Gå til innhold
  • 0

Fortom og spiss.. FORVIRRA


lassekr

Spørsmål

Er litt forvirra når det gjelder fortommer og spisser. Bruker selv ferdigtaperte fortommer stort sett 9 fots og gjerne et par-tre fot spiss(og har gjort det i mange år) Men om man skal ha på en ekstra laaaang og tynn spiss, si 7X, Hva slags dimensjon 5X, 6X, 7X burde denne knyttes på? og hvor mange fot burde den være på? Er regelen at man skal gå ned "én X" på spissen(er det jeg har gjort)? Kan det være greit å kjøpe opp 7,5 fots fortommer og heller knytte på tynnere spisser? Synes som sagt dette er forvirrende. Mye som funker, men hva er egentlig "best"?

 

Mange spørsmål blei det.. ;D Og sikkert like mange meninger..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 77
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i dette spørsmålet

Mest aktive i dette spørsmålet

Postede bilder

Anbefalte innlegg

  • 0

Ferdigtaperte fortommer har allerede en ganske lang frontdel (jeg kaller det bevisst ikke spiss, for å unngå ytterligere forvirring). Så hvis du knyter på FOR lang spiss vil det ikke slå over.

Jeg fisker som regel med 4x eller 5x spisser på 80-120cm. Og de knyter jeg på henholdsvis 2x og 3x 9 fots fortommer. Så jeg går ned 2 x'er for å få bedre overslag. Noen ganger kapper jeg litt av fronten og knyter på en knytedel mellom fortom og spiss. Den lar jeg nok en gang være to x'er tykkere enn spissen, avhengig av lengde.

Så når jeg kjøper fortommer er det som regel kun 2x og 3x. Resten snekrer jeg sjøl.

 

På ekstra lange fortommer synes jeg det er lettest å bruke polyleader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Hei Lassekr!

 

Hvis du virkelig ønsker å sette deg inn i fortomsteori vil jeg anbefale boka Drag-free drift av Joseph A. Kissane.

 

http://books.google.no/books?id=eV33of5TIr8C&dq=drag+free+drift&pg=PP1&ots=vU-PXDd0Mv&sig=oAXlnxvomh9bTulkNvf-rjrYqow&hl=no&prev=http://www.google.no/search?hl=no&q=drag+free+drift&btnG=Google-s%C3%B8k&sa=X&oi=print&ct=title&cad=one-book-with-thumbnail

 

Her lærer du å binde dine egne fortommer og masse morsom teori rundt fortommer. Dessuten følger det med en cd med et excelark for å dimensjonere egne fortommer.

 

Mvh Sjur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Drar opp igjen da jeg lurer på noe ang fortommer..

 

Er det stor forskjell på 9ft og 12 ft?

Ser på flue.no at du har gode tilbud på Lamar men er utsolgt for 9ft..

Til ørret er det vel greit med 2x og 3x?

 

Og så gjerne noen ruller med både 3x,4x og 5x til bruk som tippet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Men om man skal ha på en ekstra laaaang og tynn spiss, si 7X, Hva slags dimensjon 5X, 6X, 7X burde denne knyttes på? og hvor mange fot burde den være på?

 

Hei. Vet ikke helt om jeg skjønner hva du spør om, men hvis du lurer på hvor lange de ulike delene bør bære fram mot spissen, så avhenger det litt av hvilken flue (type) du fisker med og under hvilke forhold. Altså hvor progressiv du bygger opp spissen. I det ene ytterpunktet har du en strømlinjeformet halvtung nymfe i stille vær, og i det andre, en fullhacklet, lett tørrflue som skal kastes i motvind.

 

Hvis det ikke var dette du spurte om, kan du bare se bort fra svaret mitt  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Men om man skal ha på en ekstra laaaang og tynn spiss, si 7X, Hva slags dimensjon 5X, 6X, 7X burde denne knyttes på? og hvor mange fot burde den være på?

 

Hei. Vet ikke helt om jeg skjønner hva du spør om, men hvis du lurer på hvor lange de ulike delene bør bære fram mot spissen, så avhenger det litt av hvilken flue (type) du fisker med og under hvilke forhold. Altså hvor progressiv du bygger opp spissen. I det ene ytterpunktet har du en strømlinjeformet halvtung nymfe i stille vær, og i det andre, en fullhacklet, lett tørrflue som skal kastes i motvind.

 

Hvis det ikke var dette du spurte om, kan du bare se bort fra svaret mitt  :)

 

Blei jævla god på detta(Les: fant noe enkelt som funka..) i sommer etter diverse eksperimentering. Brukte kun 9 fots ferdigtaperte 4X, for å gjøre det enkelt. Ved store fluer som Streaking Caddis o.l kutta jeg den litt og satt på en spiss av 4X.. Brukte div fortommer(Cortland, Rio, Gravel Creek, Frog Hair, Orvis +) og likte Orvis sine best. Der står det også en praktisk tabell ang. tykkelse på fortom kontra fluestr..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

om fortommen er lang eller kort spiller bare en rolle for synligheten for fisken. For meg er ikke taperingen det viktigste, fisker nesten like godt med kun 0,12 festet i fluelina, det er bare å presse frem overrullinga! Ta en stopp før du legger ned, da slår det over nesten uansett. Jeg fisker ofte med 2,5stanglengder og da er dette det eneste som funker... Bruker da 11fots ferdigtapert 3x, som jeg så taperer videre ned til 7x x for x nedover... Lang fortom, men det synes jeg bare er mer gøy og utfordrene, samt at det gir mye bedre frie drift i elver med mye varierende strøm. Å bare kaste og håpe på at det slår over er ikke noe jeg liker spesielt godt, vil kontrollere overrullinga. For meg blir også presisjonen større på denne måten. Men, det er for meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

22,5 fots fortom er langt, Kim (regner med du har 9 fots stang?9!

Sjeldent jeg går over 2 stanglengder. Ofte 1,5-2. Men du og jeg fisker vel på forskjellige steder  ;). Jeg vet det er mange som bruker så lange fortommer. Selv kjører jeg polyleader på ekstremt lange fortommer.

 

Som en guide i NZ sa til meg da jeg var på "opplæring": If the client is a crappy caster, at least teach him how to turn over a long leader!"  ;D

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest staffan@epost.no

amerikanerene......er flinkere enn oss på berget til å bytte fortomspisser etter fluas størrelse og beskaffenhet.....man serverer ikke en stor f.eks. streaking på 0.12 fortom, men slipper seg ofte opp i .18 - .20...eller

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Riktig det staffan, der må man variere etter forhold, helt klart! Ja, Tore, det er langt det, men jeg trives godt med det, får liksom noen sekunder ekstra i flytet hvis det skulle være mer strøm osv.. Det å slå over lange fortommer er nok noe man må trene en del på, ikke det letteste i verden. Men, jeg føler det hjelper fisket mitt betraktelig, får liksom mer kontroll på flytet, samt mer å gå på i forhold til det å skremme fisken. I fjor prøvde jeg ut flere ganger en ting som erik har vist meg, å snurre opp fortommen sånn at den bli som en spiral på vannflaten. Ser ut til at det funker....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

He he, jeg bruker også 2,5 ganger stanglengden, men det er bare i Hemsila  ;D

 

Det trikset med å rulle opp fortomsspissen var det vel noen europeere som prøvde ut, for å dempe avtrykket av fortommen til bare små "dotter" på overflaten, i stedet for at hele spissen skulle synes som en strek mot flua. En kreativ idé egentlig, Kim.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Riktig det staffan, der må man variere etter forhold, helt klart! Ja, Tore, det er langt det, men jeg trives godt med det, får liksom noen sekunder ekstra i flytet hvis det skulle være mer strøm osv.. Det å slå over lange fortommer er nok noe man må trene en del på, ikke det letteste i verden. Men, jeg føler det hjelper fisket mitt betraktelig, får liksom mer kontroll på flytet, samt mer å gå på i forhold til det å skremme fisken. I fjor prøvde jeg ut flere ganger en ting som erik har vist meg, å snurre opp fortommen sånn at den bli som en spiral på vannflaten. Ser ut til at det funker....

 

 

Å lage spiral på deler av fortom har franskmenn gjort med suksess.....Erik er ingen dum mann, han slutter aldri å prøve ut små rare detaljer som kommer hans vei.

Sjelden bruker jeg mindre enn 2 ganger stangens lengde, til og med ikke når jeg fisker "kort line" nymfing....

 

Som mange andre her, bruker jeg ferdigtapert fortom med 4x spiss (ca 0.17mm)...forlenger denne med 6X fortoms materiale eller enda tynnere, alt etter som.

Tørrfluefortommer har en tendens til å helle mot 2,5 x stangens lengde (som oftes en 9') ved elve fiske.

I vann er den kortere.Ca 2x stangens lengde.

 

men MAck10, som jeg kort nevnte på søndag, fluefiske er mer enn bare en Streaking Caddis og et gitt antall fot fortom...varierer fra situasjon til situasjon.

men leser av Spenolsen sine PM at du er godt ivaretatt :D

 

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

jeg ble faktisk opplært fra første stund og bruke lang fortom. så ca 2ganger stang er normalt sånn jeg ser det. synest presentasjonen blir finere da. Men ikke på sø fiske. føler ofte at tyngre fluer krever kraftigere og kortere fortom. sikkert jeg som er ute her, men er bare blitt sånn :)

 

varierer fortomtykkelse etter hva jeg fisker med. fra .8\.10 fjærmygg til .18 caddies i kveldsmørket.

 

tror det ikke finnes noe fasittsvar på hva man skal bruke kor, utenom enkle smålogiske ting. ellers går det vel mest på erfaringer, og hva en trives best med...

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest erland fjell

Prinippet bør være at at man går motsatt veg og bruker tykkest mulig fortom, kjører fisken hardest mulig og lander og ev. gjenutsetter fortest mulig. Det r stort sett unødvendig å bruke tynnere enn 0.16-18 i strømmende elv.

Ellers er fortomslengde delvis avhengig av snørets tapering for meg i hvert fall, lang og tynn fronttapring krever kortere fortom - og omvendt. Og det bør ikke være for stort sprang mellom ytterste del av en ferrdigfortom og selve spissen - jevnhet her gir jevnere overføring av kastets energi helt ut i flua....og derved bedre fortomskontroll.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest staffan@epost.no

det er der vi er vet du.....trodde jeg hadde o.16 en hel sommer, det var 0.19.....det var ikke problem m.h.t fisket, tror det er litt tynn fortom hysteri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

det er der vi er vet du.....trodde jeg hadde o.16 en hel sommer, det var 0.19.....det var ikke problem m.h.t fisket, tror det er litt tynn fortom hysteri

 

Fortoms tykkelse er en psykologisk ting, ihvertfall til flytende fluer...det har vi også sett på film ;D

Ihvertfall mange ganger, dog sikkert ikke alltid.

 

Til nymfefiske med spesielt små fluer, tror jeg bestemt at tynn spiss er viktig ;)

Men så har jeg jo alltid også hevdet at nymfefiske er "creme de la sport"/vanskeligste :)

(legg merke til min slepne fransk ;D)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

For meg har taperingen null å si. Kan godt feste 11fot 0,14 direkte på den ferdig taperte leaderen. Spiller ingen rolle, bruker ikke fortommens tapering aktivt til overrullingen i det hele tatt. Kaster bevisst "for langt" for så å stoppe lina i lufta og kontrollerer nedlegget. Tapering blir derfor ikke særlig viktig, vekten av flua drar med seg spissen og resten av fortommen. Blir litt værre med lettere fluer, og da spiller plutselig taperingen en litt viktigere rolle... men, som regel..nada... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Jeg er glad i lange fortommer, opp mot 2,5 x stanglengde, men det er inklusiv 9 fot polyleader. Spissen min er alltid fluorcarbon, og den er vanligvis 6X, sjeldent jeg bruker tynnere, da må det være spesielle forhold som tilsier det, selv om både 7X og 8X alltid er med på tur.  Ved større fluer som Striking Caddis er 5X passende.  men her er mye smak og behag.

 

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...