Gå til innhold

Norske priser vs lav dollarkurs


Øyvind T

Anbefalte innlegg

Man får låne utstyr om du har noe på reperasjon.

Igjen.. det heter ikke service, men rettigheter :)

 

Forbrukerkjøpsloven

Dersom du velger at selgeren skal reparere, eller at selgeren har krav på å få reparere, har du som hovedregel krav på en lånegjenstand, dersom det tar mer enn en uke å få rettet mangelen.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 253
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

 

 

Med service mener jeg at man har muligheten til å se, kjenne og prøve ut varen før man handler. Er man nybegynner så får man tips om det man trenger av ansatte med kompetanse. Man får låne utstyr om du har noe på reperasjon. Og ironisk nok så får man rabatt om man handler der mye;)

 

Og det er her det begynner å koste for butikkene som driver service, stenger som er brukt på demo må selges billig , testsnører er vel reint tap.

 

 

Et annet aspekt er at man stort sett sammenligner Norsk fullpris og Amrikansk salgpris når man diskuterer netthandel .

Til Ulv: ser du trenger et snøre i klasse 4 , tror du en nettbutikk sender det til deg så du får prøve det på stanga di??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får låne utstyr om du har noe på reperasjon.

Igjen.. det heter ikke service, men rettigheter :)

 

Forbrukerkjøpsloven

Dersom du velger at selgeren skal reparere, eller at selgeren har krav på å få reparere, har du som hovedregel krav på en lånegjenstand, dersom det tar mer enn en uke å få rettet mangelen.

 

 

 

 

 

Joda, men hva gjør du om du har hull i vaderen din som du handlet fra Usa? Du må sende den over Atlanteren og kanskje fiskeferien din går til helv..

 

Får du god service i sjappa så får du låne en helt lik vader som du hadde og ikke en alt for stor billig modell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Ulv: ser du trenger et snøre i klasse 4 , tror du en nettbutikk sender det til deg så du får prøve det på stanga di??

Kjøper bare to så er jeg sikker ;)

Skjønner poenget deres men det mer lukrativt å handle fra statene enn her i Norge.. punktum :)

 

edit: Når det gjelder vadere så kommer de til å bli bestilt fra nfisk.no utpå våren som planlagt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synder litt, ligger vel i menneskets natur, om det er fiskeutstyr, male huset svart ,reparere bilen, eller fikse en dryppende kran. Vi tenker ofte ikke lenger enn vår egen nese før det berører oss eller bekjente, eller vi kanskje vi ikke tenker i det hele tatt så lenge vi "trur" at det ikke berører noen. Lenge leve dobbelmoralen for den finnes der ute og i store mengder.

Benytter anledningen til å takke mine to nærbutikker(fiske) i samme slengen, vet ikke hva jeg skulle gjort uten deres expertise, service, kaffekopp eller bare den enkle grunn at jeg har muligheten til å stikke innom for en hyggelig prat. At jeg legger igjen masse penger der i løpet av året synes jeg er en liten pris å betale for det jeg faktisk for igjen for at de er tilstede.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter som enkelte gir inntrykk av at det er svært så lukrativt i drive med salg av sportsfiskeutstyr, kan jeg gi følgende opplysninger om to av butikkene som ofte blir nevnt i diskusjoner. Først og fremst Nordisk Fiskeutstyr; De hadde en omsetning i 2006 på 4 945' og et underskudd på 431'. Lønn til daglig leder var på hele 233', det er ikke mange som gidder å holde på med slik luselønn i dag. Den andre butikken som ofte nevnes er Gero på Lillestrøm, her var tilsvarende tall for 2005, 6 247' i omsetning og et underskudd på 197', lønn til daglig leder er her ikke oppgitt. Dette er ofisielle regnskapstall og sier vel egentlig alt om at det er ikke butikken som flår oss. Jeg nevner ikke dette fordi jeg har noen interesser i noen av butikkene i bransjen, men synes vi skal tenke oss om når vi handler ute, hva vi ønsker å oppnå og hva vi kan gå glipp av. Jeg er tillhenger av fri konkurranse, men den skal foregå på mest mulig like prinsipper og oppfordring til ulovlig import og omgåelse av gjeldende lover og regler synes jeg fortsatt vi skal holde oss for gode til, uten at vi skal rote oss borti en debatt om samfunns- og forretningsmoral.

 

HIlsen Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter som enkelte gir inntrykk av at det er svært så lukrativt i drive med salg av sportsfiskeutstyr, kan jeg gi følgende opplysninger om to av butikkene som ofte blir nevnt i diskusjoner. Først og fremst Nordisk Fiskeutstyr; De hadde en omsetning i 2006 på 4 945' og et underskudd på 431'. Lønn til daglig leder var på hele 233', det er ikke mange som gidder å holde på med slik luselønn i dag. Den andre butikken som ofte nevnes er Gero på Lillestrøm, her var tilsvarende tall for 2005, 6 247' i omsetning og et underskudd på 197', lønn til daglig leder er her ikke oppgitt. Dette er ofisielle regnskapstall og sier vel egentlig alt om at det er ikke butikken som flår oss. Jeg nevner ikke dette fordi jeg har noen interesser i noen av butikkene i bransjen, men synes vi skal tenke oss om når vi handler ute, hva vi ønsker å oppnå og hva vi kan gå glipp av. Jeg er tillhenger av fri konkurranse, men den skal foregå på mest mulig like prinsipper og oppfordring til ulovlig import og omgåelse av gjeldende lover og regler synes jeg fortsatt vi skal holde oss for gode til, uten at vi skal rote oss borti en debatt om samfunns- og forretningsmoral.

 

HIlsen Jens

 

For oss som ikker myndige ennå (og kanskje de som er myndige - hva vet vel jeg ;D), når du skriver f.eks. "lønn til daglig leder var på hele 233" er det da 233 tusen ell hva?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske fantastisk at folk mener vi skal ta på oss skylappene og handle til "norske" fullpriser så butikkene skal gå med overskudd. Det er nå slik verden er, at vi som lever i "mellomsjiktet" med hverken god eller dårlig økonomi, ser etter måter å kunne kjøpe kvalitetsvarer på til lavest mulig pris. Jeg hadde ALDRI kjøpt en Simms jakke til 4000 spenn, enkelt og greit fordi da hadde jeg blitt lynsja av min bedre halvdel. Simms jakka mi fikk jeg pruta ned til 1400 spenn(inkl norsk mva, jeg er jo ingen skurk :rolleyes:) på en nettbutikk i statene.

 

Den servicen jeg får hos nettbutikkene i statene overgår mange norske butikker, en av de sender tilogmed på døra di på 3 dager for 20 dollar! I tillegg har jeg personlig kontakt/oppfølging av serviceinnstilte folk som gjerne forklarer og tilpasser etter behov. Jeg har ingen skrupler med å handle derfra, og kommer til å gjøre det i fremtiden.

 

Men å sitte og kritisere oss som handler fiskeutstyr fra statene...nei den blir for dum...sett dere heller på svenskegrensa og få nordmenn til å snu og dra på Rema i stedet, handlesflukten på dagligvare er enorm, så der kan dere gjøre en innsats.

 

Personlig har jeg ingen moralske skrupler med at Trond Bjarne hos  "Fluehjørnet AS" ikke har stor nok omsetning fordi prisene han ikke er gode nok, samma hvor mye kaffe han serverer. Jeg drar dit det er god pris OG god service.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og "underskudd" i en bedrift er ikke set samme som at de har tapt mer penger enn de har tjent. På begynnelsen av året pleier det i hvertfall å bli satt en sum som er "forventet inntekt", og hvis inntekten på slutten av året er under dette målet så blir det kalt "underskudd", selv om bedriften kanskje har tjent penger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lurer litt på en ting bor de fleste av dere vegg i vegg med en foretning som det bare er å gå inn å hente ut det dere vil prøve før eventuelt kjøp i tilfelle er jeg misunnelig. jeg må som regel/ofte bestille det jeg skal ha gjennom butikken. ser helt klart poengene til de som bestiller fra utlandet (bare for å si det jeg har aldri kjøpt noe i fra utlandet) poenget mitt er at ikke alle bor i oslo og omegen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe...godt poeng Ruffen.

Virker sånnn på meg og...som om mange har fiskesjappe som nabo, hvor kaffen alltid er varm og muffinsene ferske. For ikke å snakke om kastedammen i bakgården hvor det bare er å prøve så mye snører og stenger du bare vil. I så fall kunne jeg KANSKJE værte litt "lokalsjappe-mann" jeg og ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lurer litt på en ting bor de fleste av dere vegg i vegg med en foretning som det bare er å gå inn å hente ut det dere vil prøve før eventuelt kjøp i tilfelle er jeg misunnelig. jeg må som regel/ofte bestille det jeg skal ha gjennom butikken. ser helt klart poengene til de som bestiller fra utlandet (bare for å si det jeg har aldri kjøpt noe i fra utlandet) poenget mitt er at ikke alle bor i oslo og omegen

 

Klart vi har det slik, for min del setter eg megi  bilen, kjører i 4 timer, og ikke mindre en tre ferger, så kan eg bolstre meg i stenger, snøre og muffins ;):P

 

(hmmm, godt med pils :P)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og "underskudd" i en bedrift er ikke set samme som at de har tapt mer penger enn de har tjent. På begynnelsen av året pleier det i hvertfall å bli satt en sum som er "forventet inntekt", og hvis inntekten på slutten av året er under dette målet så blir det kalt "underskudd", selv om bedriften kanskje har tjent penger...

 

Øøøhhhh, og hvor har så du lest bedriftsøkonomi ?...

 

Morten

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lønn til daglig leder var på hele 233', det er ikke mange som gidder å holde på med slik luselønn i dag. Den andre butikken som ofte nevnes er Gero på Lillestrøm, her var tilsvarende tall for 2005, 6 247' i omsetning og et underskudd på 197', lønn til daglig leder er her ikke oppgitt.

HIlsen Jens

 

Hmm... jeg tror vel at det er på sin plass å opplyse at lederlønn ikke er det samme som en leders mulighet til fortjeneste dersom han selv er eier i foretaket.  Men, når det er sagt så har jeg ingenting i mot at ledere/etablere som gjennom personlig initiativ klarer å bygge bedrifter som oppnår et godt rykte og god kundekrets tar seg ut FETE lønninger.  Jeg er ihvertfall ikke så smålig at jeg ville slutte å handle et sted fordi mennesker som jobber der tjener godt.

 

Men, er vi nå helt "on topic" ?

1  er det galt å handle fra nettet ?

2  er det galt å kjøpe billig?

3  er det forbrukerens oppgave å forsvare forhandlerens prisnivå?

4  er det forbrukerens ansvar å bygge lojalitet og merverdi mellom kunde og forhandler ?

5  er det alle som har behov for den kompetansen og servicen som lokale forhandlere tilbyr ?

6  er det slik at alle kunder har samme behov for kompetanse og service?

7  er prisfokus i noen grad påvirket av personlig kjøpekraft og prioriteringer ?

8  er det riktig å betale toll og moms ?

9  er det riktig å bruke lokale forhandlere som et "prøverom" for netthandel?

10 BURDE LANGVARIG NEGATIV TREND I USD PÅVIRKE PRISNIVÅET ? (roper litt her for det er vel dette som er starten på tråden ??)

 

Enhver får ha sine egne svar, det er ikke alle disse spørsmålene som har en fasit, mine svar vil være

1 Nei

2 Nei

3 Nei

4 Nei

5 Nei

6 Nei

7 Ja, selvsagt

8 Ja

9 Nei, selvsagt

10 Ja

 

Men, jeg handler det aller meste lokalt ( Oslo er lokalt for meg, selv om jeg bor i Skien).  Det handler om kjemi, service og fagkunnskap, men alt har selvsagt en grense som jeg er klar over når nærmer seg.

 

Morten

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror heller ikke det er butikkene som lopper oss. Er vel heller importøren som sitter igjen med fordelen av dollarkursen.. Hvis disse driver med underskudd i dag med denne dollarkursen, hvordan skal det gå med dem når (hvis! lol) dollaren stiger til 9 kr igjen. Ingen skal komme og fortelle meg at de betaler det samme i norks kroner for varene de handler i USA nå som de gjorde i 2001.

 

Og bare så det er sagt så kjøper jeg også veldig mye i den "lokale sjappa", rabatt hender det jeg får også. Jeg kjøpte f.eks. 2007-modellen av Simms Classic Guide vaderne til nærmest fullpris (5000) i den lokale sjappa nå nylig, og oppdaget at jeg kunne fått den for godt under 2000 (inkl moms) fra USA. Det var egentlig det som gjorde at jeg startet denne tråden. For å bøte på dette bestilte jeg meg en jakke fra statene. :P

 

Også litt morsomt å merke seg at det stort sett er de som driver butikk på fluefiskere, eller er sponset, som er så veldig imot at folk handler på nettet.

 

Forresten, greier jeg å lure meg unna moms gjør jeg selvfølgelig det. Og jeg skjønner selvfølgelig at butikkene ikke kan konkurrere mot dette, men det er vel heller ingen som har sammenlignet priser her uten å ta med moms i regnestykket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og "underskudd" i en bedrift er ikke set samme som at de har tapt mer penger enn de har tjent. På begynnelsen av året pleier det i hvertfall å bli satt en sum som er "forventet inntekt", og hvis inntekten på slutten av året er under dette målet så blir det kalt "underskudd", selv om bedriften kanskje har tjent penger...

Synd jeg sitter på fjellet med kun mobiltelefonen for hånden, for dette var et interessant innlegg. Det kan være at du blander begrepene litt - forsøk å slå opp ordet "Budsjett" og sammenlign med "Resultat" herunder "Overskudd" eller "Underskudd".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler ikke så voldsomt engasjement for denne saken - jeg kjøper kjøtt, sprit og fiskeutstyr i Norge og er komfortabel med det. Har imidlertid en liten kommentar - priser må sammenlignes inkl toll og moms. Noe annet innebærer lovbrudd, og da kan man vel like godt argumentere for at det aller rimeligste er å rappe utstyret fra en sjappe eller en annen fluefisker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og "underskudd" i en bedrift er ikke set samme som at de har tapt mer penger enn de har tjent. På begynnelsen av året pleier det i hvertfall å bli satt en sum som er "forventet inntekt", og hvis inntekten på slutten av året er under dette målet så blir det kalt "underskudd", selv om bedriften kanskje har tjent penger...

 

Øøøhhhh, og hvor har så du lest bedriftsøkonomi ?...

 

Morten

 

Og "underskudd" i en bedrift er ikke set samme som at de har tapt mer penger enn de har tjent. På begynnelsen av året pleier det i hvertfall å bli satt en sum som er "forventet inntekt", og hvis inntekten på slutten av året er under dette målet så blir det kalt "underskudd", selv om bedriften kanskje har tjent penger...

Synd jeg sitter på fjellet med kun mobiltelefonen for hånden, for dette var et interessant innlegg. Det kan være at du blander begrepene litt - forsøk å slå opp ordet "Budsjett" og sammenlign med "Resultat" herunder "Overskudd" eller "Underskudd".

 

Det er i hvertfall dette vi har lært i samfunnskunnskap i år. Har hatt så og si bare bedriftsøkonomi hittil i år pga. mange velger å bygge videre på dette 2. året. Dette har vi i hvertfall lært er vanlig praksis i en bedrift. Mer om det temaet innen bedriftsøkonomi vet jeg ikke, det skal jeg ærlig innrømme ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe...godt poeng Ruffen.

Virker sånnn på meg og...som om mange har fiskesjappe som nabo, hvor kaffen alltid er varm og muffinsene ferske. For ikke å snakke om kastedammen i bakgården hvor det bare er å prøve så mye snører og stenger du bare vil. I så fall kunne jeg KANSKJE værte litt "lokalsjappe-mann" jeg og ;D

 

Hehe ikke ofte jeg tar noe personlig på denne siden, men siden jeg brakte ordet kaffe på banen så føler jeg meg noe truffet. Lokalsjappe blir vel åsså litt drøyt, 3 kvarter kjøring er ikke så veldig langt, men det er ikke akkurat "nabo". Tar vel ikke noe lengre tid å kjøre til Kolbotn fra Lillestrøm heller....Planlegger faktisk mine besøk i "lokalsjappa" mellom ukas/månedens andre gjøremål nøye.

Verken Gero eller Bjørnar har kastedam i hagen , men jeg derimot har det ;D. Dvs hagedam, en ganske liten en, ikke nok til å prøve stenger i dessverre, hvis ikke hadde du vært velkommen på kaffe og kaker.

 

No hard feelings Åge, men jeg personlig sliter med en lignende situasjon i jobbsammenheng, har ca 100 000 polakker som kjemper om de samme jobbene som meg og firmaet jeg jobber i. Konsekvensene her er og blir det samme. Ca 50% av mine kolleger har sluttet i bransjen pga at  lønningene ikke strekker til for å betale det det faktisk koster å bo i et høykostnadsland som Norge. Trenger vel ikke nevne årsakene til at lønningene ikke holder tritt med resten av samfunnet. De som selger fiskeutstyr i norge har de samme utgiftene som andre næringsdrivende og konsekvensene av denne utenlands handelen vil komme til få lignende tillfeller som håndverksbransjen. Fagfolk og bedrifter forsvinner.  Sitter sjøl hver dag og vurderer om det er noe fremtid innen for faget mitt. Kan ikke uttale meg om fiskebransjen da jeg ikke jobber der, men antall aktører er det tredobbelte siden jeg tok i min første fluestang og konkuransen og kampen om pengene er vel da likeså.

 

Saken kjerne er det( for håndverk og fiskeindustri)at den dagen vi ikke er tilstede lenger så vil alle lide, både du og jeg.

 

Dette blei selfølgelig litt of topic, men det var godt å få luftet litt meninger, kanskje vi som ikke er fornøyde stemmer annerledes ved neste valg, man veit jo aldri.

 

Edit: Som jeg skrev i første innlegg, hvem bryr seg egentlig før det er noe som berører en selv.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regna med at du tok spøken Robban, jeg vet det er litt farlig å spøke sånn på forum hvor man ikke kjenner folk men jeg håpet jeg var pittelitt innafor sikkerhetssonen ;D

 

Poenget var faktisk ikke å harselere med de som har et sånt forhold til sin fiskesjappe, heller misunnelse til de som faktisk har det :)

 

Pris og alt det der satt til side, vel å merke ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og "underskudd" i en bedrift er ikke set samme som at de har tapt mer penger enn de har tjent. På begynnelsen av året pleier det i hvertfall å bli satt en sum som er "forventet inntekt", og hvis inntekten på slutten av året er under dette målet så blir det kalt "underskudd", selv om bedriften kanskje har tjent penger...

 

Øøøhhhh, og hvor har så du lest bedriftsøkonomi ?...

 

Morten

 

Og "underskudd" i en bedrift er ikke set samme som at de har tapt mer penger enn de har tjent. På begynnelsen av året pleier det i hvertfall å bli satt en sum som er "forventet inntekt", og hvis inntekten på slutten av året er under dette målet så blir det kalt "underskudd", selv om bedriften kanskje har tjent penger...

Synd jeg sitter på fjellet med kun mobiltelefonen for hånden, for dette var et interessant innlegg. Det kan være at du blander begrepene litt - forsøk å slå opp ordet "Budsjett" og sammenlign med "Resultat" herunder "Overskudd" eller "Underskudd".

 

Det er i hvertfall dette vi har lært i samfunnskunnskap i år. Har hatt så og si bare bedriftsøkonomi hittil i år pga. mange velger å bygge videre på dette 2. året. Dette har vi i hvertfall lært er vanlig praksis i en bedrift. Mer om det temaet innen bedriftsøkonomi vet jeg ikke, det skal jeg ærlig innrømme ;)

 

 

i og med at dette er litt utenom trådemnet, nøyer jeg med å si at du blander noen begreper.   No big deal, men men...

 

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det er i hvertfall dette vi har lært i samfunnskunnskap i år. Har hatt så og si bare bedriftsøkonomi hittil i år pga. mange velger å bygge videre på dette 2. året. Dette har vi i hvertfall lært er vanlig praksis i en bedrift. Mer om det temaet innen bedriftsøkonomi vet jeg ikke, det skal jeg ærlig innrømme ;)

Da har du nok litt igjen å lære. Det er jo flott! Så mye spennende du kan tilegne deg av kunnskap i årene som kommer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok.. Nå synes jeg faktisk det er på sin plass med en avstemning rundt temaet import.

Synes svaralternativene må spesifiseres om du jobber eller har annen tilknytning til bransjen, da det er forutsigbart hva de svarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...