror Norge trenger en nettbutikk ala Komplett.no (bytt hardware med fiskeutstyr) der alt selges fra lager på en avsidenliggende plass.

Butikken slipper å ansette så mange og de slipper skyhhøy husleie. Dette vil da dra prisen ned for oss forbrukere og man for garantert et bedre utvalg å velge i :)

 

Det kan umulig være skadelig for fluefiskenorge ???

 

Er du for arbeidsledighet eller?? Så lenge du sparer noen kroner så gir du f...?

 

Hadde det ikke vært for kompetansen til f.eks. Svein og Runar på Nfisk så hadde aldri den butikken hatt en slik omsetning som den har i dag.

Går ut fra at du handler alt fra fast butikk?? Datautstyr, musikk, film etc?

Jeg er skrekkelig glad at jeg slipper å gå på elkjøp for å handle meg pc. Men der er vel vi uenig.. :)

 

edit: Nei jeg gir ikke "faen". Jeg liker alternative måter å gjøre ting på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal liksom fremstå så forbanna skinnhellig fordi det er fiskeutstyr det dreier seg om, hvor mange av dere som sverger til norske butikker har ikke smugla ei flaske ekstra når dere er ute og reiser? Tatt med en ekstra rull snus når du er i Sverige?

 

Forøvrig også lei av å lese at fordi vi har så høye lønninger her til lands så skal vi betale 50-60% ekstra for vadere,sneller og øvrig fiskeutstyr for at de lokale sjappene skal overleve.

Helt greit at dere som har kompiser som driver fiskesjapper/driver fiskesjapper/er sponset av fiskesjapper fronter disse meningene, og prøver å få folk tilbake til butikkene for å kjøpe overprisede varer...MEN jeg med mitt noe begrensede kontaktnett på fiskeutstyr har ingen skrupler med å spare inn vanvittig med kroner på å handle der det er billigst.

 

Se Skittfiske.no , se hvor flinke de er til å fronte at de har alt og er billige...og de er faktisk knakende billig også...samtidig som de kjører med bra service! Der har du ei sjappe som har skjønt hvordan drive fiskebutikk i år 2008! Jeg har forøvrig ingen links til skittfiske annet enn at jeg er fornøyd kunde.

 

Alle mine 4 fluestenger så langt har jeg kjøpt i Norge på lokale sjapper(nordisk,skittfiske,g-sport Lillehammer)...grunnet en god pris og god service. Men jeg har bestilt stort sett det meste av annet utstyr fra statene/Danmark/Sverige fordi det rett og slett er så billig at jeg ikke klarer å styre unna!

 

Så lenge folk har muligheten til å bestille fra statene/ebay og spare opptil 70% av varens verdi, kommer de til å gjøre det. Velkommen til internett-alderen.

 

mvh

Åge

 

Ps. jeg er ikke så gammel, men husker den gangen bensinstasjonene skiftet olje for deg og hjalp deg med å fikse bilen...jeg synes alle som bruker de store verksted kjedene er noen kjeltringer..for jeg kan ikke dra ned på Shell`n lengre og få denne servicen, og det er deres skyld!

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror Norge trenger en nettbutikk ala Komplett.no (bytt hardware med fiskeutstyr) der alt selges fra lager på en avsidenliggende plass.

Butikken slipper å ansette så mange og de slipper skyhhøy husleie. Dette vil da dra prisen ned for oss forbrukere og man for garantert et bedre utvalg å velge i :)

 

Det kan umulig være skadelig for fluefiskenorge ???

 

Er du for arbeidsledighet eller?? Så lenge du sparer noen kroner så gir du f...?

 

Hadde det ikke vært for kompetansen til f.eks. Svein og Runar på Nfisk så hadde aldri den butikken hatt en slik omsetning som den har i dag.

 

Hvorfor skal fiskeutstyr være så forbanna "hellig"?  Vi forbrukere som ikke har venner som driver fiskesjapper må jo få lov til å handle hvor faen vi vil!

 

Ulv: Skittfiske.no er vel en slags komplett.no på fiskeutstyr.Selv om de ikke er billigst på alt har de en del kampanjetilbud og prativarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hvorfor har ikke prisene gått ned i takt med synkende dollarkurs?. Vel, jeg tror at det er riktig at i noen tilfeller er ordrer lagt inn llang tid i front eller kjøpt og betalt såpass langt i forkant at handlingsrommet er mindre, eller at "importøren" ikke vil "gamble" med at en returtrend av USD-kursen skal ødelegge inntjeningen på sikt ( kan være vanskeligere å sette opp prisen senere) Men, jeg tror også at mange varemerker (produsenter distrubitører og butikker) er som våre kjære banker, de "sitter" på høyest mulig inntjening så lenge de kan, noen ganger helt til vi truer med å skifte bank.

 

 

Det blir fort endringer hvis man får store oppsving i kurs, så litt enig med deg i at det virker til tider kunstig, når man vet at dollaren faller som en stein. Man gjør ikke noe før kundene gir signaler, og et signal er det nok at mange av oss nå kjøper saker fra utlandet. Får lyst til å stille et lite spørsmål også om hvorfor hadde flere butikker 50% på Simms, på våren ifjor? Kan det være fordi hyllene lå sprengfulle av innkjøpte saker som ikke fant en eier iløpet av våren (og man visste at det kom nye modeller)?

 

Nei jeg er enig med Morten, vi må si ifra, ellers skjer det ingen ting. Som forbruker har man ikke så mange sanksjonsmuligheter.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Går ut fra at du handler alt fra fast butikk?? Datautstyr, musikk, film etc?

Jeg er skrekkelig glad at jeg slipper å gå på elkjøp for å handle meg pc. Men der er vel vi uenig.. :)

 

edit: Nei jeg gir ikke "faen". Jeg liker alternative måter å gjøre ting på

 

 

Jeg har faktisk aldri handlet over internet fra utlandet, men jeg har kjøpt brukt/nytt av andre som har handlet fra Usa et par ganger. Jeg kunne spart masse penger, men jeg velger å handle fra norske butikker fordi jeg ønker den servicen de gir i mange år fremover.

 

Det er først og fremst den holdningen din jeg reagerte på. Lite gjennomtenkt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange ganger skal dette temaet egentlig taes opp og diskuteres? Har vel pågått diverse diskusjoner rundt emnet i flere år og nå begynner jeg å bli rimelig lei alt sytet om at vi må tenke på arbeidsplasser og norske butikker. Jeg handler det meste fra USA og det kommer jeg til å fortsette med. Kort og godt fordi prisene er lavere og servicen til amerikanske nettbutikker ofte overgår servicenivået her hjemme, så lenge leve internett og lav dollarkurs!  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Går ut fra at du handler alt fra fast butikk?? Datautstyr, musikk, film etc?

Jeg er skrekkelig glad at jeg slipper å gå på elkjøp for å handle meg pc. Men der er vel vi uenig.. :)

 

edit: Nei jeg gir ikke "faen". Jeg liker alternative måter å gjøre ting på

 

 

Jeg har faktisk aldri handlet over internet fra utlandet, men jeg har kjøpt brukt/nytt av andre som har handlet fra Usa et par ganger. Jeg kunne spart masse penger, men jeg velger å handle fra norske butikker fordi jeg ønker den servicen de gir i mange år fremover.

 

Det er først og fremst den holdningen din jeg reagerte på. Lite gjennomtenkt!

 

Da har du vitterlig ikke lest innlegget mitt..

 

Tror Norge trenger en nettbutikk ala Komplett.no (bytt hardware med fiskeutstyr) der alt selges fra lager på en avsidenliggende plass.

Butikken slipper å ansette så mange og de slipper skyhhøy husleie. Dette vil da dra prisen ned for oss forbrukere og man for garantert et bedre utvalg å velge i :)

 

Det kan umulig være skadelig for fluefiskenorge ???

 

Snakker om lite gjennomtenkt.. lol ;D

 

men jeg har kjøpt brukt/nytt av andre som har handlet fra Usa et par ganger

edit: På hvilken måte er norske sportsbutikker tjent med dette?

 

edit2: For å ha det klinkende klart Are, så har jeg aldri handlet fra utlandet før.. Så ja, kanskje det er noe galt med holdningen min

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Jeg er stor tilhenger av å kjøpe mitt utsyr i Norge. Vi trenger norske forhandlere og det finnes ikke noe mer tilfredstillende enn å

kunne ta og føle på utsyret man skal ha :)

 

Problemet er bare det at vi har forskjellig kjøpekraft her. For mitt vedkommende er jeg for tiden student med svært lav inntekt, jeg klarer meg bra

men har ikke sjans til å fylle på utsyrsbeholdningen min uten å måtte skaffe meg diverse utstyr til helt andre priser enn den butikkene kan tilby meg idag.

Jeg binder jo rellativt mange fluer i løpet av ett år og skulle jeg gått å kjøpt hanenakker, kroker, og alt annet til full pris, ja så kunne jeg ikke ha drevet med fluebinding i den frekvensen jeg gjør i dag iallefall :D :D

 

Jeg er så heldig at jeg har kontakter her og der som er med på å holde prisene mine nede på fluebindingmateriell etc samt at ved hjelp av hyggelige mennesker

jeg kjenner så har jeg fått tilgang til stenger og annet kjøpt med fra eks USA og andre steder.

 

Jeg har ikke en sjans i havet til å gå å kjøpe meg en ny Scott G2 for eksempel til den prisen stanga går for i Norge. Det er rett og slett helt umulig.

Selv når jeg var i full jobb var det noe jeg måtte se langt etter.

Heldigvis har butikkene salg av og til og det er da jeg som oftest må slå til. Vadebuker, jakker, stenger u name it, det meste jeg har av utstyr er kjøpt på salg eller at jeg har fått gode rabatter. Full pris ville for meg vært utenkelig.

 

Når en fluestang koster 6000 kroner i butikk her i Norge og den samme stanga kan skaffes til halve prisen gjennom nettet eller andre kilder ja så er det vel

ikke overraskende at jeg gjør alt jeg kan for å slippe unna med halve prisen. Ikke alt jeg kan i forhold til å bryte lover men i forhold til å ha muligheten til å ha en sjans til å skaffe meg det utstyret jeg har lyst på. Ulovligheter er noe helt annet og noe jeg ikke kunne tenke meg å gjøre eller oppfordre til.

 

Pr i dag har jeg kun handlet noe fluebindingsmateriell på nett, alt annet er handlet her hjemme i Norge. Min økonomi vil allikevel aldri stå i stil med prisnivået på stenger, vadebukser, jakker, sneller og annet og dermed må jeg fortsette med å kjøpe mitt utstyr på salg. Sånn er det bare, og i den konteksten har jeg ikke noe problem med å skjønne at flere og flere handler på nett. Dog er det trist at det er sånn, for de Norske forhandlerene trenger vi sårt.............

Ikke noe skulle glede meg mer enn å kjøpe alt mitt utstyr hos Jarle og Bjørnar eller Nordisk, realiteten sier noe helt annet.............. :rolleyes: ::)

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er stor tilhenger av å kjøpe mitt utsyr i Norge. Vi trenger norske forhandlere og det finnes ikke noe mer tilfredstillende enn å

kunne ta og føle på utsyret man skal ha :)

 

Problemet er bare det at vi har forskjellig kjøpekraft her. For mitt vedkommende er jeg for tiden student med svært lav inntekt, jeg klarer meg bra

men har ikke sjans til å fylle på utsyrsbeholdningen min uten å måtte skaffe meg diverse utstyr til helt andre priser enn den butikkene kan tilby meg idag.

Jeg binder jo rellativt mange fluer i løpet av ett år og skulle jeg gått å kjøpt hanenakker, kroker, og alt annet til full pris, ja så kunne jeg ikke ha drevet med fluebinding i den frekvensen jeg gjør i dag iallefall :D :D

 

Jeg er så heldig at jeg har kontakter her og der som er med på å holde prisene mine nede på fluebindingmateriell etc samt at ved hjelp av hyggelige mennesker

jeg kjenner så har jeg fått tilgang til stenger og annet kjøpt med fra eks USA og andre steder.

 

Jeg har ikke en sjans i havet til å gå å kjøpe meg en ny Scott G2 for eksempel til den prisen stanga går for i Norge. Det er rett og slett helt umulig.

Selv når jeg var i full jobb var det noe jeg måtte se langt etter.

Heldigvis har butikkene salg av og til og det er da jeg som oftest må slå til. Vadebuker, jakker, stenger u name it, det meste jeg har av utstyr er kjøpt på salg eller at jeg har fått gode rabatter. Full pris ville for meg vært utenkelig.

 

Når en fluestang koster 6000 kroner i butikk her i Norge og den samme stanga kan skaffes til halve prisen gjennom nettet eller andre kilder ja så er det vel

ikke overraskende at jeg gjør alt jeg kan for å slippe unna med halve prisen. Ikke alt jeg kan i forhold til å bryte lover men i forhold til å ha muligheten til å ha en sjans til å skaffe meg det utstyret jeg har lyst på. Ulovligheter er noe helt annet og noe jeg ikke kunne tenke meg å gjøre eller oppfordre til.

 

Pr i dag har jeg kun handlet noe fluebindingsmateriell på nett, alt annet er handlet her hjemme i Norge. Min økonomi vil allikevel aldri stå i stil med prisnivået på stenger, vadebukser, jakker, sneller og annet og dermed må jeg fortsette med å kjøpe mitt utstyr på salg. Sånn er det bare, og i den konteksten har jeg ikke noe problem med å skjønne at flere og flere handler på nett. Dog er det trist at det er sånn, for de Norske forhandlerene trenger vi sårt.............

Ikke noe skulle glede meg mer enn å kjøpe alt mitt utstyr hos Jarle og Bjørnar eller Nordisk, realiteten sier noe helt annet.............. :rolleyes: ::)

 

Terje!

 

tillater meg å henge meg på denne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man i tillegg er villig til å finne løsninger som er i strid med norsk lov for å få kjøpt varer man ellers "ikke har råd til" så er man ikke bedre enn andre lovbrytere. Når man da attpåtil gir tips om hvordan på slike sider som dette så bør også administratorene ta stilling til hvilken holdning de har til slike brukere. Det er faktisk ulovlig å oppfordre til lovbrudd. Og dersom administratorer av dette forumet tillater at det blir gjort så syns jeg det er skummelt. Jeg har ingen eksempler på dette her og nå, men vil gjerne vite hvilken holdning de har til dette. Og hvilke konsekvenser det vil få for den som legger frem oppfordringen.

 

 

Er det linken min du sikter til her??

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Rune, jeg visste egentlig svaret ditt. Ville bare lokke det frem. Dette forumet har alltid vært seriøst og det vil det sikkert alltid fortsette med.  :)

 

Det som forundrer meg litt er at dette forumet drives av de få kronene man kan få inn gjennom annonseringer og at samtidig gjør en del av brukerne det de kan for å unngå å handle hos disse annonsørene. Hva vil skje med siden dersom det blir smalhans over hele linja hos annonsørene?

 

For å ta meg selv (som jeg kjenner ganske godt), så skulle jeg også ønske meg noen nye ski som jeg garrantert kan få kjøpt mye billigere i utlandet. Det er noe jeg ønsker meg, men ikke noe jeg må ha nå for å komme ned bakken (jeg har jo ski fra før). Derfor sparer jeg til jeg får råd til dem og kjøper dem i Norge. Jeg kommer aldri til å bestille dem i utlandet for på den måten å undergrave norsk handel. Ikke på vilkår! Jeg bor i Norge, tjener mine penger i Norge og handler Norge. Hvis jeg ikke blir fornøyd med det så er det muligheter for å stemme ved valg og hvis det ikke fører frem finnes det andre land. Men jeg kommer nok neppe til å vurdere å flytte så lenge jeg har det så bra som jeg har det her. Selv om jeg altså har veldig lyst på noen ski jeg ikke har råd til å kjøpe her. Å gå å sikle på skia i butikken og forsøke meg på et par hint til den det gjelder om redusert pris er en del av moroa. Når jeg endelig får råd så blir jeg også helt sikkert enda gladere for å eie dem. Jeg kunne ikke tenke meg å møte personen fra butikken med utenlandskkjøpte ski i heisen. Jeg liker nemlig butikkbesøkene og vil derfor gjerne fortsette med disse besøkene - med god samvittighet. Jeg er sikkert rar, men sånn er jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Når man i tillegg er villig til å finne løsninger som er i strid med norsk lov for å få kjøpt varer man ellers "ikke har råd til" så er man ikke bedre enn andre lovbrytere. Når man da attpåtil gir tips om hvordan på slike sider som dette så bør også administratorene ta stilling til hvilken holdning de har til slike brukere. Det er faktisk ulovlig å oppfordre til lovbrudd. Og dersom administratorer av dette forumet tillater at det blir gjort så syns jeg det er skummelt. Jeg har ingen eksempler på dette her og nå, men vil gjerne vite hvilken holdning de har til dette. Og hvilke konsekvenser det vil få for den som legger frem oppfordringen.

 

 

Er det linken min du sikter til her??

 

 

Nei, det der har jeg ingen andre formeninger om enn at det virker desperat.

 

Det jeg tenker på er folk som bruker siden til å tipse hverandre om hvordan man f.eks. kan snyte staten for moms + hvilke nettbutikker som vil bidra til dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man i tillegg er villig til å finne løsninger som er i strid med norsk lov for å få kjøpt varer man ellers "ikke har råd til" så er man ikke bedre enn andre lovbrytere. Når man da attpåtil gir tips om hvordan på slike sider som dette så bør også administratorene ta stilling til hvilken holdning de har til slike brukere. Det er faktisk ulovlig å oppfordre til lovbrudd. Og dersom administratorer av dette forumet tillater at det blir gjort så syns jeg det er skummelt. Jeg har ingen eksempler på dette her og nå, men vil gjerne vite hvilken holdning de har til dette. Og hvilke konsekvenser det vil få for den som legger frem oppfordringen.

 

 

Er det linken min du sikter til her??

 

 

Nei, det der har jeg ingen andre formeninger om enn at det virker desperat.

 

Det jeg tenker på er folk som bruker siden til å tipse hverandre om hvordan man f.eks. kan snyte staten for moms + hvilke nettbutikker som vil bidra til dette.

Ok, har ikke selv brukt disse, men vil ikke anse det som desperat og bruke dem hvis jeg skulle kjøpe meg et eller annet fra statene.

Fram til nå så har jeg kjøpt alt jeg eier av utstyr på den lokale sporten, fordi jeg liker å støtte opp under den, men også fordi jeg der har fått bra tilbud. Men ser jeg ikke bort fra at jeg kan komme til å handle mer via nett etterhvert, og da ikke nødvendigvis den foretningen som er billigst, men den som sender raskest og yter best service.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge handel ikke bryter med norsk lov så er det egentlig ikke noe å snakke om.

Føler at jeg blir kriminalisert hvis jeg nevner at jeg surfer rundt på www.bobmarriottsflyfishingstore.com etter utstyr. :-\

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Du har da noen innlegg i denne tråden som du virker så ganske intressert i å handle fra Usa?? Du oppfordrer jo andre til det også. Nok om det.

 

Det jeg siterte deg først og reagerte på var dette:

 

 

Tror Norge trenger en nettbutikk ala Komplett.no (bytt hardware med fiskeutstyr) der alt selges fra lager på en avsidenliggende plass.

Butikken slipper å ansette så mange og de slipper skyhhøy husleie. Dette vil da dra prisen ned for oss forbrukere og man for garantert et bedre utvalg å velge i :)

Det kan umulig være skadelig for fluefiskenorge ???

 

Da spør jeg: Er du intressert i å ha lokale butikker som yter god service, flere arbeidsplasser= kompetanse? Eller bryr du deg ikke så lenge du får varene billig?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da spør jeg: Er du intressert i å ha lokale butikker som yter god service, flere arbeidsplasser= kompetanse? Eller bryr du deg ikke så lenge du får varene billig?

Så en nettbasert butikk mister kompetansen sin hvis de ikke har lokaler i byen? Service? Jeg har fått bedre service når jeg har handlet hardware over nett enn i butikk.

Nå vet jeg ikke hva din definisjon på service er men det er mange uopplyste kunder som tror garanti og reklamasjonsrett er en ekstra service.

Når det gjelder forbrukerrettigheter så har man lovfestet 14 dagers returett ved kjøp over nett. Den returetten er ikke lovfestet for kjøp i fast utsalgssted.

 

edit:

Du har da noen innlegg i denne tråden som du virker så ganske intressert i å handle fra Usa?? Du oppfordrer jo andre til det også. Nok om det.

Selvfølgelig vil jeg jo at forumsmedlemmer skal ha det gunstig. Forumet er jo hovedsaklig bygget opp av medlemmene og medlemmenes interesser.. eller  ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hittil har jeg handlet et par billige vadesko fra statene, alt annet er kjøpt i norske butikker.  Men jeg vil forbeholde meg retten til å handle hvor jeg vil, uten å falle inn under kategorien hensynsløs, spekulativ og lite lojal fluefisker.  Synes at det er en del skinnhellige innlegg her i denne tråden.  For meg er det ingen forskjell på fiskesjapper og andre type butikker, jeg lurer litt på om dere som er så perfekte aldri handler andre steder enn i den lokale butikken.  Tenker nå på andre artikler enn fiskeutstyr.

 

Problemstillinga for meg blir om jeg er villig til å betale dobbel pris for å sikre norske forhandlere inntekten deres, personer som antagelig har både større hus, dyrere bil og adskillig flottere fiskeutstyr enn meg.

 

Jeg liker tanken på å holde verdier innenlands, vil nok derfor fortsette å handle lokalt.  Ihvertfall så lenge økonomien min tillater dette.  Men å sette spørsmålstegn ved min moral dersom jeg handler utaskjærs, vil jeg ha meg frabedt.  Min moral vet dere ingenting om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da spør jeg: Er du intressert i å ha lokale butikker som yter god service, flere arbeidsplasser= kompetanse? Eller bryr du deg ikke så lenge du får varene billig?

Så en nettbasert butikk mister kompetansen sin hvis de ikke har lokaler i byen? Service? Jeg har fått bedre service når jeg har handlet hardware over nett enn i butikk.

Nå vet jeg ikke hva din definisjon på service er men det er mange uopplyste kunder som tror garanti og reklamasjonsrett er en ekstra service.

Når det gjelder forbrukerrettigheter så har man lovfestet 14 dagers returett ved kjøp over nett. Den returetten er ikke lovfestet for kjøp i fast utsalgssted.

 

edit:

Du har da noen innlegg i denne tråden som du virker så ganske intressert i å handle fra Usa?? Du oppfordrer jo andre til det også. Nok om det.

Selvfølgelig vil jeg jo at forumsmedlemmer skal ha det gunstig. Forumet er jo hovedsaklig bygget opp av medlemmene og medlemmenes interesser.. eller  ???

 

Med service mener jeg at man har muligheten til å se, kjenne og prøve ut varen før man handler. Er man nybegynner så får man tips om det man trenger av ansatte med kompetanse. Man får låne utstyr om du har noe på reperasjon. Og ironisk nok så får man rabatt om man handler der mye;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...