Gå til innhold

Ulv?


joma

Anbefalte innlegg

Hei

 

Var på fisketur idag og så en død fugl. Fjær lå spredt over alt. Når vi så nærmere rundt selve fuglen så vi store spor. Jeg og kameraten min trodde først det var en gaupe, men når vi kom hjem og så i lokalavisa, stod det at det var observert ulv i Frogn.

 

Kan dette være ulvespor?

post-2437-13949854854363_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sliter litt med å se merker etter klør, men synes allikevel dette virker som spor fra hundefamilien og ikke gaupe.  Om det er hund eller ulv, er veldig vanskelig uten å kunne bedømme størrelsen skikkelig.  Avtrykk i snø har en tendens til å "vokse" i varmen fra sola.  Dersom du hadde fulgt sporene en stund, kunne du ut fra adferd fått ytterligere holdepunkter.  Hundene har en tendens til å vimse mer enn ulven.  Alltid vanskelig dette.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha sett litt for mange Arne Nævra innslag på NRK mener jeg å huske at ulven har et ganske spesielt ganglag, litt likt reven sitt? Har sporet ulv selv på hytta vår men husker ikke hvordan sporene så ut da det er noen år siden.

Uansett...det gir en elt spesiell feeling når man kikker rundt seg og vet det kan være/ha vært ulv der :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deltok for noen år siden på et kurs i rovviltjakt.  1 dag med teori og 1 dag i felten med sporing.  Vi spora da et ulvepar på morran, som hadde satt spora i løpet av natta.  Vi fant til og med matfatet...en elgskrott.  Ulven er spesialist på å ikke bruke mer energi enn nødvendig, dette kan gi seg utslag på bevegelsesmønsteret.  Fra A til B, går ulven ofte i rett linje, i motsetning til ei bikkje.  Men under matsøk, kan selvsagt ulven gjøre mye rart også.  Men man ser forskjell, dersom man vet hva man skal se etter.  Ulven setter jo også selvsagt mye større avtrykk enn noen bikkje.  Dersom sola var varmet sporet, kan dette allikevel være vrient.

 

Veldig artig å spore ulv, man kan liksom "se" hva ulven har bedrevet.  Dere skulle ha fulgt sporet en stund.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal passe meg for å være for bombastisk, men ut i fra størrelsen på bildene er dette hverken ulv eller rev.  For små til å være ulv og for store til å være rev.  Dersom sporet er flere dager gammelt, kan det muligens være rev.  Synes ikke at fasongen og putenes plassering tyder på gaupe.  Kanskje mest sannsynlig hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Basert på ganglaget vil jeg tippe en stor rev kombinert med at sporet er et par dager gammelt slik at det virker større (pga vær og snøkomprimering). Hadde ikke ganglaget vært der hadde jeg tippet stor hund (har selv Alaska Malamute men ganglaget er annerledes). Ulv er det nok ikke (hvis den ikke er en valp da....) pga både størrelse og ganglag. Det som er spesielt med ulven ser man tydelig forfra. Beina er mye mer sentrert under overkroppen enn f.eks. hunden den oftest blir forvekslet med; Alaska Malaute. Dermed er ganglaget også annerledes. Og rent størrelsesmessig er ulven storebror.

 

Uansett fine bilder, og sikkert en fin naturopplevelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke rev, ytterklørne på reven er mye lenger bak, og revesporet er mye smalere og mer "feminint".

Muligens en halvstor hund eller en ungulv.

Ulv og rev beveger seg "økonomisk" i terrenget, mens hundespor stort sett roter litt over alt tilsynelatende over alt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann. Frogn har jo hatt relativt hyppig besøk av ulv og kanskje særlig gaupe de siste 15 årene så at en ulv har vært innom er ikke usannsynlig. Gaupe tror jeg nok vi kan utelukke bare ut fra avtrykkene det er bilder av her.

 

Sjekk skrittlengde og ta mål av sporene om du vil slå fast hva slags spor det dreier seg om. Ulven (og forsåvidt store bikkjer) vil synke omtrent like langt ned i snøen som et menneske. En rev vil gå mer oppå, men reven utelukkes lett ved at man måler lengde og bredde på sporet samt skrittavstand.

Ulvespor er 8,5-12 cm langt og 7,5-11 cm bredt (forfoten noe mindre enn bakfoten). Ulven vil som flere her har vært inne på bevege seg mest i trav (dette også til forskjell fra hund som i større grad benytter sprang og galopp) og vil da ha en skrittlengde på 120-165 cm. En hund vil svært sjeldent være i nærheten av dette. Ulven vil, som også flere har vært inne på, bevege seg mer målrettet og rettlinjet ikke vimse rundt som en hund ofte vil gjøre. Ulv og hund kan ikke skilles utelukkende på poteavtrykk og adferden ulv/hund kan overlappe.

 

Skrittlengde sporstørrelse og bevegelsesmønster vil til sammen kunne sannsynliggjøre ulv..

 

Dette er litt fritt etter husken fra en folder som DN utga i samarbeid med NINA-NIKU for noen år tilbake.

 

Mvh

Rolf J. F

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...