Gå til innhold
  • 0

lengde på fortom.


-Arild-

Spørsmål

har ei 9# shimano stradic stang og lurer på hvor stor fortomen bør være?

har hørt 1 - 1.5x av stang lengden.

har hatt problemer med at flua "hekter" seg ved siste sving og havner i en krøll på vannet. økte så lengden på fortomen og fikk bedre resultat.

 

Mvh

Arild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

klasse 9-stang, til hva ?... Etter SØ (bruker klasse 7), bruker jeg 1,5++ stanglengde, tappert fluorcarbon. Til "brunt" på 4-5# bruker jeg en stanglengde polyleader + ca 1,5 stanglengde tappert stroft+fluorcarbon.  Men, lengden på fortom må varieres etter hvor tung flua er.

 

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Men, lengden på fortom må varieres etter hvor tung flua er.

og det vil si? tung flue = kort fortom?

 

Tja...kortere / tykkere..  Kommer an på hvor tynn spiss/fortom du bruker, det handler om å få energien i snøret videre ut gjennom fortommen slik at lina strekkes.  Dersom du merker i framkastet/skytingen at flua "subber" ned mot lina, forutsatt at du da selvsagt har tilstrekkelig fart på snøret slik at det er energi å rulle ut, kan det være at spissen er for lang / tynn slik at den ikke bærer flua.  Så om tilstrekkelig energi ikke er "plantet" inn i kastet og utnyttet tilstrekkelig ved kasteteknikk, eller om at det er fortommen som ikke klarer å "formidle" denne energien til å bære flua er jo vanskelig å si fra her jeg sitter med tastaturet.  Jeg har prøvd meg mye fram, og justert mye på fortomtapperingen, for å finne noe som passer for meg.

Dersom jeg har stått med en 7X-spiss (hvor total fortomslengde som regel er 2-2,5 stanglengde inkl. polyleader) og fisket med døgniser eller mygg, og skal ha på en caddis, velger jeg å kutte 7X-tapperingen, kanskje ned til 5X (kanskje i enkelte tilfeller ned til 4X, kommer an på forhold og størrelse) og da er fortommen 40-50-60 cm kortere.. Men, dette kan du få mange ulike råd om (og jeg er ingen "kastenisse").  Stod i dag å kastet etter SØ, satte etter en stund på en svært fortynget flue, og måtte kutte 30 cm av fortommen for å få det til å fungere.

 

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

har ei 9# shimano stradic stang og lurer på hvor stor fortomen bør være?

har hørt 1 - 1.5x av stang lengden.

har hatt problemer med at flua "hekter" seg ved siste sving og havner i en krøll på vannet. økte så lengden på fortomen og fikk bedre resultat.

 

Mvh

Arild

 

Varierer mye iforhold til tyngde/str på fluer, og du har fått mange gode svar, spesielt inngående fra "hmm" :)

Jeg har samme opplevelser som ham.

Jeg vil bare si at for kort fortom er ofte årsak til akkurat ditt problem. Ved presentasjon er det for mye energi og for lite lengde til å bruke energien i "utrullingsfasen". Man får en "strikk effekt", altså line og kort fortom "spretter" tilbake, istedetfor å rulle pent ut.

Men igjen,dette er situasjonsbetinget, og ved erfaring lærer man seg ettehvert å legge alle typer lengder pent på vannet (bare ikke de aller mest ekstreme fortomslengdene).

Vær aldri redd for å klippe/skjøte...prøv deg frem, plutselig begynner ting å sette seg, og generell fortomslengde i ulike situasjoner vil variere.Et sted mellom 1.5-2.5 stanglengder er ofte resultat.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

så lang fortom som overhodet mulig, kan du kaste med en fortom som er 2 ganger eller 3 ganger stangen s lengde så bruk det, bruker selv ca 2 ganger stangens lengde, på grunt vann med tangloppe eller små reker bruker jeg som regel 2,5 ganger stangens lengde. dette er en laaaang fortom, men har fått inntrykk av at fisken er sky på grunt vann. når det blåser en del i mot vind, blir det bare surr med lang fortom da bruker jeg 1,5 ganger stangens lengde.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

så lang fortom som overhodet mulig, kan du kaste med en fortom som er 2 ganger eller 3 ganger stangen s lengde så bruk det, bruker selv ca 2 ganger stangens lengde, på grunt vann med tangloppe eller små reker bruker jeg som regel 2,5 ganger stangens lengde. dette er en laaaang fortom, men har fått inntrykk av at fisken er sky på grunt vann. når det blåser en del i mot vind, blir det bare surr med lang fortom da bruker jeg 1,5 ganger stangens lengde.

 

men det er vanskelig å kaste med så lang fortom uten polyleader inderst.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

så lang fortom som overhodet mulig, kan du kaste med en fortom som er 2 ganger eller 3 ganger stangen s lengde så bruk det, bruker selv ca 2 ganger stangens lengde, på grunt vann med tangloppe eller små reker bruker jeg som regel 2,5 ganger stangens lengde. dette er en laaaang fortom, men har fått inntrykk av at fisken er sky på grunt vann. når det blåser en del i mot vind, blir det bare surr med lang fortom da bruker jeg 1,5 ganger stangens lengde.

 

men det er vanskelig å kaste med så lang fortom uten polyleader inderst.

 

Absolutt Eline, det kan være vanskelig å kaste med en fortom som er så lang. Fortomslengden er etter min egen oppfatning vanligvis sterkt overvurdert. Det er like viktig, ja, snarere viktigst, hvordan du presenterer den. Hvilken fortomslengde du velger avhenger litt av situasjon, men generelt kommer du unna med en fortom som er ca. stanglengden eller opp mot halvannen gang stanglengden. Et viktig moment oppi det hele er også hva slags, størrelsen på, og tyngden på de fluene lina og fortomen skal bære.

 

Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Det er ikke bare tyngden på flua som bestemmer hvor lang fortom det skal være

Mange andre forhold spiller inn...som for.eks hvike stang du har (aksjon)

Til Tørrfluestangen min bruker jeg så lang fortom som overhode mulig,  gjerne 1,5 til 2 ganger stangens Lengde....Har du en såkalt (myk aksjon) er det også mye enklere å få fortommen til å rulle over....

Dvs åpnere roligere snørebukter

 

Har du en litt stivere stang (hurtig,rask aksjon) så krever det mer av deg for å få den til å rulle over

For å få det til å funke...

Det som er viktig er at fluen strekker seg i utkastet så du får presentert den med rett fortøm for fisken ;)

 

Det en skal huske på er at hvis fortommen er litt for kort å ruller for fort over, så blir også kastene korte

Da fortommen strekker seg for hurtig ut i utkastet....

 

Under lange kast så så er det et must at hastigheten på flua er minst mulig så den ruller seinest mulig ut

Da er det en stor fordel å bruker Polyleader på enden av fluesnøret ....den fungerer som støtdemper så den ligger mer stabil under kastet samt den tåler støre kraftbruk enn vanlig fortøm uten Polyleader

noe som også passer bra under vindfulle forhold!

 

Polyleader er en forlengelse av fluesnøret men det er også fortommen, alt i alt dreier det seg om forståelse av fluekastet så man får størst mulig glede av sitt fluefiske samt problemfritt :)

SkittFiske!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Det er ikke bare tyngden på flua som bestemmer hvor lang fortom det skal være

Mange andre forhold spiller inn...som for.eks hvike stang du har (aksjon)

Til Tørrfluestangen min bruker jeg så lang fortom som overhode mulig,  gjerne 1,5 til 2 ganger stangens Lengde....Har du en såkalt (myk aksjon) er det også mye enklere å få fortommen til å rulle over....

Dvs åpnere roligere snørebukter

 

Har du en litt stivere stang (hurtig,rask aksjon) så krever det mer av deg for å få den til å rulle over

For å få det til å funke...

Det som er viktig er at fluen strekker seg i utkastet så du får presentert den med rett fortøm for fisken ;)

 

Det en skal huske på er at hvis fortommen er litt for kort å ruller for fort over, så blir også kastene korte

Da fortommen strekker seg for hurtig ut i utkastet....

 

Under lange kast så så er det et must at hastigheten på flua er minst mulig så den ruller seinest mulig ut

Da er det en stor fordel å bruker Polyleader på enden av fluesnøret ....den fungerer som støtdemper så den ligger mer stabil under kastet samt den tåler støre kraftbruk enn vanlig fortøm uten Polyleader

noe som også passer bra under vindfulle forhold!

 

Polyleader er en forlengelse av fluesnøret men det er også fortommen, alt i alt dreier det seg om forståelse av fluekastet så man får størst mulig glede av sitt fluefiske samt problemfritt :)

SkittFiske!

 

 

Det er ikke så gale tanker det der, Celtic  ;)

 

Som jeg kort nevnte, så blir jo valget/sammensetningen svært så situasjonsbetinget. En poly kan brukes på flere måter den/for flere funksjoner.

 

I forhold til Eline ovenfor, så snakket vi vel i hovedsak om en ren monofilamentfortom utfra hovedlina.

 

Viktige aspekter oppi det hele, med eller uten poly, blir også hovedlinas utforming, og som alltid... teknikken.

 

Teknikken løser det meste den, når den er der.

 

Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Liker å bruke nesten 2 stanglengder til vanlig tørrlflue/ørret.

Jeg har trøbbel med å forstå hensikten med disse voldsomt lange fortommene.  Så slo det meg at dere kanskje regner lengde på fortom inklusiv polyleader, noe som fort blir litt annerledes.  Derfor - når dere snakker om fortomslengder på et par stanglengder antar jeg at det er INKLUSIV polyleader?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest Bakslengen

Forslag til fortom.

120cm-0,50

115cm-0,45

20cm-0,40

20cm-0,35

20cm-0,30

20cm-0,25

Microring> ønsket lengde fortom 0,12-0,20

 

Eller 9,5 ferdig tapert.

Microring> ønsket lengde fortom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Fin den kombinasjonen du nevner der Bakslengen :), bruker en selv som er lignende. Ikke fullt så mange taperinger som du har men har fungert utmerket for meg i mange år.

Har ikke benyttet meg av microring ennå, men ser jo nytten av det når en slipper å korte ned på neste ledd.

1,20 - 0,45

1,20 - 0,35

0,60 - 0,25

 

på spissen benytter jeg 0,12 - 0,14 og benytter stort sett bare Stroft.

Totalt nærmere 2 stanglengder.

 

Har aldri vært noen stor tilhenger av polyleader, synes de som en lager selv fungerer helt fint.

Men polyleader og microring kan nok være en god løsning det også. :) :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Ser ut som alle Laksefiskerne står i elv for tiden :) Har lagt inn spørsmål der også men har desverre ikke fått noe svar enda, kanskje dere kan hjelpe?

Hvis det er noen som har testet Rifling Hitch, hva er deres erfaring med fortomslengde? Har forstått det slik at man gjerne bruker kortere fortom ved RH fiske. HM nevner det i sin dvd men ikke noe om lengden. Fant på nett noen som mente 10fot var passe men det er jo ikke direkte kort fortom det vel?  Skal for første gang i Lakseelv til helgen og vil gjerne prøve metoden. Stang/stenger er klar, Hitchtubene er klare og jeg er spent som et moddælllllfly   ;D ;D ;D

 

Har kost meg litt med bindestikka så her er noen av Hitchfluene som blir med i boksen ;)

post-2790-13949856593367_thumb.jpg

post-2790-13949856593777_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Lengden på fortom ved hitching prøver du kjapt ut ved elva.

Størrelse på flue, plassering av hullet i tuben og strømstyrke kan virke inn.

Poenget med hitch er jo at flua ikke skal drukne, men stripe i vannfilmen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Liker å bruke nesten 2 stanglengder til vanlig tørrlflue/ørret.

Jeg har trøbbel med å forstå hensikten med disse voldsomt lange fortommene.  Så slo det meg at dere kanskje regner lengde på fortom inklusiv polyleader, noe som fort blir litt annerledes.  Derfor - når dere snakker om fortomslengder på et par stanglengder antar jeg at det er INKLUSIV polyleader?

 

ja, gjør dere det? regner dere polyleaderen med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Liker å bruke nesten 2 stanglengder til vanlig tørrlflue/ørret.

Jeg har trøbbel med å forstå hensikten med disse voldsomt lange fortommene.  Så slo det meg at dere kanskje regner lengde på fortom inklusiv polyleader, noe som fort blir litt annerledes.  Derfor - når dere snakker om fortomslengder på et par stanglengder antar jeg at det er INKLUSIV polyleader?

 

ja, gjør dere det? regner dere polyleaderen med?

 

Tror du uten videre du kan regne med at dersom noen bruker polyleader og oppgir en fortommslengde så er det inklusive polyleaderen.

 

Mvh

Rolf JF

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Liker å bruke nesten 2 stanglengder til vanlig tørrlflue/ørret.

Jeg har trøbbel med å forstå hensikten med disse voldsomt lange fortommene.  Så slo det meg at dere kanskje regner lengde på fortom inklusiv polyleader, noe som fort blir litt annerledes.  Derfor - når dere snakker om fortomslengder på et par stanglengder antar jeg at det er INKLUSIV polyleader?

 

ja, gjør dere det? regner dere polyleaderen med?

 

Tror du uten videre du kan regne med at dersom noen bruker polyleader og oppgir en fortommslengde så er det inklusive polyleaderen.

 

Mvh

Rolf JF

 

Det stemmer, polyleaderen er inkludert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Har selv etter mange år med Scientific Angelers 9-fots ferdigtaperte fortommer + ca en meter fluorcarbonspiss gått over til Varivas 12-fots fortom med 1,5 meter spiss på #4 tørrfluefiske. Det gir vel 15 ca fot fra fluesnøret til flua, eller 1,75 x stanglengde på en 9-foter. Kaster og presenterer mye bedre enn 9 fot + spiss.

 

Kan forøvrig anbefale Varivasfortemmene - de er billige på 59.- stykket of etter min mening bedtre tapert en SA sine som koster en femtilapp mer...

(Merkelig at fortommene til Vrivas er så billige når fluor-spissen deres er så hinsides dyr...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Øh, kanskje jeg husker feil.... Mener å ha betlat opptil 119,- men det er kanskje for de litt tyngre bonefish-fortommene jeg bruker på SØ...

 

Variva-tippeten (den dyre) var veldig god - den synker pent uten noen form for mudding. Etter å ha slitt med Rios Flytende Føkkings Fluorflex i to sesonger skal jeg kanskje spndere på meg Varivasen selv om den er 3 x prisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • -1

klasse 9-stang, til hva ?... Etter SØ (bruker klasse 7), bruker jeg 1,5++ stanglengde, tappert fluorcarbon. Til "brunt" på 4-5# bruker jeg en stanglengde polyleader + ca 1,5 stanglengde tappert stroft+fluorcarbon.  Men, lengden på fortom må varieres etter hvor tung flua er.

 

Morten

 

Det er til SØ. økte lengden i går og da gikk det mye bedre, resulterte i en SØ på 1.5kg  :)

takker for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...